Vakantie en uitjes

sjalot
12-04-2012 om 23:13
Welke type auto huren voor kampeervakantie
We gaan deze zomer kamperen in de Alpen (Noord-Italië), en we willen een auto huren om erheen te rijden (en voor ter plekke). We hebben zelf geen auto.
Nu is het probleem dat ik totaal geen verstand heb van automerken en types, en man ook niet. En voor het kamperen hebben we wel een tent maar we zullen nog het een en ander moeten aanschaffen (tafel, stoelen, kooktoestel en dergelijke). Dus ik probeer me voor te stellen hoeveel spullen we bij ons zullen hebben, en in wat voor auto dat dan past. Oja, gezin bestaat uit 5 personen, onze drie kinderen zijn 7, 10 en 12 jaar.
Op autoverhuur-sites kom ik op dit soort auto's uit:
- Peugeot 508 stationwagon
- Peugeot 5008
- Renault Scenic 1.6
- Renault Laguna 1.6 stationwagon
- Ford Galaxy
Ik hoop op tips welke soort auto geschikt (of ongeschikt) zou zijn voor onze vakantie. Een grotere auto is natuurlijk lekker ruim, maar hoe groter hoe duurder...

Vertigo
13-04-2012 om 00:04
De motor
Nouja, het is idd wat je wilt meeslepen. Stoelen kin je vaak op de camping zelf wel ritselen. Maar kunnen ook plat achterin.
Hoeveel brandstof wil je verbruiken? Hoe groter de auto, hoe meer je ook daarvoor betaalt iha.
Wat ook goed is om te checken: wat voor motor zit erin? Als je bergachtig gebied doorkruist is het best fijn om ioet door vrachtwagens te worden ingehaald
Een laguna heeft wel een enorme achterbak viel me laatst op.

Dorry1
13-04-2012 om 09:10
Mijn ervaring
Hoe je gaat kamperen bepaalt erg hoe veel je meeneemt. Ik kan je vertellen wat wij meenemen:
Hele grote zware tent, tafel en 4 stoelen (zijn met z'n vieren), kooktoestel, 4 slaapmatjes, dekbedden voor ons allen en kussens, grote lamp voor buiten, picknicktas met al het servies en bestek en bekers/glazen (van elk 4), 2 weekendtassen met kleding, 1 krat met leesboeken en spelletjes, en sinds vorig jaar hebben we nog een klein tentje erbij en een hele grote luifel, hangmat, grote rieten boodschappentas (voor naar het strand).
Dit alles past in een grote station a la Laguna MET een koffer op het dak. We hebben net een andere auto (Volvo V70) en die heeft een enorme kofferbak, maar ook daar zullen we een koffer op het dak moeten plaatsen wil het allemaal mee kunnen.
En nog een tip voor een kooktoestel; erg wordt veel gekozen voor een butagastank aan een kooktoestel gekoppeld. Maar zo'n tank is vrij groot, zwaar en gevaarlijk in een hete auto. Wij koken al 20, nee 30 jaar op een Coleman stove die brandt op loodvrije benzine. Stabiel fornuisje, en ook al kopen wij de officiele coleman fuel, je kunt ook tanken bij een tankstation en daar op koken.
Veel succes met de voorbereidingen!
O ja, en huur de auto zeker een dag eerder voor je vertrekt, dan kun je nog een oplossing verzinnen als het niet helemaal past....
Dorry

Tijgeroog
13-04-2012 om 10:13
Mijn ervaring
Wij hebben de afgelopen jaren met een Renault Grand Scenic gekampeerd. Hondenrek in de achterbak en tot het dak volstapelen. Dat paste precies, maar daar hebben we misschien wel op ingepakt.
We hebben 2 kinderen van nu 4 en 6. Er staat een bak speelgoed voor onderweg tussen ze in, bij hun voeten staat de koelbox en eten voor onderweg. Dat past op deze leeftijd nog.
We hebben een tent, matjes, slaapzakken, kussens, hele kleine tafeltjes en kleine stoeltjes. Als kooktoestel hebben we een skottelbraai, met deksel, die neemt veel ruimte in beslag. Verder een tas met kookspullen, weekendtas met buitenspeelspeelgoed, weekendtas met boeken en spelletjes. En 2 hele grote tassen met kleding, ik kan neit zo goed kiezen.

Vic
13-04-2012 om 12:59
Hmm
Begrijp ik goed dat jullie geen rij-ervaring hebben en toch zo'n grote afstand willen gaan rijden? Dapper. Ik zou voor de Peugeot gaan, fijne auto.

sjalot
13-04-2012 om 14:35
Vic
We hebben een abonnement op de Greenwheels dus we rijden wel allebei vrij regelmatig; wel kortere afstanden natuurlijk. Ik kijk eerlijk gezegd niet echt uit naar de autorijden maar we gaan het in twee dagen doen. De kinderen zien er pas echt tegenop, jammeren alledrie dat ze misselijk worden in een auto...
Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe!

