Vakantie en uitjes

silvester
23-05-2012 om 22:29
Waarom op vakantie gaan
Met de zomervakantie in zicht vragen vrienden, bekenden, familie altijd weer naar je vakantieplannen. Nu hebben wij dit jaar besloten niet op vakantie te gaan, niet om financiële redenen, maar omdat we het eigenlijk best prettig vinden om thuis te blijven. Als ik zeg dat we dit jaar lekker thuis blijven reageren mensen toch wel verbaasd.
We zijn best vaak wel op vakantie geweest, vinden het dan ook (meestal) leuk, maar ik vraag me dan ook regelmatig af wat er nu zo 'anders' is als je op vakantie bent en waarom sommige mensen het gevoel hebben op vakantie te moeten of 'er zo aan toe zijn'. Dat laatste gevoel ken ik helemaal niet, ik zou ook prima nooit meer op vakantie kunnen gaan. Heb niet het ideeën dat ik dan iets zou missen.
Toch een raar gegeven (als je het even van een afstandje bekijkt zeg maar) dat miljoenen mensen hun spullen inpakken en een paar honderd kilometer verder hun leventje voortzetten voor een paar weken in primitievere omstandigheden meestal en daar blij van worden en dat vakantie noemen...
Waarom gaan jullie wel op vakantie en zijn er meer mensen die het ook fijn vinden om juist thuis te blijven?

nuevenanno
23-05-2012 om 23:08
Daarom wel
Wat ik met name fijn vind aan een vakantie is de tijd die we dan als gezin samen hebben. Op vakantie is tijd samen anders dan als we met zijn allen thuis zijn. Dan gaan er toch een heleboel gewoon door. Wasjes, klusjes, de tuin, dat soort dingen. Ik vind het heerlijk om even uit de routine weg te zijn en bijvoorbeeld over een strand te struinen met z' n allen in bijv. een korte vakantie in eigen land. Midden in de nacht op weg naar schiphol vraag ik me ook wel eens af wat we in hemelsnaam aan het doen zijn maar eenmaal op de plek van bestemming vind ik het leuk om de nieuwe onbekende omgeving te ontdekken. Ik heb juist niet het gevoel dat ik mijn normale leven daar voortzet. Ik raak geen stofzuiger aan, eet andere dingen op andere tijden en heb zeeen van tijd voor kids, man en boeken. Jammie heerlijk! Ik ben heel blij dat we ons de luxe van vakantie kunnen veroorloven want ik vind het persoonlijk heerlijk.

krin
24-05-2012 om 09:16
Allebei
Ik vind vakantie lekker omdat je dan echt weg bent, andere dingen doet en ziet dan thuis, eerder tot een ander soort gesprekken komt (geen werk, geen tv, geen computer), meer buiten bent.
Ik vind thuisblijven lekker omdat je dan geen geregel hebt, niet lange stukken in de auto hoeft te zitten, omdat je in je vertrouwde omgeving zit maar wel de tijd hebt daar ook van te genieten, omdat ik dan wel zonder schuldgevoel kan besluiten een hele tijd niet te stofzuigen, omdat je dan samen rare klussen kunt aanpakken (schuur uitmesten bijvoorbeeld).
Ik snap je wel, kortom. Nooit meer op vakantie zou me dan weer niet aanstaan, maar een hele sterke drang voel ik ook niet.

Brianna F
24-05-2012 om 11:45
Allerlei redenen
Ik vind vakantie heerlijk, zou best de helft van het jaar weg willen. Andere cultuur, eten, bezienswaardigheden, relaxen. Niets zelf hoeven doen (oké, wij zitten doorgaans in hotels) Zelfs het onderweg zijn vind ik al vakantie. Als de kinderen meegaan vind ik het zelfs nog leuker, vanwege de tijd die je dan met ze doorbrengt. Dat gaat thuis never nooit lukken, want dan heeft iedereen zijn eigen bezigheden.

