Vakantie en uitjes

Eminema
12-12-2010 om 19:57
Voor het eerst met het gezin naar thailand: waar moet ik op letten?
Hallo,
Volgende week vertrekken wij, gezin met 3 kinderen van 8, 6, en 4 naar Thailand. We zijn nog nooit zover weggeweest, we kamperen altijd in Frankrijk...
We verblijven op KOH CHANG voor 13 dagen, hebben een eigen auto vanaf Bangkok,maar gaan dus niet reizen, daar vinden we onze kinderen nog te klein voor, we gaan op familiebezoek daar.
Mijn vraag is het volgende: omdat we geen idee hebben wat we daar aan gaan treffen, hoop ik hier tips te krijgen van ouders die al met kinderen in Thailand zijn geweest.
Kunnen we al pinnen op het vliegveld?
Moet je nog door Bangkok rijden of kunnen we er langs vanaf het vliegveld?
Zijn er veel muggen in december?
Wat moeten we zeker niet vergeten?
Zijn er onderweg voldoende supermarkten waar we heea kunnen kopen, of moet dit al op het vliegveld?
Nou ja, kortom, ik heb nog 1001 vragen, maar dit lijkt me voor nu wel genoeg.
We hebben er trouwens ontzettend veel zin in!
Groeten Eminema

Chippie
13-12-2010 om 11:02
Wij zijn geweest...
Wij zijn vorig jaar geweest met onze drie kinderen (toen 7, 6 en bijna 2). En we hebben rondgetrokken. Thailand is zoveel makkelijekr te bereizen dan Frankrijk, de mensen zijn zo hulpvaardig, etc.
Kunnen we al pinnen op het vliegveld?
Ja, dat kan.
Moet je nog door Bangkok rijden of kunnen we er langs vanaf het vliegveld?
Vliegveld ligt buiten de stad inderdaad. Ik vind eigenlijk dat je Bangkok niet mag missen. Het Koninklijk Paleis is echt geweldig voor kinderen, zoveel bling bling. Je moet een ritje maken in een tuk tuk en over een marktje slenteren. Echt een wereldse ervaring.
Zijn er veel muggen in december?
Geen idee, maar neem goed spul mee vanuit NL en vooral lange mouwen, sokken etc.
Wat moeten we zeker niet vergeten?
Alles is te koop, ook in Thailand. Wij reisden met 25 kg bagage (exclusief de dagzak met fototoetstel etc en een tasje met speelgoed voor de kinderen). Ik vond de babyfoon/walkie talkie wel erg handig. Als ik het nu weer zou doen, zou ik net wat meer speelgoed meenemen. Het was toch wel beperkt wat we konden kopen op die schattige, kleine eilandjes. Een goede EHBO kit is natuurlijk ook onmisbaar. Nintendo, Donald Ducks, spelletjes en wat gezonde snacks voor tijdens vliegreis.
Zijn er onderweg voldoende supermarkten waar we heea kunnen kopen, of moet dit al op het vliegveld?
Gaan jullie direct door naar Koh Chang? Met auto, taxi, bus? Weet je dat je heel goedkoop naar Trat kunt vliegen, vandaar uit hoef je alleen nog maar met de boot naar Koh Chang. Da tzou ik doen. Kijk bij airasia.com maar er zijn meer low cost carriers.
Wat wil je kopen? Iets te snacken? Dat is op vliegveld te koop en anders neem je toch iets mee vanuit NL? Taxi kun je altijd laten stoppen. Na een lange vliegreis direct doorgaan met bus zou ik never nooit niet doen. De jetlag hakt er echt geweldig in. Je komt 's morgens vroeg aan na een hele lange brakke nacht. Echt, ik stond te trillen op mijn benen terwijl de kinderen lekker geslapen hadden.
Oh, jullie gaan met de auto? Zou je dat wel doen? Je gebruikt hem niet op Koh Chang, het is niet ongevaarlijk, ander vervoer is makkelijker en goedkoper!
Ik zou een lekker hotel boeken in Bangkok met een zwembad. Een dagje acclimatiseren, de volgende dag vroeg vliegen of eerst langs wat hoogtepunten in Bangkok (Koninklijk Paleis, marktje, etc) en laat vleigen naar Trat, daar een taxi regelen naar boot inclusief boottocht.
Op verrereizenmetkinderen.nl kun je veel vragen en antwoorden vinden. Wel jammer dat je je nu een aantal dingen begint af te vragen. Heb je wel je vaccinaties?

