Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Vliegveld stansted en vervoer, lastig?

Het is voor mij al een eeuwigheid geleden dat ik in Londen ben geweest en bovendien gingen we toen nog met de boot . Over een paar weken gaan wij een weekend die kant op, concert in Wembley, maar we vliegen op Stansted Airport. Nu probeer ik via allerhande sites te achterhalen wat de snelste, kortste route is van het vliegveld naar ons hotel in Kingsbury. Zoals ik het nu begrijp moeten we allerhande tussenstations reizen, erg omslachtig en volgens mij ook best prijzig zo met zijn drietjes. Alternatief is natuurlijk een taxi, heb een bedrijf via net gevonden waar we voor 40 pond worden vervoerd (bijna uur reistijd) maar met de trien of ondergrondse zou ook wel heel leuk zijn voor zoon om mee te maken. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij wat uitleg erover geven?
Ter verduidelijking, we moeten dus niet naar het centrum van Londen, dat zou het meest makkelijk geweest zijn, maar naar Kingsbury.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ashara

Ashara

17-01-2012 om 12:05

Opties

Zo uit mijn hoofd zijn er meerdere opties.
Of je neemt de Stansted Express trein naar Liverpool Street Station. Van Liverpool Street neem je de Central Line(metro) naar Bond Street en daar stap je over op de Jubilee line naar Kingsbury.
Je kan ook de Stansted Express trein nemen naar Tottenham Hale (let wel niet elke trein stopt hier dus van te voren opletten) en vandaar de Victoria Line naar Greenpark en vandaar vervolgens de Jubilee Line naar Kingsbury.

Optie 1 is denk ik wat korter maar het zal niet veel schelen. Totale reistijd is iets meer dan uur; afhankelijk van hoe vlot de overstappen verlopen.

Je kan ook met de bus gaan. De bus kan je nemen naar Victoria/Liverpool Street of Stratford.
Van die opties is Stratford verreweg het beste omdat die route nauwelijks door de binnenstad gaat waar je altijd vast komt te zitten. Scheelt behoorlijk in tijd.
Liverpool Street is een goede tweede optie.
Vanaf Stratford neem je de Jubilee Line rechtstreeks naar Kingsbury. Dan zit je nog zeker 45 minuten in de metro maar je hoeft niet meer over te stappen.
In totaal zo'n 1,5 uur.

De laatste optie is het makkelijkst en zou ik persoonlijk doen. Het zal ook het goedkoopst zijn want de trein is duurder dan de bus. Met de trein + metro is wel wat korter.

Ashara

Ashara

17-01-2012 om 12:08

Mocht je de trein nemen kan je ook vanaf Liverpool Street met de Metropolitain Line naar Wembley Park en daar overstappen op de Jubilee Line. Het is dan nog maar een halte. Voordeel van de Metropolitain Line boven de Central Line is dat deze wat ruimer is en als je veel bagage hebt zit je dus wat beter.

Blackbird28

Blackbird28

17-01-2012 om 13:28 Topicstarter

Wauw ashara!

Supersnelle reactie en het kan bijna niet anders dan dat jij daar woont! Wat ik heb kunnen uitvlooien van het net lijkt veel op zoals jij het voorstelt, best omslachtig allemaal. Maar dat komt w.s. ook omdat ik ook in Nederland echt nooit met het openbaar vervoer reis, woon in een gebied waar nauwelijks bussen laat staan metro's rijden .
Het zou voor de heenweg best te doen zijn, we hebben slechts 1 koffertje als handbagage en komen 's morgens al rond 10.00 uur aan op vliegveld. Concert is pas 's avonds dus in die zin alle tijd. Terug wordt ander verhaal, volgens mij vliegen we dan al weer redelijk vroeg naar huis en om dan zo'n toer te ondernemen om er te komen, mmm lijkt me niet handig.
Weet jij of het inhuren van een taxibedijf (heb er 1 gevonden onder de noemer Airport Transfer Specialst) een beetje betrouwbaar is?
En mochten we toch met bus en metro cq trein gaan reizen, is het dan mogelijk al in Nederland vervoersbewijzen (soort OV) te kopen of moet dat nog ter plaatse?

