Vakantie en uitjes

oregano
19-08-2011 om 12:54
Weer terug, moeite met omschakelen...
Vanaf kinds af aan zie ik al vanaf halverwege de vakantie op tegen het weer terug naar huis moeten. Ik baal daar zo van, we zijn nu bijna 3 weken weggeweest en vanaf vorige week woensdag begon ik al met aftellen. Ik zou dat zo graag niet hebben deze vervelende eigenschap, herkent iemand dit? Nu sinds gisteren weer terug en alles begint weer, de dagelijkse dingen. Nu lijkt het net alsof ik een heel vervelend leven heb dat is niet zo maar ik vraag me wel af waarom ik het zo moeilijk vind weer thuis te zijn...Ik kan wel wat dingen bedenken maar dat zijn dingen die iedereen soms heeft (komende kaakoperatie, moeder, werkgedoe, vriend weer terug naar eigen huis..). Ik vind het zo zonde van de vakantie dat dwangmatige bijhouden welke dag het is. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben en hoe zij er mee omgaan, dat is eigenlijk mijn vraag. Bedankt,
Oregano

Chippie
19-08-2011 om 14:04
Niet zo sterk...
Ik heb het niet zo sterk als jij, maar ik herken het wel. Ik heb ook echt nooit het gevoel 'goh, ik zou wel naar huis willen'. Ik geniet gewoon zo enorm op vakantie, heerlijk lekker doen waar je zin in hebt, hele gezin om je heen, geen stress, heerlijk weer, etc. Gewoon heerlijk leven! Thuis betekent ook weer moeten. Werk maar bv ook een parketvloer die geschuurd moet worden, ramen die eigenlijk wel weer gelapt moeten worden, verjaardagen, bibliotheekboeken die terug moeten, etc.
Ik begin ook met aftellen: we zijn nu op de helft, nog maar één week, nog maar twee weken. Ik zeg dan hardop teggen mezelf dat ik van deze laatste twee dagen ook moet genieten. Ik begin dan ook al 3 dagen vantevoren met het inpakken van spullen die we niet meer gebruiken op vakantie. Funest natuurlijk voor je vakantiegevoel. Dat doe ik dus niet meer.
Ik merk ook dat op het einde van de vakantie je de meeste uitjes gedaan hebt en dat er wat dat betreft niet zo heel veel meer over is. Misschien moet ik dat nog anders doen.
En remedie 2 is dat ik uiterlijk op de terugreis al redelijk concreet fantaseer over onze komende vakantie (liefst mijmer ik over de vakantie van volgend jaar en een droom vakantie tussen nu en drie jaar). De laatste week van de vakantie haal ik dus alvast een stapel vakantiegidsen en begin ik met reisverslagen doorlezen. Ook neem ik vaker een terrasje etc waardoor het afkicken geleidelijker gaat, ik maak nog eenkeertje bruschetta thuis, etc
Remedie 3 is ook om hardop tegen mezelf te zeggen 'zonder werk ook geen vakantie'. En dat bedoel ik niet alleen in de financiele zin. Altijd vakantie is ook niet leuk...

oregano
19-08-2011 om 14:17
Chippie, herkenning
Wat fijn om dit ook van iemand anders te horen! Ik voel me zo'n alien, een klager, pessimist etc etc. Ik heb er zelf zo'n oordeel over, vind dat ik moet genieten ipv te somberen over het komende vertrek in de vakantie. Ik ben nogal een denker, en tijdens de vakantie kan ik dat meer loslaten. Grootste beslissingen zijn uit eten of iets op de grill gooien bij de tent. Nu hebben we ook nog 5 dagen veel regen gehad, dus die gaan voor mijn gevoel dan ook van de vakantie 'af'...Dagen waarin we niet gericht iets konden ondernemen, fietsen of strand, dus beetje doelloze dagen.Ik leef er altijd zo naar toe en dan ineens is het alweer voorbij...Ik geniet wel van de herinneringen hoor. Jouw tip van alweer met de volgende vakantie bezig gaan, dat doe ik ook maar vond dat ook zo ondankbaar van mijzelf, ipv na te genieten zoals iedereen dacht ik. Ik geniet wel van de herinneringen hoor, maar niet gelijk na terugkomst...Ik denk dan dat er iets mis is met mijn leven, ik het roer helemaal om moet gooien, want waarom zou ik nu niet blij zijn om weer thuis te zijn... Aan de andere kant vind mijn dochter (nu 14) het altijd heel fijn om weer naar huis te gaan, dus dat vind ik dan een fijn idee, dat het bij ons hier thuis totaal anders is dan bij mij vroeger.

