Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Johanna

Johanna

12-08-2018 om 15:10

25 euro voor bellen met huisartsenpost

Ik ben gestoken door een een of ander insect en ik krijg een bult op mijn arm van heb ik jou daar. Het is zondag, wat moet ik hier mee? De bult wordt steeds groter, ik bel de huisartsenpost en vraag: wat moet ik hier mee? Ogenblikje, ik overleg met de dokter zegt de dame aan de telefoon. Antwoord: daar hoeft u niets mee, daar kunnen we ook niets mee, alleen koelen.
Nou ok, dan koelen. Dat helpt niet, de plek wordt groter en groter, uiteindelijk met de plek 6 bij 15 cm en ik kan mijn arm nauwelijks gebruiken. Ik bel toch maar weer met de huisartsenpost en vraag of ik een antihistamine kan krijgen. Niet nodig, gaat vanzelf over.
Op maandag naar de eigen huisarts gegaan, plek is zo mogelijk nog groter, is rood, warm, dik en pijnlijk.
Huisarts schrijft sterke antihistamine voor en na een uur of twee-drie wordt het minder. Na zes-zeven dagen is de plek eindelijk weg.
Nu krijg ik tweemaal een rekening van 25 euro voor het bellen met de huisartsenpost, dat vind ik op zich niet zo erg, het was immers zondag. Maar die tweemaal 25 euro worden ook niet vergoed. Is dat niet raar?


V@@s

V@@s

12-08-2018 om 15:26

gaat het niet gewoon om eigen risico?

Dat moet je inderdaad betalen voor contact met de huisartsenpost. Je verwacht toch niet dat dat gratis is?

Krisje

Krisje

12-08-2018 om 15:31

Opgezocht

Ik heb nog nooit een factuur van de hap gezien dus ik ging zoeken.

Op mens-en-gezondheid.infonu.nl vond ik dit:

De tarieven voor het telefonisch consult en herhalingsrecept zijn voor alle posten in Nederland gelijk (25 euro per 1 januari 2010), de tarieven voor een consult op de Huisartsenpost of een visite verschillen per post. Alle zorgverzekeraars vergoeden de behandelingen door de Huisartsenpost. De kosten worden niet in mindering gebracht op uw verplichte eigen risico.

Heb je een rekening rechtstreeks van de hap gekregen of via je ziektekostenverzekering?

Beertje37

Beertje37

12-08-2018 om 16:25

Betalen voor slecht advies?

Uit je bericht maak ik op dat er door de huisartsenpost niet adequaat is gehandeld. Ik zou dus weigeren te betalen.

Beertje37

Beertje37

12-08-2018 om 16:39

Bezwaar

Dan zou ik de zorgverzekeraar vertellen niet te betalen. Dit klinkt niet echt als consult, maar meer als afpoeieren.

Hap.

De huisartsenpost, huisarts dus, valt onder je basisverzekering. Is de omschrijving wel goed op de factuur en van wie heb je die factuur ontvangen?
De kosten van €25,- kloppen wel maar worden dus gewoon vergoed uit je basisverzekering.

V@@s

V@@s

12-08-2018 om 17:38

blijkbaar

kon er prima tot de volgende dag gewacht worden. Dus advies huisartsenpost was niet fout.

V@@s

Prima gewacht? Je arm niet kunnen gebruiken en een week last hebben vind ik niet prima gewacht.

Ik zou niet meer kunnen werken als ik mijn arm niet kan gebruiken, wordt dan wel een heel duur geintje.

V@@s

V@@s

12-08-2018 om 18:03

dat lees ik niet

Na een paar uur na de medicatie namen de klachten al af.

Zeetakje

Zeetakje

12-08-2018 om 18:07

MarSy en Johanna

Johanna vroeg zelf aan de HAP om anti-histamine, dus ze wist kennelijk dat het een allergische reactie was. Ook op zondag kan je op iedere straathoek anti-histaminepilletjes kopen. Daar is een doktersbezoek op zondag, of wachten op je huisarts op maandag niet voor nodig. Uiteraard bij ademhalingsproblemen of andere heftige klachten na een insektenbeet wel, maar dan laten ze je echt wel komen. Sterker nog, dan sturen ze een ambulance.

