Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Roma

Roma

01-07-2020 om 22:43

Turkije reis, daarna in quarantaine?

Hallo

Het is me nog steeds niet duidelijk en ik heb al van alles gelezen. Een vriendin vertrekt naar Turkije omdat er iemand is overleden in de familie. Maar nu is het onduidelijk of ze daarna weer meteen aan het werk mag. Haar werkgever zegt van wel maar of die het wel zeker weet? Ze verdenkt hem van laksheid met betrekking tot coronamaatregelen. Weet iemand van jullie het zeker?
Bij de anwb wordt geschreven dat ze 2 weken in quarantaine moet :

https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer/coronamaatregelen-turkije

Maar bij het ministerie van buitenlandse zaken lijkt het genoeg te zijn dat je een gezondheidsformulier invult dat je op Schiphol overdraagt. In Turkije zou bij vertrek dan koorts gemeten worden en vragen gesteld:

"Wat is de actuele situatie in Turkije?
Op 11 juni 2020 heeft de Turkse overheid de inreisbeperkingen die golden voor reizigers uit o.a. Nederland opgeheven. Op dit moment gelden er geen inreisbeperkingen voor Nederlanders in Turkije. Het reguliere commerciële vluchtverkeer tussen Amsterdam en Istanbul is hervat. Bij aankomst op een internationale luchthaven in Turkije wordt bij elke reiziger een temperatuurmeting uitgevoerd. Als bij een reiziger symptomen worden geconstateerd kan door de Turkse autoriteiten bij de betreffende reiziger een coronatest worden afgenomen."


Zeetakje

Zeetakje

01-07-2020 om 23:22

Wel

Twee weken quarantaine is het dringende advies.

https://nos.nl/artikel/2338967-corendon-schrapt-coronatest-na-terugkeer-van-turkije-vakantie.html

Het stuk wat jij plaatst is 3 weken oud en gaat meer over van Nederland naar Turkije.

Roma

Roma

02-07-2020 om 00:03

Nog steeds vaag

Zeetakje, dat advies had ik inderdaad ook gelezen maar daar kan werkgever natuurlijk gerust omheen. Een advies is geen verplichting.
De link van de ANWB is wel van kracht op 1-07 staat er. En die geeft nu net aan dat de 2 weken quarantaine verplicht zijn:

"Reisbeperkingen en documenten

grenzen open voor reizigers. Ja sinds11 juni. Nederland geeft nog een oranje reisadvies, vakantie wordt niet aangeraden. Gaat u toch, dan dient u bij terugkomst in Nederland 14 dgn in quarantaine te gaan"

Jesse_1

Jesse_1

02-07-2020 om 00:05

idd

Het stuk dat jij quote gaat over reizen naar Turkije, niet over mensen die terugkomen. Turkije is oranje en daarvoor geldt dat mensen aangeraden wordt om na terugkomst 14 dagen in quarantaine te gaan. Dit is echter niet verplicht.
Maar quarantaine doe je niet voor jezelf, dat doe je voor de mensen om je heen.
Erg laks inderdaad van de werkgever dat hij haar juist weer op werk wil hebben - dat kunnen dan de eerste mensen zijn van een volgende uitbraak. Ik weet niet of werkgever daar mee geholpen is.

Jesse_1

Jesse_1

02-07-2020 om 00:10

Quarantaine

"Hoog-risico-gebieden en gezondheidsverklaringen
Welke maatregelen zijn er getroffen als ik uit een hoog-risicogebied terugvlieg?
Voor inkomende passagiers vanuit hoog-risicogebieden gelden de volgende maatregelen:

Een verplichte gezondheidsverklaring.
Passagiers wordt dringend geadviseerd om 14 dagen in quarantaine te gaan.
Een EU-inreisverbod voor alle niet-noodzakelijke reizen van personen vanuit derde landen naar Europa (alle EU-lidstaten, Schengenlanden en het VK) tot en met 30 juni 2020.
Het kabinet heeft deze maatregelen genomen om de instroom van mensen die mogelijk COVID-19 besmet zijn, te beperken. Daarnaast beschermen we hiermee passagiers en bemanning tijdens de vlucht.

