Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Wilgenkatje

Wilgenkatje

08-04-2019 om 12:13

Vliegen - toch maar niet?


Caesar

Caesar

09-04-2019 om 23:19

Kaaskopje

Stoppen met eten is natuurlijk een flauwekul reactie. Stoppen met vleeseten is dan weer wel een goede manier om je ecologische footprint te verkleinen. Net als het het krijgen van minder kinderen. Echt, moeder aarde zal ons daarvoor heel dankbaar zijn.

En over welke problemen in China heb jij het?

Alles wat we doen om onze ecologische footprint te verkleinen zal ook negatieve (economische) bijeffecten hebben.

Angela67

Angela67

09-04-2019 om 23:23

caesar

"Alles wat we doen om onze ecologische footprint te verkleinen zal ook negatieve (economische) bijeffecten hebben." Ja en? daar hebben we toch jaren (vlieg)plezier voor gehad? Het is wel zo netjes om achterstallige rekeningen te betalen, lijkt me.
Dat stimuleert tenminste om voortaan meteen de vervuiler te laten betalen, zodat je niet nog een keer zo'n achterstallige rekening krijgt.
gr Angela

Angela67

Angela67

09-04-2019 om 23:28

#60

Phryne,
Raar dat je het 'verantwoorden' noemt. Je kunt toch gewoon als volwassene vertellen dat je inderdaad onvolwassen gedrag vertoont omdat je geen zin hebt om te veranderen? En dat je het makkelijker vindt om te doen alsof je niet meetelt? Dat je dat 'verantwoorden' noemt laat merken dat je je toch schuldig voelt? Maar nogmaals: je kunt gewoon blijven schrijven dat je het allemaal overdreven vindt en toch stiekem niet meer vliegen. Dan leidt je geen gezichtsverlies, hoef je je niet te 'verantwoorden' en wordt het doel ook bereikt.
gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2019 om 01:24

Caesar

Ja het was inderdaad een flauwe opmerking, ik geef het meteen toe.

China heeft jarenlang een 1-kind beleid gehad en dat is gelukkig teruggedraaid. De Chinese economie blijkt toch nadelen te ondervinden van dit beleid. We kunnen niet meer terug naar de prehistorie waarin de zwakste exemplaren het onderspit moesten delven en de brutale en gezondste mensen overleefden. We zullen er dus blijvend voor moeten zorgen dat er genoeg mensen bijkomen om iedereen die het niet (meer) kan een menswaardig leven te kunnen blijven bieden. Geen kinderen meer krijgen is daarom een onzinnig idee.

Gelderse

Gelderse

10-04-2019 om 08:12

Zwart wit

Weer zo’n fijn draadje waarbij de ‘goeden’ zo lekker op de ‘fouten’ inhakken. Lijkt erg op het FvD draadje. Heerlijk om de wereld zo zwart wit te zien. Alleen jammer dat een beetje fijne discussie en begrip voor elkaars standpunten zo onmogelijk wordt.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2019 om 09:12

Gelderse o.t.

Als jij het voelt als 'inhakken' zegt dat meer over hoe jij dat persoonlijk ervaart, dan of iemand het ook echt zo bedoelt. Een discussie op OO is (vind ik) geen hakpartij, maar een weergave van verschillende meningen en dat mag soms best wat steviger zijn. Als je het verschil tussen inhakken en een discussie op OO wilt zien, moet je je eens aanmelden bij bepaalde facebookgroepen en mee gaan praten. Je kunt je lol daar op. Daar ben ik erg grijs bij ipv zwart/wit. Ik ben daar ook al bij een paar groepen afgehaakt, omdat de bereidheid om naar elkaar te luisteren daar soms écht totaal ontbreekt.

Geloof me, zet het raam even open, want het kan gaan stinken )... ik sta bekend om mijn empathisch vermogen. Ik ben altijd bereid om me te verdiepen in 'de ander'. Mijn vader vroeg vroeger "waarom verdedig je toch altijd anderen en nooit mij bijvoorbeeld?". En in dat opzicht ben ik niets veranderd, waarom zou ik met jouw mening meegaan als ik dat echt niet zo voel? Ik wéét dat iedereen een andere mening kan hebben, maar daar hoef ik niet altijd begrip voor te hebben, dat mag ik zeggen. Wij, jij en ik dus, zijn het kennelijk niet altijd eens. Misschien vind ik je best aardig als ik zou weten wie je bent.

