Vakantie en uitjes

Loeske77
26-12-2012 om 22:49
Warme slaapzak en goed kampeermatrasje?
We hebben onlangs een tent gekocht waarmee we deze zomer gaan kamperen in NL. Hiervoor altijd een tent gehuurd. Afgelopen zomer hebben we ook in NL gekampeerd en toen vond ik het 's nachts behoorlijk fris (in vergelijking met Frankrijk in de zomer), ik had echt nog een extra fleecedeken nodig. We zoeken nu goede slaapzakken waarin we ook warm blijven als we in het voorseizoen (vanaf mei) in NL gaan kamperen. De kans dat het dan 's nachts vriest is wel klein, maar afgelopen jaar kampeerden we eind mei en toen vond ik het echt steenkoud 's nachts.
Dan nog een matje/matrasje...wie heeft tip voor dunne matten die toch comfy lieggen? Of dan toch eerder een dik luchtbed kopen?

JansjeRommy
26-12-2012 om 22:55
Koud
Balen hoor. Als je het snachts koud hebt. Wij hebben thermarestmatjes en Agungilak slaapzakken en daar redden we het prima mee, ook in koud voorjaarsweer. En in plaats van een stuk plastic onder het grondzeil zo'n aluminium reddingsdekentje. Dat houdt zich beter en het isoleert gelijk.

Marie
26-12-2012 om 23:18
Archief
Hoi
Dit onderwerp is hier al vaker voorbij gekomen - kijk maar eens in het archief:
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=luchtbed&thread=175897&forumsel=17&forum=17&post=2896070
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=luchtbed&thread=167430&forumsel=17&forum=17&post=2739962
Zelf vind ik die selfinflating matjes verschrikkelijk - krijg zere heupen (combi van te dun matje en teveel van mij denk ik).
Voor de kou moet je ervoor zorgen dat OP iets warms ligt. Dus ik doe bijvoorbeeld een fleecedeken op het luchtbed, zodat we niet koud worden van de koude lucht in het luchtbed.
succes

marie
26-12-2012 om 23:25
Geen agungilak slaapzak
Hoi
Zo'n Agungilak slaapzak lijkt mij helemaal niet lekker slapen. Ik houd niet van strakke dingen om mij heen, heb ik het gevoel dat ik stik. Wij (man en ik) liggen gezellig samen in twee grote aanelkaar geritste dekenslaapzakken op een tweepersoonsluchtbed.
http://www.obelink.nl/kampeerartikelen/slaapzakken/polydaun-gabbag.html?category_params=category_id%3D1214%26page%3D3
Dat is toen we nog met de tent kampeerden, tegenwoordig gaan we met de caravan....

An
27-12-2012 om 09:29
Ook heel koud gehad
Brrrr, ik heb het 's nachts ook zo vaak koud gehad. Afgelopen zomer hadden we het voor het eerst goed geregeld. 2 graden 's nachts in de Franse Alpen
We hadden een goed luchtbed met een oude slaapzak eroverheen, daaroverheen de matrashoes. Erover ons winterdekbed. Eronder nog van die zilverkleurige matjes. Nog nooit zo lekker warm gehad.
Enkel een luchtbed is ALTIJD koud. Matjes hebben wij ook maar zelfs op die van 10cm slaap ik niet zo lekker. Ze zijn zo smal(en ik niet) Misschien dat de matjes van Human Comfort(ofzoiets) wel lekker liggen. Daar hoor ik goede berichten over. Succes!
An

amk
27-12-2012 om 10:04
Samen slapen = koud
want dan laat je veel persoonlijke warmte wegvliegen.
Je moet slaapzakken proefliggen in de winkel. Ligt het, past het.
Kijk goed naar de comfort en extreemzone qua temperatuur. +4 als extreem is gewoon een dunne slaapzak. die van mij heeft als extreem -10. en comfort +4. Was geen dure slaapzak maar gewoon van de perrysport. Wel een mummy model, want dan verlies je de minste warmte. Warmte verlies je bij je hoofd en schouders.
De eerste nacht met hemelvaart vonden we het wat fris 's nachts. Dat bleek de volgende ochtend toen mijn dochter haar hoofd buiten de tent stak: "MAAAAM!, het is helemaal wit buiten." idd nachtvorst. Hoe slaap je dan het lekkerst: met een ouderwetse slaapmuts op, verlies je geen warmte via je hoofd als je niet in een mummie ligt.
Kou komt van onder in een tent. Dus idd zo'n alumatje van 2euro van de xenos met de glimmende kant naar boven onder je matje scheelt al een stuk. Daar een fleece deken over scheelt nog meer. Dan pas je slaapzak.
Een selfinflating mat moet vooral niet hard opgeblazen worden. Je lichaam zorgt voor de stevigheid. De breedte zijn er verschillend, de lengte ook. Ik heb een 70 cm brede 9 cm dikke thermarest van 7 jaar oud die nog perfect ligt en waar ik ook nog steeds garantie op heb. Was duur, maar heeft nog nooit problemen gegeven en de investering waard. De nog oudere 1.20 lange, 2cm dikke en slechts 50cm brede mat wordt eigenlijk nog vaker gebruikt want die weegt niet zo veel in mijn rugzak, en dan bespaar ik wel op elke gram als ik het zelf de hele dag moet tillen.
Bij kamperen loont het echt om te investeren in goede spullen die veel langer mee gaan dan de goedkope dingen. Goed slapen bepaalt voor een groot deel je vakantie, daar moet je niet op bezuinigen.

