Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kostwinner

Kostwinner

16-10-2015 om 13:12

2500 netto per maand weinig?


Ely

Ely

09-11-2016 om 22:32

Jamaarjamaarjamaar

Wat is dag nou toch met die hang naar middelmatigheid? Dat "gewoon" de standaard is? Dat zijn we nu toch hoop ik wel ontgroeid? Juist door gebruik te maken van diversiteit en verschillende invalshoeken creëren we een samenleving die verder kan, dat is (juist vandaag) toch wel iets waar we allemaal van bewust zijn? Dus als Pietje of Marietje als zevenjarige het best floreert als hij/zij zich kan verdiepen in zijn/haar passie -zeg wiskunde of kunst of muziek of sport of of of- dan willen we dat toch omarmen, de kans geven, benutten? De tijd dat we iedereen in hetzelfde verwachtingspatroon wilden prakken is hoop ik toch echt voltooid verleden tijd? Kom op, we gaan toch kinderen geen mindere kans geven op basis van zoiets banaals als 'ik vind dat de norm middelmatig en gemiddeld moet zijn' ?

Angela67

Angela67

09-11-2016 om 22:43

ely

jawel zegt bieb, want dat moet je dan zelf betalen. Haar kinderen hoeven niet meer of betere leerkrachten want dat doen ze allemaal zelf thuis erbij .
gr Angela

bloemetje

bloemetje

09-11-2016 om 22:51

ely

Ik begrijp ook helemaal niets van Bieb...

Maar zoals ik al eerder schreef: volgens mij is het echt onwetendheid. Ze geeft namelijk steeds 'argumenten' die niet kloppen en volstrekt relevant zijn. En dat gecombineerd met het oerhollandse 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'.

bieb63

bieb63

10-11-2016 om 09:15

jamaarjamaarjamaar

Jullie leggen me alweer dingen in de mond die ik helemaal niet gezegd heb.
Van mij hoeft niets en niemand middelmatig te zijn. Sterker nog, de diversiteit die hier eerder genoemd is, vind ik alleen maar positief. Als een kind zeer geïnteresseerd is in sterrenkunde, is het hartstikke leuk als kind daar iets mee kan, verder mee kan. Het zou fantastisch zijn als er op de BSO iemand is die dat ook interessant vindt en veel van weet. Leuk voor het kind natuurlijk. En je treft het ook als er een zeer muzikaal iemand is, als je een muzikaal kind hebt.
Maar dat blijven dingen die je kunt treffen, niet eisen of verwachten. Want als je dát zo stelt, dan zal elke BSO leidsters/leiders moeten hebben waarvan de 1 muzikaal is, de ander technisch, weer een ander cultureel geschoold en zo meer. Heb je dat niet, of niet allemaal dan zal je vanuit dat standpunt moeten concluderen dat die BSO niet voldoet.

