Vakantie en uitjes

Vic
06-07-2012 om 11:35
Vakantie in appartement, dagbudget
Ik ga over een paar weken een week naar Kreta. We verblijven daar in een appartement. Hoeveel zou ik moeten reserveren per dag voor eten en drinken? Ik was niet van plan om 's avonds te gaan koken, dus we 'moeten' i.i.g. 7x uit eten. Zou ik het redden met 50 euro per dag? We zijn met 3 personen (w.v. 2 kinderen).

amk
06-07-2012 om 13:06
Sluit me aan bij knurf
ik was dit voorjaar in Kopenhagen gem 150 euro per dag kwijt, 2 pers ontbijt niet van buffet maar zelf smeren, lunch wat luxere broodjes van de bakker, en 's avonds een voudig uit eten. De uitjes zitten er dan wel bij in: dierentuin, bioscoop, 1x pretpark, musea.
Ik reken eerder 50 euro pp per dag als budget voor Kreta. Misschien iets minder omdat wij straks all-inclusive zitten (als ik dat volhoud tenminste, anders huren we er nog een auto bij voor een paar dagen en gaan samen op stap.)

Vic
06-07-2012 om 13:27
Pp lijkt me veel
Ontbijt en lunch regel ik denk ik grotendeels zelf, en voor het avondeten had ik gehoord dat je op Kreta heel betaalbaar kunt eten. Mijn jongste eet zo ongeveer niets, dus het is even zoeken waar ik haar dan tevreden mee houdt. Zou je niet voor 35 euro met zijn drieën kunnen eten? Dat lukt zelfs in Nederland bij eetcafe's. Eventuele excursies had ik er trouwens niet bij gerekend. Ik denk niet dat we die veel gaan doen, maar dat kan er dan nog wel af
Amk, ga jij ook de eerste week van augustus?

Chippie
06-07-2012 om 13:49
Je hebt een appartement...
Dus je kunt die 50 euro per dag aanhouden en eventueel toch nog twee keer gaan koken of 's avonds een broodje eten.
50 euro per dag lijkt mij trouwens niet heel erg veel. Drankjes, ijsjes, lunch, ontbijtspullen komen er iedere dag bij.

FayW
06-07-2012 om 15:36
Krap
Ik vond de spullen voor het ontbijt in verhouding duurder dan het avondeten. Wij hebben op Kreta weleens met z'n vijven voor 35 euro gegeten met drinken erbij. Was wel eenvoudig, maar genoeg en lekker.

Vic
06-07-2012 om 19:28
Maar toch ook geen 150 euro?
150 euro per dag vind ik heel erg veel, dat is ruim 1000 voor een week. Volgens mij kunnen we dan wel heel luxe eten Ik ga wel ergens op het midden zitten, en probeer het voor 600 euro te redden. Zelf koken gaat het i.i.g. niet worden. Hebben jullie wel eens in de hitte in een keukentje van 0,5 vierkante meter op twee gammele elektrische plaatjes in blikken pannetjes gekookt?

Shonagh
06-07-2012 om 20:44
Een beetje creatief vic
sprak de ervaren kampeerster ;o)
Een bak sla, wat stokbrood en biefstuk (oid)in de pan.
Ik heb weleens een goedkope, maar in ieder geval "platte" koekepan gekocht in zo'n geval ( appartement).
Er is ook een website met simpele, snelle gerechten "voor op de camping",met 1 of 2 pitjes www.kokenopdecamping.nl.

Annet
06-07-2012 om 21:59
De magnetron lost veel op (liefst een combi)
In de supermarkt vind je allerlei interessante maaltijden of maaltijdcomponenten. Even in de magnetron en klaar...... Lekkere salade erbij.
Lijkt mij vooral ideaal voor de lunch (een hele late) en dan nog een klein diner bij een restaurant. Gewoon een bord vragen voor de jongste zonder iets te bestellen.

Fiorucci
06-07-2012 om 21:59
Vic
Ja,hoor,mijn moeder deed niet anders. Vier tot zes weken lang. Ik herinner me zalige eenpansgerechten..

