Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

NikkieZ

NikkieZ

24-08-2016 om 15:35

Naar Noorwegen, vakantie met kinderen 9, 12 en 14

Wij willen graag naar het zuiden van Noorwegen op vakantie. Wat wij zoeken is een camping bij een mooi groot meer.
Het wordt lastig want iedereen wil iets anders
Man wil graag vissen en varen met een motorboot en leuke restaurantjes in de buurt. Dus geen miniseerde maar een mooi groot meer waar je leuk (en veilig) kan varen met een boot.
Ik wil graag mooie adembenemende natuur, tot rust komen op een niet al massale (dus geen 1000) camping. Leuke wandelroutes en dorpjes op loopafstand als het kan. Het lijkt me zo mooi om rustig in een bootje te varen langs van die mooie bergen en bijzondere natuur. Verder een veilige omgeving voor kinderen. De jongste is heel ondernemend dus vandaar dat ik hier ook naar kijk.
Jongste dochter is 10 en wil beestjes zoeken en in haar gids opzoeken. Krabben en nog veel meer interessante beestjes etc vangen en weer vrijlaten. Verder spelen met andere kinderen. Liefst ook NL sprekende kinderen maar Engels verstaat ze ook een beetje. Verder een mooi meer en een zwembad op de camping. Voor de kinderen moet er wel iets te beleven zijn dus niet te kleine camping bedoeld voor alleen rustzoekers. Anders vervelen ze zich te pletter.
Dochter van 12 en 14 willen WiFi verbinding en spelen met andere kinderen (zelfde leeftijd ongeveer) liefst Nederlands sprekend. Meer en Zwembad met glijbanen als het kan. Toen we een keer op een camping zaten waar er geen kinderen van oudste dochter haar leeftijd waren trok ze zich helemaal terug. Vandaar dat leeftijdsgenootjes voor haar belangrijk is.
We willen graag in een chaletje op een camping. De reden dat we op een camping willen is voor de kinderen zodat ze met andere kinderen kunnen spelen en zich vermaken. Iemand een idee? Of ben ik op zoek naar het onmogelijke?

Triva

Triva

24-08-2016 om 16:10

je wil echt teveel, jij wil een rustige camping en je kinderen niet. Juist de grote drukke campings hebben meer kans dat er leeftijdsgenootjes zijn.

Kijk eens naar Pharos, die bieden rondreizen aan waar je al snel kennis maakt met andere Nederlandse kinderen.

NikkieZ

NikkieZ

24-08-2016 om 16:25

Triva

Ok laat dat rustig dan maar weg. Als de kinderen het leuk hebben dan heb ik sowieso rust
Ik zal alvast kijken bij Pharos. Man wil alleen op een plek blijven ivm gedoel met boot in en uit water.

Triva

Triva

24-08-2016 om 16:45

Neemt hij zijn eigen boot mee dan?

Thursday Next

Thursday Next

24-08-2016 om 16:52

Noorwegen

heeft overal mooie natuur en is bijna overal wel rustig. Dus ik zou gaan zoeken naar campings met zwembad. Wil je echt een chalet? De meeste campings hebben wel trekkershutten, dat is wat eenvoudiger zonder eigen douche & wc maar die zijn op de Noorse campings doorgaans prima in orde.

Bosbes

Bosbes

24-08-2016 om 19:33

Hm, lastig

Ik kom net terug uit Noorwegen met mijn kinderen van 14 en 13 maar het was een heel ander soort vakantie. Rondtrekkend met accommodatie van vooral AirBnb, soms hotel. Meestal 2 nachten en dan weer verder. Wel Zuid-Noorwegen. We hebben (behalve op de ferry's) wel een keer op een bootje gezeten, maar dat was in Oslo, naar een ander deel van Oslo. Leuk maar ook niet wat je man bedoelt.

Ik hou wel van kamperen, maar zag dat niet zo zitten met zoveel meer kans op koelte en vooral: regen - dit in tegenstelling tot Zweden (meer kans op zon). Ik hoop dat jullie wel geluk hebben! Achteraf gezien waren alleen 2 a 3 dagen niet zo mooi, maar minstens 2 weken was het prima tot goed weer.

