Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Overlijden

Hallo,

Onlangs is mijn vader overleden en ik wordt nu geconfronteerd met grote problemen omtrent de verkoop van het huis (in waarde gedaald met deze markt) en een te hoge hypotheek. De aanwezige overlijdensrisicoverzekering dekt helaas niet de hele schuld.
Ik wordt nu een beetje zenuwachtig en wil dit voor mijn vrouw en kinderen in ieder geval goed regelen.
Heeft iemand ervaring met http://www.overlijdensrisicoverzekering.nl?
Ze hebben de laagste premie en de laagste adviesvergoeding, ik kan alleen weinig recensies van hun vinden.

Groet,

Ruud Verweij

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

29-12-2012 om 12:09

Ruud

Allereerst gecondoleerd, naar dat jullie verlies met zoveel financiële kopzorgen gepaard gaat. Ik kan je helaas wegens gebrek aan ervaring geen advies geven, behalve de tip om je bericht nog een keer in Werk, recht en geld te plaatsen, daar is de kans iets groter dat er mensen rondlopen die je wel advies aan de hand kunnen doen. In elk geval veel sterkte!

Tihama

Tihama

29-12-2012 om 14:49

Vergelijken

Ik zou eens vergelijken via independer.nl
Ik heb net jouw site bekeken, maar ik moet privegegevens geven om een antwoord te krijgen en dat zie ik niet zitten.

Er bestaan een aantal aanbieders uit het buitenland met weinig trackrecord. Ik zou niet primair selecteren op de laagste, maar op degene die ook deel zijn van een grotere organisatie. Je wil niet meemaken dat je overlijdensrisicoverzekering failliet is.

Ik heb zelf goede ervaringen via independer. Voor alle verzekeringen die zij aanboden, heb ik dan ook steeds gekeken of ik het zelf rechtstreeks goedkoper kon. Dat bleek niet zo. Independer is overigens minder onafhankelijk dan vroeger, want ze zijn overgenomen door een grote maatschappij. Toch bieden ze nog steeds een goede vergelijking, zag ik een paar maanden terug.
De regelingen rond overlijdensrisicoverzekeringen is dat je een startbedrag betaalt en daarna een maandbedrag. Op independer laten ze je meteen zien hoeveel je uiteindelijk dus betaalt.

Het is ook belangrijk om goed te kijken naar annuïteiten en het dalingspercentage.
Als je namelijk je hypotheek annuïteit afkomst, is het noodzakelijke bedrag ook, elk jaar lager.

Tihama

Wijzer zijn

Gecondoleerd met het overlijden van je vader. Je vraagt wat jij nu moet doen om een vergelijkbare situatie te voorkomen.
mijn advies zou zijn: wijzer zijn.
Je zegt dat de waarde van de woning van je vader erg gedaald is nu. De huidige waarde van de woningen ligt rond de waarde van 2004. Klopt het dat je vader rond die tijd een woning heeft gekocht? En volledig met hypotheek heeft gefinancierd? Hij moet dan toch ongeveer 40 jaar oud geweest zijn, als het niet ouder is. Daarmee heeft hij een groot risico genomen. Meer zoiets als: na mij de zondvloed. In die zondvloed ben jij dan terecht gekomen.
Voor jezelf hoeft het niet zo te gaan. Kijk goed wat je koopt na je 40ste. zorg dat je het niet 100% hoeft te financieren en zorg dat je aflost, zodat de maandelijkse lasten gaan dalen. Op dit moment moet je zorgen dat de waarde van je schuld gelijke tred houdt met de waardedaling van de woningen, zodat je bij onverhoopte verkoop altijd minder schuld hebt dan de waarde van je woning. De huidige waardedaling verschijnt regelmatig in de krant, voor de komende jaren wordt een waardedaling van 12% voorspeld. Het ligt er natuurlijk aan wanneer je je woning hebt gekocht. Je kunt zelf een natte-vinger-waardebepaling doen van je woning door te kijken naar de vraagprijs van gelijksoortige woningen in je omgeving. Kijk reëel naar de inkomenssituatie van je gezin. In hoeverre ben jij degene die voor het huis moet zorgen, of heeft je vrouw ook nog inkomen? Krijgt je vrouw eventueel pensioen of een andere uitkering als jij komt te overlijden? Welke financiële lasten kan zij dan aan? Hoe lang wonen jouw kinderen nog in je huis?
Ik denk dat je er het beste aan doet om samen met je vrouw rond de tafel te gaan zitten en een realistische berekening te maken: hoe kunnen we zorgen dat het huis betaalbaar blijft bij calamiteiten. Wat kan zij aan aan vaste lasten, wat zou dan de hoogte van de hypotheek mogen zijn en hoe komen jullie zo snel mogelijk op dat bedrag?
Zo heb ik het in elk geval gedaan: stel dat ik als alleenstaande ouder zou komen te overlijden, dan zouden mijn kinderen een huis hebben dat hoger in waarde is dan de hypotheek en zou er een hypotheekschuld overblijven die ongeveer 350 euro per maand bruto zou kosten. Dat is een te overzien bedrag, inmiddels werken twee van mijn drie kinderen al, dus ik denk dat zij daarmee voor zichzelf en mijn jongste dochter zouden kunnen zorgen.

Wat kun je nu nog doen? Erfenis weigeren kan, maar ik geloof dat je dan alles moet weigeren. Wil je dat?
Laat de WOZ-waarde opnieuw vaststellen, de erfenis is gebaseerd op de WOZ-waarde, maar die is gekoppeld aan de waarde van het huis, het kan dus zijn dat de WOZ-waarde een stuk lager is, dat scheelt in de belastingen.
Dubbele hypotheken mag je langer aftrekken van de belastingdienst, dat is gunstiger. Ondertussen kun je de woning wellicht verhuren.

Ben je de enige erfgenaam of zijn er nog broers en/of zussen?

Na je veertigste moet je je niet meer gek laten maken door financiers die een gouden toekomst en een zwitserleven beloven op basis van geleend geld. Het wordt tijd om dan je schulden af te gaan bouwen, zodat je het pand netjes kunt verlaten, mocht dat onverhoopt gebeuren. En mocht je nog heel wat jaren gelukkig kunnen leven, dan kun je alsnog genieten van een klein beetje zwitserleven, maar dan wel van je eigen geld. Iets minder luxe wellicht, maar wel met een veilig gevoel.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.