Hoe weet ik dat ik vanuit een hoog-risicogebied terugreis?
De Europese luchtvaartorganisatie EASA houdt een lijst bij van vliegvelden in gebieden met een hoog risico op besmetting. De verplichte gezondheidsverklaring en 2 weken quarantaine geldt voor passagiers die vertrekken vanaf de vliegvelden in genoemde landen of regio’s. Binnen de EU, het Schengen-gebied en het VK gelden deze eisen sinds 15 juni alleen voor passagiers uit Zweden en het Verenigd Koninkrijk."

Het lukt me alleen niet om daadwerkelijk de EASE lijst te vinden. Maar dit zal de oranje lijst zijn.

Roma

Roma

02-07-2020 om 00:38

Dringend geadviseerd, dat is nog steeds een advies

Het stuk wat ik quote is een week geleden geupdate en gold dus op 23-06. Ik vul nog even verder aan wat er onder stond over de terugreis van Turkije naar Nederland : Dit komt dus van de overheid af.

"Mocht u per vliegtuig naar Nederland reizen, dan
dient u een gezondheidsverklaring bij zich te hebben voordat u aan boord gaat. U ontvangt dit formulier van de luchtvaartmaatschappij. Zonder ingevuld formulier mag u niet aan boord. U moet het formulier tijdens de reis bij zich houden en desgevraagd tonen bij aankomst op Schiphol."

Maar nogmaals: de anwb lijkt dit tegen te spreken. Update op 1-07:

grenzen open voor reizigers. Ja sinds11 juni. Nederland geeft nog een oranje reisadvies, vakantie wordt niet aangeraden. Gaat u toch, dan dient u bij terugkomst in Nederland 14 dgn in quarantaine te gaan"

Jesse, ja erg laks maar komt hij daar mee weg vragen ik en vriendin ons af? Toen vriendin hem er op aan sprak werd het weggewuifd als niet nodig. Vriendin wil niet de aanstichter zijn van een uitbraak maar wat als ze verplicht wordt te komen werken?

Zeetakje

Zeetakje

02-07-2020 om 05:53

Bellen

Nou ja, een dwingend advies negeren is natuurlijk niet erg netjes. Reizen naar dit land wordt afgeraden als het niet noodzakelijk is. Over noodzakelijkheid kun je twisten. Roelvink jr. vond het kennelijk noodzakelijk om naar Turkije te reizen om zijn gebit te laten ruïneren, dus daarover verschillen de meningen.

Je bent een risico voor je omgeving als je terugkomt uit deze landen, dus wat mij betreft is het not done om meteen de maatschappij weer in te stappen. Het lijkt me stug dat een werkgever die quarantaine kan verbieden.
Vraag het na bij een rechtsbijstand, de bond of het rivm. Ik vermoed wel dat je baas kan verwachten dat je daar vakantiedagen voor opneemt of onbetaald verlof, zeker na een niet noodzakelijke reis, maar daar is ook wel achter te komen door wat rond te bellen.

Of het verplicht is of een dwingend advies weten ze wel bij het rivm trouwens. Zijn goed bereikbaar op het corona informatienummer.

40er

40er

02-07-2020 om 07:11

Werkgever hier

Heeft aangegeven dat als je naar een oranje land gaat je 2 weken in quarantaine moet. En die 2 weken valt niet onder ziektewet. Oftewel genoeg dagen hebben, of onbetaald verlof opnemen.

Persoonlijk vind ik het onverantwoord om dan niet in quarantaine te gaan. Zoals anderen ook al zeiden, je doet het niet alleen voor jezelf!

