Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

bertje1

bertje1

11-05-2014 om 17:23

weegt caravan op tegen 'huisjes boeken'

Camping boek (zo een van papier) gebruikt.

O, wat erg zo'n camping. Maar had je dat niet kunnen 'voorzien' via Zoover of een andere site. Ik probeer dat wel altijd te doen en dat soort informatie kan voor mij doorslaggevend zijn (of informatie over 'de gezellige wekelijkse bingo/discoavond'...brrr)

We waren op de terugreis en doen dan altijd nog een paar daagjes vlak onder Parijs, zodat we op de laatste dag in een keer naar huis kunnen.
We vertrokken van de camping waar we stonden naar..?. Dan kijk ik onderweg naar een volgende camping. Rond een uur of 3 weten we hoe ver we zijn hoeveel km we nog kunnen rijden om om 17.00 een camping te bereiken. Dan zoek ik in een papieren camping gids (was op dat moment 1 jaar oud). De foto's waren leuk, de waardering voor sanitair goed en de routebeschrijving deed niet vermoeden dat we zo dicht langs de weg zouden komen te staan.
Wij reizen altijd op de bonnefooi, zijn gewend soms maar 1 nacht te blijven.

Tijgeroog

Tijgeroog

15-05-2014 om 09:42

Dalarna

Waarom zouden mensen in het tweede geval niet goed kijken naar de camping? Zoals ik hierboven al beschreven heb geeft dat niet altijd voldoende informatie. De reden dat een camping niet bevalt hoeft niet alleen te zijn omdat het aan een drukke weg ligt. Bovendien kunnen dingen veranderen, sfeer is erg afhankelijk van de gasten en iets kan je ook gewoon niet liggen, om een of andere reden. Bij jiu kan het ook nog wel eens tegenvallen hoor...

Dalarna

Dalarna

15-05-2014 om 09:55

Tijgeroog

Niemand kan 100% weten hoe de sfeer is (tenzij je toch goed ervaren bent in het lezen van Zoover overigens). Dit jaar ook weer uitgebreid gekeken hoe een spoorlijn liep langs een camping. Veel mensen slapen daar door heen, wij niet.

Jiliian

Jiliian

15-05-2014 om 10:37

Voordeel

Dat is dan weer het voordeel van losstaande huisjes boeken. De sfeer en de andere gasten kunnen niet tegenvallen want die zijn er niet. Ligging kan je van te voren bekijken.
Wel is het soms wat minder luxe of mooi dan op de foto's maar dat calculeer ik altijd wel in dus daar stoor ik me niet aan.
Je bent natuurlijk wel minder flexibel dan als je op de bonnefooi rondtrekt maar ik hoor juist altijd van kennissen dat je voor campings ook moet reserveren. Echter waarschijnlijk als je inderdaad op een camping wil staan zonder veel voorzieningen dan is het vast een stuk makkelijker om ter plaatse nog wat te vinden. Een vriendin van mij zoekt altijd bewust campings zonder zwembad uit want die zijn veel rustiger en trekken veel minder mensen.

Reserveren niet altijd nodig

Wij trekken rond op de bonnefooi en reserveren nooit. Soms staan we op kleine campings zonder al te veel faciliteiten maar soms ook op grotere campings met zwembad. Er zijn altijd wel plaatsen een paar dagen leeg. Als je dan aanmeld wordt er gezegd: u kunt op die plaats 5 dagen staan en op die 6 of zo. Dan kijken we wat we willen doen in de omgeving en hoeveel dagen we daar voor nodig hebben en kiezen de plek die daar bij past.
Twee jaar terug op een camping van een grote keten 2 weken kunnen blijven. We hadden grote pech met de auto en konden dus niet verder trekken.

hangt van je eisen af

Als je hele specifieke wensen/eisen wat betreft locatie, camping/huisje, faciliteiten en voorzieningen dan moet je echt wel reserveren. Ben je niet zo kritisch, dan hoeft het niet. Ik kan me voorstellen dat het vlak onder Parijs makkelijk is om op de bonnefooi iets te vinden, maar dat zal rond de Middellandse zee in het hoogseizoen een stuk lastiger zijn.

Als je een rondreisvakantie doet, zal het ook niet nodig zijn. Dan ben je sowieso flexibeler.

Maar ik wil bijv. niet altijd de auto hoeven pakken en ook kunnen wandelen naar een dorpje. Dan valt al veel af.