muts

muts

10-11-2016 om 11:43

Bieb

Wat een onzin wordt hier door je over BSO's neergezet. Heb je, behalve van "horen zeggen" er zelf wel ervaring mee?
Allereerst is het systeem al zo aangepast dat je voor "luxere" dingen op de BSO ook extra betaalt PRIVE, dus niet van gemeenschapsgeld. De overheid heeft een berekening gemaakt hoeveel een BSO per uur mag vragen voor de opvang van een kind op de BSO. Dus het uurbedrag is gemaximaliseerd. Over dat uur bedrag krijg je als ouder vervolgens een %-vergoeding terug, welke bovendien ook nog afhankelijk is van je inkomen. Dus een één ouder kind met een laag inkomen krijgt bijna het hele uurtarief vergoed en een kind met 2 ouders die fulltime werken krijgen nauwelijks wat terug.
Extra zaken, of luxes zoals jij dat noemt, zijn duurder en maken dat het uurtarief dus hoger ligt dan wat de overheid als uurtarief vergoedt. over dat extra deel krijg je dus ook geen toeslag en betaal je alles privé. Dus daarmee voldoet de wens van jou dat ouders voor luxere zaken zelf betalen allang aan de praktijk. Bravo!
Dan de onzin over je laatste posting. Als je een kind hebt dat bijvoorbeeld muzikaal is doe je het op muziekles, dat geldt zowel voor kinderen die de BSO zitten, als voor kinderen die lekker thuis bij mama zitten na schooltijd. Je hebt toch ook ouders die niks weten van muziek, die kunnen toch ook geen muziekles geven thuis?
Hetzelfde geldt voor een kind met belangstelling voor sterren, die wordt dan toch ook lid van een sterrenclub? Dat heeft toch niks met de BSO te maken, behalve dat die misschien brengen en halen als ouders dat niet kunnen?
Hier in ons stadje is er juist een heel leuk initiatief van de BSO. Zij regelen allerlei workshops voor ALLE kinderen, waar je tegen een vergoeding aan kan meedoen, dus ook kinderen die niet op de BSO zitten. Denk aan juwelen maken o.l.v. een zilversmid, toneel workshop, musical, schilderen etc. Zou jij je kinderen hier naar toe laten gaan, ook al maken ze geen gebruik van de BSO?
Eerlijk gezegd geef je allerlei argumenten aan, alleen maar omdat je krampachtig wil vasthouden aan een soort vooroordeel dat je kinderen betere mensen worden, als er altijd iemand thuis is dan dat ze op een BSO moeten zitten.
Ik heb veel te maken met collega's in het buitenland. In België, Frankrijk, Spanje etc. zijn alle kinderen gewoon tot miminaal 17.00 uur op school. Het gevolg is dat er dus ook door veel ouders beide fulltime wordt gewerkt. Maakt hun dit tot slechtere ouders zijn of dat deze kinderen zich minder goed ontwikkelen? Wat een onzin. ik ben er van overtuigd dat zolang een kind zich geliefd, geborgen en veilig voelt dat dat de basis is voor de ontwikkeling van een kind. Al het andere is van belang, maar niet zo van belang dat je hierdoor geen goede ouder zou kunnen zijn.

Half a twin

Half a twin

10-11-2016 om 12:28

Ik snap bieb wel

In ons dorp zijn verschillende BSO's als je kiest voor een BSO die geen locatie heeft op de school van je kind mag je verwachten dat je kind op een fatsoenlijke manier gehaald wordt en na as r de gekozen locatie wordt vervoerd en daar met de andere kinderen kan spelen of onder leiding van de leidsters daar leuke dingen kan doen.
Een BSO (A) hier heeft een locatie op een school met weinig eigen buitenruimte aan een drukke weg daar zijn allerlei buitenactiviteiten moeilijk te organiseren. Een BSO ( heeft een locatie vlak bij en uitdagen park in die wijk. De kinderen gaan daar veel met de begeleiders naar buiten en doen leuke dingen in dat park.
Een moeder die had gekozen voor BSO A hoorde de verhalen over BSO B en vond dat haar kinderen dat ook moesten kunnen doen. Ze had het idee dat haar BSO dat ook wel zou moeten kunnen doen, je doet die kinderen hun jas aan en wandelt naar het park. Als alle kinderen dat willen kan het maar bij verschillende kinderen heb je verschillende interesses dus kan je niet zomaar naar het park. Als je verwacht dat BSO A precies kan doen wat BSO B doet dan moet je je kinderen overplaatsen.
De BSO met 2 9 persoonsbusjes kan als er ijs ligt naar de ijsbaan in het volgende dorp. De BSO die de kinderen overal lopend haalt is wat beperkter in zijn activiteiten. Verwachten dat de BSO zonder busjes toch gaat schaatsen kan niet. Dan moeten je kinderen naar de andere BSO waar dan wel een ander prijskaartje aan hangt. Voor de BSO ouders vinden die kunnen rijden is natuurlijk onbegonnen werk want dan hoefden de kinderen niet naar de BSO op die dag.

