Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

25 jaar in dienst, niks gekregen

Kikki39

Kikki39

18-04-2025 om 08:45 Topicstarter

Wat dacht je van; altijd trouw te blijven en hard te werken en dat is al heel wat nadat er wel een paar honderd medewerkers zijn gegaan om allerlei redenen. Maar de vraag dat je aan je medemens kunt denken sla je over?

Kikki39 schreef op 16-04-2025 om 22:21:

Dat vind jij dat dat prima is, ik sta daar niet zo in. Je mag ook een keer aan je medemens denken ipv alleen aan jezelf. Volgens mij is het best een prestatie om 25 jaar op dezelfde werkplek te werken en daar mag best aan gedacht worden.

Vind ik ook hoor. Ik snap dat je teleurgesteld bent.Waardering is gewoon de key voor een gelukkige werknemer.

Bij ons wordt je voor minder in het zonnetje gezet. We zien elkaar, waarderen elkaars inzet, en zijn trots op elkaar. Ook vanuit hogerhand. Dat is zoveel waard. Hierdoor doe ik mn huidige werk 100x liever dan mn vorige, waar ik een hogere functie had en meer verdiende. Toen ik moest kiezen omdat combineren me teveel werd was de keuze snel gemaakt. 

Tuurlijk is 25 jaar dienst een prestatie. Of in ieder geval iets om dankbaar voor te zijn. Het getuigt van trouw, inzet, hart voor de zaak...

Kiki, is het gewoonte dat er altijd iets gegeven wordt op de dag zelf of op de dag dat het feestje/ viering/ bijeenkomst is? Ik kan me namelijk wel voorstellen dat als er volgende maand een feestje is ter ere van je jubileum dat ze het dan geven. Als het de gewoonte is dat het bij iedereen gegeven wordt op de dag zelf is het wel heel lullig dat het bij jou als enige niet zo is.

Kikki39

Kikki39

18-04-2025 om 08:57 Topicstarter

Er staat in de voorwaarde dat je op de dag zelf bloemen moet krijgen en van het werk uit en van de stichting.
En een gewoonte weet ik niet, want ik heb het nog nooit meegemaakt dat er iemand bij ons 25 jaar werkt en dat zal denk ik ook niet zo snel gebeuren, vandaar dat het ook nog best bijzonder is. En waarschijnlijk zal ik ook achter mijn eigen kado aan moeten gaan, dat is namelijk eerder zo geweest met iets anders 
Maar al was het maar een kaart he! Ik heb het nu ondertussen tegen een collega gezegd, zij vond het schandalig.

Als ik het niet zo vieren, weet ik zeker dat ik niks zou horen en die dag krijg ik natuurlijk wel wat, want daar zorg ik zelf wel voor, dat gaat namelijk om een paar honderd euro.

Kikki39 schreef op 18-04-2025 om 08:57:

Er staat in de voorwaarde dat je op de dag zelf bloemen moet krijgen en van het werk uit en van de stichting.
En een gewoonte weet ik niet, want ik heb het nog nooit meegemaakt dat er iemand bij ons 25 jaar werkt en dat zal denk ik ook niet zo snel gebeuren, vandaar dat het ook nog best bijzonder is. En waarschijnlijk zal ik ook achter mijn eigen kado aan moeten gaan, dat is namelijk eerder zo geweest met iets anders
Maar al was het maar een kaart he! Ik heb het nu ondertussen tegen een collega gezegd, zij vond het schandalig.

Als ik het niet zo vieren, weet ik zeker dat ik niks zou horen en die dag krijg ik natuurlijk wel wat, want daar zorg ik zelf wel voor, dat gaat namelijk om een paar honderd euro.

Als jij de eerste bent die 25 jaar daar werkt is de kans groot dat ze het gewoon op je feestje geven ipv op de dag zelf omdat ze dat misschien wel logisch vinden. Hier heeft het schoolbestuur ook een protocol maar elke school doet het weer anders.  Ik snap dat jij er veel waarde aan hecht dat het op de dag zelf leuk geweest zou zijn maar misschien denken zij wel andersom: we geven iets op het feestje dat is leuker.

Maar waarom kaart je het niet gewoon aan bij je directeur als het je zo hoog zit?

Ik zou het aankaarten bij de directeur, gewoon je teleurstelling en verbazing uiten. Zeker als ook nog in de voorwaarde staat dat je een bloemetje krijgt. Dan ben je het kwijt, misschien leert de directeur er iets van. Iets attenter te zijn: iets zorgzamer en meer oog te hebben voor behoeften van het personeel. 
Helemaal niets mis mee om verwachtingen te hebben en de behoefte aan deze waardering. Maak er geen gal van, maar spreek je uit. 

