Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Guinevere

Guinevere

27-11-2009 om 22:12

7-jarige voorbereiden op uitvaart

Onze oma is gisteren helaas overleden. Volgende week is de crematie. Natuurlijk nemen wij onze 7-jarige zoon daar mee naar toe. Gisteren was hij al erg overspannen door het bericht, hij heeft ook ADHD dus het was erg heftig allemaal.
Nu wil ik 'm een beetje voorbereiden, zodat ie de spanning en het verdriet bij de uitvaart een beetje de baas kan. Ook wel om te zorgen dat ie niet doordraait natuurlijk. Heeft iemand ideetjes? We kunnen helaas niet vooraf bij de kist afscheid gaan nemen met hem, want dat is een halve dagtocht. We proberen het al bespreekbaar te maken terwijl ons dagelijkse leven doorgaat.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Guineverre

allereerst gecondoleerd met het overlijden van je oma.

Kan je van te voren te weten komen hoe de crematie precies zal verlopen? Voor zover ik weet (en helaas heb ik nu ervaring met het regelen van drie crematies en één herdenkingsbijeenkomst) wordt zoiets tot in detail uitgewerkt van te voren. Dat zou je dan met hem kunnen doornemen van te voren.

Verder weet ik niet of er in de bieb van die kennisboekjes zijn over cremeren. Dan weet hij, als hij dat prettig zou vinden, alle ins-and-outs wat betreft een crematie.

Verder zou je op de website van het desbetreffende crematorium kunnen kijken hoe alles eruit ziet. Het gebouw, de hal, de aula etc.

Als hij het prettig vindt, zou hij ook iets kunnen maken dat hij bij de kist kan neerleggen. Dat kan misschien wat rust geven, dat hij op zijn manier iets kan betekenen.

Verder hebben mijn jongens de laatste keer (dat was deze week) van de uitvaartonderneemster het boekje 'Dag lieve....' gekregen. Dat is een werkboekje waarin je van alles kan schrijven, tekenen, plakken over de overledene en hoe het hele afscheid is gegaan. Misschien kunnen ze via de uitvaartorganisatie die betrokken is bij de crematie van je oma een dergelijk werkboekje regelen voor hem.

Verder weet ik niet of hij te groot is voor het boekje Kikker en de vogel...dat gaat over een vogel die dood is.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt. Veel sterkte de komende week en daarna.

groetjes van Purk

Oh, ik bedenk nog wat

vandaag tijdens de herdenkingsbijeenkomst heb ik mijn jongens een klein opschrijfboekje gegeven met een pen. Konden ze tijdens alle toespraken een beetje tekenen en schrijven. Dat hield ze mooi bezig.

Ze hebben trouwens zelf ook een rol gehad door een kaarsje aan te steken.

groetjes van Purk

Guinevere

Guinevere

27-11-2009 om 22:38

Daar heb ik zeker wat aan!

Dank je Purk, ik heb zeker wat aan je ideeën. Helaas heb ik ook te veel ervaring met het regelen van uitvaarten, alleen toen was mijn oudste nog véél te jong om het te beseffen.
Ik weet in detail hoe alles gaat verlopen, want wij zijn executeur-testamentair. Ik zal hem daar inderdaad zoveel mogelijk over vertellen en ik ga ook op zoek naar de site van het crematorium. De bieb is ook een héél goed idee. Knutselen houdt hij niet zo van (behalve met lego) maar het is wel een goed idee om hem een boeket te laten bestellen voor zijn over-oma, kan hij dat zelf op de kist leggen.
Hoe oud zijn jouw kinderen ook al weer en hoe reageerden ze op de uitvaart deze week? Hopelijk niet iemand te dichtbij die overleden is?

Lego

is het niet een idee om je zoontje een mooi bouwwerk van Lego te laten maken voor oma. Dat kan dan bij de kist staan en na afloop kan hij het weer meenemen.

Mijn zoons (9 en 6 jaar oud) hebben vandaag tijdens de herdenkingsbijeenkomst van mijn tante tijdens het informele gedeelte een toren van Kapla voor haar gebouwd. Ze hebben namelijk afgelopen augustus nog de Domtoren met haar beklommen.

Mijn tante was voor mijn kinderen een soort extra oma. En dat was waardevol, zeker omdat wij de afgelopen vijf jaar twee opa's en een oma hebben verloren en nu dus deze tante.