Bo

Bo

10-04-2019 om 09:23

Angela

"Herinner je je nog die SIRE reclame uit de jaren 70, dat wegrennende hertje bij een beginnende bosbrand. Die stem op de achtergrond 'kan ik er wat aan doen . . kan ik er wat aan doen...'."

Voor mij slaat deze vergelijking de plank helemaal mis. Een lokale bosbrand, ja daar kan je als individu invloed op hebben. Het klimaatprobleem is geen lokaal probleem, dat moet je groter zien. Je kan dit vergelijken met de oorlog in Syrie, daar heb ik ook nul invloed op. Nada. Zelfs Nederland niet. Dat moet je mondiaal aanpakken, net als het klimaat.

Oh en Wilgenkatje, veganisten zijn nog steeds raar.

Bo

Bo

10-04-2019 om 09:28

Kaaskopje

"Geen kinderen meer krijgen is daarom een onzinnig idee."

Klopt, maar niet meer vliegen (of vliegen verbieden, zoals iemand hier stelde) is dat ook. Want dat KAN helemaal niet.

Ik zie het al eerder en nu zeggen jij en Gelderse het gelukkig ook. Het is niet zwart/wit, er zitten honderd grijstinten tussen en samen zullen we die oplossing moeten vinden. Maar rigoureus er met gestrekt been in gaan wat klimaatmaatregelen betreft helpt niet, want de armste mensen (zowel in Nederland als in de rest van de wereld) zullen de dupe worden.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-04-2019 om 11:50

Angela

"‘Het morele doel van iemands leven is het bereiken van zijn eigen geluk. [Dit betekent] dat hij zijn leven niet ondergeschikt maakt aan het welzijn van anderen, dat hij zichzelf niet opoffert ten behoeve van andermans behoeften, dat de verlichting van hun lijden niet zijn primaire zorg is, dat de enige hulp die hij geeft een uitzondering en niet de regel is, een daad van vrijgevigheid en niet van morele plicht,’ schreef filosofe Ayn Rand in De deugd van het egoïsme."

Wat is het alternatief? Hypocrisie en borstklopperij. Ik ben een beter mens dan jij!

Dat zie je hier in iedere discussie over dat onderwerp weer terug.

Caesar

Caesar

10-04-2019 om 11:52

Kaaskopje

Het gaat je dus om economische nadelen?
Zoals ik al zei, de meeste dingen die we kunnen doen om onze ecologische footprint te verkleinen zullen nadelige economische effecten hebben. Dat zullen we voor lief moeten nemen.

Caesar

Caesar

10-04-2019 om 11:55

Kaaskopje

Overigens is het voorstel niet om geen kinderen te krijgen. Maar minder. Ieder zijn eigen keuze. Maar als je wat wil doen aan je ecologische footprint, dan is minder kinderen krijgen een zeer effectief middel.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2019 om 12:35

Caesar

Ja uiteraard is de meest verstandige keuze om het bij een kind te houden, maar voor andere redenen is dat dan weer niet het meest ideale. Gelukkig valt het gemiddeld aantal kinderen in Nederland nogal mee, waardoor ik adviezen om te minderen niet zo zinvol vind. Het gemiddelde aantal kinderen per moeder ligt onder de 2. De prognose is dat dat gemiddelde over 40 jaar 0,03 per moeder hoger ligt. Die stijging wordt vooral verwacht bij autochtone en tweede generatie allochtonen. Dus mensen die hier geboren zijn. Voor hen is de verwachting 1.78 kind per moeder. Binnen alle andere groepen is het aantal lager.

https://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=81611ned&D1=1&D2=0-4&D3=0-3,8,13,18,23,28,33,38,43,l&VW=T

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2019 om 12:36

Het komt er dus op neer...

dat per stel wat een kind krijgt, of ze nu samenwonen of niet, het aantal kinderen lager ligt dan het aantal van de ouders, wat dus inhoudt dat er een natuurlijke afname van mensen gaande is.

