Vakantie en uitjes

Rafelkap
21-06-2011 om 10:50
Tsjechisch
Wij gaan dit jaar naar Tjechie. Maar is het handig om een woordenboek mee te nemen, want ik kom niet verder dan ajeto! (buurman en buurman).
Of spreken ze daar wel Duits of Engels? En is Duits not done?

Puck
21-06-2011 om 10:56
Handen en voeten werk
Het ligt er aan waar je naar toe gaat in Tsjechië. Ga je naar Praag of naar een toeristisch gebied dan kom je aardig uit de voeten met Engels, vooral bij de jongere mensen. De oudere mensen spreken nog wel Duits, maar dat is zoals jij zegt in eerste instantie not done. Maar als blijkt dat je zelf geen Duitse bent dan kun je soms toch wel in het Duits terecht. Maar mijn ervaring is dat je beter met Engels kunt beginnen. Maar buiten de toeristengebieden spreken ze nauwelijks anders dan tsjechisch, maar onze ervaring is dat je met handen en voeten en zo'n vakantiewoordenboekje al een heel eind komt.

Luna
21-06-2011 om 16:01
Wel lastig
Vorig jaar in Tsjechie geweest, in de buurt van Praag.
Onze ervaring was dat personeel (receptie, restaurant) op de campings vaak (niet altijd) wel Duits of Engels spreken, maar gewoon in de dorpen (restaurants, cafe's, winkels) totaal niet. Alleen maar tsjechisch. En het is wel heel lastig kiezen van een menukaart waar alleen tsjechische woorden op staan.
Sommige dingen kun je dan nog wel wat van maken. Maar zelfs met handen en voeten kwamen we niet heel ver. 't Is dan wel een hele verassing wat je op je bord krijgt. Op en gegeven moment wel het tsjechische woord voor patat uit ons hoofd geleerd )
Tsjechie is wel heel mooi.

Rafelkap
21-06-2011 om 19:00
Oje
dan koop ik maar gauw een taalgidsje bij de anwb en ga verder pantomimen. Want we gaan niet naar Praag, maar naar het 'boheems paradijs' (klinkt dat niet idyllisch?). Ik vrees dat ze daar alleen Tjechisch spreken.
We zien er nogal Duits uit (donkerblond en man met buik) dus we zullen beginnen in het Engels
Dank!

Puck
21-06-2011 om 19:25
Prachtig
Rafelkap,
Ik heb 2x Boheems Paradijs overleefd dus dat zal jou ook wel lukken. Heren der spreekt men wel wat Boheems Paradijs is werkelijk prachtig, het is zijn naam zeker waard. Wat je niet mag missen is Prachovsky Skala, en ga dan vooral na de kaartverkoop LINKSom de route lopen, NIET rechtsom. Echt geweldig om daar te lopen. Waar ga je naartoe? Wij zaten op een camping in Jecenice, ten noorden van Jicin. En als je de tijd en mogelijkheid hebt zou ik toch zeker naar Praag gaan, zo'n geweldige stad. Vanuit Boheems Paradijs parkeer je de auto bij een groot commercieel centrum in de voorstad en met de metro sta je daarna binnen een half uur in hartje Praag. Geweldig. A.s.zaterdag meer tips uitwisselen???? Fotoboek meenemen? Roep maar.

Puck
21-06-2011 om 19:27
Ow, wat een fouten
Er mist dat men in Boheems Paradijs wel wat ENGELS spreekt. En wij zaten niet in Jecenice (dat ligt ten westen van Praag) maar in Kneznice.

Rafelkap
21-06-2011 om 19:37
Puck
Sjee, wat leuk en jij komt zaterdag ook! We zitten in Permimov, vlakbij Jelmnice (neem ik aan, want daar wonen de eigenaren van ons huisje)
Joh, je hoeft je fotoboeken niet mee te sjouwen, maar wil je beslist wel spreken!

Annet
21-06-2011 om 20:06
Duits lukt heel aardig, engels ook
zeker in het paradijsje waar je naar toegaat.
Wij zijn er ook vaak geweest. Prachtige wandelingen gemaakt, heel leuk avontuurlijk wandelen voor kinderen.
Wijs gewoon naar jezelf, zeg: Hollansky. En dan vraag je of ze Duits spreken. Ik zou me niet druk maken of ze denken dat je Duits bent. Zo negatief werkt dit ook weer niet uit.
Qua eten, bestel vooral alle soorten kip want daar zijn ze goed in, ook in allerlei gevulde soorten. Bestel vooral geen rundvlees richting biefstuk want daar zijn ze slecht in.
Groeten en frites bestel je apart bij je eten.
Voor lunch of voor avondeten voor kinderen is gefrituurde kaas heel lekker, neem dan de camembert versie.
Zelf vind ik gefrituurde champignons of bloemkool ook heel lekker maar mijn kinderen zijn daar minder enthousiast over. Ik vind dit lekker als lunch.

Rafelkap
22-06-2011 om 09:38
Annet
Dank voor je reactie. Hollansky, ik zal het onthouden. We zullen niet veel uit eten gaan want we zitten in een huisje.
Ik weet eigenlijk helemaal niet precies waar we in dat paradijs zitten, misschien aan de rand. In ieder geval lijkt het me mooi wandelen met af en toe een kasteel.

Puck
22-06-2011 om 09:44
Rafelkap
Ik heb uiteraard geen idee wat je budget is, maar dat niet uit eten gaan zou ik toch nog eens in overweging nemen. Voor zelf koken moet je natuurlijk ook zelf inkopen doen. Voor omgerekend 15 euro hadden wij een warme maaltijd voor 4 personen, incl. drinken in een restaurant. Daar ga ik dan echt niet alle dagen zelf voor staan koken. Toen wij er (in onze caravan) kampeerden gingen we toch meestal om de dag wel uit eten. Ik heb nog wel van die toeristenwoordenboekjes etc. voor Tsechië. Als je wilt mag je die wel lenen.

Rafelkap
22-06-2011 om 10:25
Puck
Ach wat lief. Heb net bij de anwb een woordenboekje besteld, dat zal wel voldoen. Dank je wel hoor.
Toch zullen wij niet vaak uit eten gaan, wij moeten veel rust inbouwen voor onze jongste. En elke dag patat vinden we niet zo goed, kinderen wensen dan geen gewone aardappels meer. Daarbij koken wij veel lekkerder (man kookt in vakantie)