Groetjes van Purk

Guinevere

Gecondoleerd met het verlies van je oma.
Afgelopen zomer overleed mijn schoonvader, opa van mijn 3 kinderen (6,4,2 jaar oud). Het heeft hen idd wat geholpen dat ze tamelijk precies wisten wat er ging gebeuren. Verder was het voor hen heel fijn om ook een "rol" te hebben in het geheel, we hebben bijv. samen de kist gesloten. Ik begrijp dat zoiets niet mogelijk is bij jullie, maar wellicht wel in een andere vorm. Het lego-idee van Purk vind ik super. Of een miniatuur-lego-dingetje bouwen en aan oma meegeven in de kist. Zoiets. Je kunt hem evt. een tekening laten maken/briefje schrijven en meegeven.
Boeken die ik met de kinderen lees: Kikker en het Vogeltje (Max Velthuijs), Oma Pluis (dat is echt te kinderachtig denk ik, maar je hebt toch ook nog een jonger kind of vergis ik me?), Derk Das blijft altijd bij ons (S Varley), en wat ik werkelijk een prachtig prentenboek vind, maar dat is meer over de dood in het algemeen: De eend, de dood en de tulp (W. Erlbrüch).
Hier nog een link met kinderboeken met dit thema:
http://www.heermans.demon.nl/literatuurlijsttot8.htm

Sterkte!

Guinevere

Guinevere

28-11-2009 om 12:07

Reactie zoon

Hmmm, ik heb mijn zoon net gevraagd om iets moois te maken voor op de kist van oma. Zegt ie: "Ja, maar wat heeft dat nou voor een zin, ze merkt er toch helemaal niets meer van!". Pff, lekker figuur, die zoon van mij. Maar hij zit nu dan toch een tekening te maken.
Kikker vindt zoon-1 te kinderachtig. En zoon-2 is pas 2,5, die heeft helemaal niet door wat er aan de hand is. Dat laten we maar even zo.

Puck2

Puck2

28-11-2009 om 13:16

Guinevere

Ook van mij allereerst gecondoleerd met je oma. Behalve de boekjes uit de bieb zijn er ook vaak boekjes voor kinderen bij de uitvaartverzorger te krijgen. Daar staat dan precies is wat een begrafenis is en hoe cremeren in zijn werk gaat. In die boekjes is dan ook ruimte voor tekeningen etc. Gewoon even vragen bij de begrafenisondernemer.

kaatje43

kaatje43

28-11-2009 om 13:17

De vraag die bij mij opkomt

is: Wil hij zelf wel mee??

Guinevere

Guinevere

28-11-2009 om 13:56

Jawel, hij wil mee. Hij wil al een hele tijd een keer een begrafenis bijwonen (ja, echt).
Hij heeft een prachtig boeket getekend, met daarbij de tekst "jammer dat je dood bent liefe omaa". Deze tekening mag onder géén beding mee "gecremareerd" worden van hem.
Hij heeft me net tot in detail uitgelegd hoe zo'n "cremaratie" in zijn werk gaat. Waar hij die kennis nou weer vandaan heeft???
Ik moet toch nog contact opnemen met de uitvaartman, zal eens informeren naar zo'n boekje. En ruimte laten inbouwen voor het aansteken van een kaars door zoon-1. Zoon-2 gaat niet mee.

Tango

Tango

28-11-2009 om 20:56

Bij ons

Overleed Tangomans moeder toen Tangodochter bijna 7 was en Tangozoon ruim 3. Ze zijn de jongste kleinkinderen en we hebben ze allebei meegenomen naar de begrafenis. We vonden het zo incompleet als de jongste er niet bij was. Oma had 6 kleinkinderen die allemaal een kaars hebben aangestoken. Tangoman heeft een geluidstudio en had van de mensen die iets wilden zeggen, maar dit niet live wilden/konden een opname gemaakt. Ook van onze kinderen erbij, dit klonk echt heel mooi met muziek op de achtergrond. Tangodochter zei: dag oma F. ik zal je missen, kom je nog eens terug op deze wereld? Prachtige tekst helemaal zelf bedacht. Tangozoon zei gewoon: dag lieve oma F.
Voor Tangodochter hebben we ook het boekje Dag lieve.... gekregen van de uitvaartbegeleider. Dit heeft ze samen met ons helemaal ingevuld.
Oma overleed een dag nadat Tangodochter haar zwemdiploma A had gehaald, daar had ze heel graag bij willen zijn, maar ze lag toen in het ziekenhuis en kon niets meer (ze heeft een zware attack gehad). Een kopie van het A-diploma is mee het graf in gegaan. Beide kinderen hebben een tekening/kleurplaat gemaakt.
Wat ik erg prettig heb gevonden is dat ik vantevoren met mijn moeder heb afgesproken dat zij er was als extra ondersteuning voor de kinderen. Dit was bijvoorbeeld handig toen Tangozoon na de plechtigheid moest plassen. Zij kon dan met hem gaan. Zo heb je zelf een beetje je handen vrij. Misschien kun jij ook met iemand zo'n afspraak maken.
Tangodochter is er nog best lang verdrietig van geweest. We hebben thuis een foto van oma neergezet met een kaarsje erbij. Eerst moest de kaars dagelijks aan van haar. Nu soms nog met bijzondere dagen (verjaardag van oma, sterfdag). Ze heeft ook een cd-tje gekregen met de uitvaartmuziek dat ze in het begin heel veel draaide. Op een gegeven moment was dat over.
Heel veel sterkte op deze moeilijke dag.

anna van noniemen

anna van noniemen

29-11-2009 om 12:21

Allereerst

gecondoleerd...Het zijn nooit de makkelijkste dingen...