Jesse_1

Jesse_1

02-07-2020 om 07:13

ANWB

De ANWB spreekt zichzelf ook een beetje tegen. Bij "zelfquarantaine aangemoedigd" staat 'Ja'. Ik denk dat ze met 'je dient in quarantaine te gaan' niet helemaal de goede woorden hebben gekozen.

Famke

Famke

02-07-2020 om 07:17

Overheid

In dit soort gevallen zou ik de site van de overheid volgen, of het daar navragen. Ik vind op rijksoverheid.nl overigens een passage waarin niet expliciet over een verplichting of een advies wordt gesproken, maar gewoon de gebiedende wijs staat.

'Reist u toch naar een land waarvoor vanwege gezondheidsrisico’s een oranje reisadvies is afgegeven? Ga dan bij terugkomst 14 dagen in thuisquarantaine.'

Maar ook:

'Als het reisadvies verandert van geel naar oranje en u op dat moment in het land verblijft, betekent dit dat u bij terugkeer in Nederland 14 dagen in quarantaine moet.'

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus/vakantie-in-eigen-land-en-reizen-naar-het-buitenland

Flavia

Flavia

02-07-2020 om 07:39

van de FNV site

Reizen naar een land met code groen of geel:
Reizen naar code groen betekent veilig en code geel betekent reizen is verantwoord, maar let op. Quarantaine is geen dringend advies van de overheid bij thuiskomst uit een land met reisadvies code groen en geel. Voor wat betreft reizen naar een land dat eerst code geel als reisadvies had, maar tijdens jouw vakantie op oranje springt, vinden zowel de FNV als werkgeversvereniging AWVN, dat de quarantainedagen voor rekening van je werkgever komen.

Maar het is niet duidelijk hoe de rechter zal oordelen over doorbetaling van deze quarantainedagen. Het kan zijn dat de rechter op grond van individuele omstandigheden tot een andere afweging komt.

oranje of rood:
Als je reist naar een land dat al code oranje of zelfs code rood als reisadvies heeft, dan heeft dat waarschijnlijk een andere uitkomst dan bij reizen naar gebieden met code groen of geel. Je weet namelijk al dat je bij thuiskomst in quarantaine moet. Dat is immers het dringende advies van de overheid. De oorzaak voor het feit dat je 2 weken na thuiskomst niet kan werken, is dan jouw risico. Dit houdt in dat je geen recht op loon hebt, tenzij thuiswerken een optie is of het opnemen van vakantiedagen.

Het opnemen van vakantiedagen kan trouwens niet door je werkgever worden opgelegd, maar moet in samenspraak tussen werkgever en werknemer worden overeengekomen.

Dat laatste interpreteer ik als volgt: de werkgever mag je vakantiedagen niet inhouden, maar als jij niet werkt hoeft hij ook geen loon uit te betalen over die dagen. Dus als jij salaris wil ontvangen voor die 2 weken moet je wel je vakantiedagen inzetten als werknemer.

Valeria

Valeria

02-07-2020 om 07:47

Ook

Komt ook nog eens bij dat ze gaat omdat familie is overleden. Dan kom je dichter en langduriger met mensen in contact dan een vakantie. Ze heft dan een veel grotere kans om iets mee terug te nemen.

vlinder72

vlinder72

02-07-2020 om 07:59

Verplicht

Nederland zegelt geen deuren af en zet geen politie voor de deur. Ook wordt er geen tracking app op je telefoon gezet.

Maar een dringend advies betekent dat je dus twee weken in quarantaine gaat bij thuiskomst. Je kiest er zelf voor om naar een land te gaan dat oranje is.

Voor je vriendin dus de keuze: gaan en in quarantaine bij thuiskomst. Of toch maar niet gaan. En denk eraan, je bent ook niet verzekerd mocht er iets gebeuren in Turkije.

Pépé

Pépé

02-07-2020 om 08:00

Huh?