Dorry1
13-04-2012 om 18:36
Reisziekte? pillen
Waarom laat je geen receptje voor reistabletten voorschrijven? Tenzij je graag de eerste dag kots uit je auto wil schrapen.... (bleh, altijd een reistabletje hier en dan nergens last van)
Dorry

galaxias
13-04-2012 om 18:48
Dakkoffer of aanhangwagen
Ik denk inderdaad ook dat je het niet gaat redden zonder dakkoffer of aanhangwagen.
G

Anke
13-04-2012 om 20:04
Ga in een kant-en-klare tent
Hebben jullie ervaring met kamperen? Zo niet waarom proberen jullie niet een kantenklare tent of een caravan of stacaravan te huren? Bijna alle campings verhuren wel wat. Scheelt een hoop gesleep.

merene
13-04-2012 om 21:41
Hier
Wij gaan in een Peugeot 307 SW op vakantie en krijgen alles achterin. Tent, stoelen, tafel, kleding, kooktoestel e.d. Wij nemen wel zo min mogelijk mee.
Je kunt eventueel ook een dakkoffer huren.

Mover
14-04-2012 om 10:53
Huren
Je kampeerplan lijkt me nog wat, incompleet, mag ik dat zo zeggen? Je hebt wel een tent, maar verder moet je nog spullen kopen? Hoe vaak hebben jullie als gezin al gekampeerd? En je hebt wel rij-ervaring maar niet met lange afstanden (en de kinderen ook niet)? Natuurlijk kan je tafel/stoelen/kookgerei aanschaffen. Maar met de huur van een (flinke) auto kan het vakantiebudget dan aardig oplopen. En een flinke auto heb je toch wel nodig. Niet alleen wat betreft kofferbak-ruimte. Maar ook wat betreft vermogen (grotere motor) zodat je in de bergen, zwaar beladen met 5 personen en kampeerspul nog een beetje een berg op kan rijden.
Je kan misschien ook kijken op de camping waar je naar toe gaat (weet je dat al) of je daar spullen kan huren. Vaak kan je een tafel, stoelen of koelkast wel huren. Dat scheelt weer in je kofferbak huurauto. Sowieso lijkt het me heel verstandig als je er een dakkoffer bijhuurt als extra opbergruimte. Een aanhangwagentje zou ook kunnen, maar ik weet niet of je daar voldoende rij-ervaring, en zelfvertrouwen voor hebt.
Van de door je genoemde auto's lijkt een stationwagon mij erg handig. Maar een 1.6 motor lijkt me weer weinig als het gaat om genoeg vermogen om een berg op te rijden met bepakking.
Bij ons, en ik denk de meeste kampeerders is het zo dat je meeneemt wat in de (dak)koffer(bak) past. Niet meer, maar ook niet minder. Wij hebben ooit een ford-transit bus gehuurd (droom man), en ja, die zat dus ook vol, want nu konden we net zo goed de comfortable tuinstoelen en -tafel meenemen ipv de campingstoeltjes en het kleine campingtafeltje.
Veel plezier met plannen.
Groetjes Mover (die dit jaar een stacaravan gaat huren omdat de tent stuk is en nog niet heeft kunnen beslissen wat voor nieuwe ze zal kopen; maar waarschijnlijk nog steeds geen plek over heeft in de kofferbak

Margriet*
15-04-2012 om 23:05
Wij hebben
een Renault Espace, de grootte van de auto is speciaal voor het kamperen aangepast (serieus). Wij hebben een loeier van een tent, grote stoelen, matjes en slaapzakken (neemt veel ruimte in!) en sinds vorig jaar een grote dakkoffer. Wij zijn met zijn vijven, kinderen in vergelijkbare leeftijd. Het past goed. Houdt er rekening mee dat je het op de terugweg en tussen campings door nooit zo mooi ingepakt krijgt als op de heenweg, dus houdt altijd ruimte over (ook voor lekker Italiaanse dingen/souvenirs).

Ilva
22-04-2012 om 14:20
3 personen achterin
Let er op dat de stoelen op de achterbank wel echt 3 personen passen. Twee en een half kan erg krap worden als je zo'n heel eind gaat rijden. Wij zijn ook weer opzoek naar een nieuwe auto (die een caravan kan trekken) maar met 3 volledige plaatsen achterin wordt de spoeling dun.

Dorry1
23-04-2012 om 23:28
Is een hotel niet goedkoper?
Ik vraag me zo maar eens af of een hotel/huisje/appartement/stacaravan huren niet veel voordeliger is als je voor deze vakantietrip een auto moet huren. Weet niet hoor, maar die auto is ook niet voor niks en zo goedkoop is kamperen de laatste jaren ook weer niet....
Dorry
(die zich 7 jaar geleden al afvroeg hoe het kwam dat er SUV's, en vette luxe stations de campings opdraaiden, terwijl in de hotel's aan de costa's het arbeidersvolk zit....)

Shonagh
24-04-2012 om 21:36
Jamaar dorry 1
Ze moeten er toch wel naar toe ? Dat kan dan misschien met een iets kleinere auto als je geen kampeerspullen hoeft mee te nemen. Denk zelf dat Sjalot's optie op dit moment wel de goedkoopste is, het is al bijna mei, dus de goedkopere accomodatie is waarschijnlijk wel weg !
En misschien houden ze heel veel van tent kamperen :o)