Picasso
24-05-2012 om 13:17
Zalig
Net twee weken naar Zuid-Frankrijk geweest en ons leventje daar had totaal niets te maken met ons leven hier. Inderdaad geen huishouden, geen verplichtingen, veeeeeel boeken lezen en in de zon zitten, elke dag zwemmen, genieten van een prachtige omgeving, elke dag croissantjes enz enz.
Wij zaten op een camping (stacaravan) en de kinderen speelden tot een uurtje of 22.00 buiten. Doe je thuis toch niet zo snel Ook was er van alles te doen en hebben we zelfs (gratis) twee musicals gezien. Nee, echt niet te vergelijken met thuis...

Fiorucci
24-05-2012 om 13:54
Sfeer
Ik geniet op vakantie vooral van andere natuur, sfeer en indrukken. Als gezin brengen wij al vrij veel tijd met elkaar door dus daar hoeven we niet voor op vakantie, en dat kan ook als we thuisblijven.

liora
24-05-2012 om 19:22
Geen huishouden
Wat doe je dan thuis allemaal? Op vakantie moet je toch ook boodschappen doen, koken, afwassen, beetje opruimen etc? Of doe ik iets fout?

Brianna F
24-05-2012 om 19:29
Nee hoor
Maar als je in een hotel zit hoef je daar zelfs niet aan te denken

FayW
24-05-2012 om 19:40
Liora
Wij gaan veel uit eten als we op vakantie zijn. We vegen wel een beetje en ruimen wat op (als we in een huisje zitten), maar dat is iets anders dan echt schoonmaken. Ik doe geen was tijdens de vakantie. Lekker hoor.

Maylise
24-05-2012 om 19:49
Iets te zien
Ik ga niet op vakantie om te ontspannen of tijd door te brengen met het gezin. Beide dingen kan ik thuis even goed. Ik heb eens nagedacht en uiteindelijk ga ik vooral op vakantie om iets te zien/te ontdekken. Ik vind het altijd heel bijzonder om plaatsen waar ik over heb gelezen of die je uit de geschiedenis kent of iets dergelijks in het echt te zien. Dat heeft voor mij toegevoegde waarde.
Ik kan me ook voorstellen dat als je thuis een bepaald landschap niet hebt (bergen, zee, steppe) je graag hierheen gaat omdat je hier bijvoorbeeld sporten kan beoefenen die thuis moeilijker gaan.

Maylise
24-05-2012 om 19:51
Liora
Klopt hoor, als we een huisje huren ben ik net zoveel tijd aan het huishouden kwijt als thuis. Ik doe sowieso het minimale want mijn hobby is het niet. Alleen hotels hebben wat dat betreft een toegevoegde waarde maar als we met het hele gezin gaan dan zit dat er financieel meestal niet.

liora
24-05-2012 om 22:13
Huishouden
Ik begrijp het. Maar als dat de meerwaarde is, dan is het natuurlijk veel goedkoper om een werkster te nemen gedurende drie weken en thuis te blijven en uit eten te gaan. Dus het zit hem waarschijnlijk meer in de andere omgeving, even uit de sleur, dat soort dingen.

FayW
24-05-2012 om 22:47
Klopt
Het leuke van vakantie vind ik de andere omgeving. Kan ook in Nederland, lekker naar het bos of een stad waar je niet zo vaak komt. Ik kan erge voorpret hebben van een vakantie en lang teren op de herinneringen. Er is zoveel moois te zien. En lekkers te eten. Paella eten op een Spaans terras is toch wat anders dan een wereldgerecht van Knorr in je eigen achtertuin.

rodebeuk
25-05-2012 om 10:12
Mijn redenen
1. geen vriendjes, dus onder elkaar met gezin (er loopt hier het eea binnen, en kinderen gaan vaak spelen)
2. los komen van onze eigen omgeving
3. samen dingen ontdekken en beleven, goed voor relatie en gezinsband.
4. fysiek grenzen opzoeken
5. geestelijke voeding (kan door natuur of cultuur)
6. hele dag buiten zijn
7. merken met hoe weinig je uit kan komen (fietskamperen)
8. lekker eten (hotel in buitenland, incidenteel)
9. buitenlandse supermarkten en markten
10. terugkomen op vaste pleisterplaatsen en ervaren hoe we zelf veranderd zijn.

rodebeuk
25-05-2012 om 10:12
Oh en liora
de hele logistiek rondom onze vakanties is een belangrijke reden waarom we niet vaker gaan! Ik vind dat echt een aanslag op mijn gestel.

