Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Juul

Juul

24-12-2019 om 14:55

zomervakantie ijsland

Ik wil aankomende zomer heel graag met de twee pubers naar IJsland. Ik denk aan een korte rondreis omdat het volgens mij best een dure grap gaat worden. Ik ben al een beetje aan het rondkijken op internet. Er zijn hier vast mensen die er al eens geweest zijn. Hoor graag wat tips en ervaringen. Ik vind het al spannend genoeg dus wil eigenlijk zo"n totaalpakket ergens boeken. Vlucht, auto en overnachtingen. Ook daarover graag tips en ervaringen.
Juul.

Flavia

Flavia

24-12-2019 om 15:19

ik zou die auto laten en met het OV gaan, prachtige route van Reykjavik naar Aukurery.
Het is zeker een prijzige bestemming, maar kijk eens bij Askja reizen.
Hier hebben wij destijds geboekt en zij denken heel erg met je mee wat wil je, wat kan etc.
Zij hebben ook mooie voorbeelden op de website staan.

Biebel

Biebel

24-12-2019 om 17:32

Met auto

Ik heb geboekt via buro scanbrit. Auto op de luchthaven, bij een of ander verhuurbureau de sleutelcodes en linnengoed opgehaald en rijden maar. Huisje in het zuiden (gletsjers, kustroute) appartement in hartje akureyri (walvissafari, watervallen), route door nut vatn (meer met veel muggen maar ook prachtige geologische landschappen), paar dagen aan de andere kant (Ijsschotsen meer) en een of twee dagen in Reykjavik. Het voordeel van auto; je kunt overal zelf heen rijden, zoals een gletsjer tocht of een wandeling naar de watervallen en met pubers kun je zorgen dat je in Reykjavik en akureyri genoeg boodschappen inkoopt. En je kunt stoppen waar je wil; zo hebben wij het museum ontdekt dat een film laat zien over mensen die aan de voet van de Eykjafallayoger wonen, en die mensen bleken dat museum te runnen.

Heb je wat minder budget of tijd, beperk je dan tot de golden circle in het zuiden. Reykjavik, blue lagoon op weg van of naar het vliegveld, thingvellir, watervallen en een dagtocht naar joskurkarlson, waar je tussen de ijsschotsen vaart.

Kortom; doen als je het geld kunt missen. En een disclaimer; volgens mij heb ik niet alle IJslandse namen goed geschreven. Het helpt ook niet als je ‘I forgot my yoghurt’ ooit als ezelsbruggetje hebt geleerd voor de vulkaan in IJsland.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-12-2019 om 22:20

Zelf regelen

Wij zijn in de meivakantie geweest, dat scheelt een hoop qua kosten en qua drukte, en we hebben prima (maar vaak koud) weer gehad. Heerlijk om de auto op een groot maar vrijwel verlaten parkeerterrein te zetten. Alleen het binnenland was nog niet toegankelijk, maar er waren zo veel mooie dingen die we wel konden bezoeken.

Auto regelen is heel simpel. We hebben van te voren via internet een auto gereserveerd, er zitten meerdere autoverhuurbedrijven rondom het vliegveld. Omdat we 's avonds heel laat aan kwamen hebben we daar ook een hotel gereserveerd, dat was nog geen 5 minuten lopen vanaf het vliegveld. De weg vinden en rijden gaat prima, zeker met Google maps.
Onderweg hebben we steeds de volgende overnachting geboekt via booking.com. Soms een hotel, vaak ook een huisje. We hebben op hele mooie plekjes gezeten. Ik vond het fijn om ter plekke pas te reserveren, omdat we dan het schema heel makkelijk nog aan konden passen, maar de volgende keer zou ik dat misschien toch van te voren doen, omdat we nu 's avonds vaak best nog wat tijd kwijt waren met het uitzoeken van de volgende plek.

Het klinkt spannender dan dat het is. Zelf regelen is echt prima mogelijk.

Moemie

Moemie

25-12-2019 om 13:03

Totaalpakket is veel te duur

Wij zijn afgelopen zomer ruim 2 en halve week naar IJsland geweest met onze 2 tienerdochters. Ik heb alles los geboekt. Gelukkig niet met WOW air want die gingen begin dit jaar failliet. Voor ons een geluk bij andermans ongeluk want het was een stuk rustiger dan normaal in IJsland. De IJslanders klaagden er ook over, minder toerisme. Nu zal het het komende jaar weer druk worden want andere prijsvechters zijn in het gat van WOW air gesprongen. We zijn gevlogen met Iceland air. Tickets ver vooruit geboekt in oktober terwijl we in juli zijn gegaan. Hoe eerder je boekt hoe goedkoper de tickets zijn. Zo ook de accomodaties. We hebben alles geboekt via booking.com iedere nacht een andere adres zodat we het hele eiland rond konden rijden via de ringweg 1 inclusief het schiereiland Snæfellsnes, wat IJsland in het klein is, zo mooi. We hebben veelal gebruik gemaakt van familiekamers genomen in guesthouses. We hadden geen 4x4 auto gehuurd dat is niet nodig in de zomer en ook niet als je op de ringweg blijft (niet dat we ons aldaar helemaal aan gehouden hebben) het is duur maar je kunt het zo duur maken als je zelf wil. Walvis spotten kost aardig wat net als puffin tour, of gletsjer tours, kajakken, tours naar vulkanen, the blue lagoon, the secret lagoon etc.
IJsland is geweldig, en wordt steeds populairder. Het heeft op ons een onvergetelijke indruk gemaakt en we gaan zeker nog een keer terug, maar dan niet in de zomer maar wanneer we de borealis kunnen zien.

