Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Wv

Wv

09-07-2010 om 17:26

Voor het eerst met de auto op vakantie, waar op letten?

Wij gaan dit jaar voor het eerst met de auto op vakantie. We gaan naar Biscarosse en zij op zoek naar tips. Op ongeveer 800 km willen we overnachten, vermoedelijk in de buurt van Poitiers. Heeft er iemand een leuk adres? We zijn met twee volwassenen en drie kleine kinderen.

En hebben jullie verder nog tips? Hoe erg is de drukte rond Bordeaux en is er een alternatief?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tip

mijn belangrijkste tip

zie de autoreis als een onderdeel van de vakantie. probeer niet zo snel mogelijk, gehaast, met stress te reizen.

wat wij meestal doen is 's ochtends om 4 uur vertrekken. dat vinden de kinderen erg spannend, om wakker te zijn als iedereen nog slaapt en dan met de auto er vandoor te gaan. De eerste uren zijn ze nog aan een beetje aan het dommelen.

De eerste vier tot vijf uur kunnen we daardoor zonder problemen doorrijden (wisselen halverwege zonder echte stop). rond 8 of 9 uur gaan we in Frankrijk uitgebreid gaan ontbijten in een restaurantje. Dan zit er al 400-500km op, en kunnen we de rest van de dag heel rustig aan doen. beetje rijden, beetje spelen, ergens eten, heel relaxed.

Gruffalo

guera

guera

09-07-2010 om 21:45

Wanneer ga je?

dat is nogal van belang mbt drukte. De weekenden in deze periode zijn eigenlijk zwart (lees: zeer druk). Het weekend rondom 1 aug. is drama in frnakrijk.Mijd dat weekend. Probeer doordeweek te rijden of op zondag.
Wij doen het altijd net als Gruffalo. Heel relaxed is dat. Koop voor de kids wat kleine kadootjes voor onderweg. Niet teveel zoetigheid maar lekker rauwkost ofzo (anders misselijk!)
Check de site van de ANWB voor wegwerkzaamheden in Fr en drukte momenten.
Fijne vakantie1

Chippie

Chippie

09-07-2010 om 22:38

Wendy

- niet 's nachts rijden. Levensgevaarlijk (in onze straat is een heel gezin omgekomen doordat ze 's nachts reden en 's morgensvroeg zijn verongelukt, waarschijnlijk omdat de bestuurder in slaap is gesukkeld).
- ANWB lidmaatschap regelen
- hulpnummers van de landen waar je doorheen rijdt meenemen
- onderwegtas met knoeidoekjes, vuilniszakken, water, hartig spul, kauwgompjes, washandje, etc. Direct bij de hand.
- wij vertrekken om 4 uur 's morgens. Ideaal. Zie Gruffalo.
- vakantiecheck auto
- qua hotel zou ik nog niets reserveren. Wij laten een uur voordat we willen stoppen een familielid even googlen op een motel in de buurt.
- overnachtingstas (pyjama, schone kleren, toilettas, etc) zodat je niet je hele koffer hoeft mee te nemen. als laatste in je auto stoppen natuurlijk.
- we stoppen bij wegrestaurants met een leuke speelplaats; de één haalt wat te eten en de ander blijft bij de kinderen. Spelen is belangrijker dan eten.
- tv schermpjes!!! geweldige uitvinding. één ker per jaar mogen ze 3 films achter elkaar zien. Oh ja, mét koptelefoontjes!
- lekker cd'tje in de auto
- relax and go with the flow!

wv

wv

09-07-2010 om 22:57

Fijn!

Bedankt alvast voor deze reacties!

We waren eigenlijk van plan om rond zes uur te vertrekken, maar misschien dat we dat inderdaad maar vervroegen. Klinkt wel erg aantrekkelijk.

We vertrekken de 23e en helaas gaan we zaterdag 7 augustus terug. Zowel in noordelijke als in zuidelijke richting wordt topdrukte voorspeld. Ik weet ook nog niet goed hoe we dat moeten doen. 's Middags pas vertrekken en vrij snel overnachten, of vroeg vertrekken en maar zien. Het liefst zou ik ook dan rond vier uur vertrekken, maar ik vrees dat we de eindcontrole moeten afwachten.

En is het echt niet nodig om van tevoren een overnachtingshotel te reserveren?

