Vakantie en uitjes

Ella2007
24-10-2008 om 14:09
Vakantie, bah?
Het is nog niet eens november of de vakantiedagen moeten al weer worden ingepland op het werk. Vrienden willen met ons al de volgende zomervakantie gaan kamperen (Italië) maar dat brengt mij op de volgende vraag: wil ik eigenlijk wel op vakantie volgend jaar zomer ? Het is best gezellig hoor, daar niet van, maar ik vind het zelf ook wel weer een hoop gedoe.
Ik was altijd van hoe langer weg hoe beter, maar de afgelopen jaren merk ik dat ik als ik weg ben (wij zijn kampeerders) ik mijn huis (of een huis) toch wel mis.
Misschien ben ik gewoon een beetje klaar met kamperen: de rotzooi in de tent, ik stoot me dertigduizend keer per dag vanwege het ruimtegebrek, herrie op de camping tot 23.00 terwijl ik juist rust wil, koud 's avonds, twee dagen filerijden naar de bestemming, langs de snelweg op smerige plees je behoefte moeten doen, douchen op een vierkante meter terwijl je je spullen niet kwijt kan en je haar moet inshampoo-en met een hand omdat anders de kraan uitgaat, de warmwatervoorziening die hapert waardoor je een gedwongen wisseldouche moet nemen, en je kind staat te krijsen als die weer eens koud water krijgt, kortom: vraag mezelf steeds meer af waarom ik het eigenlijk doe. Zij er meer mensen die mijn menig delen en hoe hebben jullie dit opgelost als de rest van het gezin (husband en twee kids van 5 en 8) zich niet aan bovengenoemde zaken storen en het dus fantastisch vinden te kamperen en lekker weg te gaan....
Ik zie meer heil in het boeken van een huisje maar dat trek ik financieel niet in de zomervakantie. Iemand al eens huizenruil geprobeerd ?
Mensen die mening delen of herkennen, of juist helemaal niet, ik hoor het graag !

Jesse_1
24-10-2008 om 23:43
Geen kampeerder
Eigenlijk ben ik totaal geen kampeerder, de door jou genoemde ongemakken (brrr vieze wc's waar je met een wc-rol naar toe moet en douches) waren de reden dat ik er helemáál geen zin in had.
Nu heb ik al een paar jaar gekampeerd met de familie en... ik vind het leuk! Na de zomer hebben wij een nieuwe tent gekocht, want wij zijn dus wel echte mooi-weer kampeerders, maar ga goed op zoek naar een camping die je wèl bevalt, ga niet in de file staan etc, niet te veel troep mee.
Succes.... Jesse (alweer zin in de zomervakantie

Tinus_p
25-10-2008 om 13:23
Tsja
Ella:
"Misschien ben ik gewoon een beetje klaar met kamperen: de rotzooi in de tent, ik stoot me dertigduizend keer per dag vanwege het ruimtegebrek, herrie op de camping tot 23.00 terwijl ik juist rust wil, koud 's avonds, twee dagen filerijden naar de bestemming, langs de snelweg op smerige plees je behoefte moeten doen, douchen op een vierkante meter terwijl je je spullen niet kwijt kan en je haar moet inshampoo-en met een hand omdat anders de kraan uitgaat, de warmwatervoorziening die hapert waardoor je een gedwongen wisseldouche moet nemen, en je kind staat te krijsen als die weer eens koud water krijgt, kortom: vraag mezelf steeds meer af waarom ik het eigenlijk doe. Zij er meer mensen die mijn menig delen en hoe hebben jullie dit opgelost als de rest van het gezin (husband en twee kids van 5 en 8) zich niet aan bovengenoemde zaken storen en het dus fantastisch vinden te kamperen en lekker weg te gaan...."
Volgens mij ben idd vooral klaar met 'kamperen in Italie'.
Ella:
"Ik zie meer heil in het boeken van een huisje maar dat trek ik financieel niet in de zomervakantie. Iemand al eens huizenruil geprobeerd ?"
Nou is juist kamperen in Italie en Frankrijk in t hoogseizoen ook schreeuwend duur, dus de prijs van een huisje elders kan meevallen. Maar aangezien je kinderen het blijkbaar prachtig vinden, zou ik vooral eens kijken naar een andere kampeerbestemming, en t verbeteren van de omstandigheden.