Flavia

Flavia

25-12-2019 om 13:23

Moemie

wordt steeds populairder?
Het is al enorm veel populairder dan in 1998. Toen kon je bij Geisyr nog gewoon zelf de paaltjes verzetten vanwege de foto. Wij stonden in ons eentje op de camping.
Iceland air vloog alleen nog maar op dinsdagen.

Meivakantie

Inderdaad als het lukt, doe 2 weken, huur een auto en via bijvoorbeeld booking com slaaplocaties boeken.

Eitje, niks bijzonders aan! IJslanders spreken goed Engels, overal 4G en prachtig land.

Boek de overnachting wel van te voren en niet ter plekke, dan is het risico groot dat het niet lukt, slaap ook in hostels: goedkoper, voldoende privacy en toch zelf koken

Moemie

Moemie

25-12-2019 om 21:00

flavia

Ok, wat moet ik dan zeggen? Niet doen, mega populair, superdruk probeer maar eens in de buurt de komen van bv Geysir? Niet echt bemoedigend, maar wel de waarheid nu. Wij hadden geluk met het faillissement van WOW air. IJsland is populair en superdruk, zeker in het hoogseizoen. Nu is het dringen.......

Mams

Mams

25-12-2019 om 21:21

Prachtig

Wij zijn er jaren geleden ook geweest, en willen binnenkort nog een keer gaan. Wij hebben niet gevlogen, maar zijn met onze eigen 4x4 met de veerboot gekomen. Ergens in Denemarken opgestapt, na een paar dagen varen een verplichte tussenstop van 2 nachtjes op de Faroer eilanden (was heel bijzonder en echt prachtig ook). Daarna doorvaren jaar IJsland, 3 weken rondgetrokken, overdag rijden en s avonds wildkamperen. Dat mag daar gratis. Af en toe kwamen we een hete bron tegen om lekker in te badderen. Wij hebben toen ook het binnenland doorkruist en vonden dat geweldig om te doen, maar als je een gewone auto huurt en op/bij de rondweg om het eiland blijft, dan zie je ook meer dan genoeg moois. Ik zou het absoluut doen als ik jou was!

Juul

Juul

28-12-2019 om 15:11

druk of veel te druk

Tja, ik zit behoorlijk gebonden aan die juli maand. Maar dan vind ik het eigenlijk overal altijd net te druk. Maar ik begrijp dat ik dus eigenlijk alles beter zelf kan boeken dan een pakketreis te nemen. Dus zelf vliegtickets, auto en overnachtingen via booking. Ik ga me er maar eens instorten. Mochten jullie nog plekken hebben waar ik absoluut heen moet, laat maar weten.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-12-2019 om 15:28

Absoluut naar

De ringweg rondrijden.
Golden circle, uiteraard.
Wandelen naar Reykjaladur, zwemkleding meenemen.
Wandelen naar Seljavallaug, zwemkleding meenemen.
Bij de Seljalandsfoss doorwandelen naar de verderop gelegen waterval, waar je in een soort grot staat.
Streek rond Myvatn, met veel mooie vulkanische meuk. Ga daar ook naar het toeristische zwembad, ipv Blue Lagoon. Scheelt veel geld. (En daarnaast uiteraard ook de lokale zwembaden)
Ijsbergenmeer.

En zo veel meer.

Je mag me mailen op [email protected]. Ik heb nog veel foto's met plaatsaanduiding op Facebook staan.

Moemie

Moemie

29-12-2019 om 12:27

Juul

Hallo Juul, even een greep uit waar we geweest zijn, als je de plekken volgt zie je onze rondreis. IJsland is super en een tip wil je rustig kunnen genieten van het natuurschoon zorg dat je vroeg ergens te bent voordat de bussen komen. Veel succes met plannen !

Reykjavik
Geysir, Gullfoss watervallen, Secret Lagoon in Fludir
Seljalandsfoss Waterval, Skogafoss waterval, Dyrhólaey (Natural bridge in water)
3 rotsen bij Vik (Game of Thrones), gletsjergebied Solheimajokull en Skaftareldahraun lavavelden
kloof Fjaðrárgljúfur, de zwarte waterval Svartifoss, gletsjer en gletsjermeer Fjallsarlon, gletsjermeer Jokulsarlon
vestahorn / Stokness, Laekjavik (rots in het water)
Wegnr. Oxi 1 onverhard door de bergen, gaat over in 95, prachtig met overal stroomversnellingen en watervallen. Ook heel hoog zodat je door de wolken rijd en het lijkt alsof het mistig is.
Krafla geometrische velden ernaast kratermeer Viti
Rjukandafoss waterval, Dettifoss en Selfoss watervallen,
Namaskard / Hverir zwavelvelden, modderpotten, Krafla / Viti vulkaankrater, Grjotagja hotspring grot, Myvatn
whalewatching in Husavik, Godafoss waterval, Aldeyarfoss waterval
Trollaskagi coastline, Akureyri
schiereiland Snaefellsnes en rond de kaap : Raudfeldar Canyon (rotsspleet), Snaeffellsjokul National Parc: Hellnar, Dritvik / Djupalonssandur (zwart strand met restanten schip Epine - Grimsby), Kirkjulfelfoss waterval
Pingvellir national parc
Djupihellir / Langihellir onder de vulcano, .....maanlandschap vlakbij Reykjavik
Blue Lagoon

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.