Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Echo en vragen

Mijn dochter kwam er 3 weken geleden achter dat ze zwanger is. Week later kreeg ze een echo. Spannend want ze heeft eerder een miskraam gehad. De echo toonde een zwangerschap van 6 weken en 3 dagen en een kloppend hartje. Al een opluchting. Hormonen volop. Misselijk moe borsten pijn gekke cravings. Afgelopen vrijdag had ik een " pret echo " gepland bij een echo bureau. Ze zou dan 8 weken en 3 dagen zijn. 
Ze ging liggen en de vrouw vroeg hoever ze zou moeten zijn. 8 weken en 3 dagen dus. Die vrouw keek heel snel en zei ik zie hier wel iets maar dat is geen 8 weken. Snel meten en er stond 6 weken en 3 dagen. En klaar. Dit is niet goed zei ze. Zal ik je verloskundige bellen? Dat heeft ze gedaan en de verloskundige zou terug bellen. 
Vanaf t moment dat we binnen waren stonden we met 5 minuten buiten. De echo was uitwendig. 
Verloskundige belde een paar uur later en vroeg wat mijn dochter wil. Zelf wachten of curettage. Zelf wachten kan lang duren. Dus mijn dochter zei dan maar de gynaecoloog. Daar moet ze aankomende vrijdag naar toe. 
Ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt maar ik vind het een hele vreemde situatie. Had gedacht dat de verloskundige nog wel een inwendige echo zou maken omdat je het dan beter kunt zien. Maar niks. 
Dus veel verdriet maar ergens misschien nog een sprankeltje hoop. Ook al weet ik dat die kan vrijwel nihil is. 

Iemand hier ervaring mee? 

Liefs

Ach, wat triest. Geen ervaring mee, maar als je dochter dat wil kan ze vast bij de vk nog een extra echo laten maken. En anders bij de gyn. Ik zou bij een 2e miskraam meteen vragen naar onderzoek trouwens als ze toch al bij de gyn is.

Sterkte voor je hele gezin.

Wat vervelend voor je dochter dat je er op deze manier achter komt dat het weer niet goed gaat, niet dat er een goede manier is maar je verwacht wat medeleven. 

Maar een pretecho buro is niet meer dan dat, ze doen geen medische onderzoeken, hebben waarschijnlijk niet eens de apparatuur er voor. Ze doen ook geen andere klinische metingen. Waarschijnlijk hebben ze er ook de opleiding niet voor.

Er is altijd een grotere kans bij vroege zwangerschappen voor 12 weken dat het nog mis gaat. Ik snap dan ook niet dat een pretecho buro al voor 12 weken een echo afspraak accepteerd.
We zouden moeten stoppen met medische handelingen voor de lol uitvoeren. 

Wat verdrietig voor jullie dochter. En ook voor jullie uiteraard.

Ik verwacht dat ze inderdaad nog een echo doen. Heeft ze gelijk al een afspraak voor de curettage of alleen een afspraak bij de gynaecoloog? Bij mij vroegen ze daar zelf al wel of we nog een echo wilden.

Een tweede (vroege) miskraam is helaas niet uitzonderlijk, dus meteen onderzoek doen lijkt mij dat ze dat nog niet doen.
Bij ons na 4 vroege miskramen (eigenlijk 5, want ook een voor kind 1) hebben ze wel bloedonderzoek gedaan en daar kwam niets uit. Zonder problemen nog 2x zwanger geworden en gezonde kinderen.

Wat ik nog wel wil meegeven: een curettage is wel echt een ingreep. Ik begrijp dat afwachten onzeker en vervelend is, maar bij mij was na de curettage mijn hele cyclus overstuur. Het heeft een aantal maanden (4 of 5) geduurd voordat ik volgens mij weer een eisprong had (tussendoor af en toe een bloeding, maar geen echte menstruatie).

Overigens wel eens met mana_sutiyuq dat ik niet begrijp dat een pretecho bureau al zo vroeg pretecho's doet.

Jesse_1 schreef op 02-11-2025 om 12:26:

Wat verdrietig voor jullie dochter. En ook voor jullie uiteraard.

Ik verwacht dat ze inderdaad nog een echo doen. Heeft ze gelijk al een afspraak voor de curettage of alleen een afspraak bij de gynaecoloog? Bij mij vroegen ze daar zelf al wel of we nog een echo wilden.

