Vraag en Aanbod Vraag en Aanbod

Vraag en Aanbod

Cindy

Cindy

25-06-2015 om 08:21

Gezocht Cito toets groep 1 en 2

Hallo,

Ik ben opziek naar de cito toets van groep 1 en 2.
Is er iemand in de groep die me hiermee kan helpen.
Mijn email is: [email protected]

Alvast bedankt

Christel

Christel

25-06-2015 om 10:37

Waarom

wil je die?

Cindy

Cindy

25-06-2015 om 10:59

graag

ja graag, heb je die?

Cindy

Cindy

25-06-2015 om 11:00

oefenen

wil met mijn mijn dochter oefenen. Ze hebben het al gehad maar niet zo goed resultaat. Daarom wil ik het met ze doornemen om dat te verbeteren

Krullevaar

Krullevaar

25-06-2015 om 11:17

online

Er is online zoveel te krijgen. Het is echt niet nodig om met de echte toets te oefenen.

leestrainer.nl
meestermichael.nl

Van verschillende soorten oefeningen leert ze veel meer.

ehm..

dit is een grapje, hoop ik? Niemand gaat toch serieus overwegen om kleutercito's te gaan oefenen?!?

Wil je iets doen aan de ontwikkeling van je kleuter, dan ga je lekker voorlezen, spelletjes doen samen, koekjes, bakken, naar het bos, samen sesamstraat kijken, verven en kleuren en knutselen, samen spelen enz. enz. Gewoon leuke dingen doen en ondertussen veel praten met je kind.

Cindy

Cindy

25-06-2015 om 11:29

dank

Jippox, dat is iets wat ik standaard al doe.
Er is niks mis mee om wat oefeningen te doen, anders zouden deze oefen sites niet bestaan!

Krullevaar, dank je wel voor een zinnig antwoord!

Cindy

Cindy

25-06-2015 om 11:56

toch mogelijk?

Maar is het toch nog mogelijk om de echte te krijgen?

doel?

Als je kind het zelf heel erg leuk vindt om schoolwerkjes thuis te doen, prima, maar dan zijn er inderdaad sites genoeg te vinden met oefenmateriaal (en dat die bestaan is niet *omdat* ze zo zinnig en nodig zijn, maar omdat er vraag naar is, dat is toch echt iets anders)
Maar als je wilt oefenen omdat je kind het de toetsen op school 'niet goed genoeg' gemaakt heeft, kun je je beter eerst eens afvragen waarom je het eigenlijk 'niet goed genoeg' vindt. Die kleuter cito's gaan nog nergens over en de scores zeggen niet zoveel.
Je kunt je natuurlijk afvragen welke vaardigheden je graag verder zou willen ontwikkeling bij je kind. Dat zou ik dan navragen bij de leerkracht, en dan zijn er zoals ik al zei veel leukere en betere manieren om daarmee aan de slag te gaan.
Het laatste dat je volgens mij moet willen is je kleuter(!) het idee geven dat het iets 'niet goed genoeg' doet op school en dat er dus thuis geoefend moet worden.

Christel

Christel

25-06-2015 om 12:12

Wat waren de scores dan?

Niet dat scores nu alles zeggen hoor, maar wat noem je een niet zo goed resultaat.

Je wilt de cito's met haar doornemen om de resultaten te verbeteren (#4), maar oefenen doe je toch heel de dag door volslagen onbewust? Gewoon in de zin van pak jij de middelste beker? Wat is de eerste letter van jouw naam? Wat rijmt er op paard? Volgens mij is dat kleutercitoniveau.

Mijntje

Mijntje

25-06-2015 om 12:12

focussen

Ik sluit mij aan bij Jippox ea. Je moet uitkijken dat je kind geen faalangst aanpraat door nu al zo te focussen op die cito's. Het wil helemaal niet zeggen dat als je kind nu slecht heeft gescoord het naar het vmbo gaat, bij wijze van spreken. Maar ook andersom: als de kleutercito's goed worden gemaakt wil dat niet zeggen dat het kind naar het vwo gaat. Het zegt echt nog niets. Vanaf groep 6 worden de scores (helaas) pas belangrijk.
Ik zou ook bij de leerkracht navragen wat er minder goed ging. Vaak snappen kinderen op die leeftijd de vraagstelling gewoon nog niet, die is ook vaak niet goed.

Krullevaar

Krullevaar

25-06-2015 om 13:22

vraag

aan de juf of je de toets mag inzien. Dan zie je met welke onderdelen ze moeite heeft en kan je dat specifiek oefenen als jij dat nodig vindt. Maar letterlijk dezelfde opgaven oefenen, daar leert ze toch niks van?