reiziger
27-12-2012 om 14:49
Geen luchtbed
Een luchtbed trekt koud op, daar zou ik iet voor kiezen. Bovendien is zo'n ding groot en zwaar en je hebt een grote pomp nodig. Een goed selfinfating matje isoleert beter, heeft een kleiner pakvolume en je hebt geen pomp nodig. Het matje vult zichzelf met lucht, en je blaast er zelf zo nodig nnog wat bij. Ze zijn er in allerlei soorten en maten (lengte, breedte, dikte). Kwaliteit en prijs lopen uiteen. Wij hebben ooit goedkope matjes bij Perry gekcoht (Artiac), maar daar wel spijt van gehad. Ze gingen snel lek, en weer lek, en weer lek... Binnen een paar jaar hebben we ze vervangen door Thermarest matjes, die zijn duurder maar zijn betere kwaliteit. Wij hebben de dunste matjes (2,5 cm) omdat we vaak op fiets/wandel-vakantie gaan.
Inmiddels hebben wij voor onszelf matjes van Exped gekocht. Weer een slag duurder (180 euro per stuk), maar comfortabel voor ons als 40-plussers. Gewicht en pakvolume zijn gelijk aan de dunste thermarest-matjes, maar de mat is 7-9 cm dik, en isoleert nog beter doordat er dons in is verwerkt.

mar
28-12-2012 om 11:22
Thermarest en exped
Wij hebben al jaren Thermarest (de allerdunste) en Exped matjes. Op de dunne thermarest hebben wij het nooit koud gehad, wel is het ligcomfort iets minder. Maar bij rugzaktrektochten telt en het volume en het gewicht en 20 jaar geleden was er nog niet zoveel keus als nu.
De Exped is gekocht voor een fietsvakantie en bevalt ook heel goed. Heel goed ligcomfort, wel even uitkienen hoe hard je hem opblaast en nooit koud.
Als slaapzakken hebben wij mummies met dons gevuld (van Zwerfkei / Bever). Met tochtslurf en extra dons bij het voeteneinde. De stof is pertex. Erin hebben wij altijd een lakenzak van Egyptisch katoen of zijde. Ook nooit koud gehad, ook niet bij temperaturen onder nul.
Onze koudste nachten waren onder de - 20 graden Celsius. Toen hadden wij nog een wollen deken onder de matjes en een extra slaapzak over de mummies. Met thermisch ondergoed en sokken aan was dit prima te doen.
Onze ervaring is dat je nooit koud je slaapzak in moet gaan, zorg dat je voeten warm zijn, desnoods sokken aan. Bij vochtig weer beter thermisch ondergoed oid dan je katoenen t-shirt.
Onder de tent hebben wij bij trektochten standaard een reddingsdeken liggen ipv plastic.
Bij de meeste buitensportzaken kun je proefliggen op matrasjes op een bak met stenen. Het proberen waard dus.\
Ook kunnen ze je goed adviseren over slaapzakken. Advies kost niets en je kunt je slaapzak dan altijd nog ergens anders kopen. Let wel op, de ene donzen slaapzak is de andere niet en de prijsverschillen kunnen groot zijn. Maar ik vind het zelf de investering wel waard. Niet kunnen slapen van de kou verpest je vakantie aardig.

Annet
28-12-2012 om 14:33
Combineren met fleece slaapzak
Wij hebben voor de kinderen een gewone slaapzak en een fleece slaapzak. Bij warm weer liggen ze in de fleece, bij echt koude nachten combineren ze beide slaapzakken, bij 'gewoon' weer liggen ze in de gewone slaapzak (mummie). Moet je wel genoeg plek hebben in de auto.

JansjeRommy
29-12-2012 om 10:27
Mummie/ ajungilaks
Je moet er van houden, maar ze zijn echt wel warmer hoor. En als je een rechter en linker koopt ook aan die van je partner te ritsen. Omdat wij veel fietsen is voor ons gewicht en omvang ook heel belangrijk, vandaar ook dunne thermarestmatjes. En nooit koud...

ChrisH
29-12-2012 om 10:30
Exped
Als je echt regelmatig gaat kamperen loont het zeker de moeite om te investeren in exped donsmatten. Wij hebben ze ook en het is zo heerlijk om altijd zacht en warm te liggen. Op een luchtbed slaap ik ook prima, maar die kunnen door de optrekkende kou van de grond erg koud zijn. Bovendien zijn de expeds lekker compact mee te nemen.
Chris