Vic
06-07-2012 om 22:10
Haha
Natuurlijk kan het wel, ik heb wel eens voor 16 man gekookt op 3 pitjes (nasi). Maar nu ben ik op vakantie, en de laatste 5 jaar ben ik altijd op een locatie geweest waar voor me werd gekookt. Dat scheelt een hoop tijd in het verzinnen wat je nu weer moet maken, in de boodschappen, het blijft toch behelpen in zo'n keukentje, je moet afwassen. En ik heb vakantie, dus ik doe het niet

Manda Rijn
06-07-2012 om 22:19
Ontbijt en lunch dan zeker thuis
wij koken elke dag op de camping en zijn toch bij elkaar 3000 euro kwijt (vorig jaar 2 weken + 2 overnachtingen, camping met huuracc in zuidfrankrijk), incl campingaccomodatie, benzine en dus heel veel boodschappen. En dan zijn we echt goedkoper uit dan 3x per dag uit eten. Dus s'ochtends en s'middags stokbrood en croissantjes en een zoetig ding met kaas, vleeswaren en drinken. Als lunch hebben we ook regelmatig soep met wat brood. Ik vind met name de lunch op vakantie duur.
ik vind het dus erg weinig die 50 per dag. Mijn kinderen krijgen doorgaans ook elke dag 2 ijsjes op de camping, die zijn dan 1,50 of 2 euro per stuk en dat zijn dan van die simpele ijsjes in de hand. Oh ja en dan de opblaasbootje/waterschoenen/tig spulletjes die je toch ook nog weer nodig hebt omdat het kapot etc raakt.
En een excursie doen we hier ook graag en dan daar dus ook lunchen, dat zijn indd de duurdere dingen. Maar iig heb je geen auto, dat scheelt ook.
iig gaan we deze keer 3 weken en wil ik het toch nog weer redden voor die 3000 euro, hmmm, zuinig aan doen en dus veel op camping blijven.... ik heb er ZO onwijze zin in !!!!

liora
06-07-2012 om 22:51
Vic
Even los van de vakantie: waar eet jij voor 35 euro met drie personen in NL?

Vic
06-07-2012 om 23:12
Liora
Nou, bijvoorbeeld bij Bruxelles in Haarlem. Vorig jaar hebben we in Duitsland ook prima gegeten. Hoofgerecht, schnitzel met frites en groenten, was 8,75. De hotelier bood zelf aan om de portie voor jongste te halveren, en voor de helft van de prijs te serveren.

Roosje Katoen
06-07-2012 om 23:19
Hmm
Kopenhagen is natuurlijk absoluut niet te vergelijken met Kreta qua prijzen, dus die 150 euro gaat vast niet op. Als je maar weinig uit wilt geven aan het eten, kan je er natuurlijk ook voor kiezen om niet elke dag warm te eten. Gewoon een broodje, patatje, pizza, simpele griekse salade met brood en kom je al een heel eind. Kan je thuis weer gezond doen met groenten enzo.

amk
06-07-2012 om 23:31
Nee vic
ik zit er de 2e week. 5 tot 13.
Had het leuk gevonden E weer eens te zien.
Die 150 is inclusief atracties zoals ik al schreef.
Ik ga voor Kreta uit van 100 (ik verwacht niet dat ik all inclusive blijf eten, ben niet van de buffetten, en ik verwacht nog wel een auto te huren voor een paar dagen.)

Jillian
07-07-2012 om 00:15
's middags in een restaurant eten
Je kan ook 's middags in een restaurant eten want dan is het vaak goedkoper en 's avonds op het strand picknicken met salades, stokbrood en dergelijke. Dan is het ook niet zo heet meer.
Wij halen ijsjes en zo op vakantie juist vaak bij de supermarkt want dat is veel goedkoper. Ook drinken we niet zo vaak koffie of iets dergelijks op een terras maar halen we liever wat drinken bij de winkel en dan gaan we in een park zitten.
Op deze manier kunnen we meer geld besteden aan excursies want dat vinden we een belangrijk onderdeel van de vakantie.
Ik vind het trouwens wel fijn om lekker uitgebreid uit eten te gaan op vakantie. Als het budget het toelaat gaan we dan ook meestal wel twee keer per dag uit eten. Als we op vakantie gaan met een kleiner budget dan gaan we dus vaak 's avonds picknicken. Lunchen is vaak goedkoper dan 's avonds uit eten. Bovendien vermijd je zo de hitte van de middag want zeker op Kreta zal het vast heel warm zijn de komende weken.

