Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Zelf regelen visum Rusland, Mongolië en China?

We gaan deze zomer het eerste op mijn man z’n bucketlist afstrepen: we gaan met de trein van Moskou via Mongolië naar Beijing. Nu moeten we voor alledrie de landen visums gaan regelen. Dat kan via een tussenpersoon maar ik schrik nogal van de prijs (395-, pp). Ik overweeg het zelf te doen in de hoop dat dat goedkoper is.

Heeft iemand dat al eens gedaan toevallig en weet of dat de moeite loont? Voor Rusland heb ik al eens een visum aangevraagd en dat was geen day at the parc maar ook niet ondoenlijk. Wat Mongolië en China betreft heb ik geen idee. Anyone?

Makkelijk zelf doen

Ik heb vorig jaar voor iemand een visum voor China moeten regelen en het is even wat papierwerk invullen, maar dat kan je makkelijk zelf. Prijs weet ik niet meer, maar ik dacht een paar tientjes.

Ik weet dat het voor Rusland ook heel makkelijk is, alleen Mongolie niet, maar dat moet ook te doen zijn.

Voor Canada moest ik laatst een ETA aanvragen, zo heet dat visum in Canada, kostte 7 canadese dollar, nog geen 5 euro. Een andere website vroeg € 19,95. Wat zij doen is vragen wat de visumverstrekker wil weten, jij geeft dat door, zij tikken het in op een website of formulier en innen veel geld.

Voor 400 euro wil ik het wel voor je doen (grapje). Ik denk dat het me drie uurtjes kost.

mirreke

mirreke

21-01-2018 om 13:59

China kun je makkelijk zelf

Mijn partner gaat elk jaar naar China en regelt alles zelf. Visumaanvraag wordt wel elk jaar ingewikkelder, formulieren langer, en vooral het visum duurder, maar alles kan online en is goed te doen.

Eigen ervaring

Wij hebben vorig jaar zelf de Trans Mongolië Express gedaan! Wat een prachtige reis! Wij hebben onze visa toch maar via een tussenpersoon geregeld. Eerst waren we van plan om het zelf te regelen, maar dan ben je alsnog ruim € 250,- per persoon kwijt aan vaste ambassadekosten. Ook zouden we dan 4 keer op en neer naar Den Haag en 2 keer op en neer naar Brussel moeten. De ambassade van Mongolië zit namelijk in Brussel. Hiervoor zouden we dan ook nog 6 ochtenden vrij moeten nemen, aanvragen kan blijkbaar alleen 's ochtends. Desalniettemin heeft onze reis de hoge kosten voor het visum ruimschoots goed gemaakt!

Succes! Groet Jeroen en Mia

Nicole

Nicole

22-01-2018 om 13:46

ook

Ik had twee jaar geleden een visum voor China voor mij en mijn 3 kinderen nodig. Ik heb het toen ook door een bureautje laten doen. Dat was niet eens zoveel duurder dan als ik minimaal 2 x naar Den Haag moest met een hotelovernachting en ook nog eens de kans had dat ik die dag niet geholpen zou worden omdat de rij te lang was en het twaalf uur was voordat ik aan de beurt was. En de vrije dagen daarvoor. Of nog een keer terug moest komen omdat iets niet in orde was.
Bovendien zou ik dan ook verder geen gedonder bij de douane hebben. Het bureautje had een sticker op ons paspoort geplakt waaruit bleek dat het visum professioneel was aangevraagd. Daardoor konden we ook meteen door.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2018 om 16:12

Rusland

Voor Rusland (misschien de andere ook?) moet je ook een Ruslandverklaring opvragen bij de zorgverzekering. Ruim van te voren regelen. Toen ik dit soort verklaringen voor mensen aan moest vragen, zette ik de retourdag op de dag ná de retourvlucht, voor je weet maar nooit.

Libertine

Libertine

22-01-2018 om 21:10 Topicstarter

Gedoe

Het kan dus goedkoper als je het zelf doet maar je koopt je gemak als je het laat doen. Helder. Ik vermoed dat ik dan toch voor het laatste kies. Rusland heb ik vorig jaar al eens zelf gedaan. Op en neer naar den haag inderdaad en het opvragen van die verzekeringspapieren. Gedoe. Die reis kost toch al een rib

Dank!

Als je verder nog tips hebt Jeroen? Heel graag!

Tips

De enige tip die ik heb is begin er op tijd mee, want het kan behoorlijk lang duren! Wij waren onze paspoorten toen minimaal 4 weken kwijt.

Succes en een fijne reis!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.