Vriendin in kwestie wordt niet om naar Turkije te gaan, dat is haar keuze. Met een begrijpelijke reden maar nog steeds een keuze. De oplossing is dat ze twee weken vrij plakt aan haar verblijf in Turkije en daarna weer aan t werk gaat. Wel in quarantaine gaan die twee weken dan. Ik denk dat dat nu even (hoop ik, dat even) de consequentie is van nu willen reizen. Als je het relatief bekijkt is het al positief dat ze überhaupt de afweging kan maken, tot voor kort was erheen gaan geen optie, dus dat is fijn. Het enige is dat ze even twee weken staycation moet doen aansluitend.
Het is haar eigen verantwoordelijkheid die ze moet nemen, daar gaat het om, niet wat de werkgever zegt. Stel dat werkgever zegt dat ze die quarantaine in acht moet / mag nemen, wordt ze in jullie ogen dan ook doorbetaald? Nee? Dan komt het dus neer op scenario hierboven. Ja? Hoe zie je dat dan voor je?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

02-07-2020 om 10:29

Slappe hap

Het vervelende bij de manier waarop dit soort dingen gesteld zijn dat het multi-interpretabel is. De gebiedende wijs ‘.... ga dan in quarantaine’ is volgens mij nog steeds niet gesteld als verplichting. Dan zou er moeten staan: ‘gaat u naar land x dan bent u verplicht om na terugkomst twee weken in quarantaine te gaan’.

Wat men wil is dat mensen die naar risicogebieden afreizen zelf de risico’s dragen en zichzelf verantwoordelijk gedragen. Maar men wil ook geen absolute verplichting. Men doet een beroep op ieders moreel besef. Dat is op zich terecht. Maar tegelijk riskant omdat mensen hun eigen draai kunnen geven aan de dringende adviezen.

Hoewel ik niet voor al te doorgeslagen regelgeving ben, vind ik op het eerste oog dat het bij vrijwillige reizen naar gebieden die nog niet als veilig bestempeld zijn wel als een verplichting mag worden neergezet in plaats van een beroep te doen op ieders eigen verantwoordelijkheid.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

02-07-2020 om 10:32

Ook bij mijn werk

ligt het risico van quarantaine bij jezelf als je naar een gebied gaat dat oranje of rood is. Dan moet je op eigen kosten in quarantaine: dus ofwel verlofdagen opnemen ofwel onbetaald verlof opnemen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

02-07-2020 om 10:37

Nabrander

Mss wat tegenstrijdig maar binnen Nl vind ik het dan weer wel prima dat er erg wordt uitgegaan van verantwoordelijkheid tegenover verplichtingen. Dat heeft er denk ik mee te maken dat ik het gevoel heb dat binnen nl de dingen in mijn ogen best goed geregeld zijn en daarmee de situatie ook overzichtelijker is dan bij reizen naar het buitenland, zeker naar gebieden die in deze gezien worden als (meer) risicovol.

Roma

Roma

02-07-2020 om 10:45

Tja

De dagen voor eigen rekening vindt vriendin prima. Maar op dit moment (drukke maanden) komt het werkgever beter uit dat ze komt werken dus, omdat hij een slappe houding tegenover corona heeft, vindt hij gewoon dat ze kan komen.

Flavia

Flavia

02-07-2020 om 10:51

Ja, dat kan hij verplichten.

maar dan zijn de risico's voor de werkgever.

Het is een variant op dit antwoord: al wordt er hier vanuit gegaan dat de medewerker klachten heeft.

Heb je last van milde gezondheidsklachten (niezen, keelpijn, loopneus, licht hoesten, verhoging tot 38 graden), blijf dan thuis. De regering adviseert sowieso om zo veel mogelijk thuis te werken. Overleg daarom met je werkgever of thuiswerken mogelijk is en maak hier verdere afspraken over. Je werkgever moet zorgen dat je een veilige en gezonde werkplek hebt en maatregelen nemen die de kans op besmetting reduceren. Doet hij dat niet, dan kun je hem hierop aanspreken.

