Vakantie en uitjes

reina
05-12-2010 om 13:11
Vietnam
Omdat we aankomende zomer misschien weer een groepsreis (van ongeveer 3 weken) willen maken, waarbij vol vol is, ben ik nu vast aan het kijken voor reizen. We denken aan Vietnam. Ik zie verschillende organisaties die in de periode dat wij weg kunnen reizen aanbieden voor ongeveer dezelfde prijs. Er zijn hier vast mensen die in Vietnam waren. Ik zou graag weten wat we in elk geval moeten gaan bezoeken, dan kan ik dat meenemen in mijn keuze. Of misschien heeft iemand een goede tip qua organisatie?

Chippie
05-12-2010 om 15:23
Waarom groepsreis?
Okee, je hebt niets aan mijn bijdrage. Wel vaak in Azie geweest maar nog neit in Vietnam. Maar waarom een groepsreis? Ik vind het echt veel leuker om met z'n tweetjes rond te trekken. Je eigen tempo, je eigen plekjes, meer contact met bevolking, etc.

Maylise
05-12-2010 om 15:41
Vietnam
Mijn ervaring met Vietnam is redelijk beperkt. Ik heb ooit eens daar voor werk wat tijd doorgebracht en daarna heb ik een paar dagen door het land gereisd. Ik vond het een ontzettend mooi land, vriendelijke mensen en heel makkelijk om zelf door te reizen. Openbaar vervoer is redelijk goed. Bussen reden tussen de meeste plaatsen in mijn herinnering. Verder kan je vanuit de grote steden (Hanoi, Ho chi Min) ook heel makkelijk excursies boeken.
Wat absoluut de moeite waard is om te bezoeken is Hue. Ik had helaas niet heel lang de tijd dus heb niet heel veel kunnen bezoeken.
Overigens groepsreizen combineren Vietnam regelmatig met Laos en Cambodja. Over Laos heb ik ook hele goede verhalen gehoord dus misschien is zo'n reis wel een idee.
Voor Vietnam is het in elk geval in mijn ervaring niet nodig om met een groep te reizen.
Maylise
ps:Ik ben gewoon van Hanoi naar Ho Chi min gereisd en terug. Ik ben dus niet veel buiten de gebaande paden gekomen.

vlinder72
05-12-2010 om 22:34
Ha, vietnam
Toch nog steeds mijn favoriete bestemming. Wel al lang geleden maar het was toen al makkelijk om daar individueel te reizen dus het kan alleen nog maar eenvoudiger geworden zijn.
Wij zijn begonnen in Ho Chi Min stad. Wij hadden een vlucht geboekt en de eerste twee hotelovernachtingen. In Ho Chi Min zijn wij bij een reisbureau binnengelopen. In de Lonely Planet stonden er toen twee aanbevolen. Wij hebben daar toen open bus tickets geboekt van Ho Chi Min naar Hue. Je kon dan hoppend daar naar toe. Wij zijn onderweg gestopt in Dalat, Danang, Hoi An en Hue. Vooral Hoi An en Hue zijn echt de moeite waard. Vanaf Ho Chi Min hebben wij ook nog een twee daagse excursie gedaan naar de Mekong Delta.
In Hoi An hebben wij treinkaartjes geregeld voor de nachttrein van Hue naar Hanoi (dat was toen nog een heel gedoe, nu is het vast een eitje). Vanaf Hanoi hebben wij nog wat excursies geboekt. Wij zijn niet meer naar Sapa geweest. Wij zijn uiteindelijk drie weken in Vietnam geweest.
Eigenlijk was Vietnam echt het eenvoudigste van alle landen om zelfstandig te bereizen. Zelfs makkelijker dan Thailand of Maleisië. En zeker makkelijk dan wel land dan ook in Afrika. En wij hebben zoveel gezien. Overal kon je eenvoudig excursies boeken. Dus behalve als je echt dol bent op groepsreizen zou ik echt zelf op reis gaan. Vindt je het enig om drie weken met dezelfde mensen op te trekken dan schijnt Djoser best een goede organisatie te zijn (niet uit eigen ervaring maar wel van horen zeggen).

