Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Zoon wil met vrienden op vakantie


Drie weken is erg lang. De meesten 17-jarigen zullen dat ook niet zomaar kunnen betalen. Elke dag op stap is vrij prijzig. Maar allerlei toeristische dingen bezoeken, eten en drinken buiten de deur loopt voor drie weken ook aardig in de papieren als je je geld moet verdienen met vakkenvullen voor een paar euro per uur.

Met vrienden op vakantie gaan is zeker leerzaam, maar ik zou dat dus wel opbouwen.
Dus niet meteen drie weken Spanje, maar bijvoorbeeld een week in Nederland of in ieder geval dichter in de buurt. Toen hij voor het eerst ergens alleen op de fiets heen ging was dat waarschijnlijk ook geen kilometers uit de buurt.

Mijn zoon ging afgelopen zomer (toen 17) voor het eerst met vrienden op vakantie. Dat was inderdaad een week zon en zuipen in Spanje. Het was na het eindexamen en alle vrienden waren al 18. Ik vond het behoorlijk spannend, vooral ivm de alcohol, en bovendien was hij nog geen 18. Maar wij wilden ons kind dit ook niet ontzeggen na het eindexamen. Ze hadden een appartement gehuurd met een groep van 6 en hebben veel zelf gekookt en boodschappen gedaan ivm de financiën. Het zijn lieve jongens en met name drie van hen heel volwassen en verantwoordelijk. Ze hebben vast ook heel veel gezopen. Maar er is niks fout gegaan en mijn zoon heeft enorm genoten. Ik vond een week wel genoeg maar had ook niet meer het idee dat ik het kon verbieden als hij langer had gewild.

Philou

Philou

24-04-2023 om 12:49 Topicstarter

Trijsje schreef op 24-04-2023 om 10:19:

Mijn zoon ging afgelopen zomer (toen 17) voor het eerst met vrienden op vakantie. Dat was inderdaad een week zon en zuipen in Spanje. Het was na het eindexamen en alle vrienden waren al 18. Ik vond het behoorlijk spannend, vooral ivm de alcohol, en bovendien was hij nog geen 18. Maar wij wilden ons kind dit ook niet ontzeggen na het eindexamen. Ze hadden een appartement gehuurd met een groep van 6 en hebben veel zelf gekookt en boodschappen gedaan ivm de financiën. Het zijn lieve jongens en met name drie van hen heel volwassen en verantwoordelijk. Ze hebben vast ook heel veel gezopen. Maar er is niks fout gegaan en mijn zoon heeft enorm genoten. Ik vond een week wel genoeg maar had ook niet meer het idee dat ik het kon verbieden als hij langer had gewild.

Tja, verbieden.. onder de 18 hebben ze toestemming nodig om naar het buitenland te reizen. Er is dus onderhandelingsruimte, over en weer voor als je dat wilt en nodig vindt. Heel veel drinken tijdens een feestvakantie, heb ik mijn bedenkingen bij maar tegenhouden doe je dat niet.

Philou

Philou

24-04-2023 om 12:53 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 23-04-2023 om 17:55:

Mijn net 18-jarige wil deze zomer met een minderjarige vriendin naar Oostenrijk, met de auto. Daar ben ik ook niet laaiend enthousiast over, mijn auto krijgt ze in ieder geval niet mee (omdat ik hem zelf nodig heb), maar als die ouders hun auto willen uitlenen, ga je gang. Ik zou liever zien dat ze naar België of Duitsland gaat, zelf ben ik geen held in bergen en kilometerslange tunnels, maar die ervaring mag je zelf opdoen als 18-jarige.

Poeh, zoon heeft hier gelukkig geen rijbewijs. Ik zou toch wel flink in gesprek gaan met zoon. Hoe voel jij je hierbij? Hoe schat je het meekrijgen van de auto in? 

Onze zoon is op die leeftijd met wat klasgenoten (laatste jaar middelbare school) met de trein naar een bungalowpark gegaan, dacht voor een midweek. Het was wel leuk geweest maar had ook frustraties opgeleverd (altijd dezelfde die troep maakten en niks opruimden). 

Als je met 17 een rijbewijs haalt in Nederland, mag je daarmee tot je 18e alleen binnen Nederland rijden met jouw aangewezen begeleider.
Dus die 17-jarige vriend(in) van de dochter van MMcGonagall mag dan zelf niet rijden. Ze kunnen tijdens de reis dus niet afwisselen wie er aan het stuur zit. Dat zou ik een extra risico vinden.
Ik zou zelf niet mijn auto uitlenen voor zoiets, laat staan aan de 18-jarige van een ander die nog nooit in de bergen heeft gereden. Dat is echt anders dan hier in Nederland hoor.

MamaE schreef op 24-04-2023 om 15:10:

Als je met 17 een rijbewijs haalt in Nederland, mag je daarmee tot je 18e alleen binnen Nederland rijden met jouw aangewezen begeleider.
Dus die 17-jarige vriend(in) van de dochter van MMcGonagall mag dan zelf niet rijden. Ze kunnen tijdens de reis dus niet afwisselen wie er aan het stuur zit. Dat zou ik een extra risico vinden.
Ik zou zelf niet mijn auto uitlenen voor zoiets, laat staan aan de 18-jarige van een ander die nog nooit in de bergen heeft gereden. Dat is echt anders dan hier in Nederland hoor.

Ik denk ook niet dat ze het echt gaan doen en anders vind ik het dapper van die ouders. Mijn kind is 18 en heeft een rijbewijs. Eens moet de eerste keer zijn in de bergen. Ze heeft al ervaring op lange stukken, maar geen 8 uur.

MMcGonagall schreef op 24-04-2023 om 15:33:

[..]