Primavera
19-08-2011 om 23:44
Vroeger
Vroeger had ik iets dergelijks, ik telde niet echt de dagen af, maar was wel altijd de laatse dag verdrietig dat de vakantie voorbij was en de terugweg vond ik ook nooit echt een feestje. Vanaf kind af aan, eigenlijk.
Voor mij hoefden we niet terug, ik had geen heimwee en zou wel altijd willen blijven.
Sinds ik geemigreerd ben naar een vakantieland is het over. Ik ga nog graag op vakantie, maar ben niet meer treurig als die voorbij is. Bij mij kwam het echt omdat de nederlandse levenstijl en het nederlandse klimaat me niet lagen.
Groeten Primavera
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

oregano
20-08-2011 om 10:51
Primavera,
Ik moet zeggen dat mijn dieptepunt ook wel wordt bereikt als we nederland binnenrijden of vliegen. Dat saaie rechttoe rechtaan, de vierkante weilanden, niks aan. De drukte in de stad met bijbehorende types. Ik droom wel vaak over in Frankrijk oid gaan wonen, camping beginnen, maar dat zal het niet worden denk ik. Vriend wil niet en dochter wil hier ook niet weg.
Bedankt voor je reactie.

Lizelotje
20-08-2011 om 13:02
Heb ik ook,
Op het moment dat ik in het vliegtuig stap,ben ik een ander mens,zonder zorgen.Ik wil niet aan thuis herinnnert worden,ik maak ook een afspraak met de dierenverzorgers dat ik niet bel om te vragen hoe het gaat.Alleen telefoon als het echt noodzakelijk is.
Ik sluit me helemaal af van thuis,ik wil niet dat er over thuis gepraat wordt,over school of over werk.Ik wil ook niet dat iemand me verteld hoelang het duurt voor we weer naar huis gaan.Ik wil genieten van het moment,van de rust,van de kinderen,van elkaar.Geen problemen,geen beslissingen nemen,geen gezeur heerlijk.
Ik wil ook niet naar huis,ben echt uit m'n humeur als we thuis komen,heb altijd heimwee,wil altijd terug.
Maar zelfs thuis,geniet ik zoveel meer als de kinderen niet naar school hoeven.Ik baal altijd als de normale weken weer beginnen,het haasten,op de klok kijken.Ik tel altijd weer meteen wanneer de volgende vakantie is.

Zomerbries
20-08-2011 om 22:51
Grappig
Ik heb het net andersom. Ik vind het heerlijk als we Nederland weer binnen rijden en nog blijer als ik mijn huis weer zie, eigen bed, eigen spullen. Ja, na 2 weken wil ik altijd weer dolgraag naar huis.
Het omschakelen heb ik juist als ik op vakantie ga. De avond van te voren denk ik altijd, waarom ga ik eigenlijk op vakantie. Ik wil niet . Eenmaail op plaats van bestemmming gaat het wel na een paar dagen en ik zet me er wel over heen, gezin merkt er niks van maar na 2 weken vind ik het wel genoeg en dan vind ik het een heerlijk gevoel om de spullen weer in te pakken. De laatste dagen tel ik ook altijd af.

Vic
20-08-2011 om 22:57
Hier ook niet
Ik krijg ook altijd een opgetogen gevoel als ik weer Nedeland binnen rijd, en word steeds blijer als ik dichterbij huis kom. Mijn jongste heeft dat ook. Die kwam dit jaar thuis en ging gelijk twee uur op haar kamer spelen (doet ze anders nooit). Mijn oudste vraagt juist altijd op de een na laatste vakantiedag of ik niet een weekje kan bijboeken

Anienom
21-08-2011 om 00:20
Jawel
Dat heb ik ook al altijd gehad. Thuis komen en dan de inpaklijstjes nog op tafel zien liggen, de kleren die je de dag voor vertrek aanhad nog in de wasmand zien liggen, allemaal herinneringen aan de spannende dag voor vertrek, als alles nog voor je ligt, en nu is het voorbij.
Maar, dit jaar had ik de oplossing: ik had mijn ouders, die de huisdieren hadden verzorgd, gevraagd bij mij thuis te zijn als we aankwamen, dan zou ik eten bestellen en konden we met zijn allen eten. Ze zaten er, met cake en verse bloemen op tafel, kaarsjes aan en toen hebben we met zijn allen heerlijk gegeten. Dat verzachtte toch wel die eerste ' klap' van het thuiskomen )!

ChrisH
22-08-2011 om 12:06
Herken het wel
Die laatste week voel je het vertrek inderdaad snel dichterbij komen. Ik probeer dat gevoel wel uit te schakelen maar dat lukt niet altijd. Als we thuis zijn, zit ik ook meteen al weer op internet te speuren naar leuke bestemmingen voor volgend jaar.
Man en ik hadden het er gisteren nog over dat de vakantie, hoe fijn het ook was, na twee weken thuis alweer zo ver weg leek. En voegde er toen als conclusie aan toe dat je het dus niet van vakantie moet hebben, maar dat je moet zorgen dat je het thuis goed hebt. Hij heeft gelijk natuurlijk, maar dat besef heeft altijd een tijdje nodig om te landen.
Chris

Shonagh
22-08-2011 om 23:25
Chris h
Wat heb jij een wijze man:o). Ik mag ook graag de volgende vakantie al weer een beetje voorbereiden, zoals komend weekend weer 2 nachten met de caravan weg. Maar mensen die echt van vakantie naar vakantie leven missen inderdaad iets in hun "gewone" leven, jammer.