Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Welke knutselactiviteiten doen jullie het liefst met de kids?

Hoi allemaal,

Gisteren waren we weer lekker aan het kleuren, en toen vroeg ik me af: doen jullie naast kleuren ook andere creatieve dingen met de kinderen?

Bij ons wisselt het een beetje — soms schilderen we of maken we iets met papier en lijm (vooral rond feestdagen), maar kleuren blijft eigenlijk favoriet. Ik merk dat het helpt om ze even van het scherm te halen 😅

Ben benieuwd wat bij jullie thuis het populairst is qua knutselen of tekenen!

Groetjes,

Hoi Ismail, hier waren strijkkraaltjes ook favoriet, en kleien. 

Hoe oud zijn jouw kinderen? En is jouw nickname je echte voor- en achternaam? Misschien moet je die even aanpassen in verband met de herkenbaarheid.

Ismailabdelouahab

Ismailabdelouahab

22-10-2025 om 11:36 Topicstarter

Ja, strijkkraaltjes en klei doen het hier ook altijd goed 😄 Vooral als we ze iets laten maken dat ze daarna kunnen gebruiken, zoals een sleutelhanger of klein cadeautje.

Mijn kinderen zijn 5 en 7, dus nog net in die leeftijd dat ze overal enthousiast over zijn (en dat vind ik heerlijk).

En bedankt voor de tip over mijn naam — ik zal even kijken of ik dat kan aanpassen, goed gezien!

Groetjes,

Tja, wat noem je knutselen met je kinderen? Zelf vind ik eigenlijk mijn hele leven al knutselen helemaal niet leuk. De horror van surprises - ARGH. Maar goed, dat is niet jouw vraag.
Ook een vorm van knutselen, vind ik, is koken en bakken. En DAT vind ik wel heel leuk. Ook met de kinderen. Dat zij helpen met eenvoudige, veilige taken. En je hoeft het natuurlijk niet altijd gelijk op te eten. Je kunt ook jam maken en dat de kinderen dan bv. zorgen voor mooie etiketten op de potjes.
Hoe ik nog wel 'knutselde met de kinderen', was door zelf een eenvoudig handwerk te zitten doen (bv. sokken breien) en dan met de kinderen 'restaurantje' spelen. Dan maakten ze eerste een menukaart, daarna bestelde ik het eten, dat gingen zij dan maken met speelklei en als het 'eten' dan klaar was, kwam ik in het restaurant aan de mooi gedekte tafel zitten.  

Mijn zoon was nooit zo'n knutselaar, hij vond het wel leuk hoor maar gebruikte overal plakband enzo voor, foeilelijk. Samen surprises maken was overigens wel heel leuk om te doen. Vaak deden we dan een combinatie van papier en klei.

Bakken van koekjes en het koken van maaltijden doen we nog steeds graag samen.

Vaak is het gemaakt van zachte klei. Mijn dochter vindt het leuk.

Mijn zoon vond het heerlijk om met (vinger) verf te spelen. Toen waS HIJ ECHT, 2/3/4 jaar. Ik vroeg nooit of hij wilde; ik ging het zelf zitten doen en dan wilde hij vanzelf meedoen: werd dan ook rustig. Hij was namelijk erg druk en deed liever ren/spring/drukke spelletjes. Dus als ik het vroeg zei hij nee. Maar dit was echt een rustigmakertje.

met elektriciteit trommelen, draadjes, lampjes, schakelaartjes en batterijen. Gecombineerd met lego en playmobil.

Houtbewerken: figuurzagen, gutsen, meubeltjes maken voor de poppen.
Toen ze ouder werden met opa lassen in de schuur.

Met touw allerlei knopen uit het knopenboek maken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.