Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Charlotte

Charlotte

27-07-2019 om 16:28

Wat is luxe kamperen??

We zitten op de camping met onze vouwwagen en kregen nieuwe overburen. De nieuwe overbuurvrouw vertelt dat ze wel van een beetje luxe houdt.
Ik zit me nu af te vragen wat dat dan is, luxe bij het kamperen.
Zelf vind ik ons vrij luxe, meer 10 borden, genoeg bestek en bekers en glaasjes zodat je rosé en water tegelijk naast je bord hebt staan. Oja, ik heb ook een RvS theepotje mee.
Omdat we graag trekken, zitten onze spullen in kratjes en hebben we geen kastjes. Is dat een tekort aan luxe??

Rode krullenbol

Rode krullenbol

27-07-2019 om 16:33

Neen, allerminst!

Veeleer overdadige luxe. Het kan immers echt wel nog soberder; zo kanbik je uit ervaring vertellen ...

Rode krullenbol

Luxe

Mijn eerste idee is: waarom vraag je haar zelf niet wat zij onder luxe verstaat?
Mijn tweede idee: kamperen trekt een divers publiek. Sommigen zijn van het sobere en geniet van de natuur de ander wil zijn complete witgoedkeuken, een tvschotel en een 50 m2 mobile home.
En als dat op hetzelfde grasveldje terecht komt zie je de verschillen.
Gelukkig zijn er (nog) diverse voorzieningen/campings waar je meer eenzelfde publiek kunt trekken.
En sommigen gaan, voor de lieve vrede, met hun partner die wel van kamperen houdt maar zouden zelf liever een meer comfortabele, dwz luxe, vakantie vieren in een huisje of hotel.

Charlotte

Charlotte

27-07-2019 om 17:02

Annej

En ‘ de ander wil zijn complete witgoedkeuken, een tvschotel en een 50 m2 mobile home‘. Dat is ook de reden dat we soms bewust op tentenveldjes (zonder stroom) gaan staan. Ik voel me echt niet prettig tussen caravans met tweedubbele voortent plus een luifel eraan.
Gelukkig kunnen we op stroom maar kan alles ook op gas. Jammer alleen dat we dan de belangrijke apparaten (telefoons . ) niet kunnen opladen.

Opladen

Ik stuurde de kinderen voor hun gameboys, in die tijd, naar de doucheruimte.
Maar ik vond het ook heel jammer dat de camping waar we jaarlijks waren ineens een dubbele prijs bleek te vragen, De vrije grasveldjes veranderd waren in rechte vakjes MET electra en het snackloket ineens dagelijks open was ipv 2 uur op zaterdagavond waar je vooraf een pizza kon bestellen.
Datzelfde jaar kwam er ineens een heel ander publiek. Maar ja, verdienmodellen.
Ik denk dat het tegenwoordig nog wel eens veel duurder kan worden om op een authentieke 'natuurlijke' camping te staan, dan op een 'luxe' camping.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-07-2019 om 17:20

Hahaha

Ik zit op een camping redelijk hoog in de bergen waar de meeste mensen tamelijk basic kamperen. Basic in de zin van tent (bij sommigen echt heel klein), kleine caravan met alleen luifel, kampeerauto met uitschuifdak. Dan vind ik onze grote caravan met 4 vaste slaapplaatsen en 1 semi vastbed, ruime voortent, toilet, verwarming en fornuis toch best heel erg luxe.

Ik beschouw mijzelf dan ook als luxekampeerder 😃

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-07-2019 om 17:30

En Charlotte.....

dat vergat ik nog, we hebben idd ook nog een luifel voor de voortent. Waarschijnlijk een gruwel in jouw ogen. Maar we zijn minstens even rustig als de andere kampeerders.

En wanneer is iets luxe en is dat dan erg? Ik heb tot een paar jaar terug nooit gekampeerd en vind dit al best wel verregaand. In de bergen kiezen we ook voor wintersportcampings vanwege het doorgaans luxe sanitair en andere voorzieningen.

Ik krijg uit jouw tweede posting een beetje het gevoel dat je niet met de kampeerders zoals wij geconfronteerd wilt worden. Je kiest immers heel bewust om op een veld te gaan staan waar je mensen als wij niet naast je krijgt. Andersom zou dat nu niet in mij opkomen.

Vogel

Vogel

27-07-2019 om 17:31

Heel persoonlijk

Ik heb veel met de rugzak gekampeerd. Tegenwoordig gaan we met de auto, en veel mensen vinden wat wij doen heel basic: één benzinebrandertje, afgepaste hoeveelheid borden en bestek, een strandmatje als tafel.
Zelf vind ik het een enorme luxe dat er plek is om mijn eigen hoofdkussen mee te nemen, en dat in ons keukenkratje twee wijnglaasjes en een opvouwbaar afwasbakje passen.
Dus ja, wat is luxe?

Brrr

Ik vind kamperen alleen leuk in kant-en-klare tenten met echte bedden en een normaal gasfornuis. Met je rolletje wc-papier over de camping vind ik al minder geslaagd, maar als het droog is vind ik het minder erg.

Ik snap die neiging van afzien op vakantie nooit zo. Heeft de mens 100.000 jaar zijn best gedaan om uit de grot en de nomadentent te komen, ga je er vrijwillig weer in zitten. En er dan ook nog over snoeven, want enige vorm van comfort wordt vergruisd.

Rode krullenbol

Rode krullenbol

27-07-2019 om 17:39

Hmm...

