Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

AnnavD

AnnavD

04-02-2019 om 19:09

Zweden of Noorwegen

Wij zijn van plan om in de zomer naar Zweden te reizen, eventueel in combinatie met Noorwegen.

Ik ben niet zo zeer op zoek naar route oid, maar meer naar kosten.

Ik heb het idee dat het heel erg duur is namelijk en ik wil graag beetje een budget weten.

Wie is er recent in Zweden geweest in de zomer ? En wat was je zoal kwijt ?

Wij gaan ongeveer 3 weken met 4 personen (2 volwassenen en 2 kinderen) en auto . Overnachten op camping of in trekkershut (als het weer wat minder is heb ik geen in om mijn tent op te zetten ) De caravan blijft thuis ivm kosten boot.


Guera

Guera

04-02-2019 om 21:20

Beetje zoals nederland

Wij vonden Zweden goed te doen. Prijsniveau beetje zoals in Nederland in de supermarkt. Boodschap doen soms wel een uitdaging omdat alles ver is. Sommige supermarkten niet meer dan een camlingwinkel
We waren 1 dag in Oslo. Niet te betalen. Een pizza kostte 25 euro in een restaurant . Maar weet niet hoe de rest van Noorwegen is.
Wij hadden blokhutten via pharosreizen. Vonden wij heel leuk. 3 verschillende plekken in 2 weken. Inclusief boot met auto voor 4 personen was 2500 euro ofzoiets. Vonden wij wel goed te doen. Losse overtocht ook best aan de prijs.
Vriendin is gaan rijden via Denemarken. Kan ook. Vonden wij te ver.

Doenja

Doenja

04-02-2019 om 21:26

Dagsrätt

Zweden is financieel best te doen. Zeker als je het uiteten s middags doet met de zgn. ‘Dagsrätt’ : de dagschotel. Rauwkost vooraf met hoofdgerecht en een (blikje) drinken. Dat kost vaak niet meer dan € 12 euro. ‘S Avonds uiteten gaan is flink duurder.

Emmawee

Emmawee

04-02-2019 om 23:42

Noorwegen

Zweden lijkt qua prijsniveau op de duurdere steden van Nederland. In Zweden vinden ze Noorwegen ook erg duur, heb ik begrepen. Je moet in Noorwegen rekenen op 2 à 3 keer zo duur als in Nederland.
Mijn zoon (15) wil met vrienden naar Noorwegen op vakantie. Hij wil gaan logeren bij familie van een vriend en van daaruit gaan wildkamperen. Dat zou de kosten laag maken. Ik ben erg benieuwd of het gaat lukken, want wij betalen niet mee.

Triva

Triva

05-02-2019 om 07:31

inderdaad

Noorwegen is veel duurder dan Zweden, eens met emmawee mbt de prijzen. Wij hebben ook zo'n pharosreis gedaan, leuk want je gaat anderen kennen je weet vooraf wat je gaat betalen aan de huisjes, overtocht etc. Komt dan alleen eten en uitjes bij. De schoonmaakkosten vond ik gigantisch hoog, je kon de huisjes ook zelf schoonmaken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-02-2019 om 07:56

Pharosreis

Die hebben wij ook gedaan. Was geen extreem dure vakantie. Er is vrij weinig te doen aan betaald vermaak, dus aan uitstapjes ben je sowieso al weinig kwijt. Van de ene dag in Noorwegen herinner ik me het tanken voor omgerekend 2 euro/liter en twee softijsjes voor bijna 11 euro bij de haven. Noorwegen is wel veel mooier dan Zweden, echt een feestje om doorheen te rijden. Maar dan je kofferbak vol met aardappels, gehaktballen en drank

Emmawee

Emmawee

05-02-2019 om 09:22

Vroeger

In 1978 ging ik met mijn ouders en 3 zussen naar Noorwegen op vakantie. Bij aankomst in het vakantiehuis op een klein park, kocht mijn moeder voor ieder 2 broodjes en wat melk. Terwijl we daar met ons zessen van zaten te eten werd mijn moeder steeds stiller. Mijn vader vroeg wat er aan de hand was en mijn moeder zei: ik geloof dat ik net 84 gulden heb betaald voor wat broodjes. (Ik geloof dat het dat bedrag was, in elk geval buitenproportioneel veel voor die tijd)
Wij kregen toen de opdracht om het allemaal toch vooral heel erg lekker te vinden. Ik kan me herinneren dat we er erg om hebben gelachen.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2019 om 09:32

