Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

pastamuts

pastamuts

28-02-2011 om 15:08

Winterjas rome

Discussie alom:

We gaan naar Rome dit weekend en het is 14 graden.
Ik zeg: winterjas is te warm. Partner zegt: fleecejack is te koud.

Ik denk dat een fleecejack makkelijker is. Shawl mee, dun truitje eronder klaar. Als de temperatuur oploopt, vooral in de zon, dan is een winterjas volgens mij echt een last.

Wat vinden jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Fleecejack

daar zou ik voor gaan. Ik draag momenteel een dik fleecejack met zo'n wollige binnenkant met een sjaal erbij kan ik het prima hebben hier. Dan zou het in een rome met 14 graden toch helemaal moeten kunnen.

Veel plezier! Lekker hoor een weekend Rome.

groetjes van Purk (die over twee weken voor een lang weekend naar Florence gaat, met fleecejack)

Yta Chalne

Yta Chalne

28-02-2011 om 20:43

Neenee

Het zal je toch niet gebeuren dat je in Italie rondloopt in een fleecejack? Wat moeten de Italianen wel niet van je denken Neem liever iets moois mee, om een beetje bij de omgeving te passen...

Helemaal gelijk yta!

ik zal zorgen voor een keurige jas. Stom dat ik er niet aan gedacht heb!

groetjes van Purk

Jesse_1

Jesse_1

28-02-2011 om 22:07

o jee

Wij gaan over 2,5 week naar Rome en ik heb er nog niet over nagedacht .
Tegen die tijd is het toch wel 20 graden????
NB nog iemand tips voor Rome? We hebben een soort programma waar we dingen uit mogen kiezen - Forum Romanum, het Colosseum en de St Pieter komen sowieso langs - we dachten aan Sixtijnse kapel, maar er is ook een Bernini Mysterie Tour. San Clemente en de San Giovanni in Laterano, Onbekend Rome: ontdek de wijk Monti, Galleria Borghese ; ik weet het allemaal niet...
Jesse

Uhhhh

Is 14 graden in Rome anders dan 14 graden in Nederland....?
Wat heb je hier aan als het 14 graden is?
Bijzondere vraag, maar veel plezier in Rome!

Re jesse

Tips genoeg!

Als je door de security gaat bij de St. Pieter, is er rechts van de entree van de kerk een loket. Daar kun je een kaartje kopen en met de lift naar boven. Dan kom je uit bij de Koepel van de St.Pieter. Je moet wel goed ter been zijn, want daarna is het trappenlopen geblazen, en loop je ahw door een gebogen gang omhoog en kom je uit in de nok van de St. Pieter en heb je een prachtig uitzicht.

San Clemente ligt tussen de San Giovanni in Laterano en het Colosseum. Ga bij de entree rechts en koop een kaartje. Dan kun je onderin de kerk komen, heel bijzonder. Er zijn daar allerlei opgravingen te zien uit de 6 eeuw bv. Maar de kerk zelf is ook erg mooi.

Als je in de San Giovanni in Laterano bent, zit er halverwege in de kerk links een dame achter een tafeltje. Koop een kaartje voor een euro en dat verschaft je toegang tot de binnentuin met mooie mozaieken. En grappig genoeg is daar ook een toilet en een automaat waar je iets lekkers uit kunt halen.

De Sixtijnse Kapel is waanzinnig mooi, en zit in het Vaticaanmuseum. Prachtig, maar ga vroeg in de rij staan (voor 9 uur), anders is de rij niet te overzien om binnen te komen. En eenmaal binnen ben je een groot deel van de dag onder de pannen. Alle pauselijke vertrekken, waaronder de kamer van Raphael, zijn prachtig.

Eenmaal op het St. Pietersplein, kun je richting Castello San Angelo. Ook een prachtig gebouw, met prachtige kamers. Enne... de koffie helemaal bovenin in het kleine restaurantje is heerlijk!

Als je in het Forum bent dan is er aan 1 kant een heuvel. Daar kun je op, het Palatijn. De ingang ervan vindt je aan de einde van het forum, richting het Colosseum, en dan rechts de laan inlopen. Het is daarboven prachtig en zeer indrukwekkend.

Ga vooral ook het Pantheon in, en schuin achter het Phanteon vind je een mooi stukje van Bernini, het olifantje. Dat beeld staat voor een kerk waar je in kunt: Santa Maria Sopra Minerva. Deze kerk heeft een prachtig mooi blauw plafond.

Voor Galleria Borghese moet je van tevoren op internet kaartjes kopen. Het is een prachtig museum met indrukwekkende schilderijen. Het park is overigens ook erg mooi. Je kunt het park doorwandelen en zo richting Piazza del Popolo gaan. Aan het einde sta je dan hoog op de heuvel en heb je een mooi uitzicht over de stad. Eenmaal beneden op het Piazza del Popolo zijn de Spaanse Trappen ook dichtbij.