Eminema
13-12-2010 om 11:37
Reactie
Misschien kwam ik achteraf toch een beetje onnozel over in mijn eerste mailtje. Dit was niet mijn bedoeling.
Ik wilde aangeven dat we met het gezin kampeerders zijn, maar dat we, mijn man en ik afzonderlijk wel wat meer reiservaring hebben, alleen niet in het oosten. Mijn man is chauffeur, rijdt regelmatig al links, (engeland) is geboren in een auto, zou ik haast zegen, daarom wilde hij perse een eigen auto. Vooral omdat we met zijn vijven niet in 1 taxi passen, en een heel nare ervaring achter de rug hebben in een ander land, met 2 gescheiden taxi's, die niet naar dezelfde bestemming reden. We zijn elkaar toen uren kwijt geweest. Dit willen we kostte wat het kost voorkomen en hebben we elkaar beloofd nooit, maar dan ook nooit meer apart in een auto te reizen in een voor ons vreemd land. Oja, en we gaan ook niet met het openbaar vervoer,dit ziet mijn man niet zitten. Die wil gewoon zelf rijden.
En uiteraard hebben we ons goed voorbereid, alle benodigde inentingen gehaald, info uit eerste hand van de familie die daar woont. Alleen letten zij op heel andere dingen als wij. En vinden andere dingen belangrijk.
Ik was eigenlijk op zoek naar leuke reisverhalen en tips, maar heb onbedoeld een andere suggestie gewekt, waarvoor excuus.
In elk geval dank voor de reactie en ik hoop op andere leuke gezinsverhalen, of tips.
Groeten Eminema

Chippie
13-12-2010 om 16:10
Maar....
"Vooral omdat we met zijn vijven niet in 1 taxi passen, en een heel nare ervaring achter de rug hebben in een ander land, met 2 gescheiden taxi's, die niet naar dezelfde bestemming reden."
Welkom in Thailand, waar standaard wordt gevraagd in welk vervoer je precies wilt rijden. Huur een mini-van! Ruimte zat! Zie je het echt zitten om je man, direct na de vlucht, na 24 uur geen fatsoenlijke slaap, minimaal 5 uur door onbekend terrein te laten crossen? Sorry, levensgevaarlijk! Echt van de zotte!
Er zijn genoeg leuke gezinsverhalen. Wij gingen met veel jongere kinderen wél rondtrekken maar wat jullie willen lijkt me, ook in Frankrijk, gevaarlijk en dus dom.
Neem je de auto op de boot mee? Weet je of dat mag? Heb je een Thaise Tom Tom? Heb je 4 x 4 uitvoering (anders kun je volgens mij weinig met een auto op Ko Chang)?

Lis@
13-12-2010 om 20:00
Nu ik
Vanaf het vliegveld kun je prima met een eigen auto rijden richting Koh Chiang. Ik zou het alleen niet doen als je verder de auto nauwelijks gebruikt. Je kunt dan beter een taxibusje nemen vanaf het vliegveld naar de pier waar de boot naar Koh Chiang vertrekt. Op KC kun je ook wel een keer een auto huren als je dat zou willen.
De rest van je vragen is al beantwoord.
Goed insmeren met deet! Vooral bij schemer. Eerst zonnebrand en dan deet smeren.
Veel plezier! Lis@ die over 8 weken voor de derde keer in Thailand zit en ook 2 weken een huurauto heeft.
Ohja, als je toch een auto huurt zorg dat je full insurance hebt.

Eminema
14-12-2010 om 20:55
Lisa bedankt
Bedankt voor je optimistiche mailtje.
De auto zit in ons pakket, dus die halen we al op t vliegveld op. Ik check nog even hoe we verzekerd zijn, full insurance is geen overbodige luxe denk ik. We hebben Thailand op onze Tomtom gezet, en we hebben alle tijd om te rijden naar de pont, want we komen al smorgens om 7 uur aan.
Dank ook voor je tip met de deet. Ik heb voldoende in huis om mee te nemen.
Groeten Eminema

Beertje3
14-12-2010 om 21:21
Veel plezier
Vanaf Bangkok naar Ko Chang rijden is m.i. geen enkel probleem. Leuk zelfs! Er is veel te zien onderweg. Buiten Bangkok zijn de wegen over het algemeen erg rustig, maar de weggebruikers een tikje onvoorspelbaar. Goed blijven opletten dus.
In Thailand is werkelijk alles bijna overal te krijgen.
Stop voor een lekkere lunch aan het strand in Rayong, Laem Mae Pim. geweldig lekkere vis, die je zelf uit het aquarium uit mag zoeken.
Ik vond Koh Chang erg leuk. Heel veel plezier!
En inderdaad: eigenlijk mag je een paar dagen Bangkok niet overslaan...

Lis@
15-12-2010 om 19:59
Eminema
Als je met de auto naar KV gaat mag je eigenlijk dit niet missen!! Je komt er langs naar KC.
http://www.laemsing.com/23_oasis_sea_world_laemsing.html
Zwemmen met dolfijnen voor 10 euro ofzo Wel reserveren!

Eminema
17-12-2010 om 09:08
Beertje
Dank voor je berichtje. Ik heb je tip voor een lekkere lunch genoteerd hoor!
Ik heb nog een vraag: moet je bij de benszinepomp onderweg cash betalen of kan dat bv ook met creditcard?
Groeten Eminema

Eminema
17-12-2010 om 09:09
Lis@
Wat een onwijs leuke tip, dit gaan we zeker doen! We trekken er een dagje vasteland voor uit, want dit is te leuk om te missen! Onwijs bedankt!
Groeten Eminema

Lis@
18-12-2010 om 10:31
Creditkaart
Ik zou zeker niet je creditkaart gebruiken onderweg bij benzinepompen. Je creditkaart is verder goed te gebruiken bij hotels en huren van een auto.
Maar je kunt op iedere hoek van de straat pinnen dus geen probleem.