Vakantie en uitjes

Globetrotter
16-05-2011 om 12:00
Verre reis maar waar naartoe
Wij willen over een jaar weer verder weg op vakantie. We willen nu een echt nieuw land (voor ons als ouders). Dus geen: USA, Mexico, Canada, Nepal, India, Indonesie, Thailand. We hebben maximaal 3 weken (helaas), willen ook een weekje relaxen (liefst zon, zee, strand). Budget 'uit en thuis' plusminus 8.000 euro. We willen niet reizen in malariagebieden. Kinderen zijn dan 10, 8 en bijna 4 (flexibele kinderen die rondreizen met alles wat daar bij hoort geweldig vinden). Zelf denken we aan Vietnam, camperreis Zuid-Afrika of ... iets wat jullie mogelijk verzinnen!

mientje
16-05-2011 om 12:35
Ver
Je wilt ver.
Dan zou het handig zijn om te weten waaróm je ver wilt. Wat vind je leuk aan ver. Wil je je lijst compleet krijgen, wil je in een totaal andere omgeving komen. Zijn er bepaalde dingen historisch, cultureel, geografisch, kwa natuur, die je wilt meemaken?

Nor@
16-05-2011 om 13:33
Misschien
rondreis door Cuba? Of misschien Costa Rica?
Heerlijk om daarover te brainstormen...
alvast veel voorplezier!

Lis@
16-05-2011 om 13:58
Je budget zegt al veel
Dat moet dus het verre oosten worden anders red je het niet met budget. Zuid-Amerika kost wel iets meer.
Je noemt het al Vietnam,Srilanka of Maleisie.
Ik denk dat je het ook niet redt met een camperreis door Zuid-Afrika maar hier weet ik te weinig vanaf.
In Vietnam moet je wel in een aantal gebieden malariatabletten slikken in Zuid-Afrika en maleisie geloof ik niet.

Roosje Katoen
16-05-2011 om 15:08
Maleisië
Veel leuks te zien, mooie stranden, lekker eten en goedkoop. Qua malaria weet ik het niet precies, hangt er ook van af of je wel of niet het oerwoud in gaat denk ik.

reiziger
16-05-2011 om 16:10
Namibie
Wij zijn met de kinderen naar Namibie geweest; prachtig land om op eigen gelegenheid rond te reizen. Zeker haalbaar binnen jullie budget. Tickets kun je proberen zo vroeg mogelijk te boeken, dan zijn ze voordeliger. Auto huren kan via internet, er zijn genoeg ervaringen en recensies te vinden. Je kunt bij je auto ook een kampeeruitrusting huren (doen veel toeristen), bijvoorbeeld een daktent (leuk voor de kids). Verder kan alles prima op de bonnefooi, hoewel je voor de zekerheid wel campsites (of accommodatie) in de wildparken kan reserveren van te voren. Alleen de meest noordelijke strook van het land is malariagebied, de rest niet.
Mocht je het leuk vinden, dan stuur ik je een linkje naar ons reisverslag.

Globetrotter
16-05-2011 om 20:30
Mien
Waarom ver? Omdat de wereld groter is dan NL of Europa. Gooi het dan maar op een heel andere omgeving. Mijn lijst krijg ik in dit leven niet meer compleet. Er zijn heel veel plekken in de wereld die ik nog wil zien om verschillende redenen.

dirksmama
17-05-2011 om 13:20
Australië
Via Bali. Shoppen voor goedkoop ticket naar Bali en dan met Virgin Blue o.i.d. naar Perth. Westaustralische kuststreek is schitterend, en vrijwel onbekend bij toeristen.

mientje
17-05-2011 om 15:16
Nee joh
Ik bedoelde helemaal geen oordeel te vellen over ver of dichtbij. Ik bedoelde alleen maar dat je niet aangeeft wat je zoekt, behalve dan een strandweek.
Als jij beter aangeeft wat je zoekt dan kunnen wij daar toch beter een bestemming bijgeven? Nu weten we alleen maar dat je niet naar malariagebieden wilt, niet naar een rijtje bestemmingen waar je al geweest bent, en dat je 8.000 euro wilt uitgeven.
Lijkt me nogal uitmaken of je de bush in wilt of van grote steden houdt. Om maar een voorbeeld te noemen.

