Vakantie en uitjes

pien
04-06-2011 om 18:14
Verre reis - koffers en/of tassen?
Hallo!
Wij gaan deze zomer een verre reis maken (Thailand). Nu hebben hubbie en ik de volgende discussie gehad:
het lijkt mij verstandig dat we alle 5 een koffer (middenmaatje) meenemen ivm de vliegreizen (er naar toe en terug en 3 binnenlandse vluchten).
Echter, hubbie vindt dat onhandig omdat we ook nog wel eens per taxi zullen moeten gaan en dan is een tas makkelijk wegproppen. Koffers nemen natuurlijk veel meer plaats in.
Ook reizen we een keer per nachttrein.
Ik ben dan weer bang voor beschadigingen aan zo'n tas in het vliegtuig met alle gedoe vandien.
Ik wel dat we in ieder geval wel allemaal onze eigen tas/koffer hebben omdat we ong elke 3/4 dagen verkassen en het wel zo handig is dat iedereen zijn eigen spullen bij zich heeft.
Voor in het vliegtuig en onderweg dacht ik aan een klein rugzakje p.p. Ook handig voor onze nachttreinreis, doe je daar je toiletspullen pyama en onderbroek in en hoef je niet je hele tas/koffer door te ploegen...
Verder tips voor een dergelijke reis ook nog welkom uiteraard!
Pien

Sahara
04-06-2011 om 21:18
Koffers
Lijken mij erg onhandig. Wij reizen zelf altijd met twee 65 liter rugtassen en een tas voor handbagage. De kinderen hebben zelf een eigen rugtas.
Wij zijn trouwens met zijn zessen en het bevalt ontzettend goed om zo weinig mee te nemen. Deze zomer gaan wij naar schiermonnikoog en twee tassen moet genoeg zijn.
Maar even praktisch gezien. Koffers zijn fijn in een hotel maar heel onhandig om mee te reizen. Ze zijn lomp en vaak erg zwaar. Passen er wel 5 koffers in een taxi? Als je echt iedereen een eigen tas wil geven dan zou ik voor 5 sterke (sport)tassen gaan.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vera*
04-06-2011 om 21:29
Pien
Je hebt voor wat betreft kleding niet veel nodig, overschat dat niet! Overal kun je voor erg weinig je was laten doen.
Wij hadden elk een een trolleytas. Dochter had maat handbagage en dat was iets te klein maar de rest van haar spullen zaten bij mij in de tas.
In de nachttrein (Bangkok - Chiang Mai) kun je gewoon bij je spullen maar is het voor het gemak wel handig als iedereen dat in zijn eigen rugzak heeft. Als je een rijtuig met airco hebt is het koud! in de trein. Je krijgt wel een dekentje maar ik was erg blij met mijn extra fleecepak, ik was alleen de warme sokken vergeten en had dus koude voeten.
Als je naar (hele) goedkope guesthouses of hotels gaat zou ik ook voor iedereen een lakenzak en een sloop meenemen, wij hebben die ook gebruikt toen we alleen maar zo een syntetische deken kregen.
Vera

Lis@
05-06-2011 om 10:26
Pien
Wij gaan voor de 4e keer naar Thailand en weet alles over koffers versus backpacks.
Je sjouwt je rot met een backpack. Het is alleen handig als je jong bent zonder kinderen en het voordeel hebt om achter op een brommer te rijden, verder heb ik nog geen enkel voordeel kunnen ontdekken.
Je moet natuurlijk ook wel licht reizen en geen giga koffer meenemen. Onze koffers (tot 15 kg) zijn kwa afmeting kleiner dan een backpack van 65 lt. Alle taxis in Thailand rijden op gas dus er ligt een tank in de kofferbak, je kunt dus nooit met meer dan 3 mensen in 1 taxi tegelijk met koffers of backpack.
De mensen die je ziet sjouwen met een bakcpack hebben vaak ook nog een rugtas op hun buik. Handig?? Welnee. Ik heb ook een rugzak en trek mijn kleine trolley achter mij aan backpackers weten niet hoe snel ze die zak van hun rug af moeten halen als je ergens staat te wachten. Nogmaals, wij gaan voor stoffen trolley, die licht zijn en 1 maatje groter dan een handbagage koffertje.
Je moet zowiezo niet veel meenemen, overal kun je alles laten wassen en je hebt er ook niks nodig. Je gaat vanzelf mee in de eenvoud van het land, dus lekker simpel.
Mocht je nog wat willen weten vraag het gerust.
groet Lis@ die eind van de maand weer tickets gaat boeken voor volgend jaar

