Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Welke trekkerstent (voor 2+baby)

Begin juli gaan wij met Dochter (dan 3 maand) op vakantie. De fietsvakantie slaan we dit jaar even over, maar 'gewoon' kamperen (met een auto in de buurt, en verder geen plannen & ambitie) moet toch lukken. Alleen moeten we eigenlijk wel een nieuwe tent.

Onze huidige tent (NorthFace Chattanooga 3) zou wat betreft model nu nog goed kunnen, maar die is eigenlijk 'op' en aan vervanging toe. Dus nu moeten we een andere tent, en bij voorkeur een die we de volgende jaren wel op fietsvakanties kunnen gebruiken (dus niet te zwaar).

- Heeft iemand al meteen een aanrader voor een tent?
- Wat is een goede plek / winkel om veel (lichtgewicht) tenten te gaan bekijken? Ik weet dat de betere tentenzaak alles voor je op wil zetten (als je tijdig belt), maar we zitten nog in de oriƫntatie fase.

Alle tips welkom.

Kraanvogel.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Met veel jaloezie

..werden wij op de camping bekeken omdat we een tent hadden van katoen, met een grote voortent, die toch op de fiets te vervoeren was. Is.

Hij is van lichtgewicht katoen met technische katoen op de bovenkant, zo licht als kan terwijl hij wel stevig blijft dus. Gekocht hebben we hem bij Carl Denig in Nieuwegein, daar staan heel veel tenten van alle formaten opgesteld.

Oh, wij hebben hem trouwens in een 4persoonsuitvoering. De driepersoons van toen we niet op de gezinsuitbreiding wilden voorlopen is dus maar kort gebruikt ;-( ... iets om over na te denken, zeker als je nu met de auto gaat.

Overigens zou ik alleen maar kamperen met een goed slapende baby. Zeker als je zelf ook nog wat uit wilt rusten. Mgoed, da's mijn ervaring...

Ik heb de naam van de tent moeten googlen, geheugen is niet wat het geweest is.. het is de Wechsel Intrepid 4, hier de test die mede tot de aanschaf heeft geleid (alhoewel het vooral de enthousiaste verhalen van andere gebruikers waren):
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/vrije-tijd/op-pad/uitrusting/op4-2007-test-standplaatstenten.pdf

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

22-05-2011 om 14:58

Vorig jaar een tent gekocht

Ik ben bij Esvo in Volendam geweest. Lichtgewicht katoenen tenten in zandkleur. Ik heb de Krokodil. Wel wat groter dan jouw model, maar ik ga dan ook altijd met de auto. Vroeger had ik een ander model van hun, paste makkelijk in de rugzak.
Die mensen lunchen tussen de middag warm en de toko gaat dan dicht.
Bij Obelink en Bever hebben ze ook altijd veel staan, maar bij Obelink krijg je niet zoveel hulp bij het uitzoeken.

Kraanvogel

Kraanvogel

22-05-2011 om 17:31 Topicstarter

Oooh, die wechsel...

Die is inderdaad wel errug mooi....
En die beantwoordt zo te zien ook meteen aan wat 'extra' eisen die we hebben (enige voortent, buitentent eerst op te zetten, ...). Die gaat op de lijst.

We hebben inderdaad ook de 3p / 4p afweging (nog) niet gemaakt. Of eigenlijk: kopen we nu een (duurdere) 4p voor de komende jaren? Of kopen we een wat goedkopere 3p, en vervangen we die op kortere termijn voor weer twee kleinere tentjes. Waarschijnlijk nemen we die beslissing pas als we de tenten echt hebben gezien (want je vind nooit een tent die alles heeft. Het is altijd kiezen tussen iets of iets anders).

De Bever (althans, die bij ons hier) heeft wel veel tenten in de verkoop, maar er staan er maar weinig op. En de tenten die er staan, zijn voor ons nu net te klein. Denig is wel een goed idee (en inmiddels heb ik ontdekt dat Denig en Zwerfkei zo dicht bij elkaar zitten, dat je er een dagje van kan maken). Ghoaf

En Esvo, dat roept ook al herinneringen op. Volgens mij hebben mijn ouders toendertijd een esvo tent aangeschaft ter ere van mijn geboorte. Alleen is Volendam wel een heel eind verder rijden voor ons. De krokodil is inderdaad te groot (maar heeft wel een gave naam). Toch goed om in het achterhoofd te houden....

Dank zover.
Ik google mezelf helemaal enthousiast....

Kraanvogel

wendelien

wendelien

22-05-2011 om 19:41

Materiaal

Misschien is het soort materiaal ook wel een overweging. Mijn ervaring is dat technisch katoen een prettiger binnenklimaat oplevert dan het echte lichtgewicht polyester ed. Misschien niet onbelangrijk voor een baby.
Houdt onze grote automobilistenclub ook niet ieder jaar ergens een tentenshow? En ik denk dat er op de site van de Bever ook wel eentje zal worden aangekondigd.

