Vakantie en uitjes

P
08-02-2013 om 11:48
Weekendje friesland: wat moeten we zien?
We gaan binnenkort een weekendje naar Friesland, daar zijn we allemaal nog nooit geweest.
Wat moeten we daar zien (twee jongens van 11 en 14)? We hebben een museumkaart en vanwege het Nederlandse weer zoeken we buiten- en binnendingen.

Marie
08-02-2013 om 13:07
Waar?
Hoi
Waar zitten jullie precies en hoe lang ben je bereid te reizen voor een activiteit?
Kijk ook eens in het archief van deze rubriek.
Trouwens Fryslan is heel gevarieerd en heeft "voor elk wat wils", maar die dingen kunnen dan wel weer ver vanelkaar vandaan liggen.
Wat dacht je van: Woudagemaal in Lemmer www.woudagemaal.nl Modelspoormuseum in Sneek, zwemmen in De Welle in Drachten www.dewelle.nl

neteret mut
08-02-2013 om 15:18
Paar tips
mummie's zien in Wieuwerd, het schaatsmuseum ( en het gewone museum) in Hindeloopen. Ergens een stuk over de dijk lopen, het Rode klif ( Rea klif) opzoeken. Sloten bezoeken met een stukje vestingswal. Sloten, Bolsward, Hindeloopen, zijn ook gewoon leuke stadjes om te bekijken. Sneek en Leeuwarden ook leuk om te winkelen. Drachten en Heerenveen zijn wat moderner, minder oude gebouwen. De bossen van Appelscha. Gaan eten bij de "galamadammen" , met uitzicht op de boten die langskomen. Harlingen en Franeker ken ik niet goed genoeg om er iets over te zeggen. ook bossen in Gaasterland en bij Bakkeveen.

P
08-02-2013 om 15:18
Marie
Dat doet er niet toe, we hebben een auto dus heel Friesland ligt onder ons bereik. De jongens willen in ieder geval naar het planetarium van Eise Eisinga.

+ Brunette +
08-02-2013 om 16:02
Planetarium, zeker doen.
Ik ben er in 2011 geweest. De gratis rondleiding is de moeite waard. Ander leuk museum is het natuurmuseum in het centrum van Leeuwarden. Speels opgezet, je kunt er bijvoorbeeld onder een sloot-onder-de-waterspiegel doorlopen.

rutiel
08-02-2013 om 16:13
Wat tips
Planetarium is echt geweldig. Zeker doen! Wat ook leuk is, is het Douwe Egbertsmuseum in Joure. Het heet anders, maar daar kom ik nu even niet op. In elk geval is het een soort openluchtmuseum, met het geboortehuis van Douwe Egberts en allemaal dingen rond koffie en thee.
Als je er tijd voor overhebt, zou ik zeker naar het uiterste noorden gaan. In Moddergat heb je het vissersmuseum (Fiskershuske) wat heel goed de barre omstandigheden van de vissers eind 18e en begin 19e eeuw weergeeft. Heel indrukwekkend, zeker als je ook de dijk opgaat. Combineer het bijvoorbeeld met een bezoek aan Dokkum, echt een leuk stadje.
Het modelspoormuseum is Sneek vond echtgenoot (modelliefhebber) overigens tien keer niks. Maar da's persoonlijk natuurlijk.
n@nny

Eltie
08-02-2013 om 17:28
Nog een paar
Klimpark in Dokkum. Harlingen is een leuk stadje om te bekijken door de haven en de zee. Als je in de buurt van Lauwersoog zit is een dagje Schiermonnikoog prima te doen. (En ook het zeehondencentrum in Pieterburen trouwens)Belvedere bij Heerenveen is een mooi (niet te groot) kunstmuseum. In zuidwest Friesland is een museum route met allemaal kleine geschiedenis museumpjes: Ald Faerserf route (winkel, boerderij, schooltje van vroeger)Het theater in Leeuwarden heet de Harmonie daar zijn ook volgende week leuke voorstellingen.

Eltie
09-02-2013 om 12:38
En ook
op de site van het Fryske Gea en die van natuurmonumenten staan activiteiten, bezoekerscentra en natuurgebieden.

Brasso
09-02-2013 om 18:41
En ook
Kameleondorp Terherne, ik weet niet of het al open is. Het modelspoortrein museum is voor kinderen wel leuk. Het DE gebeuren zit in het museum Joure. Dat is ook een leuk museum voor kinderen. Zwembad de Stiennen flier in Joure.
Veel plezier in us heitelan
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

P
15-02-2013 om 16:07
Bedankt
Alle ideeën bekeken en opgeslagen (wat er open was want een aantal ideeën konden niet ivm de tijd van het jaar) en afhankelijk van het weer gaan we kiezen. Zwemmen zit er niet in want er zit er weer eens één met een arm in het gips (zucht).