Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Man van kennis overleden, wat nu doen.

Enige weken geleden is de man van een kennis (praatje op straat, vroeger iets meer contact gehad)plotseling overleden. Ik ben er erg mee bezig en vind het vreselijk voor haar en haar 3 kleine kinderen.
En nu mijn vraag, ik wil zo graag iets voor haar doen, haar laten weten dat ik aan haar denk, iets. Ik kan natuurlijk een kaartje sturen, maar ik heb het idee dat ik me er daarmee nogal makkelijk vanaf maak, of ik niet even langs moet ofzo. Maar aan de andere kant ben ik nog nooit bij haar langs geweest, is het dan niet gek om dat nu wel te doen? Vind het erg lastig, wat is nou normaal in zo'n situatie.
Ik heb overigens nadag ik het hoorde direct een kaartje gestuurd en ben te condoleren geweest. Op straat ben ik haar al meerdere keren tegen gekomen, maar nooit in zo'n situatie dat je even een praatje maakt.
Iemand ideeen?
Groetjes Marije

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-09-2012 om 14:24

Misschien

toch dat kaartje. Niet om je er van af te maken, maar dan kun je uitleggen wat je hier nu zegt: dat je graag wilt weten hoe het nu met haar gaat, dat je het erg vervelnd vindt dat je de keren dat je haar zag niet echt de kans had haar dat te vragen. Omdat je bang bent dat dit nog vaker gaat voorkomen (zo'n formulering zou ik dan ook echt gebruiken) laat je haar nu per kaart opnieuw weten dat je meeleeft en dat je graag wat voor haar zou willen doen als ze daar behoefte aan heeft.
Zoiets....
Lief dat je daar aan denkt trouwens.
Aagje

caton

caton

29-09-2012 om 16:59

Les van mijn tante

toen haar man plotseling op jonge leeftijd overleed, had ze daar natuurlijk heel veel verdriet van. Wat ze heel moeilijk vond is als ze op straat liep of in een winkel dat er dan mensen naar haar toekwamen om te vragen hoe het met haar ging. Want zij zat dan met allerlei emoties die ze niet kwijtkon op dat moment.
Natuurlijk weet ik niet of het voor iedereen zo is, maar ik heb er van geleerd dat ik niet op straat/in een winkel aan zo iemand ga vragen hoe het is, maar dan later een kaartje in de bus doe of zo. Of vragen of ze het op prijs stelt als je een keer langskomt?

lottie

lottie

29-09-2012 om 17:39

Hoe weet je nu of betrokkene er wel of niet over wil/kan prate?

Ik heb dat ook weleens met en collega gehad. Zijn vrouw heeft zelfmoord gepleegd. Wil hij nou wel of niet dat bijv collega's erover beginnen? Als mensen er niet over beginnen hoeft het lang niet altijd geen betrokkenheid te betekenen, maar vorzichtigheid. Als collega's hebben we het erover gehad en hebben iets bedacht, wt waarschijnlijk niet werkt... Als je iets mee hebt gemaakt draag je een kleine soort van button, heel klein speldje. Als je de rode draagt wl je er niet over aangesproken worden, als je de groene draagt juist wel. Dit zou het voor alle partijen wat gemakkelijker maken, maar is waarschijnlijk niet uitvoerbaar....

Rafelkap

Rafelkap

29-09-2012 om 19:23

Praatje

Ik denk dat niets zo erg is als dat iedereen niks zegt en het lijkt of er niks is gebeurd. Ik zou zeker eens langs gaan voor een praatje over hoe het gaat. Het is voor iedereen ongemakkelijk en daarom des te pijnlijk dat niemand dan iets doet. Dus volg je hart, evt. met een stuk cake die je zelf niet helemaal op kan.. Je hoeft heus geen uren te blijven plakken.

marije123

marije123

29-09-2012 om 22:03 Topicstarter

Blijft lastig

Ja, misschien moet ik toch maar een kaartje sturen. Daar kan ik natuurlijk in zetten dat ze me altijd kan bellen als ze iets nodig heeft, maar ik weet ook dat ze dat toch niet doet. Toen mijn dochtertje overleden was kreeg ik ook van veel mensen te horen: als we wat voor je kunnen doen?, als je ons nodig hebt, bellen he. Tsja, dat doe je dus eigenlijk niet, het is (vond ik) veel fijner als mensen dat initiatief zelf nemen en bv met een pan eten aan de deur kwamen. Maar... dat durf ik dus niet zo goed, ben nogal bang me op te dringen.
Zouden jullie het opdringerig vinden?

Fiorucci

Fiorucci

29-09-2012 om 22:36

Nee

Ik zou het juist enorm waarderen!

Ely

Ely

30-09-2012 om 09:18

Marije

Volgens mij dring je je niet op als je zoiets doet maar laat je zien dat je aandacht hebt voor de mensen om je heen.

Rare tip misschien maar maak anders een hartige taart. Die kan vaak makkelijk gegeten en opgediend worden (ook als lunch en borrelhapje) en schuif je ook makkelijk nog even de koelkast in. Multifunctie eten

En als je er een kaartje bij doet waarop je schrijft zoals je hier schrijft weet ik zeker dat je iets moois brengt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Snuggle's

Snuggle's

30-09-2012 om 20:17

Eten

Toen mijn moeder overleed kwam een van de buren een stoofpot brengen aan de deur. Ik vond het zo ontroerend mooi, helemaal niet opdringerig juist.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.