Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Collega

Collega

18-07-2017 om 16:41

10 jaar lang contracten voor bepaalde tijd

Ik hoorde viavia van een collega die bij 1 werkgever al 10 jaar contracten voor bepaalde tijd krijgt. Eerst dus na 36 mnd er 3 mnd uit en nu dus na 24 mnd er 6 mnd uit. Nu las ik hier: http://www.mkbservicedesk.nl/7148/hoe-vaak-mag-contract-voor-bepaalde-tijd.htm dat er dan misbruik is gemaakt van het recht maar ja hoe toon je dat aan en bij hoeveel contracten zou dat dan van toepassing zijn? Het gaat dus om dit citaat: 'Regels omzeilen
In de praktijk komt het regelmatig voor dat ondernemers de regels omzeilen. Ze spreken dan met hun werknemer af om tussen de arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd, een pauze in te lassen van meer dan zes maanden. Daarmee wordt de reeks onderbroken, waardoor je werknemer na die periode weer in dienst kan treden op basis van een overeenkomst voor bepaalde tijd. Dat mag, maar: als je jaar in, jaar uit contracten voor bepaalde tijd aangaat met steeds een onderbreking van meer dan zes maanden, kan dat gekwalificeerd worden als misbruik van het recht, waardoor je alsnog verplicht bent een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd aan te gaan.'

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

18-07-2017 om 21:09

En je vraag is?

-

Collega

Collega

18-07-2017 om 21:12

Mijn vraag staat er toch?

Nu las ik hier: http://www.mkbservicedesk.nl/7148/hoe-vaak-mag-contract-voor-bepaalde-ti... dat er dan misbruik is gemaakt van het recht maar ja hoe toon je dat aan en bij hoeveel contracten zou dat dan van toepassing zijn?

Lou

Lou

18-07-2017 om 21:17

navragen

Wellicht weet iemand anders het hier uit zijn of haar blote hoofd, maar persoonlijk zou ik hierover even bellen met het Juridisch Loket.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

18-07-2017 om 21:29

Hoe toon je dat aan?

Alle contracten verzamelen, een overzichtje maken met gewerkte maanden en niet gewerkte maanden, naar de rechter gaan en vragen of de rechter het laatste contract kan omzetten in een contract voor onbepaalde tijd.

Maar waarom zou jij iets moeten aantonen? Je hoort het verhaal toch via via van een collega, dus het betreft jezelf toch niet?

College

College

18-07-2017 om 21:50

nou zeg

Je was bedoeld als 'men'. Ik wil tips voor die collega, waarom doe je zo moeilijk?

Brianna F

Brianna F

19-07-2017 om 15:47

nog mooier

Ik heb geen antwoord, maar weet dat zulke praktijken en nog erger vaak voorkomen. Mijn vriendin werkt al ruim 10 jaar in dezelfde constructie en telkens als ze weer opnieuw in dienst treedt krijgt haar werkgever subsidie omdat hij iemand van boven de 56 jaar aanneemt. Dat is zo krom als wat, maar ja, mazen in de wet.

lennest

lennest

19-07-2017 om 15:50

afdwingen, maar dan?

Stel je dwingt het af bij de rechter, hoe is dan de verhouding met de werkgever?
Het mag niet, klopt, te hard rijden mag ook niet, er is een kans dat je gepakt wordt, maar hoe groot is die kans?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.