Vic
25-05-2012 om 15:57
Ontspannen
Ik ga op vakantie vanwege de andere omgeving, nieuwe dingen bekijken en doen, en ook wel om uit te rusten. Sinds een paar jaar boek ik alleen nog maar vakanties waar ik geen avondeten hoef te koken (dus ook amper boodschappen). Het enige stressvolle is de reis zelf, dat vind ik altijd wel een gedoe. Hoewel dat een stuk minder erg is als je zelf rijdt. Dit jaar voor het eerst sinds jaren weer een vliegvakantie, nadat ik een paar jaar geleden had besloten dat nooit meer te doen (na een reisje met dreumes en 7-jarige).

neteret mut
25-05-2012 om 16:34
Mijn redenen
zijn al door anderen genoemd, nl. de andere omgeving en dingen in het echt kunnen zien. Om een maar iets te noemen, om in het echt naast een piramide te staan en in een rotsgraf te gaan is toch echt anders dan naar plaatjes te kijken of er een docu over te zien. Het is wel iets minder huishoudelijk werk, vooral omdat we dan geen huisdieren hebben (geen eten moeten geven, kattenbakken schoonmaken ed). Stofzuigen hoeft dan wel niet maar als je in een omgeving met veel dennennaalden of zwart zand zit dan loopt dat wel degelijks heel erg naar binnen in je voortent en moet er vaak geveegd worden. Uit eten gaan doen we ook op vakantie zelden, zelf eten maken blijft toch goedkoper met ons gezin. Wassen doe ik ook vakantie wel al is de hoeveelheid op de ene of andere manier minder veel en selecteer ik zeker de laatste week wel of ik het terplaatse was of pas thuis. Met 9 personen 2 á 3 weken op vakantie geeft gewoonweg teveel was om daar thuis doorheen te komen. Kan wel maar ik laat liever de regelmaat doorgaan.

Manda Rijn
25-05-2012 om 23:22
Onthaasting
vertraging. Rust vinden in de natuur, samen zijn, vrij zijn.
Ik zie na een paar dagen op zo'n simpel natuurcampinkje opeens dat mijn oudste inderdaad meer op mij gaat lijken, ik merk dat ik dan al een uur nergens over heb liggen piekeren, na een week merk ik dat het mij niet meer uitmaakt dat ik in een legging en een afgeragd shirt rond gelopen heb, dat die oudste het zo waanzinnig fijn vindt om met zijn allen een spelletje te doen en daarna nog een en morgen weer en overmorgen weer.
Wij willen ook vaker weg, laatst nog 3 nachten in de ardennen gezeten, gekookt op 2 electrische pitjes, gewandeld en gehangen bij ons zelf gemaakt vuurtje. Gekeken hoe de kippen van het ene kant van het weiland naar de andere kant liepen en dat mijn man dan opeens als iets heel grappigs (droog!) zegt, gewoon zalig.

Manda Rijn
25-05-2012 om 23:25
we zijn er achter gekomen dat als wij vieren geen tv, geen internet, geen telefoon (mobieltjes in de auto laten) hebben en geen deurbel hebben het er een stuk gezelliger aan toe gaat.
De kinderen zeuren ook niet op vakantie, die spenderen uren met pielen in het water, beestjes zoeken, bakjes en flessen water vullen etc.
ja gewoon heel erg fijn dat we nu het juiste concept voor ons soort vakanties helemaal gevonden hebben.