Rick

Rick

25-06-2015 om 14:39

en daarbij

Het is toch zo dat de toetsen bij de kleuters hetzelfde blijven maar alleen steeds strenger genormeerd? Die worden ook niet zo snel vervangen dus als je die al vindt heb je grote kans dat het dezelfde is.

Leer je kind goed luisteren en op de goede plaats een streepje zetten en je komt al een heel eind. Kun je ook zelf doen en bedenken en dat is weer goed voor de taalschat van je kind.

Cindy

Cindy

25-06-2015 om 15:15

dank

misschien maak ik me te druk en is het niet zo nodig.
Dank jullie wel voor het advies.

Mieke

Mieke

26-06-2015 om 09:51

Waarom?

Wat wil je ermee bereiken?. Ik heb inmiddels vier kinderen door de kleuterklassen gekregen. En ik heb gezien dat die kleutercito's geen voorspellende waarde hebben.

Zo scoorde oudste een A en B en hij zit nu in een havo/mavo brugklas. Zoon 2 scoorde een B en C en heeft net een score van 93 gehaald op de cito entree toets. Dochter scoorde een A en B en zit nu in groep 6 met een 1 score voor begrijpend lezen en een 4 score voor rekenen. Jongste zit nu in groep 2. Is heel slim. Kan inmiddels lezen en rekenen maar scoorde op zijn eerste cito (m2) twee keer een 4 score en op de twee cito (E2) twee keer een 2 score. Hij gaat door naar groep 3 met instructie dat hij extra werk in groep 3 nodig heeft.

Ik heb nog nooit een kleutercito geoefend.

Thursday Next

Thursday Next

26-06-2015 om 10:23

hier

heb ik het wel eens met dochter over de kleutercito's gehad, die had ze op zich wel goed gemaakt maar veel wat rare fouten. Toen bleek dat ze wel wist wat het goede antwoord was, maar dat ze een ander plaatje mooier vond en daar dus een streep onder gezet had. Ach ja....

Tijgeroog

Tijgeroog

26-06-2015 om 10:27

Thursday!

Hebben wij dezelfde dochter?

Mieke

Mieke

26-06-2015 om 10:30

Strepen gezet zonder uitleg

Mijn jongste was al klaar met de cito voordat zijn juf had verteld wat de bedoeling was. En daarna had hij er geen zin meer in. Resultaat was dus een 4 score.

Maar dat paste wel bij hem. Zijn juf moest er erg om lachen.

Die cito's slaan nergens op.

Thursday

LOL! Wat schattig Relativeert de kleutercito's mooi.

Thursday Next

Thursday Next

26-06-2015 om 11:18

"Mama, het was eigenlijk de auto maar ik vond de pop veel mooier..."
en nu (ze is 9)
"Ja, ik weet wel dat ik bij de sprint kortere stappen moet nemen zoals de trainers zeggen maar ik vind het zoals ik het doe veel fijner." Ze is dus ook niet heel goed in atletiek

Katniss

Katniss

26-06-2015 om 13:55

Van E naar A naar E naar A

Mijn jongste had in groep 1 voor een onderdeel een E en voor het andere een A. In groep 2 idem dito, maar waren de onderdelen precies omgekeerd. Dat terwijl ze sommen maakte tot 20 en ook al kon lezen. Die wisselvalligheid heeft ze overigens tot en met nu volgehouden.
Mijn oudste heeft overigens wel een nagenoeg ononderbroken serie A's voor cito's. Destijds hechtte ik nog wel waarde aan die kleutercito's, omdat ik eigenlijk alleen kleuters kende met hetzelfde track record. Maar meestal werkt het dus niet zo.

Katniss

Katniss

26-06-2015 om 13:57

Kleuren

Jongste heeft zo'n toets ook wel eens volledig verprutst. Op de een of andere manier had ze begrepen dat ze rondjes moest kleuren, dus dat had ze braaf gedaan. Nergens streepjes onder Beetje suf dan van de juf dat ze dat klakkeloos in het LVS-systeem invoert, maar ja.

Tijgeroog

Tijgeroog

26-06-2015 om 14:03

Katniss

Dat is inderdaad suf. Hier gaat de juf met een handjevol kleuters aan een tafelgroepje zitten en maken ze de Cito. De juf houdt dan ook netjes in de gaten of alle kinderen een streep gezet hebben voor ze verder gaat. (En die kwam ber bij mijn docht dus tijdens de toets al achter dat ze bepaalde antwoorden gekozen had omdat ze die mooier vond)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.