Ella2007

Ella2007

16-05-2014 om 10:00

kamperen versus huisjes financieel en andere overwegingen

Wij hebben juist een aantal jaren geleden onze vouwwagen verkocht vanwege de kosten. Met een caravan zijn de kosten nog hoger dan voor een vouwwagen. Voor die twee of drie weken per jaar in Frankrijk of Italië, vond ik het financieel aantrekkelijker om accomodatie te gaan huren. Aanschaf en afschrijving, verzekeringen, onderhoud, stalling, je bent jaarlijks zo een paar honderd euro verder. Dat geld investeer ik dan liever in het huren van iets. Daarbij zij we nu veel flexibeler in de vorm: we hebben al een aantal keer een boot gehuurd in plaats van te gaan kamperen, en huizenruil staat op nog op het lijstje. Dat doe je toch minder snel als je die caravan in de stalling hebt staan waarvoor je flink geld hebt neergelegd. Het voelt voor mij vrijer. Het is wel zo dat als we een huis huren, we nu maar twee weken weggaan , en met kamperen gingen we toch het liefst drie weken. Anders was het weer zo'n gedoe: een paar dagen pakken, een paar dagen rijden, twee weken ergens staan en dan weer paar dagen rijden, paar dagen uitpakken en schoonmaken. Met drie weken weg heb je dan nog het idee dat al dat inpakgedoe een beetje loont.

Ik moet zeggen dat ik de luxe van een huisje met verwarming, eigen sanitair, best wel erg nu kan waarderen. En ik merk dat ik steeds slechter tegen gebler van andermans kinderen kan, met name als je op een camping zit met veel jonge kinderen. Sorry! Het zal er wel mee te maken hebben dat mijn eigen kinderen nu wat ouder zijn.

vlinder72

vlinder72

16-05-2014 om 15:49

huren

Wij huren al jaren een stacaravan. Wij hebben nog nooit overwogen een caravan of tent te kopen. Wij zijn niet zo van die kampeerders. Wij huren een stacaravan omdat wij de faciliteiten van een camping (zwembad met glijbanen, winkel(tje), afhaal erg prettig vinden.

Een camping selecteren wij puur op locatie. Het moet in een interessant gebied liggen. Wij ondernemen veel op vakantie. Niet te ver van een doorgaande weg want ik heb er bloedhekel aan om eerst drie kwartier over kleine weggetjes te rijden voordat je ergens bent. En het is ons nog nooit tegengevallen. Tuurlijk de ene keer is een camping leuker dan de andere keer. Soms valt het weer tegen (te heet of te nat) maar ik heb nog nooit behoefte gehad om in te pakken en ergens anders naar toe te gaan.

Dit jaar gaan wij de Ardeche ontdekken. Camping met zwembad met wat kleine glijbanen en het ligt aan een riviertje. En genoeg te doen qua uitstapjes. En een stacaravan met eigen sanitair en airco.

Katniss

Katniss

16-05-2014 om 15:52

Wel jammer

Ik vind het soms wel jammer dat ik kamperen verschrikkelijk vind. Budgettechnisch is het natuurlijk ideaal, voor 30 euro per nacht heb je al een plek, en de flexibiliteit trekt me ook wel. Kennissen van mij gaan vaak 'spontaan' kamperen. Paar vrije dagen, hup we gooien de tent en de kratjes in de auto, en gáán. Een dagje Efteling is duurder.

Puck

Puck

20-05-2014 om 15:52

Gonniegans

Het is maar net wat je de mooiste plekken noemt. Reserveren moet je vooral doen als je op grote campings wilt staan met veel toeters en bellen en veel vermaak. Maar dat vinden wij nu juist NIET de mooiste plekjes. Dat zijn voor ons de kleine campinkjes waar geen disco tot 3 uur 's nachts mijn caravan in schalt. Ik heb in het hoogseizoen nog nooit meegemaakt dat wij niet terecht konden zonder reserveren op de campings van onze keuze. Zoover vind ik vaak geen goed beeld geven, net als andere recensiesites. Mensen vinden het nu eenmaal leuker om te klagen dan om een lovend verhaal te schrijven. En ook met google maps kom je soms bedrogen uit.

Puck

Dat is zeker waar, maar daar hou ik ook niet van hoor. Campings of hotels met musicaluitvoeringen 's avonds.. brrr.

Ik bedoel als je echt aan zee of meer wilt zitten (dus echt met je huisje/caravan aan het water, niet alleen een camping aan zee). Voor dat soort plekken is reserveren een must. Recencies op Zoover e.d. moet je gewoon met een korreltje zout nemen en eruit halen waar je wel wat mee kan.