Ook oude herinneringen

Ik ben één keer met mijn ouders naar het buitenland geweest en dat was naar Zweden. Toen was groente en fruit erg prijzig, uit eten gaan deden we niet. We keken onze ogen uit in de supermarkt/kruidenier waar we kwamen omdat alles gericht was op het inkopen van grotere voorraden. Inderdaad omdat de afstanden tussen winkel en huis groot waren/zijn.

Emmawee, ik betwijfel echt dat je moeder zoveel heeft betaald voor een paar broodjes. Maar het verhaal is leuk. Wat ons met brood is overkomen, is dat mijn moeder dacht dat ze gewoon op Hollands brood lijkend witbrood had gekocht voor de terugreis naar Nederland, maar toen we onze tanden erin zetten (brood met kaas en vleeswaren) bleek het zoet brood te zijn. Niet echt lekker icm hartig beleg.

Ik ben benieuwd naar jullie belevenissen als je geweest bent

Emmawee

Emmawee

05-02-2019 om 09:41

Kaaskopje

84 gulden, dat was14 gulden pp. Als Noorwegen toen ook 3 keer zo uur was als Nederland, zou neerkomen op fl. 4,50 pp. Fl. 1,75 per broodje en fl. 1,= voor een beker melk. Dan klinkt het opeens minder onwaarschijnlijk, toch? Het kwam niet uit de supermarkt, maar van een soort broodjeszaak.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2019 om 10:58

Emmawee

Ja ons brood ook . Van een bakker. Maar begrijp ik nu dat het kant en klare broodjes waren dan? Met beleg? Dan zou het wel kunnen kloppen natuurlijk. Maar voor de rest.. ik was er natuurlijk niet bij, dus ik neem het van je aan .

Emmawee

Emmawee

05-02-2019 om 14:30

Ja precies

Het ging om kant en klare belegde broodjes.

WWW

Als je op google intikt "low budget Noorwegen" krijg je allerlei tips welke supermarkt goedkoper is en waar je op kunt letten.
Noorwegen/Zweden staat nog op ons wensenlijstje. Ik lees mee.

Yanea

Yanea

05-02-2019 om 18:12

Ach

12 belegdr broodjes en 6 melk voor 84 gulden lijkt me niet raar.

Emmawee

Emmawee

05-02-2019 om 20:07

Yanea

Het was in elk geval niet wat mijn moeder destijds had verwacht.
Maar vermenigvuldig je uitgaven maar eens met 3. Dat is gewoon echt duur. Niet gek om daar van te schrikken, lijkt me.

AnnavD

AnnavD

05-02-2019 om 21:10

mmm..

We zitten enorm te twijfelen. Ik heb zo even snel uitgerekend dat 3 weken zweden zo tegen de 4000 euro zal lopen. En dan overnacht ik in een tent en kook in de avonden zelf (daglunch overdag is goedkoop ) dus dan zal het in de avonden een eitje oid zijn.

Noorwegen is echt duur duur, dat las ik al her en der al googlend.

Pff...

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

05-02-2019 om 22:32

Ja, het is duurder maar...

Niet zo duur als je nu denkt.

Als ik bij scanbrit kijk, een autorond reis zuid Zweden en noorwegen voor 18 dagen voor 4 personen ( 2 volwassenen, 2 kinderen, inclusief overnachting en veerboot dan kun je dat boeken in juli voor 1550 euro.

Dan hoef je alleen nog maar je eten, drinken en brandstof voor de auto te beraden.

In 2017 en 2018 hebben wij een rondreis georganiseerd voor 8 tot 10 personen door noorwegen heen. Voor ontbijt en warm eten (inclusief drinken, chips en andere “vreterij” was ik toen ongeveer tussen de 12,50 en 15.00 per persoon per dag kwijt. En dan hebben we het over volwassenen.

Als wij (mijn man en ik) samen naar noorwegen zijn, dan ben ik max 20 euro per dag kwijt voor ons eten.