Het is niet verstandig zomaar weg te blijven van je werk. Dit kan als ‘werkweigering’ worden opgevat. Als de werkgever vindt dat je niet kunt thuiswerken en hij aan alle voorwaarden – veilige en gezonde werkplek – heeft voldaan, dan kun je verplicht worden naar je werk te komen.

Vlucht geschrapt

https://nos.nl/artikel/2339270-vlucht-geannuleerd-vanwege-corona-dat-is-lang-niet-altijd-de-echte-reden.html

Om diverse (bedrijfs)redenen kan je vlucht, heen en terug geschrapt worden.

Ik snap dat de economie op gang geholpen moet worden maar of je werkgever dat ook accepteert? Hij/zij waarschuwt vooraf dat er geen tijd is voor quarantaine en dan ga je toch?

ElenaH

ElenaH

02-07-2020 om 11:28

Roma

'De dagen voor eigen rekening vindt vriendin prima. Maar op dit moment (drukke maanden) komt het werkgever beter uit dat ze komt werken dus, omdat hij een slappe houding tegenover corona heeft, vindt hij gewoon dat ze kan komen.'

Hoezo? Ze kan toch gewoon drie weken verlof nemen? Eén voor de begrafenis in Turkije en twee voor de quarantaine daarna.

Triva

Triva

02-07-2020 om 11:46

elenah

Ja maar als de werkgever al zijn werknemers nodig heeft heeft die daar natuurlijk geen zin in. Bij mijn werkgever geef je in november je vakantie op en wordt gepuzzeld. Als er nu opeens allemaal werknemers in quarantaine moeten ná hun vakantie dan heeft de werkgever een probleem. Dat staat volledig los van het feit dat mijn werkgever het RIVM etc volgt maar het kan behoorlijk nadelig zijn.

ElenaH

ElenaH

02-07-2020 om 11:51

Snap ik

Maar volgens de meeste CAO's heb je recht op drie weken aaneengesloten verlof. Dus moet de werkgever van goede huizen komrn om het verzoek te weigeren.

Koffiekop

Koffiekop

02-07-2020 om 12:31

Werkgever

https://www.pwnet.nl/personeelsmanagement/artikel/2020/06/werknemer-op-vakantie-welke-landen-zijn-veilig-10134869?utm_source=Vakmedianet_red&utm_medium=email&utm_campaign=20200701_PWdeGids_Thema_Vakantie&utm_content=+20200701_PWdeGids_Thema_Vakantie&_ga=2.182407527.1130491200.1593685402-1896934272.1593685402#.XvxNhQSN2Aw.email

Ik zou als werkgever het risico niet willen nemen van een werknemer die in corona-gebied is geweest. En zeker met familiebezoek, want dan weet je zeker dat er geen afstand is gehouden. Ik snap dat het hem niet welgevallig is, om een medewerker ook nog 2 weken extra kwijt te zijn. Voor vakantie zou ik, als ik zelf werkgever was, die reis dan ook niet toestaan. In dit geval, voor een begrafenis, vind ik dat anders liggen. Maar het is overal maatwerk, dus lastig.

Vanuit huis werken is neem ik aan geen optie? Wat ze ook nog kan voorstellen is na 6 dagen (gemiddelde incubatietijd) een test te doen. Is die negatief dan kan ze aan het werk. En dan op het werk wel de nodige veiligheidsmaatregelen treffen zoals een mondkapje, tot de volledige incubatietijd van 14 dagen verstreken is.

Pépé

Pépé

02-07-2020 om 12:42

Precies wat ElenaH zegt

De vraag aan haar werkgever is; kan ik drie weken op vakantie (of iig de duur van haar verblijf in T plus 2 weken, dat kan ook neerkomen op 2,5 week of zes weken oid). Als werkgever zegt; jij kan niet zolang met verlof want we hebben je nodig dan gaat het dus niet. Die werkgever heeft wel of geen slappe hap mbt Corona dat boeit niet, de vriendin wil haar verantwoordelijkheid elders beleggen en dat is onterecht. Haar verlof periode duurt de verblijfsduur in Turkije plus twee weken, dat moet kunnen, qua verlofsaldo, qua werkplanning etc. Als dat niet kan, kan het niet.