Globetrotter
17-05-2011 om 21:48
Mientje
Wij zoeken denk ik altijd een beetje de mix van cultuur, natuur, relaxen. Een leuke bevolking is voor mij een must. Met grote steden hebben wij niet zoveel, leuk om er maximaal twee dagen rond te hobbelen, maar dan hebben wij het wel gehad. Qua natuur moet het wel afwisselend en uniek zijn (zoals bv in west USA).

Globetrotter
17-05-2011 om 21:54
Dirksmama
Drie weken vinden we te kort voor Australie. Zeker met drie kinderen (met kinderen hebben wij een veel relaxter tempo, wat wij als ouders ook heerlijk vinden maar dan zie je wel heel erg weinig van het land). Bovendien red je het dan ook niet met 8000 euro. We (vooral ik) overwegen om extra schoolverlof aan te vragen om op een ander moment te gaan (dan mag man wel langer dan drie weken). Al met al wordt het dan ook een heel ander prijskaartje (is niet het allergrootste probleem) maar er moet dan veel meer geregeld worden met school, werk, etc.
Westkust van Australie lijkt mij prachtig maar zijn de afstanden niet groot. Rondreizen met camper met drie kinderen lijkt me niet te doen. Bovendien denken wij dat Australie misschien ook zo mooi klinkt omdat het aan de andere kant van de wereld. We hebben het wel eens gehad over 6 tot 8 weken Australie maar dan heb je het toch gauw over 15 tot 20.000 euro.

mientje
17-05-2011 om 22:28
Globetrotter
Beetje achterliggende reden voor mijn vraag was dat onze leukste vakanties de vakanties waren dat we de laagste verwachtingen hadden. Op zich is het dan een prima uitgangspunt om alleen maar je budget en je no-go als piketpaaltjes te hebben
Maar goed, wij zijn dus dit een beetje gaan uitbouwen. De meeste vakanties willen we maar één ding. Bijvoorbeeld uitrusten (hoewel dat bij ons altijd met veel beweging in de natuur gepaard gaat), baantjes rijden (bergbaantjes, en dan naar een gebied gaan waar je echt aan alle kanten de berg op kunt in een koekblikje), zwemmen (en dan naar een gebied met allemaal mineraalbaden met koud, warm, zwavel, prik-water).
Beetje thema-vakantie krijg je dan.
Het is maar een idee. Lijkt mij ook wel leuk dus om met jullie budget echt een speerpunt te kiezen... er moet toch heel wat mogelijk zijn?
Nou ja, eigenlijk bedoel ik dus niet-alles-tegelijk. Kan ook gepaard gaan met hoog bonnefooi gehalte, hoeft niet te betekenen dat alles vastligt.
Oh en Australië: ik heb het idee dat daar meer mee is dan alleen ver=mooi. Ik heb zóveel mensen gehoord die er nog een week aan hadden geplakt of die meteen terug wilden. Ik denk dat jouw plan voor een grotere A-vakantie heel terecht is.

dirksmama
17-05-2011 om 22:54
Valt mee.
Wij zijn in de voorjaarsvakantie een week naar West-Australië geweest. Bali-Perth is maar 3,5 uur vliegen en de locale prijsvechters hebben goede aanbiedingen (online) en al helemaal als je alleen maar met handbagage vliegt. In Australië zijn hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Je kunt vrij voordelig een auto huren, camper is dure onzin, er zijn overal goedkope motels en backpackers, of je neemt een tent mee.
Andere minder bekende verre bestemming die leuk is: Lombok.