JansjeRommy
26-05-2012 om 11:06
De wereld zien
Thuis blijven kan me zeker ook bekoren, doen we ook wel af en toe, een hele zomer thuis is prima te doen. Maar verder willen we ook veel van de wereld zien, we hebben daar een behoorlijk budget voor. En toch hoeft zich dat niet in luxe te uiten, een mooie fietstocht met tentje mee valt er ook onder.
Nadeel van thuisblijven is dat we altijd weer klusjes en zo gaan oppakken. Dat is tevens ook weer het voordeel want het is ook wel weer heel fijn als die gebeurd zijn.
Oja nog een reden om wel te gaan: langere tijd met vrienden optrekken zodat je ook eens tot andere gesprekken komt dan het dagelijkse gedoe. En gewoon veel pret hebben samen.
Kortom, ik houd van afwisseling, maar ik snap zeker dat thuisblijven ook lekker kan zijn. Mensen die dat gek vinden zijn kuddedieren denk ik.

Irene
26-05-2012 om 15:38
Veel redenen
1) om andere plekken te zien.Er is zoveel moois op de wereld, dat kun je alleen ervaren door erheen te gaan.
2) meer tijd voor elkaar. In vakantie's zijn we alle tijd samen met de kinderen en heb je eens echt tijd om ze allemaal de nodige aandacht te geven, terwijl er verder niets moet.
3) geen internet, telefoon, games, televisie... dat geeft zoveel rust voor iedereen. En niemand die het ooit mist.
4) even geen sociale- of andere verplichtingen, en alle zorgen en problemen laten we zoveel mogelijk thuis.
Wij gaan meestal 2 tot 3x per jaar op vakantie (alles bij elkaar zo'n 5 a 6 weken) en daar genieten we allemaal ontzettend van. Tja, met heel kleine kinderen gaan sommige dingen ook gewoon door in een vakantie. Maar ik bewaar hele speciale herinneringen aan om 5 uur 'ochtends rondslenteren op het Griekse platteland met een baby/dreumes in de buggy. Om maar wat te noemen. Lichamelijk uitrusten is er tot op heden niet zo bij, maar geestelijk zeer zeker wel! Ik zou het niet graag missen.

x
26-05-2012 om 22:33
O dat is makkelijk;
ten eerste om mooie plekken op de wereld te zien. Zo zijn we bijvoorbeeld naar Barcelona geweest. prachtige stad, zoveel moois te zien.
ten tweede om te relaxen. thuis ben ik toch snel bezig met alles 'wat nog moet gebeuren'. de was, schoonmaak, ramen wassen. ik kom door de week aan zoveel dingen niet toe, die blijven liggen tot ik eens tijd heb. dat varieert van de ramen, tot aan onderhoud aan het houtwerk. Echt rustig aan zou ik niet thuis kunnen doen.
en ten derde, om te genieten van dingen die we thuis niet hebben. Ik heb net weer twee weken vakantie geboekt voor in de zomervakantie, op een camping waar ze voor de kinderen beekjes hebben om in te spelen. Voor mij met watervallen in de buurt. met kleine knusse stadjes, riviertjes enzovoort. heb ik hier niet in de omgeving en ik vind het zo mooi.

silvester
27-05-2012 om 09:18
Leuk
Leuk om de reacties te lezen. Op het moment van de openingsposting was ik wat in een filosofische bui denk ik. Waarom gaan mensen op vakantie, wat is het voor vreemd fenomeen, zo'n soort gedachte...
Ik vind het nog steeds prima om niet op vakantie te gaan, lekker relaxed om niks voor hoeven te bereiden en toch ook leuke dingen doen met de kinderen: de bedoeling is wel dagje zwembad, dagje pretpark of dierentuin, dagje fietsen/picknick enz en tussendoor thuis beetje klungelen en ook tijd hebben voor je kinderen om uitgebreid met ze te spelen of bakken enzo.
En we hebben ook echt leuke vakanties gehad hoor. Ik moet zeggen dat ik de vakanties met zijn tweeën wel meer anders dan thuis vond dan die met de kinderen. Samen kun je de hele dag rondkijken, rondtrekken of doorgaan zolang je het leuk vind. Ook qua eten makkelijk , want we lusten alles en op elk moment. Met de kinderen, die nog vrij jong zijn, ben je wel veel meer beperkt in je doen en laten en lijkt vakantie veel meer op je leventje thuis is mijn ervaring, daarnaast dus qua eten ook meer als thuis omdat ze lang niet alles lusten, vooral niet als het anders dan anders is. Verder gaan we met kinderen ook niet zo gek ver weg, vorig jaar voor het eerst naar het buitenland met kinderen, naar Engeland in twee dagen rijden. Was trouwens erg leuk, misschien omdat ze toch iets ouder worden en het allemaal weer wat makkelijker wordt?
Kortom: ik hou wel van vakantie, maar vind het eigenlijk ook een hoop gedoe/stress (vooral met kinderen) voor vaak een korte tijd waarin je in mijn idee bijna net zo leeft als thuis ( behalve minder huishoudelijk werkjes inderdaad)