Terzake: Het bedrag van € 25,00 voor een telefoontje met de HAP klopt inderdaad wel. De HAP valt onder de huisartsenzorg, dus basisverzekering. Kan het zijn dat je (verzekerings)gegevens niet goed bekend waren? Dan sturen ze de rekening naar de patiënt en kan deze het indienen bij de zorgverzekeraar.

Weet je zeker dat je zorgverzekeraar het niet vergoedt? Heb je de nota's al officieel ingediend? Ik zou er dan toch nog een telefoontje aan wagen, of als dat nog niet is gebeurd, de rekeningen indienen.

OND

OND

12-08-2018 om 19:16

Derde wereldgeneeskunde, blijkbaar.

"...Ogenblikje, ik overleg met de dokter zegt de dame aan de telefoon. Antwoord: daar hoeft u niets mee, daar kunnen we ook niets mee, alleen koelen. ...".

Dr Google is gratis en zou wellicht hetzelfde advies gegeven hebben.
Ik begrijp niet waarom iedereen de Nederlandse gezondheidszorg zo de hemel in prijst, ook al schiet het systeem tekort aan alle kanten...

In België had u gewoon bij een huisarts "van wacht" langs geweest. Die had u onderzocht, indien nodig medicijnen voorgeschreven, die u bij de "apotheker van wacht" kon gaan ophalen.

"Overleg tussen de dame aan de telefoon met de arts" en van die onzin is hier gewoon in strijd met de wet. Punt.

Johanna

Johanna

12-08-2018 om 19:22

het gaat mij om de vergoeding

Dat er betaald moet worden, prima, daar heb ik geen moeite mee, maar de kosten zijn rechtstreeks bij de ziektekostenverzekeraar gedeclareerd en de vergoeding in nul, ik krijg een rekening van de ziektekostenverzekeraar dat ik moet betalen. Maar ik begrijp dat ik, als mij eigen risico al opgebruikt is, dit niet hoef te betalen?

Krisje

Krisje

12-08-2018 om 19:31

Nee

Het heeft niks te maken met je eigen risico. Huisarts zit in basisverzekering.

Ik zou even bellen morgen.

Niet betalen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eerstelijnszorg/vraag-en-antwoord/huisartskosten-op-zorgnota

"Uw zorgverzekeraar betaalt rechtstreeks de rekening van uw huisarts. Een bezoek aan de huisarts gaat ook niet ten koste van uw verplichte eigen risico. "

"De zorg op de huisartsenpost wordt volledig vergoed. De zorg gaat ook niet ten koste van uw verplichte eigen risico."

Bel morgen even met de zorgverzekeraar wat er aan de hand is.

Misschien is er wel een conflict met de huisartsenpost. En probeert men die via de patienten uit te spelen.

Of een administratieve fout.

Deze bijvoorbeeld

https://www.cz.nl/service-en-contact/wat-te-doen-bij-spoedeisende-hulp

"Het is belangrijk dat u weet bij welke huisartsenpost uw eigen huisarts is aangesloten. Dat is namelijk de huisartsenpost waar u terecht kunt als u zorg nodig hebt. Uw huisarts kan u vertellen bij welke huisartsenpost hij aangesloten is."

Johanna

Johanna

12-08-2018 om 19:40

morgen even bellen

Ik ga morgen wel even bellen, gesterkt door jullie berichten! Ik twijfelde namelijk heel erg.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2018 om 19:54

Raar als je zelf een rekening krijgt

Dat hoort niet. Ik vind de hele gang van zaken raar. Ze horen een script te volgen, waarmee ze bij de juiste aanpak moeten komen. Als het goed is zijn de artsen druk en niet zomaar beschikbaar voor een vraag, dus "ik overleg even met de dokter" lijkt op afschepen.

