Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

campingnerd

campingnerd

31-05-2015 om 13:11

soort tent?

hallo, wij gaan heel af en toe op de bonnefooi camperen als het mooi weer is (bv weekend zee of zo). Nu hebben we altijd een 5pers. tent gehad, maar dat kan echt niet meer! zoon is megalang en met z'n allen in de tent, nee. dat willen ze (uiteraard) ook niet meer. Nu zie ik wel diverse hele goedkope tentjes in de blaadjes staan, bv voor 2 personen (waar er dan 1 in kan of 2 aan 'beide kanten'). Wat voor soort 'bijtent' zal ik aanschaffen, heeft iemand een leuke tip of moet ik gewoon naar een tentenwinkel (wil geen honderden euro's uitgeven voor maar zo heel af en toe camperen, hoewel met wat comfortabeler slapen is het misschien wel leuker...)

Juno

Juno

31-05-2015 om 13:27

Kampeerwinkel of Marktplaats

Ga gewoon naar een kampeerwinkel. Mijn ervaring is dat je de tent 1 persoon groter moet kopen. Het is fijn als je iets van een bagagepunt hebt voor tassen en schoenen. Zelf vind ik ondanks het zwaardere gewicht katoen vele malen comfortabeler dan kunststof. Let op opzet- en afbreekgemak. Een opgooitentje staat zó, maar is beperkt in gebruik en afbreken en vervoeren is een crime.
Ik heb een kunsstof coleman, echt een tent voor dummy's. Er staat een nummering op in welke volgorde je de haringen erin moet doen en heeft een geïntegreerde tentstok. Ik heb ook een eenstoks De Waard. Ik ben wel zo'n snob dat ik op de camping naast mijn prachtige gezinstent de De Waard wil hebben en niet de groene Coleman .
Kijk even hoeveel regen de tent aan kan.
Een bijzettertje is precies dat wat het is, je kan er verder niets mee. Ik heb daarom een trekkerstent gekocht: de stap van bijzettent naar zelfstandig op vakantie gaan is niet zo groot en anders moet je over een jaar of twee weer een tent kopen.
De Coleman heb ik bij Outdoor XL gekocht, was een model dat eruit ging dus ernstig in de uitverkoop. De De Waard was van Marktplaats. Als je daar een tent koopt, laat hem opzetten, dan zie je hoe netjes de mensen zijn en of alles in orde is.

Noet

Noet

31-05-2015 om 14:03

Decathlon

ook Decathlon heeft leuke tenten voor weinig.
Zelf ben ik dan weer helemaal niet van de katoen. is mij te kwetsbaar en te zwaar, en een de waard vind ik helemaal een crime.

Zelf ben ik erg gecharmeerd van Eureka! Tent gaat nu 11 jaar mee en voldoet nog prima.

omdat ik voor mezelf wat meer eisen heb heb ik een 1 persoons Hilleberg Akto.
Lekker veel bergruimte voor je zooi.

marie

marie

31-05-2015 om 14:53

1 of 2 kinderen?

Hoeveel kinderen wil je er in laten slapen? En van hetzelfde geslacht?
Liggen ze nu met z'n drieën in 1 cabine?
Hoe goed kunnen de kinderen met elkaar?

Reken inderdaad 1 persoon meer per tent. Dus voor twee mensen een driepersoons tent. Vooral als je wat bredere luchtbedden hebt, anders is er geen ruimte om je te bewegen en om je spullen kwijt te kunnen.

Wil je katoen of polyester? Katoen "ademt" beter en is ook warmer, maar is wel weer zwaarder.

Wij hebben al jaren zoiets voor onze meiden: http://www.vrijbuiter.nl/tenten/bijzettenten/vrijbuiter-outdoor-tupela-210/

Maar met zoiets (zie ik veel op campings bij een caravan) hebben de kinderen "privébezit" (wat pubers belangrijk kunnen vinden): http://www.vrijbuiter.nl/tenten/bijzettenten/vrijbuiter-outdoor-walnut-t-c/

Dit is ook een leuke bijzettent, met leuk prijsje:
http://www.obelink.nl/tenten/koepeltenten/eiger-3.html?category_params=fr_clear_filter%3DY%26features_hash%3DV371%26full_render%3Dtrue%26s_company%3D1%26category_id%3D1192

Maar er is zoveel keuze, ga inderdaad eens bij een grote kampeerwinkel langs (dagje uit?). En bedenk van te voren wat je precies wil en wat je er aan uit wilt geven.

