Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

5 jaar: wat vertel je over cremeren

Mijn dochter is 5 jaar en zeer geinteresseerd in dood, wat er dan gebeurt enz. Dit weekend is haar opa (mijn schoonvader) overleden. Wij waren met mijn familie in Frankrijk om een jubileum te vieren. Mijn man en ik zijn nu weer terug in NL, mijn dochter is bij mijn familie gebleven. Dat wilde ze zelf: niet weer zo lang in de auto en het was zo gezellig. Prima wat ons betreft.

Aanstaande donderdag is de crematie. Dochter begrijpt dat opa dood is en dat je iemand dan nooit meer ziet. Maar wat is cremeren? Wat moeten we haar vertellen daarvan? Ik vond het zelf toen mijn opa overleed (ik was 12) een vreselijk naar idee dat iemand verbrand werd. Maar als we dat niet vertellen, wat moet je dan wel vertellen?

Iemand goede raad?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minerva

Minerva

07-07-2009 om 13:12

Hoe het bij ons ging

Mijn dochter wilde dus niet mee naar de plechtigheid. Maar dat was uiteraard volgens de familie uit den boze. Ze was toen 7. Wij houden ook niet van cremeren maar dat wilde mijn schoonvader perse. Mijn dochter was bang dat ze over een begraafplaats moest lopen. Ik heb haar verteld dat ze die in Leeuwarden niet hebben. Dat is zo'n grote stad,. daar hebben ze geen plaats voor. Pake gaat gewoon in het gebouw onder de grond. Dat vond ze een stuk minder eng. Ik heb haar ook niet in de kist laten kijken en heb dat zelf ook niet gedaan. Mijn man moest gedwongen door zijn moeder maar was compleet van slag. Ze wilde dat hij hem nog een kus gaf en dat werd hem te gortig. Vroeger mocht hij zijn vader nooit kussen want dan dacht hij dat zijn zoon homo was geworden.

Later heeft ze wel via een ander gehoord hoe het zat met cremeren. Die heeft het zo gezegd dat mensen anders onder de grond gaan en vergaan. Als ze gecremeerd worden kan je ze meenemen naar huis en kun je ze overal mee naartoe nemen. Dus ook als je gaat verhuizen. Dat vond ze een mooi aandenken. Ze weet ook dat de Urn bij ons staat in de kast. Het hoe en waarom heeft ze nooit naar gevraagd. Ook het echte verbranden heeft ze nooit met veel bombarie te horen gekregen.

Persoonlijk ben ik altijd tegen cremeren geweest maar als je leest dat mensen na 10, 20 jaar geruimd worden dan is er echt niets meer over. Of je betaald voor de rest van je leven en wie zal daarna voor jou betalen???

Dat zet mij wel aan het twijfelen. Ik vind dat zoiets eigenlijk niet zou moeten bestaan. Een graf moet je ongeschonden laten.

Minerva

Jakiro

Jakiro

07-07-2009 om 23:22

Bakken?

Ze gaan een verbrandingsoven in, dus kan je dan niet zeggen dat het lichaam in die oven verandert naar kleinere stukjes zodat je die kleinere stukjes altijd bij je kan hebben in een mooie vaas, of sieraad ?
Het woord verbranden niet gebruiken, maar verwijzen naar het veranderen van deeg in koekjes of brood, zodat het iets anders wordt, waar je wel wat mee kan.
UIteraard iets beter inkleden en verpakken en wat uitgebreider.
Jakiro

Cremeren uitleggen

Ik moest het ooit uitleggen aan toen 4 jarige zoon. Ik heb er even over nagedacht en toen toch eerlijk verteld dat cremeren een mooi woord was voor de dode verbranden. Zoon reageerde met: "O, maar verbranden doet toch hartstikke pijn?" Ik heb toen uitgelegd dat als je dood was je niets meer voelt, dat je geen pijn meer hebt. Toen was het goed.
Hij had op deze leeftijd verder geen behoefte aan alle details, als er maar geen pijn geleden werd, dan was het goed. Als ik aan het woord cremeren een andere, niet kloppende draai had gegeven had hij dit feilloos aangevoeld en zou hij mijn antwoord niet vertrouwd hebben.
Moeilijk is het, je wilt je kind zo graag beschermen voor de verdrietige dingen in het leven, maar dat gaat nu eenmaal niet.
Gecondoleerd met het verlies van je schoonvader.

Sjootje

Sjootje

08-07-2009 om 12:06

Asjes maken

2 Geleden overleed volkomen onverwacht mijn schoonvader. Mijn kinderen van toen 2 en 4 jaar hebben we bewust bij alles betrokken, omdat als we vragen zouden krijgen wij hier een heel duidelijk antwoord op konden geven. Tot op de dag van vandaag hebben we daar geen spijt van gekregen.
Maar om antwoord te geven op Wat is cremeren........die hebben we namelijk ook gehad.
Ik heb toen het antwoord gegeven dat ze van opa asjes maken. Mijn dochter van toen 4 vond het raar, want haar grote broer lag toch gewoon onder de grond. Ik heb toen uitgelegd dat opa dat niet wilde, maar dat ze As(jes) van hem gingen maken.
Ik moet wel zeggen dat ik blij ben dat ze nog niet verder hebben gevraagd hoe dat gedaan wordt, want het verbranden van een lichaam vind ik wel heel luguber om te vertellen. Toch snappen kinderen meer dan je vaakt denkt. Ze weten ook dat er as van een sigaret afkomt of wat in de BBQ zit ook as is als alles klaar is. Vaak zeggen ze dan.........hee dat is net als opa.
Sterkte en laat je kinderen gewoon de vragen stellen die ze hebben, hoe moeilijk het soms ook kan zijn. Voel je ook niet bezwaard als je ze het antwoord niet kan geven, maar zeg het dan wel dat je het niet weet.
Sterkte de komende tijd.
Ansjo

wiggie

wiggie

08-07-2009 om 20:56 Topicstarter

As maken

As maken, dat vind ik wel een mooi idee. Dat er iets anders gemaakt wordt. Ik heb m'n dochter vandaag nog aan de telefoon gehad. We hebben afgesproken welke tekening ik bij de kist zou doen. En ik heb foto's gemaakt van de kist, dat wilde ze graag. Ik wacht maar af of ze nog iets vraagt over het cremeren, maar als ze er over begint vertel ik inderdaad dat ze as van opa maken.

Dank allemaal voor de reacties!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.