Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Vakantie naar indonesië, suggesties? (dirksmama??)

Dag allemaal, hoewel de zomervakantie voor dit jaar nog moet beginnen ben ik al bezig met plannen maken voor volgend jaar. We willen dan namelijk met het gezin (man en ik en de kinderen van dan 14 en 11 jaar) 4 weken naar Indonesië. In ieder geval gaan we ca 2 weken Java 'doen', aangezien daar de beide opa's vandaan komen. Ik wil het graf van mijn opa in Jakarta bezoeken, Bandoeng willen we langs, en dan de standaard highlights als Borobudor, Bromo, Yogjakarta en zo. Maar daarna? Dochterlief wil graag dieren zien. En dan heeft ze het over tijgers en oerang oetans en zo. Nu struikel je ook in Indonesië niet meer over die dieren, dus hoe organiseer ik dat? En hoe doen we de reis? Georganiseerd? Djoser heeft mooie standaard reizen, maar ja, standaard dus. Ik denk dat wij toch meer vrijheid willen. Eigen auto met chauffeur? En wat leg ik van tevoren allemaal al vast? Kan er een deel op de bonnefooi?
Kortom, wie van jullie heeft wel eens een reis naar Indonesië gemaakt met kinderen en hoe heb je dat aangepakt? Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen.
Engeltje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anneke

Anneke

05-06-2013 om 21:30

Indonesie

Ik ben wel in Indonesie geweest, wel veel gereisd met kinderen, maar ben nog niet met kids in Indonesie geweest. Maar misschien toch wat tips.

Tijgers en oerang oetans worden lastig. Oerang oetans vind je op Sumatra (uit hoofd Bukit Lawang). Tijgers, ik zou het niet weten buiten de dierentuin. Maar in Bali is wel een olifantenpark en je kunt er in Lovina zwemmen met dolfijnen (bij een hotel). Je kunt fantastisch snorkelen rondom Lombok.

Bali: vermijd het zuiden. Het noorden en oosten zijn rustiger en authentieker.

Georganiseerd reizen: nee, vele te duur. Wij regelen altijd alles zelf. Een gewone reis gaat me vaak te snel. Wel spiek ik vaak even bij Balikids om een idee te krijgen van afstanden enzo. Maar ik boek altijd (leukere) hotels voor minder dan de helft.

Goedkoopste ticket is waarschijnlijk via Kuala Lumpur (bv met Emirates en dan even Dubai voor twee daagjes erbij doen) en dan doorvliegen met Air Asia naar Bali.

Ik vond Sumatra erg mooi maar wel lastiger te bereizen dan Bali. De Gili eilanden bij Lombok is een hele mooie relaxplek (tenminste 15 jaar geleden).

Safaripark

Tussen Jakarta en Bogor heb je een safaripark, dat is leuk voor de tijgers enzo

Mijn zoon is op schoolreis naar Kalimantan geweest en heeft daar een oerangoetan reservaat bezocht. Maar dat was geen lolletje, ruim drie uur heen in bus zonder airco en wc over hobbelweg. En weer terug ook...

Als je ook naar Centraal Java gaat en jullie houden van paardrijden, kijk dan eens op de website van Havana Horses in Salatiga, dat is ons erg goed bevallen. Zij hebben ook tips over goede verblijfplaatsen als je ze even mailt. Wij vonden B&B Casablanca erg gezellig. Is ruim een uur van de Borobudur.
Hotels, ook in Jakarta, zijn prima te boeken via de accor website of booking.com, als je een beetje luxe wilt beginnen, kijk dan eens bij hotel Ciputra of Pullman Central Park.
Je kunt makkelijk een auto met bestuurder huren, die weten vaak ook goede plekken om dingen te zien.
Koop bij aankomst een simcard, zeker op Java heb je overal goede 3g en voor iets van een tientje ben je een hele maand online.
Binnenlandse vluchten boek je het liefste ter plekke online. Ik betaalde pasgeleden minder dan een miljoen voor enkeltje voor mij en kids van 10 en 14 van Jakarta naar Bali met Citilink. Air Asia komt ook overal.

Bali op zich heeft ontzettend veel leuks. Bij de olifantensafari kun je ook een hotelkamer boven de olifantenstal boeken, in het noorden heb je een hotel waar je in het zwembad met dolfijnen unt zwemmen.

