Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Prakje

Prakje

02-01-2018 om 07:52

Vakantie met pubers (14-16-18)

Onze jongens willen om verschillende redenen (heimwee, geen zin, liever thuis bij vrienden etc) liever niet op vakantie. We zijn daarom de afgelopen jaren niet weggeweest. Nou gaf oudste aan wel een keer weer met zijn allen weg te willen.

Prima! Maar wat gaan we doen? Ze houden niet van actie/sport, niet van het strand, niet van drukte (jongste heeft autisme), niet kamperen. Wel vinden ze cultuur en lekker eten en een mooie omgeving (bergen etc) leuk.

Een week lijkt me het hoogst haalbare... wat gaan we doen?

Hoop op originele ideeen en tips

Tine Winkel

Tine Winkel

02-01-2018 om 09:35

klinkt als een leuke air bnb in toscane

geen kamperen, beetje thuisgevoel maar toch anders, cultuur, mooie omgeving en zeker lekker eten.
Maar goed, dan moet je portemonnee het wel toelaten. Zijn er ook nog wensen m.b.t. de reisafstand?

Huisje

Een huisje huren in oostenrijk/duitsland/zwitserland? Bergen en rust.
Een huisje in midden frankrijk en dan kastelen bezoeken?

angel3

angel3

02-01-2018 om 09:48

Noord spanje

Alleen is daar het weer iets onbestendiger. In Toscane kan het erg heet zijn. Maakt klimaat iets uit?
Toscane en noord Spanje is wel ver. Ik zou dan kiezen voor vliegtuig en auto huren. Maar zoals hierboven al gevraagd: wat is je budget en gewenste reisafstand?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-01-2018 om 10:44

Texel

Wij zijn dol op Texel. Ook onze puber vindt het daar relaxed.
Lopen in de duinen, beetje zwemmen, vliegeren, visje eten, pondje naar Vlieland, met boot naar Marinehaven.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-01-2018 om 11:24

Zon?

Wij hebben regelmatig vakantiehuizen gehuurd in Engeland en het laatste jaar in Schotland. Autismevriendeljjk, mooie natuur, musea en kastelen in overvloed, alleen voor het lekkere eten moet je zelf zorgen. In Engeland kun je nog wel fatsoenlijk uit eten, maar in Schotland hebben ze erg rare voorkeuren. Gelukkig hebben de supermarkten minstens drie paden met kant-en-klaar zodat je niet uren in de keuken hoeft te staan
Oh, mijn titel is zon. Die is niet gegarandeerd in Engeland. Wij hebben een aantal heel mooie jaren gehad, zodat we daar zonnebrandmiddel moesten kopen, een paar keer redelijk, maar de laatste keer kwam de temperatuur slechts eenmaal boven de 18 graden en hebben we regenjassen gekocht.

Klein zwitserland

Luxemburg wordt niet voor niets klein Zwitserland genoemd. Het is minder ver rijden, heeft mooie bossen met hoogteverschillen en spelonken voor 'spannende' wandelingen.
Naast Luxemburg stad, zijn er nog meer steden met cultuur en gezellige pleinen.

Prakje

Prakje

02-01-2018 om 22:28

Budget

We hebben zeker een budget, voor een week wil ik echt rond de 2000 blijven voor reis en verblijf, dan komt er nog genoeg bij voor uitjes en eten

Huis huren

Ik zou een huis huren in Oostenrijk bijvoorbeeld. De bergen zijn prachtig. Je kan in de buurt van Salzburg gaan zitten bijvoorbeeld. Daar is meer dan genoeg cultuur. Je kan eventueel ook een paar dagen Wenen doen. Zo'n mooie stad.
Ergens in Frankrijk kan natuurlijk ook prima. Bretagne heeft veel te bieden qua natuur en cultuur. Er zijn alleen geen bergen. De Franse alpen bieden bergen, lekker eten en cultuur. Sowieso alle alpen landen natuurlijk. Zwitserland is zo prachtig maar helaas wel een stuk duurder dan Oostenrijk/Frankrijk.
In aanvulling op Engeland/Schotland is Ierland ook een goede optie. Geen echt hoge bergen maar wel mooie natuur en leuke steden/plaatsjes. Het eten is ook best okay al is het geen Italiƫ. Zonzeker is het natuurlijk niet.

oh ja week

Als jullie maar echt een week gaan zou ik niet heel ver weg gaan als je met de auto gaat. Misschien is Zuid Duitsland wel een goede bestemming bijvoorbeeld. Zwarte woud, beieren, saarland.. allemaal prima te doen voor een weekje.

