Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Toch gaan ? (Vliegen )

Situatie
Voor corona zowel vlucht Ryanair als hotel Tenerife geboekt. Hotel opent nog niet . Vlucht gaat gewoon door. Alles is betaald.
Hotel wil geld terug geven, zouden het in september hebben.
Ryanair natuurlijk niet ( vlucht niet geannuleerd)maar we kunnen ofwel gaan of omboeken naar een andere bestemming maar moet aankomst voor 31 dec zijn.
We hebben van 3 tot 21 juli vakantie. Later Op het jaar gaan is eigenlijk geen optie , kinderen moeten naar school heb bijna geen vakantiedagen meer en corona is dan ook nog niet weg...

Wat zouden jullie doen?
Ik geraak er niet uit, teveel keuzes en te weinig ervaringen van anderen op dit moment . Weet niet wat anderen doen in vergelijkbare situatie ( we zijn hier toch niet alleen mee??)
Kans besmetting zal denk ik meevallen.als we gaan is het een appartement of huisje. En wagen huren en de natuur is of met afstand aan zwembad liggen.
Hoe schatten jullie de kans in dat een eiland als Tenerife op 2 weken weer in lock down gaat?
Of zouden jullie omboeken naar ander Europees land?
Of niet haan en verlies nemen? Het gaat om 1300 euro.
Maar ter plaatse doen we natuurlijk ook nog geld op.meer dan hier.
Het staat me tegen dat het nu we verlof hebben her mooie warme weer voorbij lijkt.
Onze 2 pubers van 11 en 14 zitten al maanden thuis (België)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-07-2020 om 07:50

Wel gaan

Ik zou nu wel gaan geloof ik. 1300 euro is nogal veel. De ergste paniek is ook daar nu wel weg. En Tenerife is ook niet bepaald een achtergebleven gebied.

Adelaide

Adelaide

01-07-2020 om 07:52

Vliegen heroverwegen

Als je de column van Karin Spaink leest (https://www.parool.nl/columns-opinie/voortrekkerij-een-smak-geld-en-leugens-alles-om-de-klm-te-beschermen~b21c0b9b/) waarin ze zegt dat er gelogen is over het bestaan van een onderzoek dat aantoont dat het veilig is om te vliegen omdat de filters het virus opvangen, dan denk je nog wel twee keer na.

Wat is belangrijker: je geld of je gezondheid?

Birckenstock

Birckenstock

01-07-2020 om 08:22

Wij gaan wel

Naar Hongarije. Het is een vlucht van 2 uur, dat is goed te doen zonder eten, drinken of toiletbezoek en met doorlopend een mondkapje op.
Ter plekke maak ik me al helemaal geen zorgen, we lopen daar minder risico dan hier. Wij hebben het virus ook al in huis gehad, een zieke en de rest had niks. Dus ik heb echt totaal geen angst om onze gezondheid.

Omdat het land code geel heeft is er niks geannuleerd. Geen pakketreis maar zelf alles geboekt, dus het zou ons heel veel geld hebben gekost als we niet zouden gaan, bijna net zoveel als wanneer we wel gaan. En verder ook jouw overwegingen: man heeft nu door Corona geen werk, dus geen geld voor een vakantie verderop in het jaar, en ik heb geen vrije dagen meer. Ons kind zou voor de laatste keer meegaan, ze heeft nu al een tijdje een vast vriendje en anders wel een vriendengroep waar ze mee weg wil volgend jaar. Ook dat speelt mee dus.

strepensokken

strepensokken

01-07-2020 om 08:22 Topicstarter

Column

Ik woon in België...
En het ontbreekt echt aan info. Het is hier een ware klucht met al onze interim regeringen.

Het was makkelijker geweest als het allemaal nker mocht
Bovenop de 1300 euro zou natuurlijk
. Huur hotel of huis 2 weken
. Huur wagen
..uitstappen
. 2 weken eten ( moeten we thuis ook)
Komen

Moest het nu beter weer zijn hier... 2 weken weinig buiten met 2 constant bellende en gamende pubers met adhd/ass....
Met de Noordzee kan ik ze hier helaas niet meer blij maken

strepensokken

strepensokken

01-07-2020 om 08:23 Topicstarter

Of vasteland

Noord spanje bv beter dan een eiland?
Hongarije is een idee... nooit geweest

vlinder72

vlinder72

01-07-2020 om 08:40

Wij gaan niet

Wij zouden naar Noorwegen gaan eind juli maar wij hebben geannuleerd. Voor de vluchten hebben wij een voucher gekregen. Een hotel weigert terug te betalen en wij kunnen (nog) niks met een binnenlandse vlucht maar dat is dan jammer.