Kaaskopje
27-05-2012 om 14:05
Zinnen verzetten
Een beetje ouderwetse uitdrukking misschien, maar vakantie is 'de zinnen verzetten'. Andere omgeving, andere geur misschien, kortom alles is anders dan thuis. Dat kan ook als je in Nederland blijft
Man en ik zeggen wel eens dat wij goed zijn in vakantie vieren. We zijn nogal verschillend in smaak en karakter. Samen een verbouwing oppakken is ook niet verstandig, kortom het is wel eens niet ideaal om 'ons' te zijn. Behalve als het om politiek en vakantie gaat. Dan zijn we vier handen op... twee buikenMijn man weet inmiddels dat als ik een vakantie organiseer het dan wel goed zit. Uiteraard hou ik bij mijn keuze rekening met wat hij leuk vindt, maar dat vind ik niet lastig. Ik kan mij daar ook goed in vinden. Soms is er in aanloop van een vakantie wel wát overredingskracht nodig. Man wilde bijvoorbeeld nooit naar Barcelona. Nou... hij is om
Dit keer wel doordat vrienden hem net het laatste zetje hebben gegeven. Dus ergens in de komende jaren staat Barcelona op het menu. Dit jaar gaan wij met de bus naar Praag. Voor mij een experiment, want zo'n lange busreis lijkt mij geen pretje. Maar man vliegt liever niet(eufemisme), dat heeft hij een keer voor ons over gehad. Nu heb ik het voor hem over om de bus te proberen.
We gaan sinds twee jaar regelmatig met ons tweetjes weg. Hoe kort het ook is, we zijn er dan helemaal uit. Waar we ons thuis druk om maken blijft thuis. Wij hebben geen auto dus als we ter plaatse zijn doen we alles op de fiets. Tenminste in Nederland. Dan kom je op de leukste plekjes.
Vakantie is voor mij dus echt weg gaan. Daar heb ik behoefte aan. Deur achter me dichttrekken en gaan met die banaan. Als ik thuis ben vind ik het haast zonde van mijn verlofuren. Ik doe het wel en ik geniet dan ook wel van het 'niet werken', maar ik zou het liefst al mijn verlofuurtjes omzetten in reisjes Ik ga alleen niet zover dat voor mij alles in het teken staat om dat te bereiken. Ik ga er niet extra uren voor werken. Ik ben blij met wat mogelijk is en ik probeer dat zo voordelig mogelijk te doen.

vakantieplanner
27-05-2012 om 15:59
Naast alle motiveringen betreffende de vakantie
is het gewoon een sociaal gespreksonderwerp. Net als het weer. Ik vind het trouwens geen enorm boeiend onderwerp, vakanties. Behalve als er echt een paar spannende incidenten te vertellen zijn. Verder is vakantie (als het goed is) gewoon een leuke episode voor het desbetreffende gezelschap, maar al dat informeren naar vakantieplannen, nou, van mij hoeft het niet.
Wat ik wel leuk vind is informeren naar wat er te beleven is in x of y, als je weet dat iemand daar is geweest en je zelf overweegt om dat reisdoel te kiezen. Ego-informatie dus, zoals we dat hier ook doen.
Met draadstartster ben ik eens dat vakantie ook een heleboel gedoe is. Ik denk dat kampeerders met kinderen de meeste lol hebben, die kindertjes zijn meteen in touw met de andere campingjeugd en er valt weinig te stofzuigen. Maar vakantie in een huisje kan erg op thuis lijken.
Helaas ben ik niet kampeerderig opgevoed en ook niet getrouwd met een kampeerder die dit defect heeft opgelost, we bleven daardoor in huisjes hangen.
Verder vind ik het lastige van vakantie dat je als moeder steeds bezig bent het ieder naar de zin te laten hebben (nou ja, dat is mijn perceptie). Natuurlijk waren vakanties ook leuk, maar ook veel gedoe. Met Kaaskopje deel ik de ervaring dat het na jarenlange kindervakanties erg leuk is samen weg te gaan. Relaxed!