Lente

Lente

10-11-2016 om 12:32

Bieb, jij woont blijkbaar in een heel speciale buurt

Jij hebt ervaring met ouders van privé bso's die maar weinigen zullen herkennen. Ik wist niet eens dat die bestaan. Wel speciale clubjes met speciale activiteiten die je als ouder zelf betaalt.
Jammer dat je op basis van jouw bijzondere omgeving vreemde conclusies trekt over de rest van Nederland en die op een negatieve manier deelt. Dat irriteert mensen omdat ze niet realistisch zijn.
Dat is iets anders dan een andere mening hebben en die delen. Dat maken we hier vaak genoeg mee, tegengestelde meningen. Maar als iemand vanuit een ander land een negatieve mening heeft over wat in Nederland gebruikelijk is, dan irriteert dat ook. Zo iemand weet dan niet hoe het zit. En dat lijkt bij jou ook te zijn.

bieb63

bieb63

10-11-2016 om 14:12

Muts

Jij hebt vast niet alles gelegen. Ik zeg helemaal nergens dat ik vind dat kinderen slechter af zijn als ze 5 dagen naar de BSO gaan! Dat is helemaal niet de discussie!

"Als je een kind hebt dat bijvoorbeeld muzikaal is doe je het op muziekles, dat geldt zowel voor kinderen die de BSO zitten, als voor kinderen die lekker thuis bij mama zitten na schooltijd. Je hebt toch ook ouders die niks weten van muziek, die kunnen toch ook geen muziekles geven thuis?"
Ja, dat is nou precies waar het over gaat. Natuurlijk kunnen kinderen naar muziekles of naar de sterrenwacht. Alleen zoiets is moeilijk realiseerbaar als de ouders ft werken (wanneer kunnen ze naar die muziekles of ander interesse gebied?), DUS (en dáár ging de discussie over), vinden een aantal (waar ik dus op reageer) dat dat soort zaken via de BSO geregeld moeten worden... En dán vraag ik dus: wie betaalt dat? Het is natuurlijk prima als dat soort individuele dingen door ouders zelf betaald worden als ze daar voor hun kind behoefte aan hebben (en zelf dat niet kunnen regelen ivm ft werk). Maar dat soort zaken zijn natuurlijk niet op individuele basis realiseerbaar.

En precies zoals Half a Twin zegt, als de BSO die in de wijk ligt waar kind logischerwijs naar toe zou gaan, een BSO is met extra activiteiten waar alle ouders een extra eigen bijdrage voor moeten leveren, dan is dat leuk voor ouders die dat kunnen en willen bijdragen, maar zuur voor ouders die dat niet kunnen. Veel extra's, in welke vorm dan ook, zijn niet rendabel voor individuen, maar is er voor elke kind, dús moet voor elk kind extra bijgedragen worden.
In een (grote) stad heb je dan nog keus. Maar in kleine plaatsen met een enkele BSO is die BSO óf 'gewoon' óf met extra ouder bijdrage ivm extra activiteiten en hoger geschoold personeel. Dus welke variant moet het dan worden?

bieb63

bieb63

10-11-2016 om 14:18

Lente

"Jammer dat je op basis van jouw bijzondere omgeving vreemde conclusies trekt over de rest van Nederland en die op een negatieve manier deelt. Dat irriteert mensen omdat ze niet realistisch zijn"

Even géén idee wat je bedoelt... Wat heeft dat met MIJN omgeving te maken? Die is niet bijzonder, die is deels divers en deels doorsnee. Het heeft overigens ook niets te maken met de keuzes en de situatie van toen mijn kind naar de BSO ging. Dat is tussen de 10 en 14 jaar geleden. Maar ook dat doet er helemaal niet toe.

Half a twin

Half a twin

10-11-2016 om 14:42

Echt Hollands voor een dubbeltje op de eerste rang willen

De BSO's hier in de gemeente hebben allemaal een eigen prijs. Kies je voor de BSO die de kinderen lopend haalt betaal je minder dan voor de BSO met de busjes.
Moeders die dan afgunstig kijken naar de activiteiten van de busjes BSO aanspreken en zeggen dat hun kind daar ook naar toe kan geeft leuke gesprekken. Dan hoor je ze zeggen dat ze niet gek zijn, zo duur!! En je krijgt maar x aan toeslag dus dan moeten ze wel heel veel zelf betalen.
Dan denk ik: het is maar wat je wilt, veel voor weinig is meestal niet mogelijk dus zeur niet.
Ouders die het wel willen maar niet kunnen betalen dasr is het "zuur" voor hoewel ik die nog nooit gesproken heb.