Kraanvogel

Die man die zei "laat mijn vrouw het niet horen, dat jullie een katoenen 4p tent hebben die op de fiets mee kan" was een aardige Engelsman die met 2 tentjes en vrouw + 2 kinderen kampeerde.
Het voordeel van de Intrepid (geen aandelen) is dat je een loeigrote voortent hebt waardoor je ook met 2 kinderen in de basisschooltijd goed een regendag kunt doorkomen. Er is echt ruimte om wat afstand te nemen. Dat is met 2 tentjes veel lastiger, omdat je dan de hele tijd moet oversteken, of je moet weer met een tarp ertussen gaan werken. Verder vinden onze kinderen het nog niet fijn om alleen (zonder volwassene) te liggen, dus dan is het wel fijn om je echtgenoot nog af en toe in de buurt te hebben in zo'n grote cabine. En je hoeft altijd maar 1 tent op te zetten.

Oh die loeigrote voortent is natuurlijk alleen maar loeigroot voor trekkers-begrippen.

De wit

in Schijndel heeft veel tenten staan. Wij hebben een Eureka tent, die heeft ook lichtgewicht katoen, is heel prettig spul. Onze tent van Eureka is alleen niet geschikt voor fiets vakanties, maar zij hebben ook kleineren!

In Rdam zit Vervat, heeft ook veel tenten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-05-2011 om 22:41

Birdland multinova

De meest geschikte gezinstent voor op de fiets vinden wij de Birdland Multinova. En niet alleen wij vinden dat: we kennen heel wat fietsende gezinnen met dezelfde tent. Sinds dit jaar wordt ie onder de naam Lowland Multinova verkocht, maar het is gewoon dezelfde tent. Het is een tunneltent met twee slaapcabines. Ongeveer 7 kilo, dus nog goed te doen op de fiets. De tent is eventueel als twee aparte tenten op te zetten, dus ook erg handig als je een keer zonder de kids gaat wandelen of fietsen. En voor als de kinderen iets ouder zijn en hun eigen tentje willen.
Omdat je er mee op fietsvakantie wil, zou ik zorgen dat je (ruim) onder de 10 kilo blijft. Jammergenoeg zijn er nauwelijks katoenen tenten van dat gewicht, maar ze zijn er wel. De Multinova trouwens niet, en ja, dat betekent dus vrij veel condens. Maar goed, je gaat ook niet op fietsvakantie om de hele dag in je tent te zitten

Kari1

Kari1

23-05-2011 om 09:50

Denig, zwerfkei, eureka

Kraanvogel, als je een dagje zwerfkei en denig doet, neem dan ook eureka mee. Zit op de meubelboulevard van Utrecht, dus zo'n beetje op de route denig-zwerfkei.
Kari

Kraanvogel

Kraanvogel

23-05-2011 om 22:36 Topicstarter

Was het maar vast week-end

Ik ben helemaal in nieuwe tent-uitzoek bestemming!
Ik kan niet wachten op het gevoel van wanhoop, omdat ze allemaal een belangrijk voor- en nadeel hebben.

Die Birdland / Lowland Multinova, daar heeft mijn man zijn oog op laten vallen. Inderdaad, onder andere omdat die in meerdere delen 'uit elkaar' kan vallen. Vroegah, hadden mijn ouders twee tenten, en lagen ze apart (elk met een kind). Toe wij wat ouder waren, hoefde mijn vader alleen nog maar tijdens onweer van tent naar tent te komen.

De Condens-nadelen van polyester zijn ons bekend, maar inderdaad: overdag waren we altijd buiten / bezig.
Maar nu Dochter er is, zullen we toch iets meer het 'in / rond de tent zit' onderdeel van kamperen uitoefenen. Gelukkig kunnen er in de auto veel meer boeken mee.

@Rodebeuk: Ook zonder kind hadden wij al een 'mega' voortent. Wij gingen / gaan graag naar regenlanden, en dan is het prettig dat je je regenjas in de voortent uit kan trekken. Daar heb ik ook best een kilo extra trappen voor over.

De Wit & Eureka zullen worden meegenomen in de planning.
Dank allemaal. Voelt al bijna alsof de vakantie begonnen is.

Kraanvogel.

Trix

Trix

24-05-2011 om 01:02

Nog een merk: hilleberg

Een merk dat ook schitterende tenten maakt, is Hilleberg. Assortiment bestaat uit 'dome' en tunneltenten. Beide soorten lijken mij ideaal voor jullie en dan m.n. de Saitaris (http://www.hilleberg.se/products/saitaris) of de Keron 4 GT (http://www.hilleberg.se/products/keron#). Maar goed, misschien geef je wel de voorkeur aan stoktenten. Hoe dan ook, de kwaliteit van deze tenten is onovertroffen en zeker als je op fietsvakantie gaat, is een goede uitrusting zo belangrijk voor het slagen van je vakantie. Spreek uit ervaring , wij hebben een Nammatj GT...
Succes en veel plezier met uitzoeken!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-05-2011 om 12:26

Toch nog even een lans breken voor esvo:

Wat dacht je van de Mandan, met slaap- en leefruimte, gewicht 7,3 kilo en is in 2 zakjes verpakt van 50x25x15 cm. Lichtgewicht katoenen tent.

