Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Vakantie in Zwitserland

Ik ben alvast aan het rondkijken voor ideeën voor onze vakantie in september in de hoop dat er dan weer van alles kan en mag.

Wij houden van wandelen in de bergen en hebben 3 jaar geleden een heerlijke vakantie in Oostenrijk gehad. Het lijkt me heel leuk om naar Zwitserland op vakantie te gaan en werd al heel enthousiast.  

Toen we in Oostenrijk waren kregen we bij ons appartement een kaart waarmee we heel veel kortingen kregen en bijna alle kabelbanen in de buurt gratis mochten gebruiken.

Zijn er in Zwitserland ook van die kaarten die je bij je hotel kan krijgen? Want kon zo snel wel 1 kaart vinden maar zag dat die kaart voor 3 personen voor 8 dagen meer dan 1100 euro kost. Een dagje treinen zonder kaart kost ook zomaar 175 euro per persoon. Of kijk ik niet goed?

Ik weet Zwitserland is duur maar is het echt zo duur? Iemand ervaring?  En wat zou de beste streek zijn om naar toe te gaan?
 


https://www.interlaken.ch/en/info-service/gaestekarten/interlaken-guest-card

interlaken heeft zo'n kaart. Ik vond die regio prachtig. Losse treinkaartjes (om te wandelen) waren ook niet eens zo duur. Alleen de trein naar de Jungfraujoch was heel duur maar dat is dan ook een speciale toeristentrein naar de top van een berg. 

Zwitserland is echt duur. Absoluut. Erg duur.  Eten, drinken, zowel in winkels als horeca. En met duur bedoel ik ECHT duur. Een zak chips van omgerekend 7 euro. Of een pandje kipfilet of rundergehakt voor 2 tientjes. Gewoon in de supermarkt. Superlekkere chips trouwens. En topkwaliteit vlees. We gaan bijna elk jaar skiën in Zwitserland, maar ik sleep altijd erg veel eten mee.
En de trein: De prijzen die jij noemt kloppen vast. Wij zijn een paar jaar terug in de zomer een week in Grindelwald geweest ( ook naar Jungfraujoch) en ik herinner me dat we voor 3 of 4 dagen onbeperkt  treinen ( en skiliften) met het gezin een klein kapitaal kwijt waren. Royaal boven de 1000 euro. En msch was dat wel zonder die reet dure kaartjes van de jungfraujoch.  Ik heb het verdrongen😀 Het was  wel supergaaf overigens. Prachtig gewandeld....we hebben echt een fantastische week gehad, en de week daarna in Italië leek alles spotgoedkoop, ( elk nadeel heeft z’n voordeel)

Als je wat anders wilt dan Oostenrijk...Italiaanse  Alpen (bv  Dolomieten) zijn ook prachtig! 

Wij hebben best lang geskiet in het Brandnertal. Dat ligt in Oostenrijk tegen de grens met Zwitserland. Er waren daar altijd veel Zwitsers want die vonden dat ze daar prima goedkoop konden skiën, tanken en boodschappen konden doen om daarna weer naar huis te rijden. Dat is wellicht ook nog een optie. Verblijven in Oostenrijk en van daaruit naar Zwitserland (en Liechtenstein).

Pooh-Bear

Pooh-Bear

05-05-2021 om 19:32 Topicstarter

mmm ik denk dat Zwitserland toch niet ons land is. Maar weer naar Oostenrijk en dan bij de Zwitserse grens is wel een goed idee. 

Nog een x Oostenrijk is ook helemaal niet erg we hebben nog maar een klein deel gezien. Italiaanse alpen is ook nog een idee om naar te kijken. Ben me vooral nog aan het oriënteren en er zijn genoeg plaatsen met mooie natuur en bergen. 

Wij waren vorig jaar zomer in Ischl (Oostenrijk). Wij vonden het een erg mooi (wandel) gebied. Vanaf Ischl kan je met de kabelbaan naar Zwitserland, voor als je er toch een dagje heen wil.

Aanrader: Irseer Klosterbraü prima eten en gezelligheid.

