Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Laura

Laura

23-07-2015 om 10:23

Hoe regel je een uitvaart...

Wanneer je met veel familieleden geen contact hebt?
Ik schets de situatie, ik zorg samen met man man al jaren voor mijn dementerende schoonmoeder. Zij heeft nog twee dochters die geen contact meer met haar wilden.
Schoonmoeder heeft 2 jaar geleden een brief opgesteld( vond ik gister) waarin zij aangeeft dat haar dochters pas na de begrafenis op de hoogte mogen worden gebracht omdat ze bij leven zich ook nooit geïnteresseerd hebben.
Inmiddels hebben mijn man en ik wel bedacht dat zij voor de begrafenis al op de hoogte worden gebracht, wij leggen de keuze bij hun neer. Het is niet de bedoeling dat ze met de condoleance in de rij naast ons staan.

Maar het is vakantietijd, veel vrienden zijn weg, behalve mijn moeder en zusje heeft uit mijn familie nooit naar mijn schoonmoeder gevraagd of omgekeken.

Wij willen dus de uitvaart net zo houden als dat het in haar leven ging, alleen wij erbij.
Tijdens condoleren is iedereen welkom.
Aan de andere kant lijkt het me ook zo sober op deze manier, beetje triest, sta je dan met z'n drietjes en oma in de kist.
Wie heeft er voor ons mooie ideeen om dit zo netjes mogelijk te regelen?

Lusithania

Lusithania

23-07-2015 om 10:34

Mijn vader

Toen mijn vader overleed waren de enigen die bij de crematie waren: mijn moeder, mijn oom en tante en mijn zussen met gezin. In totaal waren wij met 12 personen. De kaart werd verstuurd pas na de crematie.
Door de begrafenisverzekering zaten wij vast aan een veel te grote zaal in het crematorium.
Toen een tante overleed is ze thuis opgebaard en daar was ook een soort afscheids'feestje'.
Het was een heel gezellig samenzijn en drie mensen zijn meegegaan naar het crematorium 'om de kist weg te brengen'.
Eigenlijk vond ik het afscheid van mijn tante veel 'gezelliger' en huiselijker dan met mijn vader in die grote zaal.

Mijntje

Mijntje

23-07-2015 om 11:18

woonkamer

Eerder leek mij besloten begrafenissen heel treurig, intussen na twee begrafenissen (in de woonkamer en vandaar uit naar de begraafplaats) vind ik dit juist intiem, met alleen directe familie en goede vrienden. Ik zou intussen eigenlijk zelf ook niets anders wensen.

Doordat het heel informeel was stonden we ook niet in een rij om een handje te geven.
Lijkt me een goed plan, aan die familie de keuze te geven. Het is wellicht voor hen toch belangrijk om afscheid te nemen.
Is er geen hele kleine zaal zodat die er niet zo leeg uitziet? Of bij iemand van jullie in een grote woonkamer?

Combineren.

De uitvaart voor wie er graag bij wil zijn. Misschien die lieve buurvrouw erbij, of de thuiszorg, of een vriendin van vroeger, misschien vrienden/collega's van je man? En dan geen officieel condoleren, kop koffie met wat lekkers en dan komen er vanzelf mensen naar je toe.
Is je schoonmoeder gisteren overleden? Gecondoleerd.
Ik zou ook de 2 dochters gelegenheid geven om afscheid te nemen of ze moeten je schoonmoeder iets vreselijks hebben aangedaan.

Nur

Nur

23-07-2015 om 13:36

Vanuit huis

Ik zou de uitvaart vanuit huis doen. Thuis een intieme dienst met de mensen die je er graag bij wilt hebben. Thuis voelt het niet leeg en het is sowieso veel mooier en om zoiets vanuit huis te doen dan in zo'n kil zaaltje zonder enige sfeer. Zeker in een klein gezelschap. Je kan dan alledrie bijvoorbeeld eventueel wat zeggen, een gedicht voordragen of gewoon even samen zijn in stilte. En dan samen naar de begraafplaats. Je kan dan daarna nog de gelegenheid bieden te condoleren voor mensen die wel naar de begravenis zijn gekomen maar niet bij de uitvaart waren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.