Chris35
27-05-2012 om 19:42
Thuis is geen vakantie
Want thuis ga ik toch weer de dagelijkse, huishoudelijke ellende doen en geniet ik helemaal niet van mijn vrije tijd. En verandering van omgeving en een andere taal horen en zelf nog wat oefenen draagt ook bij tot vakantievreugde.

Irene
27-05-2012 om 20:35
Gedoe juist leuk
Ik lees hier veel dat mensen het zo'n gedoe vinden om te reizen of op vakantie te zijn met kleine kinderen. Dat heb ik eigenlijk niet zo. Leuk juist. Wij zijn ook gewoon altijd op vakantie gegaan met baby's en peuters erbij (we hebben 4 kinderen, dus dan zit je ook een behoorlijke tijd in de kleine kinderen) en dan ook gerust ver weg (Antillen, Amerika) of ingewikkeld (week in 1 huisje, reis per boot, hotel, weer reizen, ander huisje... of 5 weken rondtrekken met een camper). Zo veel leuke en waardevolle herinneringen hebben we daar allemaal aan. Juist het gedoe maakt het zo leuk. Ik verlang er ook niet naar om alleen met mijn man op vakantie te kunnen. Oh we zouden ons prima vermaken, daar niet van, maar juist het reizen met kinderen vind ik zo ontzettend leuk. Alsof je een beetje door hun ogen kunt kijken en dingen heel andere beleefd. Al die belevenissen vormen ons als gezin. Liever dan bijvoorbeeld een erfenis (in geld) na te laten, willen mijn man en ik de kinderen herinneringen en ervaringen meegeven.

+ Brunette +
27-05-2012 om 21:18
Silvester, ik snap je wel
Andere omgeving, uit de sleur, maar de hoofdreden was voor mij even pauze nemen van het slechte Nederlandse klimaat. Sinds ik op de Canarische Eilanden woon ga ik eigenlijk nooit meer met vakantie. Wel ga ik zo nu en dan naar Nederland of een paar daagjes weg naar elders in Spanje.

Pham
29-05-2012 om 22:02
Haringzakjes
Zij we gisteren naar de Wit in Schijndel geweest, bedenken we thuis dat we vergeten zijn haringzakjes mee te nemen....zucht.
Vandaag op internet gekeken, meerdere gevonden maar als je dan de verzendkosten ziet.....zijn net zo duur als die zakjes zelf....tenminste op de sites die wij gevonden hebben.
Wie weet waar je haringzakjes kunt kopen/ bestellen voor een leuke prijs. We wonen niet in de buurt van een grotere kampeerwinkel.
Pham

Spaarpotje
29-05-2012 om 22:45
Irene en haringzakjes
Irene, je reactie is me uit het hart gegrepen, ik begrijp er ook nooit iets van van dat gedoe met kinderen op reis, wij ondernemen van alles met ze, juist heerlijk.
Haringzakjes, bij de hema hebben ze zo.n rek met reisassecoires bij de kassa, ook allerlei handige zakjes. Of anders xenos, vast goedkoper. Of als je een naaimachine hebt zelf maken.

Sjansje
29-05-2012 om 23:24
Pham
Misschien bij de dijchtsbijzijnde camping-met-campingwinkel?
Of inderdaad iets als Xenos, Blokker, Hema of Action.
Bedoel je eigenlijk een zakje om de haringen in te doen of de haringen zelf?