Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Alleen een weekendje eropuit

Ik zou heel graag eens een weekendje alleen weg willen. Dus zonder man en kinderen, echt alleen. Tijd voor mezelf, doen wat ik wil, even met niemand rekening hoeven houden. Lijkt me heerlijk. Manlief vindt t wel een beetje raar ('hoezo doen wat je zelf wilt? dat kan toch ook als je gewoon thuis bent?') maar heeft er verder geen bezwaren tegen en zegt dat ik het lekker moet doen als ik het graag wil. Probleem is alleen dat ik eigenlijk geen idee heb wat ik zou willen in zo'n weekendje. Huisje aan zee (lijkt me leuk maar eerlijk gezegd leuker met het hele gezin), hotelletje op het platteland, of juist hotel in een grote stad? Of iets heel anders? Wat doen jullie als je een weekend alleen weggaat? Of gebeurt dat nooit?

Theeleut

Theeleut

07-08-2016 om 22:00

Nee

Ik heb zelf die behoefte niet. Ik vind het wel heerlijk dat ik 1 X per week een dag voor mijzelf heb als de kinderen op school zitten en man aan het werk maar geen heel weekend. Maar mocht ik die behoefte wel hebben dan zou ik kiezen voor de levendigheid van een stad. Waar je lekker anoniem door heen kan wandelen. Misschien eentje dicht bij zee? En dan s' avonds lekker relaxen op de hotelkamer. Ik zou wel voor een wat luxer hotel kiezen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

07-08-2016 om 22:09

Andersom

Ik zou man en kinderen een weekendje laten gaan kamperen en lekker alleen thuis blijven. Heb je alles bij de hand.

Jesse_1

Jesse_1

07-08-2016 om 22:54

Niet alleen

Ik ga dan met mijn moeder en mijn zus. We gaan heerlijk allerlei musea af en maken een stadswandeling.
In mijn eentje op pad lijkt me op zich niet verkeerd, maar ik zou de maaltijden wel erg ongezellig vinden.

mijk

mijk

07-08-2016 om 22:58

weekend stad gedaan

Vond ik heerlijk. Je ziet ook veel meer als je geen conpromissen hoeft te sluiten.. Maar heb ook wel eens een kloosterweekend gedaan. Ook fijn maar heel anders

Mijk

T@sje

T@sje

07-08-2016 om 23:04 Topicstarter

Kloosterweekend?

Wat is een kloosterweekend dan? krijg daar direct visioenen bij van rust, stilte, lekker kunnen lezen en maaltijden die klaarstaan als je trek hebt. Of vergis ik me?

Jaina

Jaina

08-08-2016 om 02:54

Weg

Als ik een congres heb in het buitenland zit ik daar meestal alleen. Soms met collega's maar soms ook met niemand anders. Ik vind het altijd heel prettig om een dag of twee alleen te hebben. Ik ga niet zo heel vaak naar congressen dus het blijft ook wel speciaal. Meestal zo'n 2x per jaar. Zelf ga ik altijd graag naar een grotere stad waar veel te doen is maar ook kleinere plaatsen zijn op zich prima. Echt op het platteland lijkt me alleen een beetje saai. Ik kies dan liever voor de stad. Ik ken echter ook iemand die elk jaar alleen een week op een berg gaat zitten in een huisje ver weg van alles en iedereen. Dus er zijn ook mensen die daar de voorkeur aangeven.

Retraite in een klooster heb ik ook wel gedaan. Je hebt verschillende soorten. In sommige kloosters kan je overnachten en zijn er geen verplichtingen verder (al ben je natuurlijk wel welkom tijdens de mis). Ik heb zelf wel eens een retraite gedaan maar dat was meer actief. Je bent dan wel stil maar de hele bezig met religieuze oefeningen. Dat is heel anders.
Maar veel kloosters hebben ook een gastverblijf waar je terecht kan zonder verder iets te hoeven.

Taruh

Taruh

08-08-2016 om 08:12

Kamperen

Ik doe het regelmatig. Rugzak pakken 15-20 km wandelen. Tentje opzetten, beetje rommelen en de volgende dag hetzelfde ritueel. Of als ik luxe wil reserveer ik een bed bij de stayokay.

Stedentripje doe ik ook wel en dan plan ik het vol musea en lui in het park hangen.

Alleen eten in een restaurant vind ik geen probleem, ik neem gewoon een boek mee.

Liz

Liz

08-08-2016 om 08:50

Oja

Ik snap jou wel. Lijkt me ook heerlijk!
En anders dan alleen thuis zijn, want dan ga je weer eerder rommelen of opruimen, ik tenminste wel.