Primavera
07-07-2012 om 00:31
Ik denk juist van wel
Het hangt er helemaal van af hoe luxe je wilt eten. Ik denk juist dat het makkelijk kan als je verder er geen terasjes of ijskraampjes bij neemt. Extra drinken en ijs zou ik juist in een supermarkt inslaan. Investeer in een termos om koel water mee te nemen (eventueel ijsblokjes erin). Dat scheelt echt stukken in uitgaven dat je op terasjes neerstrijkt omdat het zo warm is

Clairy
07-07-2012 om 08:01
100 euro
Wij zijn met vijven en gaan vaak in de herfstvakantie een week naar Kreta. Ontbijt in het appartement, elke avond uiteten. Per dag geven we dan zo'n 100 euro uit.
Clairy

FayW
07-07-2012 om 12:02
Pretpark op kreta?
Er zijn veel leuke dingen te doen op Kreta, maar een pretpark is er niet.

Vic
08-07-2012 om 11:41
Excursies
Ik had me er nog niet in verdiept, maar heb nu eens gekeken wat er zoal aan excursies is. Daar zitten een aantal prijzige bij. Ik denk niet dat we naar het Aquapark gaan. Ons appartement ligt naast de zee, er is een zwembad, voor oudste en mij hoeft zo'n aquapark niet en jongste maken we niet wijzer dan ze is Er zijn nog wel wat leuke excursies, maar ik denk dat ik er maximaal 2 doe. We gaan natuurlijk maar een week, en ik hoef niet elke dag vermaakt te worden.
Ik krijg inmiddels wel al last van prevakantiestress, dus ik ga vandaag maar eens lijstjes maken

oregano
08-07-2012 om 12:53
Waar op kreta?
Vic,
Wij zijn een aantal keren op kreta geweest . prijzen varieren heel erg waar je bent op kreta heb ik gemerkt. Wij waren in Mirtos, zuid-kreta, niet zo toeristisch. We konden met z'n drieen heerlijk uit eten voor zo'n 30 euro (incl wijn). rest van de dag wat broodjes van de bakker, pak drinken (meegenomen uit de vriezer en gekocht bij supermarkt) en nog fruit, nootjes oid voor op het strand, terrasje. Al met al waren we zo'n 80 euro per dag kwijt denk ik. En aquaparken ed gaan wij niet heen. Wel eens een tochtje met een boot.
Kreta is prachtig!! Waar gaan jullie heen?
Heel veel plezier en een fijne vakantie gewenst,
oregano

amk
08-07-2012 om 14:55
Wel 4
Aqua parken. Ik denk dat wij daar wel belanden. Mijn dochter heeft niets met strand.
Is er ook ergens leuk te snorkelen? Wij zitten in Gouves.

Vic
08-07-2012 om 14:56
Oregano
Wij zitten daar precies tegenover, aan de noordkant in Stalis. De prijzen zullen wel iets hoger liggen, want je zit daar natuurlijk midden in het toeristisch gebied.

Vic
08-07-2012 om 14:58
Knurf
Naar die locatie heb ik ook nog gekeken. Heel erg leuk en ik vond het jammer dat ze geen mobile homes hadden. Veel plezier alvast!