Koffiekop

Koffiekop

02-07-2020 om 13:14

Pépé

De periode is al wel bekend, tenminste, het gaat om een overlijden/begrafenis, dus het worden geen 6 weken. Inclusief de quarantaine hebben we het over pak 'm beet 3 weken (want ze moet natuurlijk wel de periode in T tot het absolute minimum beperken). Waar je dan misschien zoals ik al aangaf wat af kunt knabbelen door een test te doen. Die zou ik overigens dan na nog weer een week nog eens herhalen voor de zekerheid.

Het hangt heel erg af van de situatie. Ik zou denk ik als ik de vriendin van TS was wel gaan, en de eerste vrije dagen gooien op calamiteitenverlof. Daar kan werkgever volgens mij niks van vinden. En dan over de periode na terugkomst in overleg gaan.

Jo

Jo

02-07-2020 om 13:51

@ Koffiekop

Calamiteitenverlof
Als een huisgenoot of een direct familielid overlijdt, kan het zijn dat je werknemer recht heeft op calamiteitenverlof. Bijvoorbeeld omdat hij de enige in de familie is die de nodige zaken rond het overlijden kan regelen. Het calamiteitenverlof kan weer overgaan in bijzonder verlof.

Er is EEN familielid overleden in Turkije.
Dus zeker geen huisgenoot en ook al zou het een ouder zijn, dan zou is het heel ongeloofwaardig dat vriendin van TS de enige is die de zaken kan regelen. De uitvaart in ieder geval niet. Want volgens Islamitisch gebruik wordt je de dag na overlijden ter aarde gesteld. Grote kans dat vriendin van TS al te laat is voor de uitvaart. Wegens corona was het maximaal toegestane aantal aanwezigen bij uitvaarten in NL tot en met afgelopen dinsdag 30 personen. Wie er niet bij mocht zijn moest genoegen nemen met een videobeelden.

Op woensdag 1 juli stelt TS namens haar vriendin de vraag over quarantaine over een uitvaart in een "oranje" land.

Ik heb vele uitvaarten meegemaakt in Turkije en je kunt wel na gaan als de familieleden zelfs uit NL over komen en uit andere hoeken en gaten er zeker geen 1,5 meter afstand wordt gehouden. Mensen zitten te snotteren en kuchen in elkaars ruimte. Je kunt jezelf af vragen of deze uitvaart echt zo belangrijk is om anderen hierdoor weer in gevaar te brengen. Kun je alleen door je aanwezigheid je steun betuigen aan familieleden? Een graf wordt in Turkije niet geruimd dus nadien altijd nog mogelijk om de overledenen een eer te bewijzen.

Jo

Jo

02-07-2020 om 14:06

toevoeging

Turken die in maart/april/mei in NL zijn overleden konden wel in Turkije worden begraven. Maar familieleden uit NL (dus ook ouders, kinderen, broers en zussen) kwamen Turkije niet in.

Marokko was nog strenger. Daar kwam de overledenen niet eens het land binnen en moesten de overledenen in NL worden begraven. Dus konden de familieleden uit Marokko niet bij de uitvaart zijn.

vlinder72

vlinder72

02-07-2020 om 18:54

Uitvaart

Een uitvaart in turkije is toch meestal binnen 24 uur? dus dat is sowieso lastig plannen voor de werkgever.

Uitvaart. Verblijf plus 2 weken quarantaine

Ik denk dat je het beste in overleg gaat met de werkgever en daarbij duidelijk aangeven dat je je houdt aan de voorschriften van de overheid. Dus twee weken quarantaine zolang reisadvies oranje blijft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.