Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

evennonick

evennonick

16-09-2014 om 19:21

cadeautje voor overleden baby (een van een tweeling)

Een moeder van een klasgenoot en vriendje van mijn kind was in verwachting van een tweeling. Nu moet ze bijna bevallen, maar onlangs is een van de kindjes overleden in de buik. Verschrikkelijk natuurlijk. Ik wilde graag tzt een cadeautje geven, voor beide kindjes, misschien met wat andere moeders samen, maar wat is gepast?

Jane

Jane

16-09-2014 om 22:15

Kennis

Een kennis van me heeft ooit parelarmbandjes cadeau gekregen met gekleurde kralen ertussen. De kleur stond voor het geslacht van het kind en er was ook iets met het aantal kralen versus het aantal jaren tussen de kinderen en de ouders waren vertegenwoordigd met een kleinere zilveren of gouden kraal. Was op maat gemaakt, prachtige symboliek maar nog wel heel draagbaar.
Ik heb een keer twee mooie gekleurde parels aan één hanger gekocht, maar daar waren beide kinderen overleden. Een keer met een paar mensen samen een eenvoudig zilveren fotolijstje gekocht. En een keer met de hele straat iedereen één witte roos zodat het hele huis vol stond.
Moeilijk hoor, het liefst zou je dit soort dingen helemaal niet willen kopen.

evennonick

evennonick

17-09-2014 om 10:39

fotolijstje

Zou een tweeluik fotolijstje wat zijn? Ik weet niet of ze al wordt bedolven onder de hangertjes en fotolijstjes. Of twee beertjes aan elkaar. Maar alles wat ik bedenk kan ook weer zo verkeerd vallen ben ik bang. Ook omdat ik niet tot de intimi behoor..

Evanlyn

Evanlyn

17-09-2014 om 10:46

Moet je ze wel wat geven?

Ik zou daar denk ik niet op zitten te wachten. Bovendien krijgen ze natuurlijk wel een hopelijk gezond kindje, dus dat zou toch de overhand moeten hebben, als je bij het kraambezoek maar ruimte geeft om ook het verdriet te bespreken. Maar jij kent ze natuurlijk, ik niet.

evennonick

evennonick

17-09-2014 om 10:56

Evenlyn

Misschien is het ook beter van niet, ik wil ook zeker niet onmiddellijk op visite, tenzij ze aangeven dat ze dat willen. Ik heb wel contact met de moeder.

Barvaux

Barvaux

17-09-2014 om 11:03

hmm

Ik vind dat inderdaad meer iets voor familieleden en een goede vriendin. Er over praten en er naar vragen lijkt mij voldoende en wellicht ook nog een apart kaartje als het kindje één jaar wordt.

evennonick

evennonick

17-09-2014 om 11:10

Ok, een kaartje zeker. Maar ik ga tzt wel op kraamvisite. Ik denk dat ik dan beter gewoon vooral de moeder kan verwennen.

Jesse_1

Jesse_1

17-09-2014 om 11:22

Eh...

Het hangt heel erg van de mensen af op wat voor manier zij ermee omgaan.
Het overleden kind is óók hun kind, dus negeer het niet, of benadruk niet teveel dat ze 'er gelukkig nog eentje hebben'. Het verdriet om het verlies is niet minder omdat ze er één overhouden (als je 4 kinderen hebt en er overlijdt er één is dat niet minder erg dan als van iemand het enige kind overlijdt).

Misschien nog wat tips en inzichten:
http://twinspiratie.nl/content/view/73/

Op het forum hier heeft in het verleden wel eea aan tips gestaan, maar helaas door het vernieuwde forum niet meer te achterhalen.

evennonick

evennonick

17-09-2014 om 11:26

Jesse

maar dat weet ik allemaal en daar ben ik het helemaal mee eens. Vandaar dat ik niet met een vrolijke knuffel aan wil komen zetten.