Triva

Triva

10-11-2016 om 15:14

Bieb

' Die is niet bijzonder, die is deels divers en deels doorsnee. '

Nee, we hebben al eerder geconstateerd dat meerdere kinderen in een klas met ouders die allemaal fulltime werken op de basisschool zeer uitzonderlijk is. Ik heb nog nooit een kind ontmoet waarbij beide ouders fulltime werken terwijl kind op de basisschool zit en kind dus vijf dagen naar de BSO gaat.

vlinder72

vlinder72

10-11-2016 om 15:27

ook niet

Ik werk zelf 32 uur en mijn man 40 uur (en vaak nog wat meer). Ik ben echt een uitzondering. En ik woon in een stad en mijn kinderen hebben op twee verschillende basisscholen gezeten. Mijn jomgste zoon gaat twee dagen naar de BSO. Ik heb een dag in de week vrij. De andere middagen lossen wij onderling op. Meestal haalt man zoon op en werkt dan de rest van de middag thuis.

Wel merk ik dat meer uren werken wel normaler wordt. Bij mijn (grote) werkegeverzijn kleine contracten niet meer toegestaan. 32 uur is nu het minimum. Terwijl dat voorheen 24 uur was.

Taruh

Taruh

10-11-2016 om 15:46

waarom niet

Waarom zou het slecht zijn voor onze niets aan de hand kinderen terwijl we de iets aan de hand kinderen wel 5 hele dagen naar school/opvang/begeleiding laten gaan, vaak ook nog met lange reistijden?
Hebben die niet meer aandacht / zorg nodig van hun ouders?

Ja Taruh

En soms kan dat niet. Soms heb je een kind dat alleen thuis door jou verzorgd kan worden en veel hulpverlening waardoor je uiteindelijk niet of nauwelijks kunt werken.
Mijn kinderen, vooral dochter, vielen nog weleens uit maar gelukkig had ik lieve familie en vrienden die mij konden helpen dat op te vangen.
En werk, een goede werkgever en werkomgeving, wonen en hulpverlening in de buurt zodat ik dat zelf kon mannen.
Ook in Nederland kom je, zeker als werkende ouder, makkelijk in de gevarenzone voor een iadh kind wat betreft opname of pleegzorg, en dat is geen wenselijke situatie in de meeste gevallen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1382554/

Wat dat aangaat ben ik blij met Nederland met de parttime werken cultuur
waardoor je meer thuis kunt oplossen.

" A recent survey by the University of Birmingham and the WHO regional office for Europe reported overuse of institutional care for young children in need—with and without disabilities.2 However, institutional care of young children was not restricted to countries in transition and was common throughout the European region "

Triva

Triva

10-11-2016 om 16:06

Taruh

Dat was toch altijd het argument vóór de overblijf

bieb63

bieb63

10-11-2016 om 16:29

Half a Twin

"Dan denk ik: het is maar wat je wilt, veel voor weinig is meestal niet mogelijk dus zeur niet.
Ouders die het wel willen maar niet kunnen betalen dasr is het "zuur" voor hoewel ik die nog nooit gesproken heb."

Het is niet zuur als je de keuze hebt. Dan moet je inderdaad niet zeuren.

bieb63

bieb63

10-11-2016 om 16:32

Triva

Oh....

"Nee, we hebben al eerder geconstateerd dat meerdere kinderen in een klas met ouders die allemaal fulltime werken op de basisschool zeer uitzonderlijk is. Ik heb nog nooit een kind ontmoet waarbij beide ouders fulltime werken terwijl kind op de basisschool zit en kind dus vijf dagen naar de BSO gaat.