reina
06-12-2010 om 00:05
Groepsreis
Dat ik voor een groepsreis kies heeft een reden. Ik heb ervaren dat ik dat de meest relaxte manier van reizen vind en de manier om veel te zien en intussen ook uit te rusten en m'n hoofd leeg te maken. En daar ben ik in de zomervakantie hard aan toe, ik heb een baan waarbij ik altijd verantwoordelijkheid heb, wat veel georganiseer met zich meebrengt en ik vind het heerlijk om een paar weken per jaar voor me te laten denken Met z'n 2-en reizen vind ik ook hartstikke prima, dat doen we ook regelmatig (we gaan meer dan 1 x per jaar op vakantie, maar alleen in de zomer kunnen we wat langer weg), maar van de zomer even niet. We zijn zomer 2009 voor het eerst met een groepsreis geweest (naar midden-Amerika) en dat beviel ons beiden erg goed, beter dan we hadden verwacht eigenlijk. Dat was trouwens met Djoser, wiens concept van 'alles samen mag, maar hoeft niet' ons erg beviel.

vlinder72
06-12-2010 om 18:05
O.k. een groepsreis dus
In dat geval zou ik erop letten dat je niet met het openbaar vervoer reist. Dat klinkt altijd heel leuk en spannend maar Vietnamezen zijn nogal klein. Er passen er zeker vier op een bankje en die bussen zijn daardoor voor ons westerlingen helemaal niet comfortabel.
Twee dagen Halong baai is genoeg. Echt het is er prachtig maar na twee dagen rotsen in het water en Chinese jonken is het wel welletjes. Hetzelfde voor de Mekong Delta een dag of twee water, huisjes op het water, bootjes op het water en je hebt het wel gezien.
Het is wel fijn om langer in Hue te blijven en Hanoi (echt een superstad). Hoi An is ook leuk. Wij zijn daar uiteindelijk een dag of drie gebleven. Veel te zien en een heerlijke stadje om een fietstocht te maken.
Behalve Djoser schijnt ook Baobab, Koning Aap en Sawadee goed te zijn. Van Fox reizen heb ik wisselende verhalen gehoord. Wel goedkoper geloof ik. Mijn ouders (65+) reizen graag met Fox dus misschien zegt dat wel genoeg.

vlinder72
06-12-2010 om 18:08
Oja
Mocht je nou misschien denken hoe ken je nou al die organisaties? Ik heb jaren in de reiswereld gewerkt en ik ben nog steeds geinteresseerd in touroperators, reizen etc.
Ik bezoek ook altijd de vakantiebeurs. Ik blijf dat toch leuk vinden. Ik zie altijd wel weer een nieuwe interessante touroperator. En ondertussen droom ik van de tijd dat mijn kleintjes oud genoeg zijn om samen met ons ergens naartoe te gaan. Ze moeten het nu doen met onze vakantiefoto's maar ze weten het al zeker. Als ze groot zijn dan willen ze ook naar de jungle/afrika/china/egypte etc.

reina
06-12-2010 om 19:31
Vlinder
dank voor je info en tips. Ik heb nog niet bij sawadee gekeken, ga ik ook nog even doen! Mijn dochter (27) reist erg veel, soms op eigen houtje, soms met groepsreis en weet je welke organisatie haar qua groepsreizen het best bevalt, Fox-reizen ! Toerisme lijkt me een hele leuke sector om in te werken!

Chippie
07-12-2010 om 11:18
Sawadee
Sawadee is echt heel erg goed. Net ietsjes anders dan anders, meer contact met locals (vaak een overnachting bij locales).

reina
07-12-2010 om 17:59
Chippie, helaas
Ik heb bij Sawadee gekeken, maar zij hebben geen Vietnamreis in de periode dat ik wegkan, het vertrek is te vroeg of de terugkomstdatum te laat.