Je weet wat over de levensstandaard in Noorwegen?

NikkieZ

NikkieZ

25-08-2016 om 09:59

Pffff....moeilijk

Ik geloof inderdaad dat we het onmogelijke willen. Klopt het dat in Noorwegen uit eten gaan en de boodschappen duur zijn? Als het weer in Zweden beter is dan is dat toch misschien verstandig om naar Zweden (of een ander land is ook goed) te kijken. Ik kom toch tot de conclusie dat als de kids het naar hun zin hebben het een stuk leuker is voor iedereen. Dus toch een camping met een zwembad en waar ook wat te beleven is. Weet iemand toevallig een mooie kindvriendelijke camping met zwembad aan een groot meer in Zweden? Ander land is ook goed. Als het maar mooi is qua natuur.

Thursday Next

Thursday Next

25-08-2016 om 12:21

zweden

is ook duur. Vooral in het zuiden is het saaier dan Noorwegen, wel mooi met veel bos en veel meren maar geen bergen.
Ik weet wel een mooie camping die voldoet aan het meeste wat jullie willen, maar die is in Jokkmokk en dat is wel erg ver...

vlinder72

vlinder72

25-08-2016 om 12:35

niet noorwegen

Wij hebben ooit op de camping Manor Farm gestaan aan de Thunersee in Zwitserland. Voldoet aan al je eisen denk ik.

Kleinere camping, Aan een mooi meer. Dichtbij Interlaken (wij kregen een buskaart erbij) en de wandel/excursie mogelijkheden zijn geweldig. Nog nooit zo heerlijk gewandeld als daar.

Bosbes

Bosbes

25-08-2016 om 12:39

niet eens met Thursday Next +Nikkie:

" Klopt het dat in Noorwegen uit eten gaan en de boodschappen duur zijn? "
Oei! En niet zo'n beetje ook. Ik wist dat het duur was, maar zó duur, dat was wel even schrikken. Bijna alles is ongeveer anderhalf keer zo duur, uit eten misschien nog wel meer. Drank moet je zeker laten staan als je de kosten in de hand wil houden (een biertje of wijntje bij het diner als dat niet thuis is: ± 8 euro. Per stuk dus). Even met het gezin koffie, limonade en een taartje erbij: ongeveer 50 euro.
Gewone boodschappen ook superduur.
Enige wat minder kost is de benzine, maar dat is bijna overal zo buiten Nederland.

Waarin ik het niet eens ben met Thursday Next: Zweden. Mijn ervaring was dat iedereen dat zei en dat Denemarken (onderweg) inderdaad al fors hogere kosten met zich meebracht (ook bijvoorbeeld: nachtje camping voor 100 euro, gewoon met onze tent), maar Zweden was niet duur. Gelijk soort prijzen met Nederland. Enkele dingen goedkoper (benzine dus, en zomaar hier en daar wat dingen) en enkele dingen kostten ietsje meer, maar niet enorm. Met uitzondering van de drank dan weer.
Dat vind ik altijd juist zo leuk: Nederlanders denken vaal: naar Zweden in de zomer? Dat doe ik niet: koud, regen, duur. Maar de werkelijkheid is: het weer is gemiddeld net zoiets als in Nederland maar wat zonniger in de zomer en de prijzen zijn gemiddeld gelijk. Niet duur.

Als je op je kosten moet letten kun je echt beter niet naar Noorwegen gaan. Zelfs eventjes een kerkje ingaan: hop weer 8 euro (waar dat in het buitenland vaak een vrijwillige gift is). Het is dat onze spaarrekening lekker vet was geworden afgelopen jaar, maar we gaan niet meer.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-08-2016 om 16:22

Camping bij Kristiansand

Voldoet aan bijna alles: water, krabben, watersport, mooie natuur. Mooie camping ook, maar niet al te groot.
Alleen een ding: laat je niet wegstoppen in de eenvoudige houten blokhutjes. Dat is echt drie keer niks.
Ze hebben ook luxere hutjes, die zijn wel okee.