Wél een gewetensvraagje misschien: valt een solar powerbank waarmee je je mobiele telefoon van stroom kan voorzien al of niet onder 'luxe'? Zo heel duur in aanschaf zijn ze nu ook weer niet, maar wél behoorlijk 'high tech'!

Zo veronderstel ik althans; van de technische 'ins' en 'outs' - om ook eens enkele "verwerpelijke Anglicismen" te bezigen - weet ik eigenlijk te weinig om hierover een stevig gefundeerde mening te kunnen hebben, die - zo nodig - staande zou blijven binnen een verhitte discussie met één of andere 'Nerd' of 'wise guy' à la Ad Hombre.

Rode krullenbol

Luifel

Heerlijk, zo'n campingdraadje. Veel leuke herinneringen aan het kamperen.
Binnenkort gaan we weer een weekje.
Die famlie dus, van de tvschotel, mobile home enzovoort. Eigenlijk vooral de vader. Je zit op zo'n grasveldje heerlijk naar de buren te kijken.
Die vader dus, of misschien stiefvader daar waren ook nog wel wat aanwijzingen voor, kwam het veld opgereden met dat gevaarte, iedereen griste de kleine kinderen naar zich toe. Parkeerde in tot op de millimeter. En het klapstuk was de voorluifel. Met afstandsbediening, vader in de aanslag, kwam dat ding brommend naar beneden.
Het was voor ons, als gezin, de eerste keer op een 5sterrencamping, iets meer voorzieningen is met pubers wel aantrekkelijk, en werkelijk, het was een verbazende ervaring voor mij. Ik zie hem nog staan in het zonnetje midden op dat grasveld, afstandsbediening in de aanslag, tussen de wat meer reguliere gezinstenten. South Park was er niets bij.

Ja, Knurf

Eigenlijk best onbegrijpelijk, je hebt dan ook vaak een soort tweedeling, zij die wel en zij die niet van het kamperen zijn.
Voor mij is het gewoon het primaire plezier. Met mijn blinkend nieuwe handige tweepits gasstelletje, koffie zetten en dan, met de geur van koffie en vers gras, voor je tent zitten en het leven en de mensen te overzien. Een boek erbij, de krant, een paar tijdschriften die waren blijven liggen, een glaasje wijn, ja inmiddels ook mijn laptop, overal is wifi tegenwoordig. En dan geen vette snack hoeven nemen ergens, de verplichtte tosti of de bak patat, maar zelf een heerlijke gezonde maaltijd koken, waarvoor je eerst op de fiets boodschappen hebt gedaan in het nabijgelegen dorp. Waar dan ook.
Je alleen druk hoeven maken of het gas niet opraakt.

Charlotte

Charlotte

27-07-2019 om 17:47

Aagje en Vogel

Er zijn campings waar vooral veel langkamperende caravans komen. Dan staat het hele veld vol met die uitgebouwde caravans. Wil ik daar uitzicht hebben moet ik wel heel erg voor op de plek gaan staan. En dan kies ik, op die camping, voor het tentenveld.
Maar vaak is het gemengd en dan staat iedereen door elkaar.

Inderdaad is de vraag wat luxe is. Dat is voor iedereen anders. Ik ben erg blij met mijn glazen theemok en een lekker bed maar mijn kleding moet passen in een sporttasje (net als de overige gezinsleden).

Vraag het die dame zelf

Wat ze met luxe bedoelt, dat is zoals gezegd zo persoonlijk.

Tine Winkel

Tine Winkel

27-07-2019 om 17:55

Hier

Vond ik het luxe toen ik bij t kamperen kon besluiten dat ik, als t regende, niet buiten mijn tentje hoefde te koken, maar dat we dan ergens konden gaan eten. Ik vond t o ook heel bijzonder om in de VS te zien hoe mensen op n heel primitieve camping, alleen koud stromend water, een weekendtasgrote toilettas hadden voor alle make-up, föhn, krultang etc...

AnneJ

Wat jij beschrijft, vind ik ook heerlijk. Gewoon lekker zitten, beetje om me heen kijken, beetje lezen, relaxen. Naar het dorp voor stokbrood en kaas, lekker zelf je verse lunch maken.
Maar voor de koffie en het koken graag wat meer luxe dan 2 gaspitten die het water amper kokend krijgen 😇

Ja Knurf

Het tempo met zo'n gasstelletje ligt dan ook een heel stuk lager. Heerlijk, geen gejaag. Ik heb wel eens een visite van meer dan 10 man een paar uur laten wachten tot ik het eten voor iedereen op die pitjes klaar had. De keer daarop trakteerde mijn broer.

Hanny61

Hanny61

27-07-2019 om 18:37

Luxe

Ik denk dat veel mensen onder luxe kamperen ‘glamping’ bedoelen. Wel een tent, maar een echt bed en een echte keuken met koelkast. Al denk ik niet dat de mevrouw dit bedoelde.

Zelf heb ik, voor mijn doen, heel luxe gekampeerd. We waren op fietsvakantie met onze zoon van twee. We hadden voor hem puzzels mee, Duplo en zelfs een klein electrisch treintje op batterijen. Voor onszelf hadden we piepkleine stoeltjes mee.
Het voelde zo luxe, met al onze hebben en houden op de fiets. We hadden alles wat we nodig hadden en dat zonder fietskar.

AnneJ

'De keer daarop trakteerde mijn broer.'

Hmmm, ik begin de voordelen te zien 😀

Knurf

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.