Juno

Juno

31-05-2015 om 15:00

Noet

Ik heb een Strandloper, heerljke kindertent, niet te zwaar en beperkt in aantal haringen. Er zijn draagbare De Waardtenten .

Genoeg ruimte

http://www.de-kampeerwinkel.com/tenten/safarica-chicco-2-tent-blauw-2015
Tenzij de tent heel goedkoop is bij de Hema of zo, dan ga je op de afmetingen aan de buitenkant af, probeer ik het liefst zelf de tent in de winkel.
Maar dan nog. We kochten een tent waarvan later pas bleek dat het toch wel erg lastig is als je een lage toegang hebt waardoor iedereen moet kruipen. en als dan ook nog eerst de buitenkant opmoet en dan pas de binnentent, hoe krijg je dan de spullen er makkelijk in?
Mijn leukste tent was met de slaapplaatsen tegenover elkaar. Naast elkaar is het makkelijker harrewarren.
Maar als het maar om 1 kind gaat, kun je met een kleiner oppervlak toe als het slaapgedeelte maar groot genoeg is.
Ze sliepen ook wel eens om en om in de grote of de kleine tent.

neteret mut

neteret mut

31-05-2015 om 15:24

voor die paar weken

per jaar hebben wij altijd iets goedkoops van de aldi of lidl of zo gehad. Gaan jaren mee. Alleen het pop-up tentje van een tientje was maar eenmalig en dat lag niet aan de tent zelf maar aan een dronken "voorbijganger" op pukkelpop

Noet

Noet

31-05-2015 om 15:44

Juno

mijn 1 persoons weegt 1,5 kilo. de twee persoons die mee op fietsvakantie gaat weegt iets meer dan 3.

Mijn 4/6 persoonstent weegt net zo veel als jou tweepersoons en staat met wel geteld 6 haringen. En in 10 minuten is het hele handeltje opgezet en ingericht.

Ik zie nog steeds de voordelen van een deWaard tent niet. Ze zien er prachtig uit dat wel.

Juno

Juno

31-05-2015 om 16:17

Ach

Ik ben erg blij met mijn kleine De Waard. Staat ruim binnen de tien minuten, ziet er prachtig uit en het gewicht van 4 kilo neem ik voor lief want ik ga toch niet op fietsvakantie.
Maar om terug te komen op TO: neem een tent die een regenbui aankan, die ruim genoeg is, makkelijk is op te zetten (ik vind koepeltentjes persoonlijk een crime), die iets van bagageruimte heeft, eventueel twee ingangen. Kijk of er twee luchtbedden inpassen. Soms is de tent zo vormgegeven dat het alleen met opgegeven aantal personen past als je op matjes van 40 cm breed slaapt . En het oog wil ook wat, toch?

4 of 40 kg juno?

In mijn herinnering zijn de De Waard tenten een stuk zwaarder. Ik vind ze wel prachtig en comfortabel heb er vaak naar gekeken.
Ruim 10 jaar geleden stond er nog een hele mooie Zilvermeeuw uitgezet in de Bijenkorf. Alsof je op safari ging met dat ding!
Maar het gewicht en de tentstokken houden me dan toch tegen. En de prijs natuurlijk. We zijn nu een beetje uitgetent, ik weet niet wat die kinderen gaan doen, maar vroeger had het best een goede investering geweest.

Pieter

Pieter

31-05-2015 om 17:33

net

Net een tent bij de Lidl gekocht (drie weken geleden dus niet dat popuptentje van nu). Erg groot en klein opvouwbaar. Je hoeft echt geen honderden euro's uit te geven, voor onder de 100 heb je ook bij die kampeerwinkels wel wat. Of inderdaad op marktplaats.