Kaaskopje.

"Ja uiteraard is de meest verstandige keuze om het bij een kind te houden, maar voor andere redenen is dat dan weer niet het meest ideale."

Ideaal bestaat misschien niet, maar om welke redenen is één kind dan niet ideaal?

Caesar

Caesar

10-04-2019 om 13:39

Kaaskopje

Goede vraag van Wil40.

Verder:
“Gelukkig valt het gemiddeld aantal kinderen in Nederland nogal mee”

Alles wat wij wel en niet doen heeft mondiaal gezien niet heel veel impact. Zal ik dan maar gewoon lekker veel en ver blijven vliegen? Of is het de bedoeling dat iedereen probeert iets bij te dragen?

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2019 om 14:27

Caesar

Sorry, maar dat soort opmerkingen vallen bij mij onder 'kinderachtig'. Natuurlijk moet je niet gewoon maar lekker raak doen omdat het mondiaal geen bal uitmaakt wat we doen. Het maakt wél uit, hoe klein ook. Wij staan er met ons land slecht voor ten opzichte van landen om ons heen, dus alles wat we zelf kunnen verbeteren, is winst. Maar ik weet niet of je gemerkt hebt hoe gastvrij veel Europeanen zijn tegenover mensen van buiten Europa? Dat valt nogal tegen. Als we onze samenleving en economie gezond willen laten draaien, zullen mensen van buiten Europa noodzakelijk zijn om gezond te blijven. Dus als populisten als Wilders en nu ook Baudet hun gang kunnen blijven gaan en ooit de kans krijgen om in de regering te komen, waardoor de toegang tot ons land meer beperkt zal worden, zal er voldoende aanvulling geboren moeten worden om daarin te voorzien. Met dat soort 'leiders' heb je niet zoveel aan bevolkingsoverschotten in Afrika, die moeten tenslotte daar blijven.

Caesar

Caesar

10-04-2019 om 16:35

Kaaskopje

Jij zei:

“Gelukkig valt het gemiddeld aantal kinderen in Nederland nogal mee”

Om het effect van geboortebeperking te bagataliseren. En vervolgens zeg je:

“Natuurlijk moet je niet gewoon maar lekker raak doen omdat het mondiaal geen bal uitmaakt wat we doen. Het maakt wél uit, hoe klein ook”

Ik denk dat jij andere bezwaren hebt tegen het idee dat mindere kinderen krijgen goed is voor moeder aarde. Maar dat wil je niet zo hard op zeggen.
De economische argumenten vind ik niet zo sterk, want heel veel footprint beperkende maatregelen hebben negatieve economische effecten.

"Iedereen dan maar een elektrische auto" Daar zit denk ik een verschil in denken tussen jou en mij. Ik begrijp sowieso niet waarom iedereen een (eigen) auto zou moeten hebben. Ik heb mijn hele werkzame leven op OV afstand werk gewoond. En dat is geen toeval maar een bewuste keuze.
Als ik dit jaar met mijn dochter op vakantie ga (is nog niet zeker) dan willen met de trein naar Marseille of Bordeaux. Ik heb ook weinig trek in meer dan 800 km alleen rijden maar ik denk dat er wel alternatieven zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2019 om 17:11

Caesar

Ik wil alles hier hardop zeggen, maar waar denk jij dan aan?

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2019 om 17:21

Alkes

Wij hebben ook geen auto en redden ons ook, maar het gemak van een auto snap ik wel. En als je ergens woont waar het OV belabberd is, snap ik die autonoodzaak volledig. In ons gezin+aanhang, zijn inmiddels wel twee auto's. Daardoor was het reizen tussen studiestad en ons een stuk korter en kon dochter ook 's nachts nog thuiskomen van haar werk. Schoonzoon zzpt en is een stuk mobieler met een auto. Ik neem het iemand dus niet kwalijk als hij een auto heeft en gebruikt, maar het werkt soms wel wat gemakzucht in de hand.