Hoeft niet Kaaskopje

Onlangs hetzelfde meegemaakt met dochter met heftige buikgriep.
Ik wilde alleen informeren hoe lang je aanziet dat iemand niet plast.
De doktersassistente vroeg ook direct advies aan een dokter van de huisartsenpost die daarop wilde dat we langskwamen.

OND

OND

12-08-2018 om 20:21

De Belgische artsen in de grensstreek kunnen

de toevloed aan Nederlandse patiënten nauwelijks aan... Jullie mogen een klep van hier tot in Tokyo opzetten, dat zit in jullie genen, maar jullie gezondheidszorg is huilen met de pet op.
Wij hebben huisartsen "van wacht" tijdens de weekends, wij hebben het niet nodig om telefonisch advies te krijgen van een telefoniste, wij hebben voldoende ziekenhuisbedden, wij hebben voldoende CT-, NMR-, MRI-, PET-scanners, hier moet een zwangere vrouw niet bang afwachten of ze wel in een ziekenhuis in haar omgeving zal kunnen bevallen..
Waar we een groot tekort aan hebben is grote kleppen, hard lamenterend, met Nederlandse tongval, over hoe fantastisch het daar wel is.

Nummer 1

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2019/zorgstelsel-nederland-nummer-1-europa

"Het Nederlandse zorg- en ziektekostenstelsel is wederom de beste in heel Europa. Dat blijkt uit de Euro Health Consumer Index (EHCI), een onderzoeksrapport dat jaarlijks wordt gepubliceerd door het gerenommeerde Health Consumer Powerhouse (HCP) in Zweden. Dit instituut meet ons zorgstelsel op onder andere op gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid, patiëntenrecht, behandelingsresultaten, medicijnen en preventie.

Al een aantal jaar op rij scoort Nederland het beste op deze criteria, en laat daarmee andere West-Europese landen achter zich, zoals Duitsland, Frankrijk en België."

Misschien dat Belgie op een paar details net iets beter is, maar niet over het totaal.

Importeren

OND: '"Overleg tussen de dame aan de telefoon met de arts" en van die onzin is hier gewoon in strijd met de wet. Punt.'
Mogen wij alstublieft die wet importeren? Alstublieft! Het leidt hier tot drama's, die soms zelfs levensbedreigend zijn. Zeg ik uit eigen ervaring. Na zo'n drama heb ik een keer ene conflict gemaakt met de huisarts: waarom dat allemaal niet toed doorgekomen was en zo. De praktijk: eerst geeft de dame aan de telefoon advies (paracetamol, als je dat in Nederland kunt spellen kun je aan de telefoon gaan zitten)l. Daarna gaan telefoondame en huisarts samen thee drinken en dan bespreken ze de telefoontjes: goh, ik had net iemand die.... Probleem met mijn zoon: hij stelde de klachten niet ernstig genoeg voor. met andere woorden: het was zijn schuld dat ze alleen maar paracetamol hadden gezegd, huisarts zou dat na het overleg ook niet anders hebben gedaan, want zij moest natuurlijk afgaan op informatie van de telefoondame. Mijn praktijk: zoon werd zieker en nog zieker, na twee dagen gewacht tot de huisartsenpost open ging, zodat we niet langs de huisarts hoefden, dramatisch gedaan: antibiotica gekregen, het was angina. Later bleek dat zijn vriendinnetje was opgenomen in een spaans ziekenhuis, vanwege menigitus en dat er een grote kans was dat het dezelfde bacterie was . De Spaanse (!) dokter heeft toen van een afstand advies gegeven over medicatie. wij waren toen gelukkig in Portugal en konden de medicijnen zo ophalen bij een apotheek.
Voor de zekerheid heb ik ondertussen wel alles telefonisch overlegd met de vakantiedokter van de Nederlandse ziektekostenverzekeraar.

Maar ik wil dus heel graag een wet, die de telefoondame verbiedt om medisch overleg te voeren met de huisarts en op basis daarvan medische adviezen te geven.