De kunst is om georganiseerd boodschappen te doen. Kortom, hou de aaanbiedingen in de gaten van de supermarkten, eet diepvriesgroente ipv verse groente, en kijk onder in de schappen ipv op ooghoogte.

En je kunt natuurlijk ook zelf boodschappen mee nemen.

Yanea

Yanea

06-02-2019 om 07:02

Emmawee

Dat omrekenen van lokale valuta naar guldens wilde vroeger inderdaad nog wel eens tot schrikreacties leiden ☺

AnnavD

AnnavD

06-02-2019 om 11:14

scan brit

is hier ook al voorbij gekomen. Ik vind Hakon een super leuke reis, alleen tempo ligt wat te hoog maar als ik die als leidraad zou nemen..

ik wil niet naar Smaland maar meer naar boven, richting ostersund (Jamtland) maar dat is qua route best een uitdaging.

Boodschappen meenemen doe ik normaal ook minimaal, ik ga echt niet mijn auto volkiepen met boodschappen. Ik ben vrij creatief met koken en maak veel met weinig .

Pharos reizen heb ik geen trek in.. dan kom ik overal nederlanders tegen , iedere keer dezelfde.. nah.. niet mijn ding..

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

06-02-2019 om 11:58

Op de bonnefooi

Wij gaan al jaren op de bonnefooi naar Noorwegen.
Het enige wat wij op voorhand boeken is de boot heen (afhankelijk van de regio waar we naar toe willen) bij Fjordline, omdat die je voordelig naar de overkant kan brengen als je vroeg boekt.

Dit jaar gaan we via Zweden richting het noorden en ook dan gaan we overnachtingen niet reserveren. We gaan dan of wild kamperen, of op een camping of in een hytte/stuga.

Via scanbrit kun je ook hytte/stuga reserveren zonder dat je een autoreis erbij boekt.
Kan ook de moeite zijn om uit te zoeken.

AnnavD

AnnavD

06-02-2019 om 14:24

we zijn al laat

Qua boeken.. We hebben nog helemaal niets geboekt, geen boot, niets..

Enerzijds omdat ik nog steeds niet knoop door heb gehakt en anderzijds omdat we niet tijdig onze vakantieplannen op het werk hebben neergelegd door allerlei redenen en nu dus afhankelijk zijn van wat er over is en of we überhaupt wel kunnen in de gewenste periode. Dus.. dubbelop stom

Scanbrit staat iig op lijstje om even te bellen. Hakon is onze leidraad die ik ga aanpassen zo lijkt het nu

Scandi

Scandi

06-02-2019 om 16:50

Jeugdherbergen!

Ik ben een paar keer met mijn gezin met de auto naar Zweden geweest en wij hebben in jeugdherbergen (vandrarhem van de organisatie STF) overnacht. Die zijn picobello in orde en hebben ook grote gezinskamers, en ze zijn een stuk goedkoper dan huisjes of hotelkamers. Je moet bij vertrek even je badkamer schoonmaken en de kamer dweilen, maar dat moet in huisjes vaak ook, dus dat vinden wij niet erg. Er is meestal een woonkamer en een gezamenlijke keuken. Als je wilt, kun je dus andere gasten ontmoeten en je kunt zelf koken, wat de kosten drukt. We hebben af en toe met de "buren" een bbq gehouden, erg gezellig. We hebben de overnachtingen nooit van tevoren geboekt, gewoon een of twee dagen van tevoren gebeld of we welkom waren. We boekten wel de boot van Kiel naar Gotenburg op tijd. Die overtocht met overnachting vinden mijn kinderen na drie keer nog steeds een feestje, en voor ons is het een welkome onderbreking van de autorit.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-02-2019 om 17:02

Niet zo duur

De rondreis van Pharos was destijds helemaal niet zo duur, volgens mij 1300 euro voor 12 dagen (3 personen). Onderweg hebben we ook amper contact gehad met andere reizigers. Je ziet ze, zegt hallo, maar verder hoef je er niets mee.
Als ik nog eens zou gaan, zou ik zelf alles boeken en niet zo vaak van plek veranderen. Ik denk dat je dan wel duur uit bent voor de ferry.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-02-2019 om 11:46

AnnavD

Toen wij met mijn ouders in Zweden waren, kwamen we één gezin tegen in een winkel. Oh help! Nederlanders! We waren er wat giechelig over, hoe verzin je het? Middenin Zweden en dan Nederlanders!