De vraag is natuurlijk: wat wil je?

Dus wat wil je doen, of juist niet doen, tijdens dat weekend?

Wat is de reden dat je alleen een weekend weg wil?
Uitrusten? Fysiek uitrusten?

Dan is een welness weekend misschien lekker of elke kamer/huisje met een stapel boeken. En inderdaad, bij het eten gewoon wat te lezen meenemen.

Wil je juist een keer lekker je gang gaan zonder rekening te houden met anderen, dan wil je dus dingen doen. Wat? De natuur in? Musea/tentoonstellingen? Marktjes? Leuke steden?

Ik zou eerst bedenken wat je wilt doen of niet en dan de rest erbij aanpassen. En als je zowel een natuurwandeling leuk vindt als in een stad rondlopen en/of musea dan zoek je een bestemming die beide mogelijkheden biedt.

En als je stad en strand beide leuk vindt, dan is Den Haag of Haarlem natuurlijk een goede optie.

In elk geval heerlijk vooruitzicht!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-08-2016 om 09:01

Stad

Weekendje is me nog niet gelukt, maar een nachtje weg wel. Ik geef dan echt wel de voorkeur aan de grote stad.
Scheveningen vind ik echt ideaal.

Lekker dicht blij het strand en toch de stad bij de hand. Kun je alle kanten op.
Ik zat in een budgethotel. Dat zou ik volgende keer niet meer doen. Een vrouw alleen in een hotel vol met poolse mannen (hoe aardig die wellicht ook waren) met een deur die amper op slot kon, neuh... doen we niet meer.

T@sje

T@sje

08-08-2016 om 09:19 Topicstarter

Wat ik wil....

Ik denk dat ik met name lekker wil uitrusten (zowel fysiek als mentaal) en dan is een welnessweekendje of een weekendje in een prettige kamer in een willekeurige stad wel het fijnst denk ik. Lekker hangen, eindeloos lezen en misschien nog even een wandelingetje maken. Of in een klooster logeren, dat lijkt me ook wel wat. Niet om te mediteren of met een religieuze reden, maar puur als rustige accomdodatie zonder verplichtingen. Bedankt allemaal voor het meedenken en als iemand een concrete tip heeft (van een leuke accomodatie of een klooster waar je het gastenverblijf kunt boeken) dan hoor ik het graag

Liz

Liz

08-08-2016 om 09:25

Klooster

Een klooster is vast heerlijk rustig.

Waarschijnlijk wel minder luxe dan je bij gewone hotels kunt vinden. Dus bedenk even of je dat belangrijk vindt.

Overigens, ik weet niet of je veel aan je hoofd hebt.

Als je mentaal wilt uitrusten is de vraag of dat in een klooster lukt. Daar heb je veel tijd om na te denken, dus kan zijn dat je dan in je gedachten blijft hangen. Soms is dan afleiding (in een stad, of in een welness waar nog "van alles" te doen is) juist prettiger. Maar het is maar net wat jij wilt.

Ik weet er niet veel van, maar je hebt overigens wel heel veel verschillende kloosters waar je terecht kan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-08-2016 om 09:25

Thermae 2000

Hotelkamers ken ik niet, en het ligt een beetje buiten Valkenburg dus het is even lopen.

Maar verder heb je wel alles bij de hand, kun je uitgebreid relaxen en kun je van daaruit ook relatief eenvoudig naar Maastricht. Of naar Aken, maar dat is wat minder relatief eenvoudig (langere reistijd en keertje overstappen).

Liz

Liz

08-08-2016 om 09:38

Bussloo

Bussloo is ook een prachtige wellness en er zit een hotel bij. Ook mooi omgeving geloof ik voor evt. wandelingen.

JeroenW

JeroenW

08-08-2016 om 12:35

Jaa Thermen Busloo!

Thermen Busloo is echt geweldig inderdaad. Ook vaak geweest en is echt mijn favoriete wellness centrum.

lennest

lennest

08-08-2016 om 12:38

midweek weg

Ik ga ieder jaar een midweek naar een Waddeneiland, dat kan Texel zijn maar ook Vlieland of Ameland, maakt niet uit. B&B of appartement, buiten ieder seizoen dan is het spotgoedkoop. Veel lezen, wandelen, fiets huren en het eiland rond gaan, veel slapen, alleen eten wat ik lekker vind en gewoon om half 5 met een wijntje en iets te knabbelen op de bank. Eén keer per dag de telefoon aan voor het thuisfront, meer niet. Geen tv, geen internet, geen krant, niks. Héérlijk! Ik kom altijd opgefrist thuis.