Ashara

Ashara

17-01-2012 om 18:16

Jakje

De metro begint pas rond 05:00/05:30 te rijden doordeweeks dus als je heel vroeg terug moet vliegen is dat inderdaad geen optie. Je zou dan nog met nachtbussen kunnen gaan en dan kom je er ook wel maar dan ben je de hele nacht aan het reizen dus of dat nu zo leuk is

Taxi bedrijven zijn in principe betrouwbaar. Ze behoren wel een licentie te hebben van de Taxi and Private Hire office en op verzoek moet de chauffeur ook een bewijs daarvan bij zich hebben. Bij een minicab spreek je altijd van te voren de prijs af in tegenstelling tot bij een black cab die je op straat aanhoudt en waar een meter aanwezig is om de prijs aan te geven.
40 pond lijkt me best schappelijk en uiteindelijk ben je ook niet eens zoveel duurder uit omdat je met meer mensen bent. Ik zou zeker op de terugweg dat gewoon doen.

Ik weet niet of je in Nederland al vervoer bewijzen kan kopen voor het OV.

Neem je dus bus of de trein vanaf Stansted dan kan je op het vliegveld daar kaartjes voor kopen. Er zit een loket voor zowel de trein (stansted express) als een voor de bussen (national express of terravision). Neem je de bus wel duidelijk aangeven dat je naar Stratford wilt mocht je dat doen. Ik meen dat alleen National Express bussen op Stratford rijden. Het staat allemaal heel duidelijk aangegeven waar je kaartjes kan kopen.

Kaartjes voor de metro kun je bij de ondergrondse halte kopen dus in het geval van Stratford gewoon daar. Mocht je meer dan een reis met het openbaarvervoer maken zou ik een Oysterkaart kopen. Dat is de plaatselijke versie van de OV chipkaart. Die kan je gewoon uit een automaat halen of bij het loket en is ook gelijk geactiveerd. Je moet er wel borg voor betalen (5 pond) maar die krijg je cash weer terug als je hem inlevert.

Als jullie echt maar voor een dag gaan en je dus maar een ritje met de metro maakt zou ik dat niet doen maar gewoon een papieren kaartje kopen. Kan uit de automaat of bij het loket. Dat is wel iets duurder dan met de Oysterkaart reizen maar voor een enkel ritje zou ik het zo simpel mogelijk maken. Je kan zowel een enkeltje kopen als een dagkaart.

Blackbird28

Blackbird28

17-01-2012 om 18:48 Topicstarter

Super bedankt

Voor zoveel info, deze reis kan niet meer misgaan! Wij komen vrijdagmorgen aan en vertrekken zondagmorgen weer. Het plan wis om vrijdagavond naar het concert te gaan in Wembley Stadion en dan zaterdag nog even Londen in te gaan, dit natuurlijk dan wel met de metro. Maar het vervoer terug doen we zeker met een taxi, kan een minicab al reserveren via het net dus dat doe ik dan maar.
Heb er nu helemaal zin in, zoon weet nog van niks die wilde wel graag naar het concert van de band (treden ook in Nederland op) maar dit gaat hij helemaal geweldig vinden!

Nog een tip

Toen wij vorig jaar ook weer vroeg (7 uur) moesten vliegen vanaf Stansted hebben we voor die nacht ervoor een hotel geboekt in de buurt. Supermakkelijk. We hebben tot 's avonds nog in de stad gelopen, op de metro-trein gestapt naar Stansted. Tegen betaling van 7 pond zijn we daar opgehaald met de shuttlebus van het hotel en die bracht ons 's ochtends ook weer naar de luchthaven. Gewoon even kijken bij booking.com. Er zijn heel wat hotels in de buurt van Stansted die die service bieden.
Veel plezier alvast.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.