Wendy

Vic

Vic

09-07-2010 om 22:58

Grappig

"zie de autoreis als een onderdeel van de vakantie. probeer niet zo snel mogelijk, gehaast, met stress te reizen.
wat wij meestal doen is \'s ochtends om 4 uur vertrekken."
Als ik dat zou doen, is dat een garantie voor een kl***-reis. 's morgens om 4 uur zijn wij alledrie op ons slechtst. Van het vooruitzicht om dan nog 8 uur in de auto te moeten zitten kan ik niet echt ontspannen. Ik rijd op de eerste dag liefst zo'n 800 kilometer. We vertrekken dan rond 9 uur, na de files, zodat we rond etenstijd bij ons overnachtingshotel zijn. Pauzeren na 2 uur (en minimaal 200 km, gaat meestal samen). Dan ook goede pauzes nemen, dus tijdens lunchtijd normaal ergens eten, en voor koffiepauzes ook echt gaan zitten. Voor de kinderen heb ik een dvd-speler mee. Verder hebben ze allebei een tasje met dingen om te spelen/lezen en te snoepen. Omdat ik alleen rijd moeten ze zichzelf bezig houden. Ik heb mijn handen vol aan het stuur en de weg en kan me echt niet met hen bemoeien (tenzij er een moet spugen natuurlijk). Door schade en schande wijs geworden, heb ik een tas met reservekleren en een handdoek op een makkelijk bereikbare plaats in de auto (naast de tas met overnachtingsspullen).

Vic

Vic

09-07-2010 om 23:00

Overnachtingshotel

Dat overnachtingshotel zou ik zeker van tevoren reserveren. Vorig jaar heb ik twee weken voor vertrek geboekt, en toen waren de eerste twee van mijn lijstje al vol.

wv

wv

09-07-2010 om 23:44

Overnachtingshotel nabij poitiers?

Voor de overnachting zoek ik eigenlijk een leuke bed & breakfast ofzo, weet er iemand iets leuks?

Wendy

LaMama

LaMama

09-07-2010 om 23:46

Niet vroeg vertrekken

Totale herkenning bij het verhaal van Vic. Wij gingen ook een keer vroeg op pad, want dat was echt zo fijn en handig... Niet dus. Dochter was helemaal hieperdepiep en ging helemaaaaal niet dommelen. Wij wel 's middags om een uur of 1. Wat een ramp, dochter was helemaal wakker en wij waren kapot van de slaap. Nooit meer!
LaMama

reina

reina

10-07-2010 om 08:23

Vroeg vertrekken

Wij hebben dat altijd wel gedaan, rond 4 uur vertrekken. Het is dan heerlijk rustig op de weg en teen de tijd dat het drukker wordt heb je er al een lekker stuk opzitten. Auto stond klaar, kinderen er half slaperig in en ze vielen snel weer in slaap. De eerste grote stop was een ontbijtstop in een wegrestaurant, vonden ze een feest. Wij hebben nog nooit overnachtingshotels gereserveerd, maakt je reis veel prettiger, je kunt stoppen wanneer jij wilt en als we tegen het eind van de dag in een lange file terecht kwamen/komen stopten/stoppen we, de volgende dag is de file weg en kun je heerlijk verder rijden. Als we terug vroeg willen vertrekken betalen we de dag ervoor al en vertrekken we zo vroeg het kan.

reina

reina

10-07-2010 om 08:25

Gruffalo

Jouw posting (tip) had de mijne kunnen zijn ( behalve dat wisselen, man rijdt alleen )

An

An

10-07-2010 om 12:51

Kijk hier eens.

http://www.frankrijkonderweg.nl/

Misschien vind je zo iets.

Groet, An

"jeugdtrauma"

Vroeg vertrekken?? Nou, hier niet, ik heb nog erg slechte herinneringen aan onze familievakanties van vroeger, om vijf uur-half zes ofzo uit je bed gehaald worden en dan helemaal gaar in de auto voor een urenlange reis. Vreselijk! Mijn man plaagt me elke vakantie weer door te zeggen: dit jaar gaan we zeker heel vroeg opstaan om lekker op tijd te gaan rijden??