Wat ik nog wel wil meegeven: een curettage is wel echt een ingreep. Ik begrijp dat afwachten onzeker en vervelend is, maar bij mij was na de curettage mijn hele cyclus overstuur. Het heeft een aantal maanden (4 of 5) geduurd voordat ik volgens mij weer een eisprong had (tussendoor af en toe een bloeding, maar geen echte menstruatie).

Overigens wel eens met mana_sutiyuq dat ik niet begrijp dat een pretecho bureau al zo vroeg pretecho's doet.

Inhakend hierop: het lijkt mij heel logisch om eerst nog n controle echo te doen VOOR de curettage. Wat als dat pretecho bureau t bij t verkeerde eind heeft....

Ik heb na n miskraam (met ca 8 weken) ook n curettage gehad. Situatie is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar,  maar ik zat gelijk weer strak in mn cyclus. Dus dat kan mogelijk toch meevallen? 

Sterkte voor je dochter en jullie!

Kunnen ze dit wel goed genoeg zien met een uitwendige echo? En kunnen ze dan wel een goede meting doen? Ik zou toch eerst nog een goede inwendige echo willen voor ik drastische beslissingen nam.
Mocht het echt mis zijn, dan is dat heel verdrietig. Ik heb alleen miskramen gehad die vanzelf op gang kwamen, dus geen ervaring met curretage. Sterkte voor jullie allemaal!

Sharon4

Sharon4

02-11-2025 om 17:45 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 02-11-2025 om 16:55:

Kunnen ze dit wel goed genoeg zien met een uitwendige echo? En kunnen ze dan wel een goede meting doen? Ik zou toch eerst nog een goede inwendige echo willen voor ik drastische beslissingen nam.
Mocht het echt mis zijn, dan is dat heel verdrietig. Ik heb alleen miskramen gehad die vanzelf op gang kwamen, dus geen ervaring met curretage. Sterkte voor jullie allemaal!

Geen idee. Het is wel lastiger als je zo pril zwanger bent. En zeker gaat ze van te voren nog een echo laten maken inwendig. 

Dank je wel ❤️

Was er ook geen kloppend hartje? Of is daar niet naar gekeken, want je schrijft er niets over.
Ik vind het wel een raar verhaal, om eerlijk te zijn. Als het alleen op basis van de grootte is, maar het hartje nog klopt, zou er nooit zomaar een curettage gedaan worden. Er kan tenslotte ook een meetfout gemaakt zijn. 

Schemerlampje schreef op 02-11-2025 om 16:55:

Bij mij kon je het alle keren prima zien uitwendig, maar die metingen zijn sowieso niet erg betrouwbaar, inwendig ook niet. Ik mag aannemen dat er ook geen kloppend hartje meer was.

Ik snap dat jullie verward zijn en een sprankje hoop koesteren. Het kan natuurlijk, maar het zou wel vreselijk slordig zijn .

De gynaecoloog zal idd inwendig nog even goed kijken. 

Naast curettage is er trouwens nog een optie om het op te wekken met pilletjes, die je dochter dan in moet brengen. Bij mij ging dat 1 keer in 1 keer goed. De 2e keer dat ik een missed abortion had moest ik het herhalen, en was ik nog niet helemaal schoon. Om die reden zijn gynaecologen er niet altijd fan van. 

sterkte!

Sharon4

Sharon4

02-11-2025 om 21:15 Topicstarter

Engeltje schreef op 02-11-2025 om 11:03:

Ach, wat triest. Geen ervaring mee, maar als je dochter dat wil kan ze vast bij de vk nog een extra echo laten maken. En anders bij de gyn. Ik zou bij een 2e miskraam meteen vragen naar onderzoek trouwens als ze toch al bij de gyn is.

Sterkte voor je hele gezin.

Dank je wel 

Sharon4

Sharon4

02-11-2025 om 21:18 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 02-11-2025 om 17:49:

Was er ook geen kloppend hartje? Of is daar niet naar gekeken, want je schrijft er niets over.
Ik vind het wel een raar verhaal, om eerlijk te zijn. Als het alleen op basis van de grootte is, maar het hartje nog klopt, zou er nooit zomaar een curettage gedaan worden. Er kan tenslotte ook een meetfout gemaakt zijn.

Nee ze zag geen kloppend hartje dat ben ik er idd vergeten bij te zeggen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.