Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

2 weken nieuwe baan en nu al pijn in mijn buik

Sinds 2 weken heb ik een nieuwe baan, bewust parttime gaan werken. Ook bewust gekozen voor een baan op lager niveau omdat ik geen stressbaan wil.

Maar wat valt het tegen. Degene die mij inwerkt is de bedrijfsleidet, hij is de meest ervaren persoon dus werk met hem. Maar de hele dag hoor ik dat ik veel te langzaam ben, zelfs de manier waarop ik mijn auto parkeer levert commentaar op. Sommige dingen heb ik 1x snel gezien of gedaan en moet het nu al zelfstandig kunnen. Het werk is zo enorm veel en moet aan zoveel denken onder tijdsdruk dat ik fouten maak. Ik baal hier enorm van en ben aan het stressen om alles foutloos binnen de tijd te doen. Vandaag dus niet eens pauze genomen, geen tijd voor een bak koffie en in de avond weer een app wat er niet goed gegaan is vandaag.

Ik zit nog in mijn proeftijd dus kan zo weg, maar opgeven is zo niet mij. Ik heb met de bazin gesproken en heb aangegeven dat ik niet zo snel ben. Zij had alle begrip gezien de korte tijd. Het werk is echt leuk maar iedere dag dat commentaar wat weer niet goed gaat zonder echt ingewerkt te zijn staat me zo tegen. Maar opgeven wil ik ook niet.

Aan de andere kant lijkt het mij niet normaal dat je nu al met pijn in je buik gaat werken na 2 weken. Of moet ik dit gewoon tijd geven ?

Pennestreek

Pennestreek

04-03-2020 om 07:57

Weer naar bazin

En aangeven dat je graag door iemand anders ingewerkt wil worden omdat deze meneer geen goede coach is (voor jou). Hij kan een prima bedrijfsleider zijn, maar iemand inwerken is een skill die hij duidelijk niet heeft. Als zij jou graag een serieuze kans geeft (en dat lijkt mij wel, ze zijn tenslotte al een hele sollicitatieprocedure door dat moet dan allemaal weer opnieuw), dan heb jij dus iemand nodig met geduld en vooral een positieve benadering. Net als bij opvoeden werkt dat vele malen beter dan alleen maar afblaffen en negatief commentaar.
Ik vind het ook niet normaal dat je geen pauze kunt nemen. Dat je aan het einde van de dag op bent is normaal bij een nieuwe baan, zo gestrest zijn niet.
Daarnaast zou ik het gesprek aangaan met die bedrijfsleider, en zeggen dat je hier niet tegen kunt. Dat je graag wil dat hij je anders benadert en de tijd geeft om rustig in te slingeren. Je leert op deze manier misschien wel dingen verkeerd aan, daar heeft het bedrijf ook niks aan.

Ik twijfel alleen bij de volgorde. Spreek je eerst de bedrijfsleider aan, of eerst de baas? Ik denk eigenlijk eerst de bedrijfsleider. Het is sterker natuurlijk als je eerst zelf het gesprek aangaat. En als dat niet werkt naar de bazin. En uiteindelijk moet werk ook leuk zijn, dus als het dat niet wordt zoek je wat anders.

Tamar

Tamar

04-03-2020 om 10:25

vertrouwenspersoon

Een bedrijf moet een vertrouwenspersoon hebben. Daar kun je je opties afwegen en als het goed is weet diegene ook iets over de sfeer in het bedrijf. Misschien zegt hij/zij dat je pech hebt gehad en dat een andere afdeling wel moet werken, of juist dat de werksfeer in dat bedrijf nu eenmaal zo is en dat je dus misschien beter aan iets anders kan denken.

Overigens is parttime werken vaak een valkuil. Ze denken je lekker goedkoop te krijgen, maar ondertussen moet je toch al het werk van een fulltime baan doen, want dat hoort nu eenmaal bij deze functie.

En die app.

Waar is dat in hemelsnaam goed voor? Heb je de hele dag je best gedaan, geen goede feedback en steun, krijg je in je vrije tijd ook nog eens een afrekening over de afgelopen werkdag.
Teveel negativiteit, natuurlijk geeft dat stress.

Misschien

Weet je bedrijfsleider ook dat je eigenlijk overgekwalificeerd bent voor de baan en verwacht hij daarom meer van je?

Je zou eens bij collega's kunnen navragen of je bedrijfsleider altijd zo doet (dus ook bij hun).

@Emma

@Emma

05-03-2020 om 08:46

Niveau

Onder je niveau werken kan zeer stressvol zijn. Er zou een evenwicht moeten zijn tussen inspanning, succeservaring opdoen en ontspannen. Het is de vraag of je dat vindt in een baan die onder je niveau is. Niveau en stress hangen ingewikkelder met elkaar samen dan laag niveau = minder stress.

Bo

Bo

05-03-2020 om 10:03

Tamar

"Een bedrijf moet een vertrouwenspersoon hebben"

Zou je dat kunnen onderbouwen? Is daar wetgeving voor? Ik heb nog nooit ergens gewerkt waar een vertrouwenspersoon was. Mijn ervaring is 3 bedrijven. Mijn huidige werkgever is semi-overheid, middelgroot bedrijf, maar geen vertrouwenspersoon hoor.

Ben benieuwd...

Pennestreek

Pennestreek

05-03-2020 om 10:12

@Emma

Op zich kun je gelijk hebben, maar de stress van Snappy wordt toch niet veroorzaakt door het werk op zich, maar door de bedrijfsleider?

Snappy, inwerken is echt wat anders dan iets 1 keer vertellen en/of laten zien en jou vervolgens alles onder tijdsdruk laten doen. En dan 's avonds nog appen wat er niet goed ging kan echt niet. Heb je die bedrijfsleider en/of de bazin nog aangesproken?

Snappy

Snappy

21-03-2020 om 17:30 Topicstarter

bedrijfsleider is gewoon een kwal

Ik heb bewust gekozen voor een baan zonder stress, hoef ook niet voor eht geld te werken, maar ik wil er gewoon uit (heb een kind met ASS wat soms best zwaar is). Het werk zelf vind ik geweldig.

Inmiddels al wat weekjes verder en de bedrijfsleider blijft gewoon een vervelende kwal. HIj doet dit dus bij iedereen (mijn 2 voorgangers hebben het nog geen week volgehouden). De bedrijfsleider heeft de meeste ervaring en stuurt onze groep collega's aan. De echte bazin stuurt de rest van de zaak aan (ik zit in het logistieke gedeelte).

Na gesprek met collega die mij zei maak je niet druk, je moet hem lekker laten kletsen, iedereen weet hoe hij is en wij vinden dat he het heel goed doet, heeft mij goed gedaan. Dus ik werk er nog steeds.

Flavia

Flavia

21-03-2020 om 18:48

Een vertrouwenspersoon vloeit meestal voort uit het verplichte PSA beleid.
Psycho Sociale Arbeidsbelasting is een verplicht onderdeel uit de RI&E.

Het wordt vanuit I-SZW sterk aangeraden om een vertrouwenspersoon aan te stellen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.