Met de trein naar Bordeaux is een flinke rit. Ik heb dat in een slaaptrein gedaan, naar Lourdes. Het heeft zijn charme 😊

Wilgenkatje

Wilgenkatje

10-04-2019 om 19:50

begrip voor elkaars standpunten

natuurlijk is het van belang je in te leven in de beweegredenen van een ander. Dat kan je soms tot een ander inzicht brengen.
Ad stelt vast dat de keerzijde van navolgen van Ayn Rand leidt tot hypocrisie en borstklopperij. Ik denk dat het menselijk gedrag nooit vrij zal zijn van hypocrisie en (enige) zelfgenoegzaamheid. Dat gaat vanzelf.
Voortschrijdend inzicht kan mensen tot andere keuzes brengen. Al is veranderen een lastig proces.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

10-04-2019 om 19:52

@Bo

Veganisten zijn raar, stel je.

Hm, jij vindt hen raar. Maar ze worden in onze samenleving wat minder raar gevonden dan 15 jaar geleden en ik vind hun keuze dapper.

Zelf zie ik het niet zitten. Verder dan flexitarisch eten kom ik niet, denk ik.

Bo

Bo

10-04-2019 om 19:58

Alkes

In de ideale situatie is dat niet nodig. Er als je in een reservaat als Amsterdam woont ook niet. Maar als je op het platteland woont, kan je gewoon vaak niet zonder.

Ik woon wel in een grote stad, maar ga wel de stad uit en OV is zeker niet altijd optimaal. Maar als het kan (goede verbindingen) maak ik daar graag gebruik van.

Ik heb even voor je gekeken en je zal er blij van worden:
AMS-Bordeaux 22 juli heen, 5 augustus terug
Trein € 131
Vliegen € 169

Ik zeg doen!

Bo

Bo

10-04-2019 om 20:02

Wilgenkatje

Had je m'n smiley gemist? Het was een g-r-a-p-j-e.

Ieder z'n keuze. Gezond is het volgens mij niet. Maar dat is junkfood eten ook niet. Gelukkig zit daar heel veel tussenin.

Vliegvakantie meestal niet

We vinden in ons gezin vliegen alleen als het echt niet anders kan, want we vinden het veel saaier dan met trein en veerboot. En dan met de fiets rondfietsen in een ander Europees land, of met het openbaar vervoer ter plaatse.
We gaan ook niet met de auto, we hebben ook geen auto namelijk.

Wat betreft het milieu, ik ben zo'n 36 jaar geleden vegetariër geworden en dat was toen een hele bezienswaardigheid, ik had àltijd een gespreksonderwerp aan tafel.
Maar bezorgdheid om het milieu is niet nieuw. Toen ik kind was, waren er ook al kinderen die zorgen hadden om het milieu en hoe onze ouders de planeet aan ons zouden overhandigen. Op mijn middelbare school had je GOMPIE, Groep Om Milieupiraten Inkeer te doen Ervaren. Ze hadden nog niet de massa mee.

Of er nu iets gaat veranderen? Wie weet. Vergelijk de zin "Iedereen een elektrische auto, hoe dan?" eens met "Iedereen een vliegreis, hoe dan?" Het is nog niet zo lang geleden dat het heel apart was dat je een vliegreis maakte. En er zitten nog meer nadelen aan, want behalve het milieu heeft ook toerisme an sich een grote invloed op de wereld. Waar er iets boeiends te zien is, struikel je over de toeristen van overal vandaan. Voor de mensen die daar wonen hoeft dat helemaal niet zo prettig te zijn, want of ze nu netto veel geld opleveren, is te bezien.
Dus misschien moeten we maar "ik-ben-toerist-schaamte" introduceren.
Ilja Pfeijffer zal er blij om zijn:
https://iljapfeijffer.com/werk/proza/grand-hotel-europa/

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2019 om 22:03

Ik ben ook geen veganist, het gaat mij te ver, maar het is inmiddels wel duidelijk dat de veestapel een stuk kleiner zou moeten worden. Dat houdt ook in dat de zuivelindustrie minder moet gaan produceren. Afschaffen hoeft wat mij betreft niet, maar minderen zeker wel.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

10-04-2019 om 22:08

@Bo

Inderdaad niet goed gekeken

En je hebt helemaal gelijk, er is volop keus tussen beide uitersten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.