Kikki39 schreef op 18-04-2025 om 08:45:

Wat dacht je van; altijd trouw te blijven en hard te werken en dat is al heel wat nadat er wel een paar honderd medewerkers zijn gegaan om allerlei redenen. Maar de vraag dat je aan je medemens kunt denken sla je over?

Ah ja, bij mijn huidige werkgever is het gewoon makkelijk om 25 jaar te werken. Wij hebben dus ook vele collega's die er lang werken. Waarom? Omdat de werkgever je met respect behandeld en goed beloond. We hebben collega's die 40 jaar bij de zaak zijn en na hun pensioen graag nog doorwerken. En medewerkers die weg zijn gegaan en heel snel weer terug kwamen. In mijn ogen is het dus helemaal geen prestatie om 25 jaar vol te houden.

Kikki39

Kikki39

18-04-2025 om 11:20 Topicstarter

oke en dan nog, ook al is het geen prestatie, kun je aan een ander denken toch? En je baas geeft dus ook geen bloemen of een kaartje? En hoe vind je het dan dat je iets mag uitzoeken voor een paar honderd euro en dat zelf moet voorleggen en/kopen? Je anders niks krijgt.

Misschien nu toch op zoek gaan naar een andere baan😅

Het gaat er niet om of iemand dat wel of niet belangrijk vindt. Er is een beleid over, dat is ooit zo afgesproken omdat de directie/stichting het blijkbaar wel belangrijk en een blijk van waardering vindt dat daar aandacht aan wordt besteed. 
Dit soort dingen krijgen ze ruim vooraf een melding van en blijkbaar krijgen ze ook een bedrag om bloemen of een doos bonbons of zo te kopen. Dat ze dat er dan niet aan besteden, is gewoon niet netjes. Beetje alsof je je kind geld geeft om een cadeautje voor iemand te kopen en dat hij/zij het dan zelf in zijn/haar zak steekt.  Zo'n herinnering kun je ook gewoon in je agenda zetten.
Mijn leidinggevende doet dat bijvoorbeeld met de verjaardagen van iedereen in het team. Kan hij niet onthouden, maar zo krijgt wel iedereen een felicitatie op zijn verjaardag.

dan

dan

18-04-2025 om 13:12

Bij ons wordt meestal op de dag zelf en anders rond die datum een samenkomst met collega's gepland. Daarbij krijgt de jubilaris een kado wat door collega's (en leidinggevende) is geregeld, een bos bloemen, een toespraak en de mededeling wanneer de gratificatie bij je salaris zal zitten. Dit wordt ook gedaan bij een 12 1/2 jarig jubileum en bij 40 jaar in dienst. 

Jaren geleden kreeg je bovendien nog een budget om zelf iets te organiseren en mensen uit te nodigen. Dit was niet meer aan de orde toen ik zelf aan de beurt was want in die periode stond de organisatie er financieel zeer slecht voor. Wel heb ik de bos bloemen, kado van collega's en gratificatie gekregen, vond ik ook al prima. Had zelf toch al niet de behoefte om buiten het werk iets te gaan doen met de groep. 

dan

dan

18-04-2025 om 13:14

MamaE schreef op 18-04-2025 om 11:41:

Het gaat er niet om of iemand dat wel of niet belangrijk vindt. Er is een beleid over, dat is ooit zo afgesproken omdat de directie/stichting het blijkbaar wel belangrijk en een blijk van waardering vindt dat daar aandacht aan wordt besteed.
Dit soort dingen krijgen ze ruim vooraf een melding van en blijkbaar krijgen ze ook een bedrag om bloemen of een doos bonbons of zo te kopen. Dat ze dat er dan niet aan besteden, is gewoon niet netjes. Beetje alsof je je kind geld geeft om een cadeautje voor iemand te kopen en dat hij/zij het dan zelf in zijn/haar zak steekt. Zo'n herinnering kun je ook gewoon in je agenda zetten.
Mijn leidinggevende doet dat bijvoorbeeld met de verjaardagen van iedereen in het team. Kan hij niet onthouden, maar zo krijgt wel iedereen een felicitatie op zijn verjaardag.

Hier ook altijd een kaartje van leidinggevende bij verjaardagen, uiteraard ook bij overlijden van naaste familie. 

Kikki39

Kikki39

20-04-2025 om 20:11 Topicstarter

Als ik nog een keer een borrel organiseer en directie doet een praatje/toespraak, ben ik dan verplicht om dat ook te doen? Ik wil dat namelijk echt niet, ik kan dat niet.

dan

dan

20-04-2025 om 21:41

Kikki39 schreef op 20-04-2025 om 20:11:

Als ik nog een keer een borrel organiseer en directie doet een praatje/toespraak, ben ik dan verplicht om dat ook te doen? Ik wil dat namelijk echt niet, ik kan dat niet.

Nee, een bedankje lijkt me meer dan voldoende. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.