Lombok is rustig en mooi, en de Gili-eilanden zijn nog steeds tropische paraijsjes.

Voor vluchten vanuit Europa, zoek vooral goed. Momenteel kun je vanaf Parijs voor 1100 euro business class vliegen naar Singapore met Air India en Air Srilanka. Dat betaal je bij KLM voor economy class op sommige data... Goed zoeken, en dan ook luchthavens in Duitsland, Frankrijk etc meepakken kan je honderden euro's schelen! Een simpel vluchtje Singapore - Jakarta heb je al voor iets meer dan 100 euro per persoon (en Singaporeis ook ontzettend leuk voor een paar dagen!)
Over het algemeenis Jakarta voordeliger aanvliegen dan Bali.

Vraag maar als je meer weten wilt.

Engeltje

Engeltje

06-06-2013 om 13:02 Topicstarter

Dankdankdank!

Nou, daar kan ik voorlopig mee vooruit dames, dank! Dirksmama, ik zou als ik wat verder gevorderd ben met onze plannen graag nog eens bij je aankloppen voor meer/aanvullende info. Die tip van de olifantensafari en de dolfijnen vind ik goud, daar maak ik haar echt heel blij mee! En ik was eigenlijk van plan om Bali over te slaan, dus die nemen we alsnog dan maar op in het programma. Ik begreep ook van een collega dat er een soort apentempel is, doen we die ook. Kalimantan doen we dan maar niet, ik ben niet zo van de hobbelbussen, vooral niet zonder airco (echte Belanda he, rood haar en blanke huid, niet geschikt voor de tropen eigenlijk ).
Engeltje

Suze

Suze

06-06-2013 om 21:14

Bali!

Engeltje, jullie moeten ZEKER naar Bali gaan. Bali is geweldig.

Mensen zo aardig en relaxed. Wij zijn er met kinderen van 5 en 7 geweest, ook dat olifantenpark (leuk rondgehobbeld er bovenop), apenbos (vrij lopende apen) bij Ubud (sowieso erg leuk om rond te fietsen daar tussen de Sawah's).
Wat ook leuk was, was om scooters te huren, kinderen achter/voorop. Echt super!! De mensen op de straten rijden met een grote boog om je heen (behalve in Denpasar, waar we per ongeluk middenin belandden, in plaats van eromheen te rijden - maar was ook erg leuk!), dus ik was echt niet bang om omvergereden te worden. Met de scooter vanuit Sanur ook langs 2 plekken gereden, eentje met megagrote schildpadden en de andere waar ze juist kleintjes hadden (gekweekt).
Wel toeristisch maar toch leuk was de zonsondergang in Tanah Lot.
Wij maakten vanuit Sanur (en later vanaf het schiereiland) uitstapjes met de scooter of met een daar geregelde gids. Bali is niet groot, dus gaat prima.
Oja en als je naar Bali gaat: ik vond de sawah's bij Tengallalang (beetje in de buurt van Ubud) prachtig!
Echt, je kan alles overslaan, maar vooral Bali niet!

Útijdschrift

In de nieuwste kek mama staat een stuk over Bali met kinderen, kan je ook in de bieb ff onder kopieer apparaat leggen

Wel lang geleden

maar toen ik er was, bleek er op java heel veel ter plekke te regelen. Een auto met chauffeur (leuk, kun je stoppen waar je wilt), een keer een auto gedeeld met andere mensen, een stuk met een busje gedaan (was wel wat minder), lokaal een plekje regelen om te slapen is ons ook elke keer gelukt.
Kijk nog steeds met heel veel plezier terug op die vakantie! Ik was met mijn moeder (is geboren in Bandung) en zus, ook 4 weken. Jave, Sumatra en Bali.

groetjes en veel plezier met de voorbereidingen!

Brianna F

Brianna F

09-06-2013 om 12:16

Ook

Vorig jaar augustus Sumatra, Java en Bali gedaan. Ik vond Sumatra qua natuur het mooist. De jungle in met een ranger en oog in oog gestaan met een Orang Oetang (kon 'm aanraken als ik wilde, in plaats daarvan krijg hij mijn banaan)Geweldig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.