Voor ons is de voorpret allang weg
Noorwegen gaat ook misschien wel, misschien niet open vanaf 20 juli. Geen idee welke beperkingen er zijn. Wij willen onbezorgd op vakantie kunnen gaan.

Voor ons geen gedoe met maskertjes vanaf het moment dat je de luchthaven oploopt. Er is ook geen enkele service aan boord.

Ook vinden wij het risico te groot om massaal te gaan vliegrn. Wij doen er daarom niet mee en blijven dit jaar thuis.

Bo

Bo

01-07-2020 om 10:25

andere acco?

Kan je niet een andere accommodatie boeken aangezien je nog niet weet of het hotel open gaat. Misschien zijn er nu wel goede aanbiedingen? Je kan ook kiezen voor een huis met privé zwembad, dan hoef je geen rekening te houden met allerlei regels en beperkingen die er mogelijk zijn. Al heb ik al veel gehoord dat de bezettingsgraad zo laag is dat het vaak niet nodig is om regels in te stellen (qua zwembadbezoek). Alleen campings hebben vaak heel veel gasten op weinig zwembad m2 waardoor dat soms toch moet.

Wij zouden een verre reis maken (11 uur vliegen) en dat land mag je nog niet in, dus hebben we die reis gecanceld en doen we dat volgend jaar. Wij gaan nu naar een huis met prive zwembad in Frankrijk. De vakantie zal misschien een stuk saaier zijn, maar ik ben allang blij dat we weg kunnen en niet de hele zomer thuis zitten. We gaan er gewoon van genieten!

Paasei

Paasei

01-07-2020 om 11:10

Ervaring

Wij zaten in min of meer hetzelfde dilemma als jij; een geboekte vliegreis naar de Canarische Eilanden. Alleen zouden wij half maart vertrekken. Op dat moment was Corona nog iets in China/Italie, in Nederland was net de 1e besmetting vastgesteld en op dat eiland waren er 2. Nog niets aan de hand. En de vlucht ging gewoon, het hotel was open. Annuleren is geld kwijt dus. En een vriendin was er net 2 weken eerder heen geweest en meldde 'niets aan de hand'. Dus zijn we, een beetje zenuwachtig, gewoon gegaan. En dat hebben we geweten. 1 dag na onze aankomst ging in Spanje de lockdown in. Week opgesloten gezeten in ons hotel en uiteindelijk met veel omzwervingen en een heeeele lange reis weer terug gekomen.

Nu is de situatie nu wel anders dan toen, net in het begin van de Corona-crisis. Maar de ellende is dat de Canarische Eilanden onder Spanje vallen. Dus als de regering in Madrid iets beslist over maatregelen, gelden die daar ook. Al is daar niets aan de hand. Dat geldt ook over het -opnieuw- weren van toeristen of het afsluiten van toeristische gelegenheden (hotels). En dan ben je ook nog afhankelijk van een vliegtuig dat je moet komen ophalen. Ik zou persoonlijk dat risico niet meer nemen. Ik zou jullie adviseren om om te boeken naar een locatie op het vaste land, zodat je meer mogelijkheden hebt om thuis te komen. En weg te gaan wanneer jij dat wilt.

De Nederlandse regering noemt dat 'wijs op reis'.. waarschuwen ze daar in België niet voor? Dat je zelf voorzorgsmaatregelen moet nemen en voorbereid moet zijn op onverwachte situaties? Dat je alleen naar bepaalde Europese landen mag (bij ons zijn ze geel op de kaart)? Dat je niet gerepatrieerd wordt door de regering als het mis gaat (zoals in maart)? Nu zijn reisorganisaties (waar je een vlucht-met-hotel-reis boekt) verplicht om te zorgen voor repatriëring. Maar zover ik uit jouw verhaal begrijp hebben jullie vlucht en hotel los geboekt. Dat moet je helemaal voor jezelf zorgen en een terugvlucht zien de regelen als alle vluchten worden geannuleerd. Ik zou 't niet doen.

Wij gaan in september met de auto naar een geel Europees land. Als de situatie zo blijft, tenminste. Met de auto kun je altijd weg, al is het hals over de kop en/of via een andere route/land terug naar huis.

Wij gaan ook niet.

Alles is geannuleerd en we wachten af of we nog iets van ons geld terugzien. Bij ons was de voorpret ook weg en we gaan ons in eigen land prima vermaken. Het annuleren gaf ons juist rust. Na alle afwegingen overheerste ons gevoel, dat zei annuleren.

vlinder72

vlinder72

01-07-2020 om 14:27

Wil40

Bij ons precies hetzelfde. Het annuleren bracht gelijk rust. Geen gewacht en getwijfel meer.