filalu

filalu

07-01-2018 om 11:27

ideetjes

Vorig jaar waren wij in Chartre in Frankrijk. Niet een hele grote plaats. Maar ze hebben in de stad een prachtige licht tour. Op heel veel plekken hebben ze op gebouwen met prachtige projecties. Begint om 22:00 uur tot ongeveer 1:00. Vooral de show op de kathedraal is prachtig. Maar ook op andere plaatsen is het echt de moeite waard.
Overdag kan je de kathedraal van binnen bekijken. Heel veel glas in lood. Een week daar dan verveel je je. Maar je zou een rondreisje kunnen maken met een bezoek aan Parijs Chartre en een leuk plaats in Belgie.

Een andere optie voor cultuur en natuur: Vlieg naar Boekarest in Roemenie verblijf hier de helft van de week en de andere helft bijvoorbeeld in Brasov. Bezoek vanuit Brasov Mount Tampa en Vlad Dracula's kasteel in Bran.

Zuid Duitsland

Zwarte Woud is minder duf en bejaarderig dan het in eerste instantie klinkt. Ook niet zover als je maar een week weggaat;je rijdt er in een dag heen, dus trekken de jongens het niet dan ben je ook zoweer terug. Je hebt niet de stress van drukke, chaotische vliegvelden met de hectiek van alle beveiligingstoestanden.

Mooi weer. Door de eigenaars van de Fewo (ferienwohnung/vakantiewoning) waar wij zaten heb ik me laten vertellen dat de streek een warm mikroklimaat had omdat het in een kom ligt.

Frankrijk ligt om de hoek, culinair kom je aan je trekken. Prettige van Duitsland is dat uit eten heel betaalbaar is, zeker 25% voordeliger dan in Nederland.

Omgeving heeft aardig wat te bieden. Wij zijn er met puber naar een kasteel geweest en een openluchtmuseum geweest. Ook naar Europapark - maar daar hoef je natuurlijk niet heen Freiburg en Strassbourg hebben fraaie kathedralen en middeleeuwse binnensteden die niet overlopen worden door toeristen.En Duitsland heeft nog van die fijne ouderwetse openlucht zwembaden met alleen grote bassins en wat duikplanken en uitgestrekte ligweides.

Rust

Aansluitend bij tips over Zwarte Woud: Europapark in de plaats Rust. Is op een drielandenpunt, en het park schijnt erg mooi te zijn. Is ook genoeg accommodatie in de buurt.

Europark Rust

Ik ben er geweest. Het is inderdaad een mooi park: spannende, verzorgde attracties op het niveau van de Efteling, maar dan met de verschillende landen als thema. De horeca is stukken beter met echte terrasjes en afwisselend aanbod. Aardige is dat de restaurants ook daarop afgestemd zijn. Zo kun je in het Nederlandse deel kun je poffertjes en rijsttafel eten.

We gingen er vooral heen om puber een plezier te doen, zelf had ik best tegen aan gehikt. Maar uiteindelijke heb ik me er veel beter vermaakt dan ik vooraf verwachtte. De rijen zijn wel lang, al wordt er niet in gerookt en gedragen de mensen zich gedisciplineerder dan in het gemiddelde Nederlandse park. Maar ik kan me voorstellen dat een het te veel prikkels is voor een autist.,

Kerstster

Kerstster

07-01-2018 om 17:08

All-inclusive Oostenrijk

Ja Oostenrijk! In de zomer (school) vakantie kun je er heel erg betaalbare all-inclusive arrangementen boeken in een hotel. Heb jij zelf ook vakantie . Zit meestal ook een pas bij waarmee je gratis de bergbanen/liften mag gebruiken en naar het zwembad mag.
Wij hebben zo'n 8-daags arrangement gedaan met pubers en ik vind het een aanrader!

vlinder72

vlinder72

07-01-2018 om 17:11

Zwarte woud

Wij zijn in de meivakantie naar het Zwarte Woud geweest. Leuk gebied. Omze pubers hebben zich er prima vermaakt. Freiburg is een leuke stad. En Strasbourg natuurlijk. Kan je terug naar het zwarte woud gelijk even inkopen doen bij zo'n mega Leclerc.

Europapark vonden wij erg leuk. Afgelopen meivakantie was het er zo rustig. Wij hoefden nauwelijks te wachten. Ideaal. Wij vonden het er leuker dan de Efteling maar minder dan de Disneyparken.

Ook leuk vonden onze kinderen het in Luxemburg en in de Jura (watervallen van Herisson).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.