Van daaruit bezoek naar Het sprookjeskasteel in Neuschwanstein plus Highline179 in Ruette.

Ligt in hoek Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.


https://www.bodensee.eu/nl/waar-kun-je-naartoe/bodensee-steden/konstanz_topcity241

Vanuit Konstanz, op zich al bezienswaardig met een groot meer in de buurt, heeft wsch wel campings, ben je snel in Zwitserland als je daar een keer een dagje uit wil of iets bezoeken.

Pooh-Bear

Pooh-Bear

06-05-2021 om 09:28 Topicstarter

Wat een leuke tips allemaal ben ze allemaal even aan het bekijken. Ook handig dat er 2 tips in Duitsland zijn. Als er allemaal nog niet zo veel kan vanwege Corona hoeven we maar 1 grens over.

1 vraagje over de omgeving van Konstanz zijn de bergen daar een beetje indrukwekkend. 

https://www.indebergen.nl/weblog/11430-alles-wat-je-moet-weten-over-een-vakantie-aan-de-bodensee/

Je kunt er goed wandelen.

"Dan is de Bodensee-Rundwanderweg voor jou! Deze 260 kilometer lange wandelroute loopt namelijk helemaal om de Bodensee. In principe kun je de hele tour in 11 etappes lopen. Totaal stijg je 2052 meter en daal je 2054 meter en de route is middelzwaar. Het hoogtepunt van dit avontuur is het beklimmen van de 1064 meter hoge Pfänder. Vanaf de top heb je een schitterend uitzicht op het hele meer."

IngridT schreef op 05-05-2021 om 15:53:

Zwitserland is echt duur. Absoluut. Erg duur. Eten, drinken, zowel in winkels als horeca. En met duur bedoel ik ECHT duur. Een zak chips van omgerekend 7 euro. Of een pandje kipfilet of rundergehakt voor 2 tientjes. Gewoon in de supermarkt. Superlekkere chips trouwens. En topkwaliteit vlees. We gaan bijna elk jaar skiën in Zwitserland, maar ik sleep altijd erg veel eten mee.
En de trein: De prijzen die jij noemt kloppen vast. Wij zijn een paar jaar terug in de zomer een week in Grindelwald geweest ( ook naar Jungfraujoch) en ik herinner me dat we voor 3 of 4 dagen onbeperkt treinen ( en skiliften) met het gezin een klein kapitaal kwijt waren. Royaal boven de 1000 euro. En msch was dat wel zonder die reet dure kaartjes van de jungfraujoch. Ik heb het verdrongen😀 Het was wel supergaaf overigens. Prachtig gewandeld....we hebben echt een fantastische week gehad, en de week daarna in Italië leek alles spotgoedkoop, ( elk nadeel heeft z’n voordeel)

jeejtje wel heel duur inderdaad😱😳

Dan zou ik nog eerder de fiets pakken! Om de Bodensee is een mooie brede fietsroute aangelegd. Je kan ook met boot naar eiland Mainau. Daar is een dierentuin met grote vlindertuin.

Ik plak vaak meerdere plaatsen aan elkaar; paar dagen hier, paar dagen daar.

Sinds de Ardennen, een fietsvakantie op een omafiets, denk ik zelf niet meer aan fietsen in de bergen.

Maar AnneJ, wie bedenkt ook zoiets..🙂

Mensen kunnen in Lindau mountainbikes of skeelers huren. De route kent geen stijgingen van 10%; zo vlak als de waterspiegel van het meer pal naast je. Ik ging skeeleren. Niet de hele route, maar wel een stukje.

Maar ik kies sowieso voor wat afwisseling; ene dag kabelbaan, andere dag koeienluchtwandeling in Appenzellerland ( heidiland), boottocht of bezoek kasteel.

Oh. Getriggerd door berichtje Flanagan. Ik herinner me opeens iets wat WEL goedkoop is in Zwitserland. Dierentuinen! Vast overheidssubsidie of zo. Hele mooie ook nog. In Zurich, en ook in Basel. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.