Stenna

Stenna

26-08-2016 om 00:13

o bah vlinder

Daar zijn wij ook geweest, manor farm, en we vonden er niks aan. Vooral voor oudere kinderen / jongeren is er echt niks te doen. Wel wat animatie voor kleintjes. Het meer is mooi maar te koud om te zwemmen. En Interlaken is verschrikkelijk, nog nooit een zodanig door toerisme verpest stadje gezien. Het is verworden tot een grote winkelstraat met alleen maar Gucci, Swarovski, Rolex en ziet zwart van de rijke arabieren (zwart door de boerka's bedoel ik)

Er zijn veel en veel leukere bergmeren en campings in de alpen. Lugano (ook zwitserland) bijvoorbeeld, Annecy (Frankrijk), Ossiacher See (Oostenrijk, deze vond zoon erg fijn, heerlijk warm meer en veel georganiseerd voor kinderen), meren in Zuid-Duitsland (Chiemsee, Konigssee, etc.) en de noord-italiaanse meren.

Totaal andere richting

Ik denk dat je met een huurtent op de camping in Bled een aardig eind in de richting komt. Mooie natuur, vlakbij de Julische Alpen (ik wist voorheen ook niet dat ze bestonden maar ze zijn schitterend), geen zwembad maar wel een groot kristalhelder meer waarin je heerlijk kunt zwemmen en surfen (dus vast ook wel iets met een boot) , en een middelgrote maar toch vrij rustige camping met volop leeftijdsgenoten voor de kinderen.

Die fjorden van Noorwegen lijken me schitterend, maar ik denk er hetzelfde over als wijlen Simon Carmiggelt: Natuur is mooi, maar je moet er wel iets te drinken bij hebben. En vaak eten gaan hoort er voor mij ook wel bij in de vakantie.

Wordt er trouwens aan de grens van Denemarken streng gecontroleerd? Anders zou ik een voorraadje wijn in Duitsland inslaan.

vlinder72

vlinder72

26-08-2016 om 02:55

stenna

Zo zie je maar. Animatie interesseert ons niet. Mijn kinderen spelen nooit met andere kinderen op een camping. Interlaken zijn wij niet geweest maar wij hebben ons daar wel suf gewandeld en andere dingen bezocht.

Wij gaan naar campings als uitvalsbasis. Niet om vermaakt te worden.

Wij vonden destijds het water in het meer niet koud maar het is ook al 7 jaar geleden dat wij daar waren.

annecy vonden wij ook mooi. Maar de weg naar annecy veel en veel te druk. Alt i jd file om ergens te komen. En om iets te bezichtigen of in de bergen te wandelen moet je vanaf Annecy wel een flink eind rijden.

Oostenrijk is ook mooi. En een stuk goedkoper dan Zwitserland of Noorwegen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-08-2016 om 07:57

NikkieZ

Ik ben pas 1 x in Noorwegen geweest, maar mijn beeld is dat je dat niet naar toe moet gaan voor gezellige restaurantjes, voor leuke dorpjes en voor zwembaden met glijbanen. In Noorwegen draait het veel meer om de natuur en om de rust. Ideaal voor wandelen, kanoën, vissen etc.
Leuke stadjes en restaurantjes (zoals je ze ziet in Oostenrijk, Frankrijk, Italië...) heb ik daar niet gezien. Campings met veel toeters en bellen ook niet. Misschien zijn ze er wel hoor, maar ik denk dat je meer kans van slagen hebt in een ander land.
En wat anderen ook al schreven: Noorwegen is duur. Boodschappen, campings, koffie drinken: duur duur duur.

Bloempot

Bloempot

26-08-2016 om 17:38

Ook noorwegen

Wij gaan volgend jaar ook naar Noorwegen, de bedoeling is een rondreis te maken en te overnachten in hutten. Ook gaan we op familiebezoek in Trondheim maar dat zijn maar 2 dagen. De natuur lijkt ons geweldig, We weten dat het duur is en het weer niet altijd geweldig, maar toch!!

WIj zijn een aantal keren in Oostenrijk geweest, geweldig land, Ik kan je camping Juritz in het Rosental aanbevelen, kleine rustige camping ,veel kinderen, zwembad en WIFI. Prachtige omgeving, veel te doen . Onze kinderen 12 en 14 hebben zich er prima vermaakt. Het ligt dicht bij Slovenië in Karinthie dus vaak mooi weer.