dirksmama
17-05-2011 om 22:58
Australië
Australië is ontzettend groot. Je moet niet ALLES willen zien in een vakantie. Dat is net zo absurd als Europa willen zien in één vakantie.
Vandaar mijn West-Australië tip. Beperk je tot één staat, en je hebt 3 weken heerlijk vakantie, rustig ook. En gevarieerd. Je kunt dolfijnen aaien en olijven plukken en in een museum Hollandse scheepswrakken zien. En kangoeroes kijken en levende fossielen zien.
Alleen de kust van Australië is bewoond, dus meestal is een vakantie daar langs één weg heen en weer terug rijden

Sawo
18-05-2011 om 13:16
Namibie
Ik ben het eens met reiziger
Namibie is echt te mooi voor woorden. Goed klimaat, geen malaria, prachtige stranden. Prijzen kan ik je verder niet mee helpen, misschien in combi met Zuid Afrika?
Verder niet te ver vliegen geen jetlag, vind ik ook heel belangrijk als je maar 3 weken gaat zeker met kleinere kinderen. Sommige kinderen hebben al een week nodig om goed te wennen aan tijdsverschillen.
sucecs
saar

Henriette123
18-05-2011 om 19:11
Dirksmama(ot)
Wat zijn levende fossielen?
Im mijn beleving, (misschien een beetje dom) zijn fossielen eeuwenoude afdrukken van dode dieren

rodebeuk
18-05-2011 om 20:19
Henriette
In ieder groot park staat een levend fossiel; de gingkoboom. Andere voorbeelden zijn haaien, pissebedden en paardestaart (Equisetum arvense).
Stuk voor stuk soorten die onveranderd (maar soms wel in een ander formaat) tientallen miljoenen jaren geleden al bestonden, terwijl alle andere soorten uit dit tijd al lang zijn uitgestorven. Je moet je voorstellen dat de "levensboom" constant vertakt en dat takjes telkens weer ophouden te groeien; deze soorten zijn dan heel lange twijgjes die heel ver terug aan de boom vastzitten.

Vera*
18-05-2011 om 21:32
Stromatolieten
De boeken van Bill Bryson zijn super voor je algemene ontwikkeling. In West Australie zijn in zee stromalieten te vinden. Dat zijn nog echte levende fossielen. Het zijn een soort kalkafzettingen als ik het goed onthouden heb.
Vera

dirksmama
19-05-2011 om 14:54
Stromatolieten
Wij hebben de levende dit voorjaar gezien! Prachtig! Echt waar!

Henriette123
19-05-2011 om 17:54
Rode beuk en vera
Rode Beuk en Vera bedankt. Ik heb na jouw antwoord Rode Beuk eens uitgebreid op wikipesia gekeken; en het ziet er allemaal fasinerend uit. Ik ga binnenkort maar eens een boek van Bill Bryson uit de bibliotheek lenen.

MarSy
21-05-2011 om 20:36
Vietnam!
Wij zijn geweest toen onze dochter 3 jaar was. Vanwege familie aangelegenheid 4 weken kriskras omdat we eerst in zuid moesten zijn, toen naar noord gingen en vervolgens weer terug naar zuid.
Het handigst is van noord naar zuid reizen. Dus beginnen in Hanoi - Ha Long bay (met overnachting!!!) - Hoi An en Hue - Ho Chi min - Mekong Delta en dan nog ergens een paar dagen strand als afsluiter, al hoe wel je bij Hoi An ook al mooie stranden hebt. Prima te doen in 3 weken en voor deze omgeving geen malaria nodig, dat is alleen als je meer naar Cambojaanse grens toegaat. Echt een aanrader!!

ilsepilse
23-05-2011 om 16:21
Globe
ik weet niet in welke periode je gaat maar voor het krugerpark Zuid AFrika moet wel malaria geslikt worden tussen oktober en mei, later niet.
ook voor Lombok geldt malaria.
Java/Bali geen malaria advies.