Hier was zoon ook 7 toen zijn oma overleed en dit was de oma die ook echt oma was....lastig uit te leggen...hoe dan ook, hij was er stuk van. In die tijd zaten we net in de onderzoeken en wisten we nog niet dat hij ADHD had. Een ding weet ik wel, de verwerking gaat bij deze kinderen ook anders...Bereid je daar op voor, dat ook dit weer niet gaat zoals in de boekjes staat beschreven....En verder, praat gewoon met hem hoe hij het wil. Hier wilde zoon absoluut niet bij oma kijken....Hoe ze in de kist lag enzo. Ik heb hem ook verteld dat ik dat bij mijn oma wel gedaan had en dat ik dat niet fijn vond....in de kist zien mensen er toch vaak anders uit dan toen ze nog leefden, hoezeer ze ook hun best doen. Bij mijn opa ben ik dan ook niet gaan kijken. Dat heb ik zoon eerlijk verteld. Hij koos toen ook niet te gaan kijken. PEr ongeluk heeft hij toch een glimp opgevangen en zoals ik al verwachtte, een nachtmerrie...In het huisje waar we toen verbleven (oma woonde nogal ver weg) kwam hij dus midden in de nacht naar ons gerend....hij droomde dat wij net zo wit zagen als oma in de kist en is in paniek naar ons gerend....dat was dus wat ik had willen voorkomen...Het heeft hem nog lang achtervolgd....

Boeken

Guinevere, gecondoleerd met het overlijden van je oma...

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar op de website/webshop
http://www.in-de-wolken.nl/ worden allerlei boeken, brochures en dergelijke per leeftijdsgroep genoemd. Zelf heb ik een aantal van deze boeken gewoon in de bieb kunnen lenen. Het boekje: 'De meest gestelde vragen over kinderen en de dood' kregen we van de uitvaartonderneemster en vond ik nuttige informatie bevatten. Kort en bondig, maar zeker nuttig.
Sterkte met alles!

ayla

ayla

01-12-2009 om 16:52

Hier

Hier is oma een paar weken geleden gestorven, met ayladochter (5 jr) is uitgebreid gesproken wat er gebeurt en waar omi nu is. Ze wilde ook veel weten, wat gaat er dan naar de hemel is omi in die kist ligt. In de kerk was ze echt even heel erg verdrietig, ook vanwege de huilende mensen om haar heen. Ze heeft toen lekker even bij mij op schoot gezeten. Ze is van te voren samen met mij naar de bloemist gereden en heeft toen een mooi klein boeketje uitgezocht dat ze op de kist mocht leggen. Ze vond het geweldig dat dat helemaal vooraan lag en iedereen dat kon zien. Het enige waar ze teleurgesteld over was dat ze niet kon zien dat omi de oven in ging, dat had ik haar dus duidelijker meten uitleggen.

Guinevere

Guinevere

01-12-2009 om 22:01

Vandaag

De uitvaartdienst was vandaag en ik was erg trots op Zoon en zijn gedrag. Wat een voorbeeldig kind heb ik!
Hij is erg cool onder alles. Hij zei wel dat hij probeerde blij te doen en niet verdrietig want verdrietig doen vond hij niet zo leuk. Natuurlijk heb ik verteld dat ik liever heb dat hij huilt als hij verdrietig is dan dat ie stoer loopt te doen.
Hij mocht de kaarsen aansteken naast de kist en heeft zelf zijn tekening op de kist gelegd. Later heeft hij persoonlijk gecheckt of die wel keurig met de bloemen op het bloemenveldje was neergelegd.
Een boek hebben we (nog) niet. De werkelijk geweldig fijne meneer van de uitvaartonderneming heeft hem na de dienst nog uitgebreid verteld hoe alles in zijn werk ging. Zo kon zoon mij vertellen dat Oma over één maand wordt uitgestrooid. Verder heeft zoon er blijk van gegeven dat ie over een enorme praktische realiteitszin beschikt, dat vond ik zooo mooi om te zien en het lijkt me een nuttige eigenschap in zijn verdere leven (zeker gezien zijn ADHD).
Ayla, wat een heerlijke nieuwsgierige dame heb jij toch zeg, die alles tot en met de oven wil weten!
Allemaal bedankt voor de reacties, daar hebben jullie me absoluut mee geholpen!

Guineverre

wat fijn dat het zo goed verlopen is. Zo zie je maar, een verdrietige ervaring kan dus ook nog wat positiefs brengen. Je zoon deed het gewoon hartstikke goed.

Sterkte de komende tijd, ook met het afhandelen van alles.

groetjes van Purk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.