Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Pelle

Pelle

19-09-2009 om 09:17

Trouw: rouwkalender voor drie jaar

Rouwverwerking
http://www.trouw.nl/ontspanning/degids/article2863880.ece/Rouwkalender_voor__drie_jaar_.html#comments

Het rouwproces na de dood van een geliefde duurt jaren. Hulp vragen is vaak lastig, en de rouwende móet zoveel. Er is nu een leidraad voor de eerste drie jaar.

De scheurkalender van Leoniek van der Maarel en Hans Breekveldt heeft geen datums en houdt niet op na 365 dagen. Het is een kalender speciaal voor mensen die een geliefde hebben verloren en rouw stopt tenslotte ook niet na een jaar.

Ruim tien jaar geleden werd Van der Maarel zelf weduwe. Haar man Jos overleed plotseling aan complicaties in het ziekenhuis. De rouwkalender is gebaseerd op haar eigen ervaringen en de verhalen van de mensen die ze begeleidt. Hij komt gewoon op de wc te hangen. Van der Maarel: „Voor mij werkt een kalender beter dan een boek, omdat je er iedere dag iets aan hebt. Een rouwende leeft ook van dag tot dag.”

Nu gaat het weer goed met Leoniek van der Maarel. Ze heeft ander werk, en een nieuwe partner met wie ze samen de kalender maakte. Maar toen: „Ik was helemaal niet sterk, ik raakte de weg volledig kwijt.” In de kalender zijn tips, liedjes en uitspraken opgenomen die bij de verschillende fases van rouw horen. Een van de terugkerende onderdelen is ’ze zeggen’, de clichés die klinken na een overlijden. Bijvoorbeeld, ze zeggen: ’Je moet doorgaan’. Van der Maarel: „Maar ik wil helemaal niet doorgaan, dacht ik dan. Of: ’Je moet het een plekje geven’, maar waar is dat plekje dan? Iemand die rouwt, móet vaak erg veel van de omgeving. Je moet doorgaan, je moet afleiding zoeken, je moet juist het verdriet aangaan, je moet goed eten, etcetera. Het zou goed zijn als het woord ’moeten’ vaker werd vermeden.”

„Voor mijzelf betekende de dood van mijn man een drastische verandering. Ik was 34, had een dochter van vijf en werkte als psychologisch assistente. Na de dood van Jos ben ik gaan studeren.”

Van der Maarel begeleidt nu als psycholoog en orthopedagoog volwassenen en kinderen bij rouw. „Soms komen er mensen bij mij die alleen nog maar in bed willen huilen. Als je daar toestemming voor geeft, dan doen ze dat even en komen er ook vanzelf weer uit. Dat helpt vaak al. Uiteindelijk gaat iedereen door, maar hoe en wanneer is verschillend.”

Ze zeggen: ’Je kunt me altijd bellen’. Van der Maarel: „Maar dat doet bijna niemand. Het grootste probleem bij rouw is vaak dat mensen hun verhaal niet kwijt kunnen. De buitenwereld wil vooral oplossingen bedenken, maar dat helpt vaak niet. Als je oplossingen aandraagt, kap je daarmee ook iemands verhaal af. Dat het beter is om afleiding te zoeken en weer aan het werk te gaan, kunnen mensen zelf ook wel bedenken. Ze willen hun verhaal kunnen vertellen. Maar de omgeving is vaak huiverig om over de overledene te praten, bang dat iemand gaat huilen. Nou en?”

Op de rouwkalender staan tips, en uitspraken die bij verschillende perioden horen. De kalender is niet voor de eerste drie maanden na een overlijden. Van der Maarel: „Dan is de schok te groot. Er zijn 420 blaadjes want hij moest nog wel door de brievenbus kunnen, maar eigenlijk is de kalender voor drie jaar. Het eerste jaar moet je erkennen dat iemand er niet meer is. Dat jaar is overleven, de eerste Kerstmis, de eerste verjaardag enzovoort. In het tweede jaar moet je de pijn erkennen die erbij hoort. Je hebt de eerste verjaardag overleefd. Mensen in de omgeving haken vaak af. In het tweede jaar gaat het rouwproces door. Het wordt echt, maar je krabbelt ook weer overeind. Je hebt dingen uitgeprobeerd. Misschien ben je juist weggegaan op de verjaardag van de overledene, misschien juist niet. In het derde jaar weet je hoe dat was, heb je ervaring. Uiteindelijk wordt het verlies een onderdeel van je geschiedenis waar je rustig naar kunt kijken.”