Evanlyn

Evanlyn

17-09-2014 om 12:54

evennonick

Ja, dat wou ik ook nog zeggen! Jij bent je in elk geval bewust van het verdriet, daar komt je vraag tenslotte ook vandaan. Je zal het nooit in je hoofd halen te zeggen: nou ja, je hebt er nog een en wees daar nou maar blij mee. Reken maar dat ze dat hier en daar wel te horen krijgen. Dus de manier waarop jij hier in staat zal al fijn voor ze zijn, dat ze bij jou de ruimte voelen om ook te rouwen.

Misschien eerst een kaartje waarin je vreugde en verdriet beide benoemt, zodat ze weten dat ze beide bij je kunnen uiten, en dan bij het bezoek toch die vrolijke knuffel? Want dat geluk is er natuurlijk ook.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-09-2014 om 15:05

Persoonlijk

Ik vind een kado voor een overleden kind heel persoonlijk en ik zou zoiets nooit met anderen samen doen. Dat zou ik echt bij mezelf houden.

Kaartje vooraf?

Is het een idee om vooraf een kaartje te sturen met een aantal moeders? Om vader en moeder sterkte te wensen met een bevalling die geluk maar ook verdriet zal brengen?
Dat er aan ze gedacht wordt?

Ik weet dat het ook zinvol kan zijn om goed te luisteren. Ik wist op een gegeven moment nog de naam van een overleden baby na een jaar en dat ik daar op terug kwam werd wel op prijs gesteld.
Dat het kindje dat er niet meer is ook nog meetelt.
Zelf heb ik 2x een miskraam gehad. Mijn kinderen weten daarvan en weten ook nog hoe die niet levend geboren kindjes dan heten.

Al teveel symbolische giften lijken me snel nogal pijnlijk worden.
Je kunt misschien liever een fles lekkere wijn of cognac, net waar ze van houden, voor de ouders geven na de bevalling dan een al te symbolisch kraamcadeautje.

evennonick

evennonick

17-09-2014 om 18:04

andere ouders

Ja, ik zie een symbolisch cadeautje ook niet meer zitten. Ik weet eerlijk gezegd niet of er andere ouders op de hoogte zijn, alhoewel er wel in de klas over is gesproken. Is wel een idee, samen een mooie kaart!

Kaaskopje

Kaaskopje

18-09-2014 om 00:08

Knuffelbeest

Misschien is het een mooi gebaar om twee knuffelbeestjes te geven en erbij te zeggen dat je niet voorbij wilde gaan aan het verdriet wat ze hebben moeten meemaken.

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2014 om 09:55

En...

Op www.troostgeschenk.nl vindt je heel veel symbolische cadeautjes, misschien kun je daar wat inspiratie opdoen.

Hanne.

Hanne.

28-09-2014 om 10:52

waarom tzt

Geen suggestie mbt een cadeautje, maar waarom wil je tzt wat doen? Waarom niet nu? Het kindje is al overleden gevoelsmatig zou ik nu een kaartje sturen om ze strekte te wensen oid.

evennonick

evennonick

28-09-2014 om 11:13

Hnne

Dat heb ik natuurlijk meteen gedaan, ze zijn inmiddels geboren; twee kaarten. En ik spreek de vader ook zowat elke dag. Ik dub nog over nog een knuffelbeest of een ander, meer troostgeschenkcadeautje. Eerst maar eens kijken op die site, dank je wel.

Doe wat je hart je ingeeft.

"Zeg liever dit niet, doe dat niet, denk daaraan, geef maar niets". Allerlei goedbedoelde raad. Ik vind dat je moet doen wat je hart je ingeeft. Negeren is het ergste. Ik zou blij zijn als je op de stoep staat met een dubbel fotolijstje, een knuffelbeer, een bosje bloemen of met niets. Je bent er en je probeert mee te voelen in het geluk en het verdriet, respect!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.