Annie
06-06-2011 om 00:12
Vorig jaar geweest
Wij zijn vorig jaar geweest (ook met 5 personen) en wij hadden één grote rolkoffer mee. Vijf koffers is echt absurd (we hebben ze wel gezien, gezinnen met 5 personen en 100 kg bagage).
Vijf koffers en dan ook nog eens 5 kleinere rugzakjes is alleen maar gedoe. Je gaat waarschijnlijk trekken. Heb je al bedacht hoeveel ruimte 5 koffers inneemt in een taxi? Je hebt dan 1 taxi nodig voor de personen en 1 voor je koffers. Je bent dan de hele dag aan het uit- en inpakken.
Wij hadden 4 korte broeken of jurkjes pp, 6 shirtjes, 2 langemouwenshirts, 1 badkleding en 1 dunne lange broek of legging (voor kinderen waren die op te rollen tot capribroeken), 7 ondergoed, 1 paar sokken, voor volwassenen 1 paar slippertjes naast Teva's. We hebben de hele vakantie op Teva's gelopen. Pastte met gemak in één koffer. In vliegtuig hadden we lange broek/legging, t-shirt, 2 lange mouwenshirts, teva's en later sokken aan.
Naast de koffer hadden we 1 rugzakje met speelgoed voor de kinderen en 1 dagrugzak voor spullen voor onderweg en tijdens vliegreis (camera's, iets te eten, reisgids, pleisters, zonnebrand, etc).
Samen hadden wij 1 toilettas (1 flesje shampoo, 1 tube tandpasta, 5 borstels, etc). Alles is daar ook te koop en in alle hotels was shampoo aanwezig. Dus we kwamen zelfs met een half flesje shampoo thuis.
Geen handdoeken (voor de zekerheid twee hydrofiel luiers) en ook geen badhanddoeken. Overal kregen we handdoeken. En nee, we reisden niet superdeluxe.
Overal kun je de was laten doen. Als we aankwamen leverden we ons vieze wasje in en dat kregen we de volgende morgen frisgewassen, gestreken en gevouwen weer terug.
'Ik ben dan weer bang voor beschadigingen aan zo\'n tas in het vliegtuig met alle gedoe vandien.'
Uhm, als je ze mooi wilt houden kun je ze beter thuis mooi laten wezen. Met een beetje kwaliteit is er echt niets aan de hand.
Ik kan me voorstellen dat als je met pubers reist het niet zo handig is dat alles uit één koffer moet komen ivm verschillende kamers (als wij geen familiekamer hadden dan douchten de kinderen wel bij ons op de kamer) maar vijf? Ik zou er echt nog eens heel goed over nadenken. En vijf dagrugzakjes? Wat wil je er in doen?

Yura
06-06-2011 om 11:22
Eigen koffer/tas
Met de kinderen heb ik nog nooit zo'n verre reis gemaakt, maar wel een paar keer gevlogen. Een eigen koffer/tas per persoon is daar wel handig, maar ik verspreid altijd ieders spullen over alle meegaande koffers, zodat mocht er eentje kwijtraken onderweg er niet 1 persoon volledig zonder spullen zit. Als je eenmaal in het land van je bestemming bent en je hoeft niet meer te vliegen, kun je het wel per persoon verdelen. Ik weet verder niet of je een vast verblijf met een rondreis combineert? Wij hebben dat ooit gedaan in Mexico toen we nog met zijn tweeen waren. We zaten een week in een best wel chic hotel, dus mooie kleding mee, daarna gingen we rondreizen, dus makkelijke kleding mee. We hebben toen 1 koffer met nette spullen in het hotel achter gelaten, want we kwamen daar weer terug.