Juno

Juno

31-05-2015 om 18:28

AnneJ

Echt, 4 kilo. Tweepersoonstentje, één stok. Google maar eens, ik vind hem erg mooi. Hi is van lichtgewicht ten Cate katoen gemaakt. Mijn grote tent is van Esvo, ook lichtgewicht katoen. Prachtig ding. Toen ik hem kocht was het een vereiste dat ik hem alleen kon opzetten en een De Waard waar je met zijn allen in kan is dan echt geen optie.

Klopt Juno!

Nou ja, nog 0,5 kg voor stokken erbij.

Kwaliteit

http://www.dewaardtenten.nl/other/DEW_Prijslijst_2014-08_versie2.pdf
Maar dat is dan ook gelijk het verschil. Voor een Brilstern, mooi 2persoons bijzettentje betaal je 400,- euro.
Voor een actietentje of gewoon goedkoop tentje betaal je zo'n 40,- euro of minder.

http://www.voordeelmuis.nl/categorie/3/tent.htm

http://www.kijkshop.nl/producten/230-275-281/tenten/

Heerlijk! Tenten kijken.

Juno

Juno

31-05-2015 om 21:28

AnneJ

Nee hoor, inclusief stokken . En oooo wat is kamperen toch heerlijk. Jongste zei laatst dat zij niet meer thuis woonden ik vast heel luxe in hotels zou gaan zitten. Nou nee, dan ga ik nog steeds kamperen hooguit op een wat luxer matje en zeker weten op een véél minder luxe camping.

Asiel

Elk jaar weer bieden we asiel aan kampeers die n lekke tent hebben, of kapot gewaaid of geen luifel hebben waar ze onder kunnen koken met regen. En elk jaar weet ik weet waarom ik n de waard tent heb. Heb er eigenlijk twee een grote met varioluifel en n kleine voor de tieners. Waar je ook met zn vieren in kunt liggen als je wil. Al die goedkope en snelle tentjes kunnen vroeg of laat n fikse regenbui niet aan. De waard doet er twintig jaar over voor hij iets zou kunnen mankeren. Ook tweedehands kunnen ze nog n generatie mee.....trust me. Die het al 35 jaar dat kamperen en die zielige verhalen komen altijd van niet de waard kampeerders. Sommige tenten zijn al veertig jaar in de familie.

Tijgeroog

Tijgeroog

31-05-2015 om 23:27

Dorry

Wij kamperen met een erdman Schmidt. Is iets kleiner en lichter dan een de waard, maar heel flexibel. Zoals jullie luifel op verschillende manieren kan geldt dat voor onze hele tent. Maar ook degelijk, hoewel we die van ons laatst na 35 afgeschreven hebben omdat er een mooie jonger tweedehands model voorbij kwam. En aangezien ze niet meer gemaakt worden wilden we niet wachten voor de tent echt te oud werd.
Maar... We hebben ondertussen ook een wegwerptentje. Ideaal voor als we een nachtje weggaan (over twee weken, zie m'n Facebook want het scheelt heel veel tentbouwtijd. En dat is toch ook wel heel fijn. kortom, ik vind het een fijne combi, om beide soorten tenten te hebben liggen, en per situatie te kunnen kiezen welke tent we meenemen. (Zeker omdat we de grote ook nog in verschillende maten op kunnen zetten)

Tijgeroog

Ahhhh Erdman Schmidt zijn ook mooie tenten hoor!!! Veel lage modellen en wat compacter. En kwalitatief net zo goed als de waard. Als je geen regen verwacht is elke soort tent prima. Wordt je overvallen door noodweer dan zijn er maar weinig geschikt.....

Moni

Moni

31-05-2015 om 23:43

Bijzettentjes van Quecha (Decathlon)

Die lijken overigens niet op de opgooitentjes die je nu ziet voor gebruik tijdens festivals. Die zijn eenlaags.
Deze zijn wel van die snel-opzet-tentjes maar dan met twee lagen (ingebouwd).
Wij gebruiken ze met plezier, nog nooit problemen gehad met regen, storm, etc. Ik schat dat we dit soort tentje al een jaar of 6 gebruiken.
Wij gebruiken een air-versie omdat we gezinsleden hebben die nogal warmbloedig zijn. In deze tentjes tocht het continue door. Nog meer ventilatie dan een katoenen tent daardoor.
Voor fiets of rugzak zijn ze niet handig. Wel ideaal met de auto. Ze zijn heel plat en nemen op die manier weinig ruimte in.

