Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Arawen

Arawen

05-01-2012 om 13:01

Wie kent tsjechie (lipnomeer)

Heerlijk he, als het buiten waait en regent al weer plannen zitten maken voor de zomervakantie.. Wij willen dit jaar eens proberen 2 weken weg te gaan ipv 1 week, wat het geheel natuurlijk duurder maakt, en (mede) daarom kiezen voor een 'goedkoper' vakantieland op autoreis-afstand. Toen vonden we al intenettend Tsjechie, het Lipnomeer. Er zit een Landalpark, met interessante aanbiedingen, en Nederlandse campings met mobile homes te huur.
Wie heeft er ervaring met vakantie in Tsjechie? Is het er leuk en zo voordelig als alle enthousiaste (commerciele) websites doen lijken? Wie is er ooit bij het toch redelijk touristische Lipnomeer geweest en wil ervaringen delen?
Dan nog een lastige keuze; het Landal-park of de mobile home op de camping... wat comfort betreft zou ik kiezen voor het park, maar we hebben 2 tieners bij ons en een snel contact met andere jeugd is dan ook erg belangrijk.. misschien op een camping beter.. wat zouden jullie doen?

groetjes Arawen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hm....

Wij zijn er voorbij gekomen op weg naar Cesky Krumlov (aanrader, prachtig stadje met mooi kasteel).

Rondom het Lipnomeer zitten diverse campings, hotels enz. Ik kon er niet echt warm van worden. De omgeving rondom het Lipnomeer is niet echt heel mooi, veel armoede. Je moet het dan echt doen met dat stukje waar je zit.

Vergis je niet in het wegennet, dat is niet zoals hier. Eigenlijk is er rondom Praag een grote snelweg, maar verder valt dat vies tegen. Je rijdt dus continue over B-wegen en zo kronkel je naar je bestemming. Kan zijn charme hebben en je ziet wat, maar wij vonden het landschap niet echt aantrekkelijk. Het deed me denken aan het Waalse platteland uit 1950. Grijs, smoezelig, armoede en verpauperd.

Wij zaten aan de grens met Duitsland en Oostenrijk, en zijn een paar keer in Tjechie geweest voor een uitstapje.

Misschien is er een Tjechie-forum waar je meer info kunt vinden? Want mijn ervaring is puur gebaseerd op wat ik heb gezien, ik ben op geen van de campings of hotels daadwerkelik geweest.

Tjechie is inderdaad voordelig, als je in Praag loopt zijn de prijzen voor een hapje/drankje een stuk lager dan hier. En dat zal in de dorpjes nog lager zijn. Maar musea daarentegen zijn dan wel weer een stuk hoger geprijst.

Voor ons geen Tjechie meer, hooguit nog een keertje Praag

mar

mar

05-01-2012 om 21:27

Tja

Onze ervaring is al een jaar of 8 geleden. Goedkoop was het zeker. Wij zaten in een huis (via een organisatie gehuurd), prachtig gelegen aan de rand van een klein dorp. Dat was westelijker dan het Lipnomeer.
Wat ons opviel was de poverheid, nog niet eens zo zeer armoede. Ook de "dames" langs de weg, wachtend op een vrachtwagenchauffeur of luxe auto, met name op de toegangswegen vanuit Oostenrijk, Duitsland.
We zijn altijd redelijk veel onderweg en hebben dus veel gezien. Qua natuur is het erg mooi en rustig. Bewegwijzering voor wandelroutes was toen matig, alhoewel dat in de omgeving van Lipno beter (en drukker) was. Ceske Krumlov en Ceske Budejovic zijn zeker een bezoek waard. Ook zijn er wel wat ruïnes/kastelen in de buurt. In de grotere steden kon je goed winkelen in de supermarkt. In de kleine plaats waar wij zaten kon je alleen groenten in het zuur kopen.
Qua prijs is het dus waarschijnlijk wel wat je zoekt. Of het verder leuk is, hangt af van wat je zoekt aan vertier.

Henriette123

Henriette123

05-01-2012 om 23:42

Hum

Zus is er 2 jaar geleden met kun kinderen van toen 10 en 12 geweest.Zij zaten in een particulier huis, dicht bij het meer. Het viel ze tegen. Ze hadden vrij slecht weer, en er was weinig te beleven. Zijn een keer naar het zwembad van Landal geweest, wat ook tegen viel.Zwembad was ongezellig, en de regels waren heel streng, je mocht zelfs neit vanaf de kant het water inspringen. Ik meen, dat balspelen in het water ook verboden waren. Bij mooi weer, kun je wel lekker zwemmen en varen op het meer.
Verder vonden ze de stadjes nu ook niet echt geweldig, weinig sfeer.

mar

mar

06-01-2012 om 17:26

Zwembad

Die regels zijn naar mijn idee niet uitgesproken streng, maar geven eerder weer wat voor vrijgevochten bende het in NL is. Hier kun je tijdens het vrij zwemmen echt geen baantjes zwemmen uit angst dat er iemand op je rug of voor je hoofd springt. In andere landen (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en VS) is onze ervaring ook dat de regels strenger zijn (maar dat er veel mag als je anderen er niet mee stoort), maar dat het daardoor wel voor iedereen leuk is.

In 2011 geweest

Wij zijn afgelopen zomer geweest met 2 tieners van 15 en 16. We zaten in het LipnoLakeResort, dat was absoluut een aanrader! Geweldig luxe appartement, groot,flink terras,sauna...Er was een openluchtzwembad bij het resort, en je liep zo naar het meer aan de overkant van de weg.Wij hoopten ook erg op leeftijdgenoten voor de kinderen,maar zeker na de eerste dagen (wij waren er vroeg in het seizoen,1e week juli)waren er genoeg te vinden. Ze gingen ook uit in de discotheek in het dorpje.
Verder kun je er heel veel sportieve dingen doen,raften,met de skilift omhoog, mountainbiken enz. Cesky Krumlov is ook erg mooi en als je wilt winkelen kun je naar Linz(oostenrijk)vlak over de grens.
Bij Lipno is alles keurig,ook toeristisch maar je kunt heerlijk uit eten en echt wel goedkoop !Maar inderdaad...kom je in de gewone dorpjes,is het wel wat grauw,je ziet het oostblok wel. En...je moet geluk hebben met het weer. Wij hadden dat, en hebben erg genoten,maar kan me indenken dat het met slecht weer minder te doen is.
Wij hebben wel een hele leuke vakantie gehad daar ! succes met je keuze!

Michelle

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.