Ongeveer een klooster

Een retraite, maar dan zonder kloosterlingen, met heerlijk eten en een rustige tuin:
samaya.nl
In de omgeving is verder niet heel veel te doen, maar tot rust komen lukt prima hier.

Pennestreek

Pennestreek

08-08-2016 om 13:07

Ik wil ook een weekendje weg, alleen

en ik overweeg hierheen te gaan: www.uylenburg.nl. Lekker wandelen en/of fietsen. En verder op de kamer gewoon lekker boek lezen. Op fietsafstand is Centre du Lac te vinden, misschien ga ik daar wel een dagje welness doen en de andere dag lekker buiten.

dihanne

dihanne

08-08-2016 om 13:13

de kust (of kuuroord)

Ik probeer ook ieder jaar een paar dagen alleen weg te gaan: heerlijk.

Het liefst ga ik naar het kustplaatsje waar ik vroeger met mijn ouders kwam, en neem dan een B&B of pension.
Heerlijk om zonder overleg/compromissen te kunnen doen wat ik wil. Ben altijd geneigd om veel rekening te houden met gezinsleden, en dan nu even helemaal niet. Zalig.

Ga ook wel eens naar een kuuroord in Zeeland, daar ben je dan met een groep, is ook heerlijk.

geniet ervan!

Dihanne

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2016 om 20:06

Alleen vind ik niet leuk

Het lijkt me zo ongemakkelijk om in mijn eentje eropuit te gaan. Alleen in een restaurant, geen indrukken kunnen delen met mijn gezelschap, het gevoel dat mensen zich afvragen waarom ik alleen ben, nee dus maar niet. Ik merk wel dat er wat van die alleenvrees afbrokkelt. Dus wie weet komt het nog goed voor ik door ouderdom alleen kom te staan.

Ik ben wel vaker (op een hand te tellen) met een vriendin weg geweest en ook dat was heel plezierig. Ik ben alleen niet het type wat zulke dagen in ledigheid wil doorbrengen. Ik wil van alles zien en dáár moe van worden. Dat is een ander soort moeheid, dan die van alledag.

Als ik mij in probeer te leven in een uitstapje in mijn eentje, dan lijkt een weekendje bij het water heerlijk. Met uitzicht op het water dus. Zo hebben we in een Fletcherhotel in Huizen geslapen, waar ik met alle plezier naar terug zou willen. In Egmond aan Zee is ook een Fletcherhotel tegenover het strand. Koffiedrinken bij een strandpaviljoen, heerlijk. (Door Vakantieveilingen zijn wij nogal Fletcherverslaafd geraakt ).

T@sje

T@sje

08-08-2016 om 20:39 Topicstarter

Wat een leuke tips!

Thermen busloo, uylenburg en samaya alle drie bekeken en word ik zeker blij van!
Dank voor deze suggesties
Meer van dit soort adresjes zijn welkom...

Even als reactie op kaaskopje: het aantrekkelijke van alleen weggaan lijkt mij dat je juist geen indrukken hoeft te delen met je reisgezelschap, dat je niets hoeft te doen omdat de ander dat leuk vindt (of jij denkt dat de ander dat leuk vindt) en dat je overgeleverd bent aan jezelf. In de breedste zin van het woord. Van wat je gaat doen, tot aan wat je eet en wanneer en hoe lang je gaat slapen. hahaha, krijg er steeds meer zin in!

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2016 om 22:26

T@sje

Ik ben heel erg benieuwd hoe je het gaat ervaren.

Misschien denk ik er zo over omdat man en ik juist tijdens vakanties heel eensgezind zijn. Ik zie hem niet als stoorzender van mijn wensen. Ik heb ook niet het gevoel dat ik me heel erg aan moet passen. In tegenstelling tot vakantie of weekendjes met andere mensen. Dan ben ik er na twee dagen al weer klaar mee .

Midweek

Een vriendin van mij gaat al jaren elk jaar een midweek alleen naar een bungalow in zo'n groot park. Veel boeken, kaarsjes en wijn mee en veel gebruik van de wellness.

filalu

filalu

25-08-2016 om 20:00

kasteel

Ik ben twee keer naar kasteel slangenburg geweest. Heerlijk vond ik het daar. Je eet samen met de andere gasten. Er is een Abdij in de buurt waar je 6 keer per dag een dienst kunt volgen maar dat is geen must. Meestal ging ik wel naar de dagaflsuiting. Dan liepen we met de andere gasten daar naartoe.
Je kunt er heel mooi wandelen. Ik heb daar alleen gewandeld maar ook met andere gasten. Je kunt er lezen en je wordt verzorgd.
Er zijn ook gasten die er komen om aan hun scriptie of boek te werken.