Juno

Juno

01-06-2015 om 00:00

Dorry1 en Tijgeroog

Erdman Schmidt heeft (had?) ook hogere modellen hoor. Ik heb de Gaviaal, fijne gezinstent en zeer stormvast. Ze hebben ook ooit een paar oude De Waards in herproductie genomen. Tijgeroog, welke heb jij?
Ik gebruik de tenten ook al naar gelang de situatie: op doorreis zet ik de twee kleine tentjes op, een week of langer is de grote tent met de mooie bijzettent, kort kamperen met maar een kind is ook met de mooie bijzettent.

Noet

Noet

01-06-2015 om 07:07

stormvast

Heb ik mee gemaakt op de camping in Reykjavik. Mijn goedkope edoch behoorlijk flexibele tentje heeft het overleefd, vele dure met carbonstokken niet.

Maar hoevaak heb je zulk slecht weer? Ik heb het in 25 jaar nu een keer of 2 meegemaakt. En wij hebben de bewoners van ern de waard tent mogen opvangen omdat die lekte.
Voor die sporadische ellende hoef ik geen de waard.

Gelukkig is er de keuze.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-06-2015 om 09:17

Leuk Juno!

Wij hadden een kameleon, nog van m'n ouders, maar hebben nu een krekel. Die lijkt er heel erg op. Met tussenluifel. En de binnentent van de oude kameleon, want die was nog goed, en a-stokken, in plaats van de originele verticale stokken. In de kameleon hadden we nog de binnentent van een nog oudere tent hangen, voor de kinderen, maar die slapen nu al weer een tijd in een eigen tentje. Geen erdman Schmidt, maar wel een fatsoenlijke tent, van katoen en met een punt enzo.
De gaviaal ken ik niet, hoe ziet die eruit?

Tatteljee in Amsterdam heeft trouwens de bouwtekeningen van erdman Schmidt overgekookt, dus daar kun je ze nog kopen, dan worden ze speciaal voor je gemaakt. Daar hebben we ook wel eens een nieuw grondzeil in de binnentent laten zetten.
En op marktplaats verkoopt Gjal van der Wal heel veel tweedehands erdman Schmidt, daar komt onze krekel ook vandaan. Hij is een van oude eigenaren van erdman Schmidt en koopt en verkoopt ze via marktplaats. Leuk, want je kan de tent daar in z'n tuin opzetten, hij weet er veel van dus denkt ook goed mee als je wat anders wil en hij heeft ook veel losse assecoires, stokken, grondzeilen, extra binnententjes en dat soort dingen.

randje voor de schoenen

http://www.de-kampeerwinkel.com/tenten/coleman-weekend-2-tent

Die festivaltenten zijn eenwandig zonder overdekt 'buiten' voor schoenen. En ik zou schoenen niet in de tent willen maar wel overdekt buiten zodat ze niet in de regen vollopen.
Dus bij een klein tentje zou ik er op letten dat er ruimte is, al is het naast de tent tussen binnen- en buitentent om een paar schoenen en slippers, wel buiten maar overdekt, droog neer te kunnen zetten.
Maar ook weer niet teveel voortent omdat je daar vaak zo moet kruipen om er in te komen.

marie

marie

02-06-2015 om 13:15

bonnefooi - aankomend weekend

Mocht je aankomend weekend nog op de bonnefooi willen kamperen, kan ik je het "Uit-je-tent" weekend in de Noordoostpolder van harte aanbevelen:

Voor vijf of tien euro per kampeerplaats per nacht op een bijzondere plek kamperen

http://www.uit-jetent.nl/

Sawo

Sawo

05-06-2015 om 10:02

Quecha of Perry

Ga naar de declathon en koop een pop up tent van quecha. Straks ook te gebruiken voor festival. Zelf hebben we ook 2 tentjes van Perry sport van rond de 100 euro. Gaan al 5 jaar mee maar staan nooit weken op de camping.
Hoelang ga je de tenten nog gebruiken?

Succes
Saar

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.