Wij hebben ons dilemma ook met de kinderen besproken. Wachten met de kans dat wij nog kunnen gaan maar dan hebben wij wel extra kosten omdat sommige hotels niet meer kosteloos te annuleren zijn. Of nu annuleren. Dan hebben wij een voucher voor de vluchten en wel wat kosten maar verder kunnen wij kosteloos annuleren.

Onze kinderen kozen ook voor annuleren want hun vrienden blijven ook thuis dit jaar. Mijn jongste gaat nu op kamp met een vriendje en er is toch geen voorpret meer omdat niemand weet wat er ter plaatse wel en niet mogelijk is.

Bo

Bo

02-07-2020 om 19:56

Paasei

"Maar de ellende is dat de Canarische Eilanden onder Spanje vallen. Dus als de regering in Madrid iets beslist over maatregelen, gelden die daar ook. Al is daar niets aan de hand."

Dat is niet helemaal waar. In Spanje worden de regels per regio vastgesteld i.t.t. in NL. Zo gold in Madrid een veel sterkere lockdown dan in bijv. de regio Malaga. Een eiland is natuurlijk makkelijk in lock down te doen, terwijl het aan de andere kant ook makkelijker is om het virus zo veel mogelijk buiten de deur te houden.

Wij gaan wel

Hier wat gelijkaardige situatie.
Belg en 2 tieners die sinds 13 maart dag in dag uit thuis zitten.
De nood om er eens uit te zijn, is héél groot.
Wij hebben beslist om wel te gaan. Op 19/07 vertrekken we naar een (ander) Canarisch eiland en huren daar een auto en huis.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-07-2020 om 10:39

Ellendig!

Ik wil mijn moeder bezoeken, maar het ziet er somber uit. Ik boek geen pakketreis, maar een retourvlucht en dan ben je klos bij een "spontane" lock-down. Geen rechten, geen terugvlucht, geld kwijt of een omboeking voor meer geld. Meer dan ik kan betalen misschien. Enige voordeel: ik hoef mijn verblijf en eten niet (volledig) te betalen. Uiteraard zou ik wat willen bijdragen. Ik vermoed dat ze dat niet wil.

Kaaskopje.

Als je geen reserves hebt om een terugvlucht te boeken zou ik sowieso niet gaan. Wel of geen Corona. Heb je wel een reisverzekering als je naar je moeder gaat?

Erika

Erika

07-07-2020 om 16:47

Kaaskopje

Ik snap niet dat je er uberhaupt over nadenkt. Eerst heb je je moeder tientallen jaren niet gezien en nu wil je erheen vliegen, terwijl je een niet al te fitte man thuis hebt en je eigenlijk niet genoeg geld hebt voor onverwachte zaken.

geloof je nou werkelijk dat vliegen veilig is? die onzin dat het afzuigsysteem en de filters in het vliegen ervoor zorgen dat mensen niet besmet kunnen worden geloof ik niet. Het was de afweging: de luchtvaart stil laten liggen met megagrote economische problemen of een leuk verhaaltje verzinnen.

Ik ben echt tegen complottheorieën en lach me een breuk om anti-vaccinatiegekkies met hun autisme en om die aktiegroep Viruswaanzin, maar ik hang er dus toch eentje aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2020 om 01:44

Erika

Kennelijk is je administratie niet op orde. Ik heb geen zorgelijk onfitte man, ik heb wél weer een warm contact met mijn moeder, dus haar willen bezoeken lijkt normaal. Hoe langer dat uitgesteld wordt hoe groter de kans dat het niet neer kan.

Waar lees je dat ik vliegen veilig vind? Ik maak me ook zorgen over het vliegen, ik vind het een akelig dilemma.

Ik denk dat het afzuigverhaal klopt, maar het lijkt me desondanks geen waterdichte garantie dat je géén besmetting kunt oplopen.

Ik ben nu eigenlijk veel vriendelijker dan hoe ik had willen reageren. Ik vat het samen met: ik vind je opmerkingen over mijn man, mijn moeder en mijn geld ongepast en wat vliegen betreft gaat het al niet beter.

Anonima

Anonima

08-07-2020 om 09:51

Hepa filter

Ik heb gewerkt bij de medische dienst van een luchtvaartmaatschappij. En uit die tijd weet ik dat als er bekend werd dat we een passagier met TBC aan boord hadden gehad, we passagiers tot 2 rijen daarvoor en achter moesten benaderen en vragen om een test te doen. Dus ja, een hepa filter werkt maar uiteraard niet volledig. Ik denk dat er wel degelijk besmettingskans is als je iemand met corona naast of vlak voor of achter je hebt.

Ik ga er van uit dat vliegen veilig is verklaard omdat die kans, een besmet iemand zo dichtbij, tegenwoordig nog maar erg klein is. Maar zeker niet nul. Dus die risico afweging moet je zelf maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.