Tsjor

Triva

Triva

12-08-2018 om 23:31

Tsjor

De telefoondame is verpleegkundige of doktersassistent mét veel ervaring en krijgt een triagecursus. Denk nu niet dat vermoeide huisartsen aan de telefoon nooit fouten maakten vroeger.

Marlein

Marlein

12-08-2018 om 23:51

Oh alsjeblieft niet

De zorg is nu al onbetaalbaar.
Laten we de zorg alsjeblieft niet (nog) toegankelijker maken. Maar die (wat mij betreft nog meer) laten voor als het echt nodig is.
Massa's mensen worden gestoken en hebben daar vervelende last van.
Vervelend, maar niet nodig om die mensen allemaal te zien vanuit een noodpost.

Oké, de HAP had histamine kunnen voorschrijven. Blijkbaar wordt daar verschillend over gedacht door artsen.
Maar jee, idd, dat kun je toch ook even zelf gaan halen?

Hoe meer er onnodig een beroep op dure artsen gedaan wordt, hoe hoger me het risico lijkt op foute inschattingen van artsen (en ander medisch personeel) en dus ook een groter risico op het missen van echt zorgwekkende situaties.

Dank

Dank

13-08-2018 om 00:12

Denigrerend Tsjor/ Beertje/ ontopic

Bah Tsjor, wat doe je vervelend over een beroep dat je als leek niet zomaar kunt uitvoeren. En dan vinden we het met zn allen onbegrijpelijk dat het medisch personeel agressief wordt benaderd. Hier begint dat mee.

Je bent duidelijk nooit achter de schermen geweest en ik zou willen dat dat kon. Je mag met me meelopen.
Heel vervelend dat je spreekt over telefoondame, thee drinken en een verbod op advies na overleg net een dokter.

Beertje:"Uit je bericht maak ik op dat er door de huisartsenpost niet adequaat is gehandeld. Ik zou dus weigeren te betalen."
Natuurlijk, ik ben benieuwd naar jouw definitie van adequaat bij een insectensteek in de hand.

Ontopic: antihistaminica valt overal te halen. Een steek in de hand is vervelend maar niet levensbedreigend. Dat je er een week last van hebt is vervelend maar nog steeds niet levensbedreigend, behalve als je deze in je nek of hoger krijgt.
Deze informatie kun je online vinden en elke drogist die open is of de dienstdoende apotheek kan je dat vertellen.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2018 om 01:12

Dank

En dan vinden we het met zn allen onbegrijpelijk dat het medisch personeel agressief wordt benaderd. Hier begint dat mee. ===

Nee, dat begint met mensen die agressief gedrag hebben en daar niets voor nodig hebben. Normale mensen kunnen onderscheid maken tussen onaardig over mensen praten en geweld gebruiken. Dan is het wel de vraag waarom steeds meer mensen abnormaal gedrag vertonen.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2018 om 01:16

Betalen

Beertje:"Uit je bericht maak ik op dat er door de huisartsenpost niet adequaat is gehandeld. Ik zou dus weigeren te betalen."
Natuurlijk, ik ben benieuwd naar jouw definitie van adequaat bij een insectensteek in de hand.===

Los daarvan is het bijzonder als je een rekening van een huisartsenpost krijgt. Het is gewoon huisartsenzorg. Het enige wat je daarvan ziet, in je declaratie-overzicht, is dat de hap de kosten gedeclareerd heeft. En dan is het al betaald.

Hanne

Hanne

13-08-2018 om 07:50

Contract

Huisartsenzorg zit in de basisverzekering en daarover hoef je geen eigen risico te betalen.

Tenzij de HAP geen contract heeft met je zorgverzekeraar, misschien dat daar het probleem zit.

Dat de HAP hiervoor een rekening naar de zorgverzekeraar stuurt is zo afgesproken. En dat dit als telefonisch consult wordt aangemerkt, kun je niets aan veranderen.