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

19-09-2009 om 11:14

Nu pas in het nieuws?

Ik weet zeker dat ik al een paar maanden weet van het bestaan van deze kalender. Het lijkt mij een heel waardevol hulpmiddel. Zou 'm ook graag willen hebben. Beetje duur voor mij. Vraag het wel aan Sinterklaas, hoewel ik natuurlijk al een klein beetje op weg ben in het proces.
Mooi trouwens dat mensen die het zelf overkomen zijn, zich zo kunnen inzetten voor anderen.

mirreke

mirreke

19-09-2009 om 13:49

Kaatje

Ik denk vaak: stel dat ons zoiets zou overkomen, of mijn kinderen zonder mij of zonder ons zouden achterblijven, dan hoop ik dat wij/ze getroost en gesteund kunnen worden door iemand als Kaatje...

Gewoon iemand

Gewoon iemand

19-09-2009 om 14:11

Kaatje

Ik begrijp dat het te duur is, lieve Kaatje. Ik heb hem voor je besteld, hij wordt binnen 2 weken bij je bezorgd (en de factuur bij mij natuurlijk).
liefs

Tineke

Tineke

19-09-2009 om 14:46

Snotterdesnotter

Gewoon iemand? Veelstelief iemand!

dankjewel...

Bastet

Bastet

19-09-2009 om 14:50

Lief kaatje

Hij is je gegund,wat lief van gewoon iemand!!
Bastet

Gewoon iemand

wat ontiegelijk lief!

Liefs, Mien

ander iemand

ander iemand

19-09-2009 om 19:29

Bestellen!

... en bij jou laten bezorgen, ik wilde het juist gaan doen maar iemand anders was me voor.

Hopelijk krijg je er straks niet een aantal tegelijk toegezonden, al zijn er helaas mensen genoeg die er vast ook baat bij hebben.

ander iemand

Gewoon iemand en kaatje

Gewoon iemand, wat ontzettend lief van je! Wat een heerlijk idee dat er mensen zijn op deze wereld die zoiets "gewoon" doen voor een ander. Je hoort en leest ook vaak genoeg dat zoiets niet gewoon is, al zou het dat wel moeten zijn.

Kaatje, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Liefs, Esmee

sinterklaas

sinterklaas

19-09-2009 om 21:15

Gmta

"Hopelijk krijg je er straks niet een aantal tegelijk toegezonden,"
Minstens twee

Tineke

Tineke

19-09-2009 om 21:28

Warmte

Dankjewel volstaat niet, ik wil meer zeggen..ik blijf maar snotteren in deze rubriek, en voel me verwarmd tot op het bot...en zo lekker warm, zit ik ook te genieten, en...ook te lachen. Maf stelletje! Ik kan zo mijn hele huis behangen met kalenders!
Maar dat leidt natuurlijk wel tot de vraag: wat zal ik doen met de extra kalender? Doorsturen naar Heli? Iemand anders? U zegt het maar, lieve gevers! Of de bestelling maar liever gauw ongedaan maken? Misschien dat dat nog kan?

Een recensie graag

Gewoon iemand: geweldig; wat lief!

Enne Kaatje, je verwoordt het helemaal goed; een warm bad. Zo voel ik het ook!
En ik wil natuurlijk wel een recensie van die kalender! Heb even op de website gekeken maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het een beetje vaag vond. Ik zou dan wel een paar voorbeeldpagina's willen zien. Ik kan me zo nog geen voorstelling maken van dat ik elke dag een spreuk zou willen lezen die met rouw te maken heeft. Misschien is het allemaal nog te 'vers' daarvoor ofzo.
Maar ik ben wel benieuwd.

