Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Boeken over overleden kinderen

Hallo allemaal,
Ik vroeg me af, of iemand hier een boek heeft over kinderen die overleden zijn door een verkeersongeluk.
Mijn vriendin heeft haar dochter op 8 jarige leeftijd verloren en zoekt herkenning in verhalen van anderen, maar kan nergens zulke verhalen vinden. De meeste boeken die we samen vonden gaan vaak over hele jonge kinderen óf verlies bij geboorte of door een ziekte en zij zoekt echt verhalen die overeenkomen.
Met toestemming van haar vraag ik het hier. Het is nog maar kort geleden en in een praatgroep oid wil ze (nog) niet en op de website voor ouders met overleden kinderen zijn er alleen boeken te vinden over de fases die je mee maakt bij rouwverwerking.
Heeft iemand een tip voor ons?

Met vriendelijke groeten,
Simsalie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wilma

Wilma

15-05-2009 om 09:56

Site van de vook

De Stichting Ouders van een Overleden Kind (VOOK) heeft een site, daar staat een boekenlijst op. Verder weet ik dat een keer hun blad (De Rondzendbrief) over verkeersongelukken heeft gegaan als hoofdonderwerp, wie weet kun je dat nummer wel bij ze opvragen.

Ook komen er 'gewoon' vaak lotgenoten met zulke verhalen, ook over kinderen die wat ouder zijn zoals jij beschrijft.

Ik zou daar eens kijken als ik jou was.

Groetjes,
Wilma

Bastet

Bastet

15-05-2009 om 19:29

Aanvulling

En op het forum van VOOK kun je misschien ook deze vraag stellen?
Groetjes,Bastet

Titel

Hoi Simsalie, ik vond deze titel: Een plekje voor Koen : een zoektocht na de dood van mijn eerstgeboren zoon / Gerrie Langenberg
De beschrijving erbij:
Een dagboekachtig boek waarin een moeder vertelt over de twee jaar vanaf het moment dat de oudste van twee zonen op tienjarige leeftijd werd doodgereden. Zij vertelt zowel over de contacten met politie, ziekenhuis en justitie, als over de impact en de verwerking in het persoonlijke leven van de gezinsleden. Daarnaast geeft zij inzicht in het geestelijke proces waarin zij terechtkomt. Opgegroeid in een streng protestants gezin, had ze afstand (genomen) van die en andere geloofsrichtingen, maar al bezigzijnde met het verlies en de beleefde relatie met haar overleden zoon, krijgt in haar een nieuwere vorm van christelijk geloven een plaats. Het boek is passend geïllustreerd: diverse foto's en tekeningen in zwart-wit en een enkele tekst van de overledene. De verschillende elementen en thema's zijn op een vloeiende manier in elkaar overlopend. Heldere stijl en niet opdringerig van toonzetting. Een bijzonder boeiend en toegankelijk persoonlijk document. Zeer geschikt voor lotgenoten als bron vol herkenning, maar ook voor een breder publiek een sprekend boek.

Hopelijk heb je hier wat aan. Veel sterkte voor je vriendin!

Simsalie

Simsalie

17-05-2009 om 10:04 Topicstarter

Bedankt mickey

Juist dat is wat ze zoekt. Ik zal voor haar kijken of misschien wil ze dat zelf doen.
In ieder geval bedankt,
Groetjes Simsalie

Graag gedaan

Misschien zijn er nog wel meer hoor, vraag eens bij je bibliotheek anders?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.