Stenna

Stenna

26-08-2016 om 22:03

Vlinder

Ik hoef ook niet vermaakt te worden hoor Maar zoon is enig kind en dan is (of was, toen hij jonger was en nog mee ging)het toch wel leuk als er iets te doen is waarbij je anderen ontmoet. En de TS vroeg iets in die richting dacht ik

Bosbes

Bosbes

26-08-2016 om 22:16

nee Kenfan

Nee hoor, geen controle in Denemarken (Schengen). Ook Noorwegen is een Schengen-land.
Voor we de oversteek maakten in Denemarken-Noord werd er wel even naar onze paspoorten gekeken maar waarschijnlijk was dat om te checken dat wij degene van het ticket waren.
Er werd zeker niet in iemands auto of bagage gekeken.
Daarbij, je mag ook wel wat meenemen, maar niet teveel. Ik had achteraf best een flesje whisky en 2 flessen wijn mee willen hebben. Even vergeten.

Stenna

Stenna

26-08-2016 om 22:36

aanvulling

De reden dat zowel wij als zoon de Ossiacher See leuk vonden was dat daar "animatie" was die niet echt animatie was (geen flauwe toneelstukjs, dansjes, bingo, banaanvaren of disco) maar helemaal gericht op natuur, omgeving en sport. Zoals met een groep jongeren 's ochtends heel vroeg het meer overzwemmen, onder leiding van een ervaren sportleraar en met boot erbij. Of mountainbike-tocht in de bossen. Of een berghut-trektocht. Waarbij jongeren elkaar ook echt goed leren kennen. Dat was overigens niet op de camping aan het meer (waar erg veel nederlanders waren) maar op het huisjespark ernaast (waar veel meer duitsers en denen waren, ook wel wat nederlanders maar minder).

mams

mams

27-08-2016 om 11:53

Bosbes / Denemarken

Ik wil toch even reageren op het niet controleren aan de Deense grens. Wij zijn net een dagje terug van twee weken Denemarken, nu zeker voor de zesde keer.
Nog nooit controle gehad, maar nu zijn ze aan de Deense grens helemaal doorgeslagen.
Behalve de files in Duitsland, zaterdag twee weken geleden, werd de snelweg richting de Deense grens van drie, naar twee naar een baan,met als gevolg een file van 24 kilometer.
Eindelijk bij de grens werd iedereen bekeken en om de paar auto's werd er random eentje uitgehaald.
We hebben er in totaal 4 uur langer over gedaan dan normaal.
Het was ook niet een eenmalig iets, want op de terugweg goed gekeken, Denemarken uit geen probleem, maar Denemarken in net zulke files en controles,zucht...

MerelR

MerelR

28-08-2016 om 19:58

Anders

Naar Noorwegen ga je om van de rust en de natuur te genieten. Niet voor gezellige campings met andere Nederlandse kinderen. Wij zijn 4 keer met onze kinderen naar Noorwegen geweest en gingen samen wandelen/hiken en fietsen. Dus samen met je gezin vakantie vieren in de natuur, daarom ga je in Noorwegen op vakantie. Het is sowieso aan te bevelen om te gaan trekken, bijvoorbeeld op drie plaatsen elk vier dagen. Ik kan het je aan bevelen, onze kinderen vonden het fantastisch ondanks dat ze van tevoren best kritisch waren.

In de vrije natuur...

Ik ben afgelopen zomer met mijn vrouw en dochter naar Noorwegen geweest. Met de vouwwagen hebben we diverse campings bezocht en er was eigenlijk altijd wel plek. De campings zijn niet te vergelijken met die uit Frankrijk, Oostenrijk of Italië. Over het algemeen lekker kleinschalig en hebben voldoende voorzieningen.

Wij zijn naar de Jotunheim, Hardangervida en Jostedalbreen geweest. Met de boot over naar Kristiansand. Prachtige omgeving om veel te wandelen en veel natuur te zien. Wij verbleven maximaal 2 nachten op een camping omdat we veel wilde zien. Ook hebben wij 2 nachten in de vrije natuur gestaan bij een meertje en een fjord waar we zelf onze vis hebben gevangen voor het avondeten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.