Quechua

geen idee hoe het gaat werken maar op 1 of andere manier ziet het erg aantrekkelijk uit, je zet ze in een paar minuten op, zijn licht van gewicht en zien er nog leuk uit ook.

Manda hihi

"ziet er nog leuk uit ook"

Geloof me, de overweging is of hij blijft staan bij zware wind en slagregens! Ik heb een keer op een camping in Ierland aan de Atlantische kust een storm meegemaakt. De een na de ander moest zijn toevlucht zoeken in het sanitaire huisje.

Als je echt veel trekt met de fiets dan is uiterlijk de allerlaatste overweging. Niet lullig bedoeld verder.

Oh rodebeuk

"De een na de ander moest zijn toevlucht zoeken in het sanitaire huisje"

maar jij natuurlijk niet, want jij had wel de goede tent.

Vera*

Vera*

25-05-2011 om 09:44

Manda ter geruststelling

Wij hebben in Polen heel veel regen en wind gehad en ons Quechua tentje bleef gewoon staan hoor. Dat was volgens mij de enige keer dat we scheerlijntjes ervoor gebruikt hebben. Soms gebruiken we helemaal geen haringen of twee bij de ingang.

Vera

Thursday Next

Thursday Next

25-05-2011 om 09:51

Quechua

en dergelijke opgooitentjes zien er leuk uit maar het zijn onmogelijke pakken om mee te nemen op de fiets of in een rugzak.

Deze

wil ik wel, ik heb nog een dikke maand om een 2e hands op de kop te tikken. En indd hij past niet in een rugzak, het is een ronde schijf in een tas.

http://www.decathlon.nl/NL/base-seconds-4-2-74036664/#

Manda

ik moest gewoon even gniffelen omdat jouw design-liefde niet zo goed spoort met het buitenleven.

Mijn tent bleef idd staan, veel meer tenten bleven staan, maar mijn tent sloeg wel door. Het fijnste is dan een tent waarvan je de binnentent heel slap kunt zetten en waarvan je de buitentent juist heel strak kunt trekken met extra scheerlijnen/haringen. Die had ik niet, ik had een geleende tunnel van mijn broer. Hij was asymmetrisch en ik geloof dat ik de binnentent verkeerd om in de buitentent had zitten ;-( .. dat zal je met een Q-tent niet gebeuren!

Ik stond ook nogal gunstig geloof ik, sommige tenten stonden op een klif en ik zat meer in een inham.

Kraanvogel

Kraanvogel

26-05-2011 om 15:26 Topicstarter

Zo'n quechua.....

Is inderdaad niet helemaal wat we zoeken. Al is het maar omdat ik niet kan onthouden hoe je dat schrijft .

Mijn technische inslag vindt het fascinerend om te zien hoe ze gemaakt zijn (en die link van jou ziet er goed uit), maar een echt serieuze tent vind ik het niet. Overigens is het voor het doel wat Manda beneden beschrijft (simpele (& betaalbare!) tent voor een keer een nachtje) een prima tent. En nog snel op te zetten ook. (Ik vraag me wel altijd af of 'ie ook weer snel afbreekt, maar dat terzijde). Maar inderdaad: voor een fietsvakantie zijn de afmetingen niet handig.

Daar komt bij dat in mijn ervaring de 'goedkope' tenten echt tegenvallen als je veel & langdurig slecht weer hebt. Wij zijn (helaas) nogal dol op vakanties in regenlanden (niet per se op de regen...), en daar kan je het verschil in materiaal-kwaliteit echt merken. De gevolgen van (heel erg) nat inpakken bijvoorbeeld.

Wat die modische kleur betreft: rodebeuk heeft gelijk (is de laatste overweging), maar ik zou toch wel een beetje balen als een tent die verder perfect is, alleen nog in Fuchsia-rose te verkrijgen is. Gelukkig is dat met trekkerstenten zelden het geval....

Kraanvogel

Kraanvogel

Kraanvogel

01-06-2011 om 22:45 Topicstarter

En het is geworden....

Geen Wechsel, geen Lowland, maar een Eureka;
http://www.eurekaeurope.com/nl/tents.php?group=3&product=14
Leek het juiste compromis tussen 'klein' en 'genoeg ruimte'.

En omdat het met Hemelvaart zulk mooi weer wordt, gaan we 'm meteen maar proberen. Op de fiets.
Ik ben benieuwd.

Kraanvogel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.