Ik denk

ik denk dat er een verschil is tussen ochtend- en avond mensen. Mijn kinderen zijn ochtendmensen, die vinden het leuk en spannend om zo vroeg op te staan. mijn ouders deden het vroeger op precies dezelfde manier, ik heb er erg fijne herinneringen aan.
mijn kinderen doe je juist geen plezier als het 's avonds erg laat wordt.

maar als je kinderen (en jij zelf) geen ochtendmensen zijn kan ik me voorstellen dat er jeugdtrauma's ontstaan is wel iets om rekening mee te houden!

Groetjes
Gruffalo

alberta

alberta

12-07-2010 om 09:25

Leuk

Bij ons maakt het niet uit. Heb één ochtend kind, en een avond kind. Maar vroeg vertrekken is altijd een feest hier, en hoort er volgens de kinderen helemaal bij, eigenlijk net hét moment vd vakantie waar ze zich het meest op verheugen. Maar goed ik heb dan ook anti-slapers in huis. Want had ik een aantal jaren geleden (toen waren ze nog heel klein) nog de illusie dat als we vroeg zouden vertrekken ze op z´n minst nog wel zouden dommelen, ik weet inmiddels dat dat onmogelijk is. Doen ze dus gewoon niet.
Ben benieuwd, deze keer gaan we wrs niet vroeg vertrekken omdat we een tussenstop bij familie hebben, ik zie me daar niet zo vroeg vertrekken. Zullen mijn kinderen wel balen vinden.

joos

joos

12-07-2010 om 11:38

Chambre d'haute

wij hebben nu 2 keer in een chambre d'haute geslapen en vooral de tweede keer was helemaal geweldig (ligt niet op jullie route, helaas). Bij 2 nederlandse mannen die ook kookcursussen geven aan kleine groepen en dus zelf ook heerlijk kunnen koken. Wij waren die dag de enige gasten en werden enorm vertroeteld. Onze kinderen (toen 5 en 7) mochten in de keuken meehelpen en we kregen een heerlijk 4 gangen diner. ook de kinderen, maar dan wel aan hun smaak aangepast.
Het jaar daarvoor was er een zwembad en waren er meer gasten. Ook dat was erg leuk.
Als je googlet op chambre d'haute dan vind je vast wel wat. De prijzen vallen mee en wij vinden het veel leuker dan een novotel of wat dan ook.

Guinevere

Guinevere

12-07-2010 om 11:52

Joos, hôte

Joos, een search op chambre d'hôte lijkt me meer relevante hits opleveren. Anders krijg je alleen hooggelegen kamers (haut = hoog) ....

Puck

Puck

12-07-2010 om 11:56

Guinevere (o.t.)

Ik heb 't even geprobeerd en het levert evenveel hits op, je krijgt namelijk gelijk alle hôtes er ook bij.

Guinevere

Guinevere

12-07-2010 om 12:09

Grappig

Echt grappig, het is kennelijk een veel gemaakte fout! Wie weet is het niveau van die chambres dan ook hauter?

joos

joos

12-07-2010 om 21:38

Haha, stom!

toen ik het typte vond ik het al vreemd staan. Stom dat ik het niet even gecontroleerd had. Nou ja, het idee is overgekomen, denk ik

liora

liora

12-07-2010 om 22:51

Leuk

Wat een leuke verhalen hier. Wij gingen vroeger nooit ver rijden op vakantie maar het lijkt me super. Misschien volgend jaar...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ilva

Ilva

15-07-2010 om 10:39

Hier

Wij rijden wel 's-nachts. Manlief doet weinig de dagen voor we vertrekken. Slaapt veel en rust goed uit. Wij vertrekken dan tussen 12 en 1 uur 's-nachts. We rijden dan (met stops natuurlijk) tot ongeveer 13 - 13.30 uur. Wij zijn dan in oostenrijk en gaan daar op een camping staan (met klein tentje) We boeken niets van te voren want je weet nooit hoe ver je kan komen. Zit het tegen dan rijden we minder, zit het mee dan rijden we meer. De volgende dag vroeg vertrekken en dan zijn we aan het begin van de middag in Italië op de camping.

Ook wij hebben drie kinderen. In de auto hebben we een dvd speler en airco. En dan is het voor de kinderen goed te doen. Wij overnachten niet in een hotel omdat de kinderen zich meestal beter kunnen uitleven op een camping dan in een hotel. Dat is onze ervaring tenmiste. We hadden ooit een heel leuk hotelletje gevonden maar na zolang in de auto willen kinderen gewoon even rennen. En op een camping gaat dat makkelijker.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.