Thursday Next

Thursday Next

25-08-2016 om 20:56

heerlijk

ik probeer ook geregeld even alleen weg te gaan. Een paar jaar geleden een hele week in de zomer, vorig jaar 1 nacht in de kerstvakantie.
Ik ga dan het liefst fietsen en kamperen. Alleen in een restaurant vind ik geen probleem, zit dan gewoon te lezen aan tafel.

Roda

Roda

01-06-2019 om 20:15

Uylenburg

Ben je nog naar Uylenburg geweest, Pennestreek?

Ik zit zelf ook over iets dergelijks na te denken, maar ben altijd aardig allergisch voor andere mensen als ik op vakantie ben.

Een klooster trekt me ook, als ik maar wel mijn mobiel bij me mag en als ik maar niet aan tafel hoef met anderen.

Jaaah!

Vorig jaar mezelf getrakteerd op een heerlijke 5 dagen aan het Iseo meer, in Noord Italië. Ik heb een kamer geboekt in een lekker ouderwetse spahotelletje met uitzicht op meer en mijn dagen verdeeld tussen wandelen, spabehandelingen en s avonds lezen aan het meer na een grote pizza met ijs toe. Het was geweldig! Ik doe dit soort dingen wel vaker, maar meestal in combinatie met congres of uitwisseling.
Maar ik voeg eraan toe dat ik graag alleen ben. Als je dat niet fijn vind of er geen ervaring mee hebt kun je misschien beginnen met ergens een dagje alleen wandelen. Ik heb vaak gehoord dat het lastigste is het avondeten, omdat iedereen dan lekker met elkaar bezig is. Maar een goed boek is ook een fijne tafelgenoot.
Sini

Oh ja en musea

Alleen vind ik het allerfijnste, dan kan ik 10 mn voor een doek blijven of een hele sectie skippen als ik het niet zo leuk vind.
Sini

Tine Winkel

Tine Winkel

20-06-2019 om 09:29

Sini

dat klinkt als de hemel op aarde ik wil ook!
ik ben al wel heel gelukkig met regelmatig een dag alleen thuis mogen zijn. Niemand om me heen, daar kikker ik echt van op, even bijtanken (en als dan blijkt dat een van de kinderen plots 4 tussenuren heeft... argh!)

Pennestreek

Pennestreek

20-06-2019 om 09:55

Roda - ja, ik ben er geweest

Het is er zeker heerlijk. Maar als ik nu weer weg zou gaan (is weer erg nodig merk ik) dan zou ik toch nog meer naar buiten willen.

Ik heb een eenpersoonskamer gehad, met een heerlijk bed, en een badkamer met douche. Ik heb heerlijk gewandeld in de Delftse Hout, maar dan kom je toch al snel weer (snel)weg tegen. En veel mensen, want het was mooi weer. Ik heb gegeten bij Du Midi, in de voortuin van de Uylenburg. Heerlijk eten, wel van tevoren reserveren want het is er, zeker in het weekend, druk. Een aanrader is ook theehuis Het Rieten Dak. Zalige brownie gegeten met lekkere thee erbij op een heerlijk terras, in het zonnetje. Dat was op de heenweg. Op de terugweg heb ik daar een lekker biertje gedronken, ook zalig.

Ik weet nog niet waar ik nu het meeste behoefte aan heb. Ik ben oververmoeid, mijn lijf wil niet meer. Dus een welnessweekend met (een paar) lekkere massages trekt me wel. Maar dat is ook weer zo kostbaar. Zon lijkt me heerlijk, maar dan moet ik naar het buitenland en dat vind ik teveel gedoe. Pfff, ik word moe van mezelf met dat geklaag. Maar het gaat gewoon even niet zo lekker en alles is me teveel. Ik wou dat er iemand alles voor me regelde en ik gewoon kon gáán. Maar helaas, zo is het leven niet he. Zal het toch zelf moeten doen.

Pennestreek

Pennestreek

21-06-2019 om 22:50

Koe en horens

Ik heb de koe bij de horens gevat en heb een kamer geboekt in een hotel in een bosrijke omgeving. En een dagje welness, met een lekkere massage. De andere dagen kan ik wandelen/fietsen in de omgeving en de dichtstbijzijnde grote stad bezoeken.
Heb er zin in!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.