Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Hoe zoon te ondersteunen? [na zelfmoord van kennis]

Gisterenavond hoorde ik van mijn jongste zoon (net achttien) dat een goede kennis zelfmoord had gepleegd. Hij had het de dag ervoor gehoord en het was al enige tijd geleden gebeurd (buitenland speelt hier een rol in). Had al een tijd lang niets gehoord en laatste bericht was dat vriend vrij ziek was geweest maar aan de beterende hand.

Zoon zelf lijkt zich er op het eerste gezicht goed doorheen te slaan, 'dwingt' zichzelf om met zijn beste vriend naar de film te gaan, met vrienden dingen te doen, naar training te gaan en meer van die dingen, maar gaf ook toe vannacht nauwelijks geslapen te hebben.

Hij heeft, hoe cynisch dat ook klinkt, 'ervaring', althans meer dan de meeste jongens van zijn leeftijd, maar dit is toch een 'eerste keer' dat het niet familie maar vrienden betreft. Heeft iemand tips hoe ik/wij hem hierbij kunnen steunen?

Paul

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Praten

Ik ben in het algemeen niet zo'n voorstander van 'praten' maar nu lijkt het me toch wel belangrijk. Praten vooral om te achterhalen op welke punten deze gebeurtenis voor hem ingrijpt. Praten ook, omdat bekend is dat zelfdoding in de omgeving een soort drempelverlagend effect heeft: als die oplossing bestaat blijken mensen eerder zo'n stap te zetten.
Wellicht kun je beginnen over jezelf te praten: hoe zou het voor zou zijn als je kind zoiets zou doen. Wat zou hij zeggen tegen die vriend als hij nog de kans had. Wat zou je met elkaar voor signaal kunnen afspreken om te voorkomen dat iemand ooit zoiets doet zonder dat de ander het vooraf doorheeft. En dan ook afspreken dat je het niet laat gebeuren en alles gaat doen om het te voorkomen. Zo'n soort 'veiligheid' om hem heen creƫren. Als dat nodig mocht blijken te zijn.

Tsjor

Site

Kijk eens op de website www.113online.nl
Een tijdje geleden was er naar aanleiding van de oprichting van deze site een programma over zelfmoord bij de BNN, erg respectvol gebracht. 113online is er voor mensen met zelfmoordgedachten maar ook voor nabestaanden. Misschien heeft hij er zelf iets aan, of geeft het aanknopingspunten voor een gesprek?

Sterkte!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.