Ik zou gewoon bellen naar de zorgverzekeraar en navraag doen waarom je een rekening krijgt.

Beter nadenken bij wat je zegt

Met dank aan jezelf, Dank, heb je het bewijs geleverd voor de ontoegankelijkheid van de zorg en de lompe benadering van patiënten. Daar durf je dan ook nog de suggestie bij te leveren dat voorkomende agressie per definitie bij die patiënten ligt, namelijk bij mensen zoals tsjor.
Tegelijkertijd strooi je met verwijten waaruit blijkt dat JIJ niet weet hoe de vork in de steel zit. Met "een beroep dat je als leek niet zomaar kunt uitvoeren" bedoel je waarschijnlijk iets gewichtigs toe te voegen aan de dame aan de telefoon, maar wettelijk heeft ze dat gewicht niet. Kennelijk heb jij zelf nooit achter de schermen gekeken, of voorzover je dat wel doet ben je zo onder de indruk van witte jassen dat de realiteit je ontgaat.
Ik citeer de NHG praktijkwijzer:
"Er zijn beroepen waarvoor (nog) geen wettelijke regeling is getroffen voor eisen rond bevoegd- en bekwaamheid. Bijvoorbeeld voor doktersassistenten en praktijkondersteuners, voor zover deze geen verpleegkundige achtergrond hebben. Eigenlijk is dat vreemd omdat deze ondersteunende medewerkers al sinds lange tijd belangrijke taken krijgen gedelegeerd, zoals de telefonische triage"
Kijk aan. De koffiejuffrouw doet de triage.
Er zou een wet moeten zijn die dat verbiedt, zegt tsjor. En ze heeft gelijk. Ze is niet de enige. Er wordt vanuit de beroepsorganisaties al veel langer over gesproken. Feitelijk zou er natuurlijk gewoon een arts aan de telefoon moeten zitten. Een basisarts desnoods, maar toch.
Ik weet niet welke opleiding jij precies hebt genoten, maar er ontbreekt wel iets blijkt uit je advies, of eigenlijk bevel, om met iets "onbenulligs" als een allergische reactie op een insectenbeet maar het internet te raadplegen.
Je wil niet weten welke vreselijke adviezen er allemaal rondgaan op het internet, die overigens vooral gehoor krijgen vanwege de ontoegankelijkheid van de zorg. Mensen moeten wat in arren moede.
Het meest idiote aan dat advies is bovendien dat het kennelijk alleen in het weekend en na sluitingstijd opgaat. Want tijdens kantooruren is een insectenbeet ineens toch wel iets waarmee je bij de dokter terecht kunt, die je dan antihistamine voorschrijft. Dan ineens geen woord over het internet en de apotheek die ook wel weet wat je moet.
TS trekt uit de gebeurtenissen de conclusie dat de HP zich niet als een dokter heeft gedragen. Dat wordt bevestigd door het gedrag van haar eigen dokter.
Maar als ik jou goed begrijp moeten we juist haar dokter wantrouwen die haar net zo hard de deur had moeten wijzen richting internet en zelfmedicatie. Is haar dokter een geldwolf?
Overigens: hoe vaak zullen koffiejuffen nog naar de weekend apotheek kunnen verwijzen voordat ook die een leger koffiedames met pretenties inzet?
Oh nee sorry.
Jij hebt natuurlijk vast een hele gewichtige opleiding gedaan.
Dat is vast een begin. Nu nog een klein beetje beter nadenken bij wat je zegt.

Triva

Triva

13-08-2018 om 08:41

Kaaskopje

'Nee, dat begint met mensen die agressief gedrag hebben en daar niets voor nodig hebben. '

Volgens mij loopt deze zin niet, ik begrijp 'm in ieder geval niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2018 om 08:47

Triva

Of de zin taalkundig goed is, durf ik nu ook niet te stellen . Ik bedoel ermee dat er mensen zijn die geen reden hebben voor agressief gedrag, maar dat gewoon doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.