Wat ook meespeelt is dat ik graag zekerheid heb, dus graag zeker weet of ik ergens terecht kan. Op de bonnefooi is niks voor mij. Zelfs bij een fly/drive zoek ik van te voren de leukste hotels uit en reserveer ik die

vlinder72

vlinder72

20-05-2014 om 17:34

voordeel van een grote camping

Een voordeel van een grote camping is dat je juist geen last hebt van disco, musicals, karaoke en andere ongein. Wij staan bijna altijd op een grotere camping en wij hebben nog nooit gebruik gemaakt van animatie. Dat kan je prima negeren. Vervelender vonden wij een kleine camping in de Gard met veel ons kent ons mensen. Die gingen doeken spannen tussen caravans en continu gezamenlijk barbecuen. En op een gegeven moment ging iedereen de tent/caravan versieren.met gekleurd crepe papier. En het mooiste veld kreeg een prijs. En daar stonden wij tussen. En wij wilden niet onze caravan en terras versieren met crêpepapier.

Dat was de enige keer dat wij een paar dagen eerder naar huis zijn gegaan. Voor ons geen campings meer met minder dan 150 plaatsen.

Dalarna

Dalarna

21-05-2014 om 08:22

Vlinder

Je had moeten hopen op regen want ik geloof niet dat mensen blij worden van de vlekken van crepepapier op je tent

Algemeen: je moet inderdaad wel zoover kúnnen lezen, dat leer je wel als je het een paar keer doet. Wij halen er uit wat voor ons belangrijk is en tot nu toe hebben we nog nooit echt fout gezeten. Google earth werkt ook prima als je wil weten waar een weg ligt of een treinrails, die verplaatsen ze echt niet zomaar. Waar je ook op moet letten is de zon, je gaat er te makkelijk van uit dat een plattegrond altijd met het noorden naar boven ligt

Puck

Puck

21-05-2014 om 11:36

Vlinder en Gonnie

Het beeld dat jij schetst ben ik nog nooit tegen gekomen op een kleine camping in de 16 jaar dat wij nu kamperen. Ik denk dat je dat niet zozeer aan een kleine camping toe kunt schrijven, maar dat dat specifiek is voor DIE camping. Dat ons kent ons sfeertje hebben wij juist meegemaakt op een grote camping in Nederlanf. Waar ik altijd op let bij het zoeken is het aantal jaarplaatsen dat een camping heeft. Als dat er veel is loop je meer risico op het ons-kent-ons-sfeertje. En op een grote camping: ook al maak je geen gebruik van al die faciliteiten: je betaalt er wel voor, en fors ook. Ik kom voor onze campings in frankrijk op 20-25 euro per nacht incl. stroom en 4 personen. En wat jij beschrijft als een kleine camping met veld versieren etc. dat noem ik nog steeds een grote camping, een kleine camping is iets van 30 of minder plaatsen in mijn beleving waar dat soort poespas niet georganiseerd wordt.
Gonnie: ja, als je echt zulke specifieke plekken wil dan moet je idd wel reserveren. En ik snap je bibbers voor op de bonnefooi gaan. Zeker toen de kinderen jonger warden durfde ik dat ook echt niet, zag het al helemaal voor me dat we na een lange reisdag met 2 jengelende kinderen op een "complet" zouden stuiten. Dus tot een paar jaar geleden reserveerde ik ook altijd wel, zeker als we langer dan 1 week op een plek bleven, maar als je dan ervaart dat er op de camping altijd wel plek is dan wordt je daar vanzelf wel makkelijker in. Wat ik wel doe is dan onderweg of de dag ervoor even bellen om te vragen of ze plek hebben. nog nooit nee te horen gekregen.

Stenna

Stenna

21-05-2014 om 18:07

duit in het zakje

Ik was van huis uit een kampeerder. Tent of caravan, allebei leuk. Maar nu gaan we al 20 jaar in huisjes, want man is een totale niet-kampeerder. Als ik hier leest kriebelt het bij mij. Die vrijheid, gewoon niks boeken, weg en je boeltje inpakken als het 3 dagen regent en verder rijden de zon tegemoet.
Maar het ergste van huisjes vind ik toch wel dat je die bedden krijgt waar al tientalen mensen op gelegen hebben. En de keuken en huisraad en bank. Ik zou niks liever willen dan mijn eigen, alleen door ons gezin belegen, bedje bij me!!

nathalie

nathalie

22-05-2014 om 19:24

kan toch stenna

Ook naar een huisje kun je luchtbed/self-inflatable + slaapzak meenemen hoor. Maar ik weet niet of je man het wel gezellig vindt als jij naast het bed op de grond gaat liggen, haha.

vouwwagen

Na een aantal jaren 'tenten' hebben we een aantal jaren gekampeerd met een vouwwagen. Dat was wel ideaal. Inderdaad de bedden laten liggen en huizen in de voortent.
Vanwege het gedoe met stallen en halen en brengen, en dan de boel in de wagen inrichten, na afloop weer uitruimen en schoonmaken, hebben we dat niet doorgezet.
Dit jaar gaan we weer 'tenten'. Ligt opgeslagen in de schuur, zo weg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.