pientje
26-10-2008 om 11:42
Kies camping met zorg
In aansluiting bij vorige sprekers: ik denk dat je in Frankrijk meer kans maakt op een camping van je gading dan in Italie. ZO waren wij van de zomer op http://www.campinglaforet.nl/. Veel van de door jouw genoemde ongemakken kom je hier niet tegen, zoals enorm ruime plaatsen, mooi uitzicht, auto op parkeerplaats, absolute rust na 10en, heel ruime badkamers (douche, wc, wastafel in 1, je kan zelfs als gezin je eigen badkamer huren, maar is absoluut niet nodig), dag rijden vanaf Nederland. Het enige nadeel vonden wij de omgeving, die vonden wij niet heel spannend....OP de camping is trouwens een zwemmeertje, heerlijk rustig. De eigenaren zijn Nederlanders, heel vriendelijk, smoirgens wordt het bestelde brood bij je tent afgeleverd, er zijn pizzaavonden en knutseluurtjes, echt super.
Het soort mensen dat op zon camping komt spreekt ons (en ws jullie) ook veel meer aan, de sfeer is echt super.
Pientje

reina
26-10-2008 om 16:39
Klein in italië
Er zijn zeker wel kleine en kleinere campings in Italië, maar je vind ze meestal niet in de grotere gidsen. Kijk bijv eens op de site van SVR, wij hebben daar goede ervaribgen mee. Juist op die campings is het vaak schoon, leuk sfeertje etc. En ze zijn minder duur.

Ella2007
26-10-2008 om 16:43
Hoe kies je kleine rustige camping?
Nou, dank voor de reacties, had al e.e.a. zo verwacht. Vakantiebudget reken ik op ongeveer 300 € week voor verblijf, de uitrusting hebben we natuurlijk zelf. Gemiddelds was ik in het verleden voor campings in Frankrijk tussen de 40 en 50 euro per nacht kwijt (incl. stroom etc)/ Huisjes zijn toch wel fors duurder en huurtenten ook (in het hoogseizoen) maar inderdaad , dan richt ik me op Frankrijk. Misschien zijn andere landen wat goedkoper. Ik ben geen centerparcs fan, uberhaupt geen bungalowpark-fan, mij veels te vol en te druk. Inderdaad een natuurcamping klinkt dan als een goed alternatief. We hebben net twee jaar geleden een nieuwe vouwwagen aangeschaft. Maar goed, die vreet geen brood (allen stalling...) dus die zou ik ook nog een jaartje kunnen laten staan om eens wat anders uit te proberen. Scandinavië trekt me erg qua rust en ruimte, maar helaas is mijn zoon hardstikke allergisch voor muggeprikken (ik word zelf ook altijd lekgeprikt maar heb daar verder weinig last van) en voorzie ik daar nog wel wat problemen mee in die landen zomers. Of valt dat mee? In de meivakantie gaan we wel in een huisje (lekker cheap) in Denemarken, kijken hoe dat bevalt, en wieweet gaat mijn man dan ook overstag. de kids vinden alles volgens mij wel best. Spelen zoweizo het liefst net elkaar

Fraz
26-10-2008 om 20:09
Voor kleine
rustige en natuurlijke campings (maar ook huisjes/appartementen/kamers etc) kun je ook eens zoeken op http://www.eceat.nl/start.htm.

Puck2
26-10-2008 om 21:19
Svr
Voor iets van een tientje per jaar kun je donateur worden van de SVR, stichting vrije recreatie. Je krijgt dan toegang tot hun bestand aan campings. Voor een gezin van 4 personen ben je dan voor een caravan incl stroom iets van 20 euro per nacht kwijt. Vaak krijg je op de campingprijs korting als donateur, dus dat tientje heb je er zo uit. En 2 dagen filerijden: wij vertrekken bij voorkeur op zondag en mijden de vrijdag en zaterdag dus fierijden herken ik echt niet.

Ella2007
29-10-2008 om 10:29
Svr ook zwemgelegenheid?
Ik kende de SVR wel vanuit Nederland, en inderdaad voornamelijk kleine terreinen, dus dat is al beter. Mijn kinderen zijn echte waterratten en het zou dus wel heel fijn zijn als er een zwembadje of zwemmeertje bij de camping is. Is dat uberhaupt bij SVR te vinden ? Heb net even op de website gekeken maar kan er pas naar de campngs kijken als ik donateur ben geworden. Iemand een leuke aanrader ?
Hoe zijn de meningen over de lengte van de vakantie ? Ik ging altijd drie weken weg, merk in mijn omgeving dat ik een uitzondering ben (vroeger met mijn ouders gingen wij zelfs vijf of zes weken weg......). Wat doen jullie ?

Puck2
29-10-2008 om 11:31
Soms wel
Ja hoor, wij hebben in Tsjechië en Frankrijk al vaker een SVR-camping gehad met een klein zwembadje, meestal van een meter of 10. Afgelopen zomer hadden we een camping aan een riviertje waar gespeeld en gezwommen kon worden, erg leuk Dat was in Cromary in Frankrijk, camping l'Esplanade. Een aanrader wat ons betreft, megagrote plaatsen en veel te doen in de omgeving. Voor komende zomer heb ik 2 campings in Frankrijk op het ook die ook allebei een zwembadje hebben of aan een meer liggen.
En hoe lang wij gaan: ruim 3,5 week. Heerlijk!