Ik denk ook niet dat ze het echt gaan doen en anders vind ik het dapper van die ouders. Mijn kind is 18 en heeft een rijbewijs. Eens moet de eerste keer zijn in de bergen. Ze heeft al ervaring op lange stukken, maar geen 8 uur.

Ik zou dit niet echt ‘dapper’ willen noemen van die ouders, eerder onverantwoord. Je auto uitlenen aan een net 18-jarige, niet eens je eigen kind, terwijl zij nog maar zo weinig rijervaring heeft. Ze leren pas écht rijden na het behalen van een rijbewijs en zijn vaak ook erg overmoedig. Het is niet voor niks dat het beginnersrijbewijs ooit is ingevoerd.

Ik zou dit als ouder denk ik ook niet oké vinden als het mijn kind betreft.

Hier ging zoon op die leeftijd georganiseerd met Simi reizen. Daar kun je alleen of met een of meerdere vrienden aansluiten. Zij bieden mooie vakanties aan. Actieve, maar ook zonvakanties. Een aanrader.

RoodVruchtje schreef op 24-04-2023 om 18:09:

[..]

Ik zou dit niet echt ‘dapper’ willen noemen van die ouders, eerder onverantwoord. Je auto uitlenen aan een net 18-jarige, niet eens je eigen kind, terwijl zij nog maar zo weinig rijervaring heeft. Ze leren pas écht rijden na het behalen van een rijbewijs en zijn vaak ook erg overmoedig. Het is niet voor niks dat het beginnersrijbewijs ooit is ingevoerd.

Ik zou dit als ouder denk ik ook niet oké vinden als het mijn kind betreft.

Onverantwoord vind ik wat zwaar aangezet. Ze gaat niet over haar grenzen en die ervaring moet je toch eerst opdoen. Maar ik weet inderdaad niet of ik een andere jongere daarmee zou vertrouwen in mijn auto (ik denk van niet).

RoodVruchtje schreef op 24-04-2023 om 18:09:

[..]

Ik zou dit niet echt ‘dapper’ willen noemen van die ouders, eerder onverantwoord. Je auto uitlenen aan een net 18-jarige, niet eens je eigen kind, terwijl zij nog maar zo weinig rijervaring heeft. Ze leren pas écht rijden na het behalen van een rijbewijs en zijn vaak ook erg overmoedig. Het is niet voor niks dat het beginnersrijbewijs ooit is ingevoerd.

Ik zou dit als ouder denk ik ook niet oké vinden als het mijn kind betreft.

Tja, mijn kind ging met exact 18 jaar werken bij een bedrijf waar het nogal wat kilometers moest maken. Kreeg zonder problemen alle auto’s mee, van handgeschakeld tot automaat tot dubbelklutsers, van Suzuki Alto’s tot busjes en van sloopauto’s tot splinternieuwe dure modellen.

Oké, er zaten geen bergen in de routes, maar vanaf dag één dus wel alleen op pad met onbekende auto’s. Nooit iets mis gegaan. Oefening baart kunst…

Dat gezegd hebbend: ik weet ook niet of ik mijn auto zou uitlenen aan een ander zonder ervaring. Maar dat zou hem voor mij meer zitten in dat ze het zelf moeten regelmatig als er iets gebeurt en dat is (weet ik uit ervaring) ontzettend lastig.

Elinde schreef op 24-04-2023 om 18:47:

Hier ging zoon op die leeftijd georganiseerd met Simi reizen. Daar kun je alleen of met een of meerdere vrienden aansluiten. Zij bieden mooie vakanties aan. Actieve, maar ook zonvakanties. Een aanrader.

Hier idem; echt een aanrader vol spannende activiteiten zoals raften, kanoën in de Jura (Frankrijk). Geen dag verveeld.

  1. Mijn dochter gaat op golfsurfkamp bij Biaritz. Speciaal voor jongeren tussen de 15 en 18. Ze wilde ook nog naar Renesse, naar een beruchte jongerencamping, maar ik zag dat niet zo zitten.  Vind ik haar er toch beetje jong voor ( is 15). Ik heb overigens geen nee gezegd maar gevraagd of ze zelf een datum en kostenraming kon geven. Nou dat lukte al niet, dus dat was gemakkelijk

kind 1: paar dagen disney met een busreis. Dit jaar Londen met de trein. Zij is nu 17 jaar
Kind 2: 1 week kreta, lang weekend Porto. Hij is nu 18 jaar
Kind 3: 1 week portugal. 1 week spanje. 1 week Griekenland. 1 week Drenthe (tijdens corona) 2,5 weken Australie (samen met zijn voormalige Italiaanse gastbroer omdat  hun exchange jaar afgebroken werd in Australië ivm corona - ze hebben samen goed afscheid grnomen van hun gastgezin en nog wat rondgereisd in het land). Hij is nu 20 jaar. 

Ik denk dat je zoon het nog ziet als een soort familievakantie. De meeste jongeren gaan een week. En daarna is het geld ook wel op of zijn ze het zat. 

Onze dochter van 17 jaar gaat een week met vriendinnen naar Portugal, ze verblijven daar in een Villa. Ook gaan er meerdere vriendengroepen vanuit de regio naar dezelfde plaats dus ze zitten daar met pak hem beet 50 man die ze kennen van het uitgaan. Ik kan nu ook niet zeggen dat ik er heel laaiend enthousiast over ben maar ze zijn met een hele club. Nadeel vind ik wel dat wanneer er iets gebeurt je er niet zomaar ben. Vorig jaar zaten ze in Zeeland en dat is toch wat dichterbij huis. Hier zou 3 weken ook een no go zijn en dan heb ik het nog geeneens over de financien wat ze er doorheen razen met zuipen en uitgaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.