Liefs, heli

Volgens mij staan

hier wat voorbeelden *linksonder op de kalender klikken

http://www.rouwkalender.nl/

tonny

tonny

19-09-2009 om 23:33

Die kalender, heli

was voor na drie maanden, meen ik me te herinneren uit de recensies. Vandaar misschien dat het nu niet zo overkomt.

tonny

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-09-2009 om 23:34

Rouwkalender

Klinkt goed; ik ga de kalender voor mijn moeder en voor mezelf bestellen!

Tineke

Tineke

20-09-2009 om 11:05

Wat ik nog niet duidelijk vind...

De kalender is gemaakt door mensen die hun partner zijn verloren. Maar sluit de kalender daarmee ook aan bij mensen die hun kind zijn verloren? Of mensen die een verlies lijden buiten het gezin?

Bastet

Bastet

20-09-2009 om 13:49

Kaatje

Ik las een recensie vd kalender in het contactblad van de Vereniging van Ouders van Overleden kinderen,ik begreep dat het over rouw in het algemeen gaat.
Groetjes,Bastet

Voorbeeldspreuken

heb net opnieuw de site even bekijken en zag nu ook dat je op die kalender kunt klikken en spreuken kunt lezen.
Ik heb er een stuk of tien gezien; ik moet eerlijk zeggen dat als dit representatief is voor de rest het me niet echt aantrekt. URL's van websites of titels van boeken vind ik zonder kalender ook wel en die spreuken, tja, het kwam een beetje simpel over. Al klinkt dat wel weer heel l.llig, maar ik kan even geen andere formulering bedenken. Een versimpelde versie van de happinezkalenders alleen dat op 'de dood' en rouw gericht.
Misschien heb ik het verkeerd en is het een "handig" hulpmiddel. Ik ben nog steeds benieuwd! Hou me op de hoogte Kaatje.

Tineke

Tineke

20-09-2009 om 20:27

Heli

Ik denk, maar weet het ook niet zeker, dat de kalender vooral laat zien dat 'je het goed doet'. In het begin was ik daar helemaal niet mee bezig, maar langzamerhand heb ik daar steeds meer last van. Mensen zeggen zoveel wat ik moet, en hoe meer ik dat allemaal probeer, hoe moeilijker het wordt. Dat wat in het openingspostje van Pelle staat, dat artikel, dat herken ik helemaal. Iedere zin, iedere opmerking.
Toch weet ik ook dat dat bij mij allemaal in de eerste maanden helemaal niet speelde. Iedereen was lief en zeer betrokken. Maar nu ieder z'n eigen leven verder leeft en vindt dat ik dat ook moet doen, ontstaat er nogal eens wrijving, ergernis, maar vooral ook onzekerheid. En ik hoop dus, dat die kalender, met z'n kleine opmerkingen, me het steuntje in de rug geeft wat ik nodig heb. Dat ik zie dat ik het nog helemaal zo gek niet doe. Zoiets.
Ik hou je zeker op de hoogte!

Wat lief....

...van 'gewoon iemand', ander iemand... sinterklazen en andere (al dan niet) anoniemen... al die lieve mensen die dit soort dingen zo spontaan doen voor een ander... geweldig! hoop dat je er veel aan hebt, Kaatje.

Liefs, Beertje(s)

Eiland

Eiland

24-09-2009 om 23:59

Over dat moeten

Vanavond las ik een weblog van een vader en een zoon van 8 jaar die hun vrouw/moeder verloren aan kanker.
Vader schreef: "hoe moet je leegte een plekje geven?"
Dat zegt het helemaal. Hoe moeilijk rouwen kan zijn.
Eiland

Tineke

Tineke

26-09-2009 om 19:30

Binnen!

De rouwkalenders zijn binnen. Ontzettend veel dank lieve mensen!
Een kalender komt in mijn slaapkamer, en voor de andere weet ik een 17-jarig meisje die 'm erg goed gebruiken kan. Vindt de goede gever dat goed?? Eerlijk zeggen hoor!
Nogmaals: heel erg dankjewel! Ik ben er echt blij mee.

gewoon iemand

gewoon iemand

26-09-2009 om 22:40

Kaatje

Lieve Kaatje, ik had nog willen cancelen, omdat je er twee had gekregen, maar je hebt ze dus al binnen. Fijn dat je voor de tweede ook een goede bestemming hebt gevonden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.