Drie en een halve week geleden was ik in een Spaans stadje en daar werden we constant omringd door Nederlanders. Ook daar werden mijn zus en ik giechelig van, nee... echt niet wat we willen!

Tijgeroog

Tijgeroog

07-02-2019 om 11:59

Sinbads vrouw

Kun je in hethoogseizoen de Noorse hutten ook nog ter plekke boeken, of zit er dan wl veel vol?

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

07-02-2019 om 13:35

Tijgeroog

Dat is vaak afhankelijk van het weer en de regio. Wat wij meestal deden met mooi weer dat was redelijk vroeg op de middag beginnen met kijken naar een hytte. Is het slecht weer en wil ik perse in een hytte slapen, dan bel ik meestal ‘s morgens vroeg even, of de dag ervoor.

AnnavD

AnnavD

07-02-2019 om 14:36

Pharos, Nederlanders, Scanbrit

We blijven overal max. 3 nachten is nu het idee.

En nee.. ik heb echt geen zin om continue dezelfde mensen tegen te komen omdat ze een populaire rondreis hebben geboekt bij Pharos. Spijt me wel. Ik ga normaliter ook zo min mogelijk naar hele populaire campings onder de Nederlanders. Liefst zo lokaal mogelijk, dwz die je niet gauw op fora etc. tegenkomt, succes gegarandeerd dat je daar nauwelijks landgenoten treft.

Toen mijn kinderen nog jong waren was dat iets anders ivm spelen enzo. Maar ook toen zo klein mogelijk en zo veel mogelijk boerencampings met zo min mogelijk faciliteiten (lees animatie). Als we iets haten is dat het wel. Enige wat we zoeken is fatsoenlijke douche, geen muntjes douche, en nette toiletten. Slecht weer faciliteit is handig maar niet noodzakelijk. Zwembad is leuk maar geen must etc. En vooral.. GEEN animatie.

Intussen in afwachting van akkoord werkgever, dan heb ik pas de goede data.. we hebben een range opgegeven van xxx tot xxx.. en daarin moet het gebeuren ..

Tijgeroog

Tijgeroog

07-02-2019 om 15:14

Sinbads vrouw

En als een hutte niet lukt? Dan in een tentje?

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

07-02-2019 om 15:38

Tijgeroog

Jup, voor nood hebben we een tent achterin. Of voor heel mooi weer . Dat kan namelijk ook heel goed in Noorwegen.

Tijgeroog

Tijgeroog

07-02-2019 om 16:19

Sinbads vrouw

Ik weet het, ik ben eerder in Noorwegen geweest, begin juli. Toen ben ik de Jotunheimen doorgewandeld. Maar hoewel we die week ook mooi weer gehad hebben staat de enorme sneeuwbui waarbij we de hut alleen konden vinden door de sporen van onze voorgangers te volgen me nog helder bij. En ook de sneeuwpop die we daarna gemaakt hebben.

AnnavD

AnnavD

20-02-2019 om 14:32

noorwegen heeft gewonnen

We gaan het niet combineren. Noorwegen trekt ons qua natuur meer aan na zorgvuldig googlen

Ik ga eens hier rondsnuffelen om te zien of er nog iets te lezen valt

mirreke

mirreke

20-02-2019 om 19:18

Wat toeristische informatie over Noorwegen

Noorwegen doodt walvissen om te dienen als voer voor dieren die worden gekweekt op bontfarms:

https://ecohustler.com/2019/01/28/norway-killing-whales-to-feed-animals-on-fur-farms/

Via twitter:
Did you know that Norway, that presents a green image to world, is the world's biggest killer of whales? That the government subsidises the whale killing? And that much of the flesh is dumped overboard, because there isn't a big enough market for it?

It's not the top country/reactionary vs city/progressive environmental issue in Norway though. That's the shooting of wolves. (dat doen ze dus ook, wolven schieten).

Oh, en Noorwegen hoopt gezellig samen met Japan op te gaan om hen te helpen om nog meer walvissen te kunnen schieten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.