Ik maak altijd van tevoren een soort van verlanglijstje, want ik perse wil zien (ga ieder jaar en ben nog lang niet uitgekeken). Want je kunt nu eenmaal niet alles zien in de korte tijd dat je er bent. En ik kijk dan ook nadrukkelijk naar de afstanden, hoe ik dingen op een dag inplan om te zien. Dan heb je een beetje een leidraad.

Enne... ik zou voor een fleecevest gaan

jippa

jippa

01-03-2011 om 17:28

En dan opletten

Ik ging met een nieuw (en toonbaar) fleecejack van een goed merk naar Italie. Bij het overstappen in Rome is het gejat, tijdens het gedrang bij het koffiehalen. Ik voelde het gebeuren (hing over mijn tas), maar ja, te laat. En kou lijden ook nog. Dus als je een jas of vest meeneemt, let een beetje op

Maar jippa

Dat geldt voor al je spullen. Toeristen zijn nu eenmaal makkelijk afgeleid en dus een easy target.... Helaas.

Maar wat je zegt: juist in het gedrag met veel mensen gebeuren dat soort dingen snel. Dat zijn ideale situaties voor zakkenrollers. De metro, da's ook zo'n ideale plek om ongewild van de spullen af te komen.

jippa

jippa

01-03-2011 om 22:05

Moppeke

Ja, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Door die vraag dacht ik er ineens weer aan. Ik let normaal best goed op, maar dit ging zo razendsnel. Er liepen ook gewoon mensen expres te duwen daar volgens mij, het was gewoon een soort "val", balen dus, maar kan overal gebeuren waar het druk is. En het kan van alles zijn.

Jippa

vaak opereren die gasten op met een paar man/vrouw.

De een botst tegen iemand op, de ander slaat zijn slag, dat soort werk. Of als er iets op straat is gebeurd, of er is iets te zien, dat soort gelegenheden zijn altijd trickey.

Meer dan je er bewust van zijn en er naar handelen kun je niet doen.

Maar ik kan me voorstellen dat het gebeuren je nog vers in het geheugen ligt. Zoiets maakt altijd veel indruk.

Pastamuts

Pastamuts

02-03-2011 om 21:15

En het is geworden:

Toch maar winterjas. Belangrijkste reden: regen.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Jesse_1

Jesse_1

02-03-2011 om 22:21

Moppeke!

Geweldig!
Omdat wij een weekend 'mee' worden genomen, kunnen we via de organisatie al een aantal dingen van tevoren plannen. Geldt de rij voor de Sixtijnse kapel ook al je een reservering/entreekaart hebt?
Moeilijk hoor, ik ben nog nooit in Rome geweest en moet dus 'out of the blue' bedenken wat van de opties die aangedragen worden we willen zien. Maar aan jouw reactie heb ik heel veel! Dank je wel.
Jesse

jippa

jippa

02-03-2011 om 22:53

Leestip

Houden jullie van lezen? Een geweldig boek dat speelt in Rome is van Sandro Veronesi: In de ban van mijn vader. Echt een aanrader.

Jesse

Als je al een kaart hebt en je gaat met een groep het Vaticaanmuseum in (hup achter die dame aan met haar pluutje omhoog ) dan zal de wachtrij zeker korter zijn. Die rondleiders zorgen er wel voor dat ze op tijd in de rij staan.

Het duurt overigens wel even voordat je in de Sixtijnse Kapel bent, want je gaat (moet) eerst door alle gangen en kamers eer je daar bent.

Let erop dat je in de Sixtijnse Kapel niet mag fotograferen, daar werd toen ik er was redelijk streng op gelet. Maar ja, fototoestel in je handen en dan af en toe knippen zonder flits, lekker nochelant, dat heb ik toen wel gedaan. Het is er prachtig. Geniet ervan.

In het Vaticaanmuseum zijn diverse kleine souvenirhoekjes, waar je prachtige boeken kunt kopen, en rozenkranzen. Uiteraard. Ik heb er toen een prachtig boek gekocht over het Vaticaanmuseum en alle kunst die er te zien is. Heeft toch nog meer waarde dan dat ie uit de boekwinkel verderop komt

Trouwens, nog een grappig detail: in het Vaticaanmuseum zit een postkantoortje. Met eigen postzegels uit Vaticaanstad. Want ja, je bent nu eenmaal in Vaticaanstad, compleet met geheel eigen postkantoor. Bizar, maar ook wel erg grappig.

En vergeet vooral niet in allerlei kleine straatjes in de koffiebarretjes een overheerlijk bakje koffie te drinken. Waanzinnig lekker. Vermijd zeker de wat grotere restaurants rondom het Vaticaan. Veel te touristisch. Vooral die kleine trattoria's in achteraf straatjes, die moet je hebben. Is ie afgeladen vol? Dan zeker naar binnen gaan want dan heb je een goeie te pakken.

O ja, en een lekker ijsje natuurlijk

Kortom, er is teveel om te zien en te doen. Vandaar dat ik ooit besloot om er maar elk jaar heen te gaan. En het verveelt me nog steeds niet. Let maar op, als je geweest bent smaakt het naar meer!

Enjoy!

Jippa

Nee, die ken ik niet, dank voor de tip!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.