+ Brunette +
08-07-2012 om 18:54
Kan wel met wat aanpassingen.
De tip van een thermosfles met koel water (of sap) is een goede, dat scheelt echt heel veel. Verder zijn ook in toeristische gebieden best goedkope restaurants te vinden, tussen de toeristen wonen namelijk ook gewone mensen. Ik woon zelf in een toeristisch epicentrum maar ken in de buurt meerdere plekken waar je voor een euro of acht een fatsoenlijke driegangenmaaltijd inclusief drankje krijgt. De prijzen zullen op Kreta niet veel anders zijn dan op de Canarische Eilanden. Het soort restaurants waar ik het over heb liggen uiteraard niet aan de strandboulevard maar in onpittoreske wijken of achterafstraatjes.
Bij uit eten op Kreta denk ik altijd aan een vakantie eind jaren 80 en het wegrestaurant vlakbij het huisje in Agios Nikolaos, authentiek ongezellig, TL-licht maar heel lekker eten voor een lage prijs. We zaten er bijna elke avond.

Mar
11-07-2012 om 16:49
Krap maar kan wel
Hoi Vic,
Ik kom al jaren op de Griekse eilanden, in oktober voor het laatst nog, en wilde even reageren. Als dat je budget is moet je creatief zijn en het niet erg vinden om zuinig te doen.
Uit eten plus de rest vd dag voor 50 is erg krap.
Maar je kunt voor 30,- prima met zijn 3en uit eten incl. drinken, en ja, voor de kleine idd een bord erbij vragen, is daar geen probleem.
Drankjes en ijsjes zijn duurder, dus daar moet je op letten. En zelf koken, boodschappen doen, is heel erg duur geworden, ook voor de Grieken. Dus zelf koken is geen goed idee, op een pasta met tomatensaus na dan. Je kunt event. was basisdingen van huis meenemen, om toch iets te koken? En verder aten wij vaak een pita Giros, kost minder dan 3,- is lekker en vult prima. We aten dan dan op het strand, als lunch.
Excursies zijn prijzig met je budget maar misschien kun je een dag niet uit eten gaan en dan een boottochtje boeken? Even prijzen vergelijken bij de verschillende bureautjes. Kinderen vaak gratis of half geld, probeer te onderhandelen.
Verder veel vakantieplezier!
Mar

makakos
13-07-2012 om 13:58
Wel te doen denk ik
Ik denk dat het met een beetje uitkijken wel te doen is.
Ik woon in Griekenland en als wij op vakantie gaan (2 volwassenen en 2 kinderen) rekenen we meestal rond de 100 Euro per dag en daarvoor eten we behalve s'avonds, s'middags ook nog buiten de deur (geen broodjes maar in een taverne) en drinken we s'avonds ook nog wat (buiten het eten om). We leven er van dit bedrag kortom nogal ruim van.
Het is overigens heel gebruikelijk dat je bij bv een portie spaghetti vraagt of ze het kunnen verdelen over 2 borden.Je hoeft echt niet voor elk kind en/of persoon een gerecht te bestellen. Daar kijkt niemand van op.
En een hele goedkope oplossing voor af en toe is natuurlijk de souvlaki/pitta (stukjes vlees met wat tomaat en saus in een opgerold pittabroodje) of "kalamakia" (kleine vleesspiesjes) met wat frietje en een salade.Je moet daarvoor wel bij een souvlaki tent zijn en niet bij een taverne.

ol3
18-07-2012 om 21:15
Kos
hoi,
een collega van mij is net terug van het eiland Kos, ze gingen elke avond uiteten en waren voor 2 volwassen, 1 kind van 4 en een baby 40 a 50 euro kwijt incl drankjes
dus voor de hele dag ga je 50 euro niet redden!
alvast een fijne vakantie!

Ineke
21-07-2012 om 14:07
Ik denk dat het best lukt!
Uit eten gaan in Griekenland is echt niet duur. Van 50 euro per dag hielden we nog over met z'n vieren.
Ik kocht dan wel ontbijt en lunchspullen en iedere avond ergens eten.
Maar...dan moet je niet in die toeristen-eettenten gaan eten, dat is dus wel wat duurder en allemaal hetzelfde. Ga de kleinere straatjes in, ver van de toeristenplekken, daar waar de Grieken zelf eten.
We aten dan met z'n vieren voor nog geen 30 euro, incl. wijn en appelsap.
Je kunt er super lekker eten, en niet duur. Dus ik denk dat je met 50 euro op deze manier zeker wel uitkomt.