Oh..... nou, nog steeds heel divers hier: kinderen met volledige thuisblijfmoeders, kinderen met ouders die beiden ca. 4 dagen werken (en dus 2 dagen geen BSO), kinderen met in ft werkende ouder en 1 ouder die 2 dagen werkte, kinderen met ouders die beiden ft werken, kinderen met gescheiden ouders, mss nog wat varianten.
Heel divers dus, en volgens mij vrij gangbaar.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-11-2016 om 17:41

Nou

Ik ken 1 collega die een kind heeft, zelf fulltime werkt en een fulltime werkende partner heeft. Echt maar 1 dus. En hij verdeellt die 36 uur over 4 dagen. Zijn vrouw dacht ik ook.

Ik ken dus echt niemand die zijn kind 5 dagen per week op de bso doet.
Zo gangbaar is dat volgens mij ook niet.

En okee, het is dus geworden: als je meer maatwerk wil, heb je een duurdere bso en moet je daar niet over zeuren.

Ik ken eigenlijk ook niemand die dat doet. Dat daarover zeuren. De meeste mensen die ik ken snappen prima dat al die extra activiteiten geld kosten en dat busje ook. Vaak is dat verschil enkele tientallen euro's per maand, dus zo'n drama is dat nou ook weer niet.

bloemetje

bloemetje

10-11-2016 om 17:44

zeuren

Bieb, wil je nu stoppen met zeuren dat andere mensen teveel zeuren? Laat het losssss!

Triva

Triva

10-11-2016 om 17:52

bieb

'Heel divers dus, en volgens mij vrij gangbaar.'

Nee dat is niet gangbaar. Maar 8% van de kinderen heeft ouders die allebei fulltime werken maar ik vermoed dat de basisschoolkinderen niet zo'n hoog percentage hebben. Dat komt meer voor bij kinderen onder de 4 en boven de 12. Daarbij heb jij het ook nog over 5 dagen BSO. Veel van die 8% zal niet 5 hele dagen op de BSO zitten. Er zal een deel bij familie zijn of via een aupair of nog anders.

Lente

Lente

10-11-2016 om 18:07

Bieb, ik bedoel deze tekst van jou..

Er zijn wel degelijk prestigieuze BSO's. Daar is overigens wat mij betreft helemaal niks mis mee. Als ouders die extra's kunnen en willen betalen, helemaal goed. Wij hebben er hier 2 in de buurt, o.a. ivm veel expats.
Punt is dat ik andere ouders hoor klagen dat op hun 'gewone' BSO niet al die extra's zijn. Het feit dat al die extra's betaald moeten worden vinden ze maar raar. Want zo kan het toch ook? Ja, dat kan, maar wel met meer kosten. En dát snappen ze dus niet.
Waarschijnlijk heeft e.e.a. (mijn gevoel er over) ook te maken dat er toevallig hier 2 van dergelijke BSO's zijn in combinatie met andere ouders die dan klagen dat hun BSO dat niet allemaal doet en heeft.

Jij woont blijkbaar in een buurt waar veel expats zijn die graag betalen voor allerlei extra's. Daarom zijn er twee prestige bso's in de buurt. De mensen die klagen, zien die bso's en trekken daar conclusies uit.
Ik denk dat er weinig van dergelijke bso's zijn, en zeker geen twee in de buurt. Ik heb nog nooit ouders horen klagen dat er veel meer kan bij een andere bso en dat zij dat ook willen. Wel vergelijken ze bso's met verschillende insteek.
Wij hebben één bso-organisatie in de buurt met twee verschillende bso's. De een is creatief ingesteld en de ander sportief.

Daarnaast heb je het over het bieden van muziekles of sterrenkunde. Dat soort activiteiten zijn via gewone bso's mogelijk, net zoals zwemles of andere sportclub. Dat betekent dat de bso bij voldoende vraag zorgt dat de kinderen naar die club gaan. Dit gaat meestal over kinderen die zelfstandig naar die club toe kunnen, soms zorgt de bso voor het vervoer. De club zorgt voor de les (waar de ouder apart voor betaalt). De bso is daar niet verantwoordelijk voor.
Dit is niet anders dan dat een kind vanuit huis naar een club toegaat. Het ene kind kan wel naar muziekles en het andere kind niet. Dat hangt van de interesse en de portemonnee af.
Het is wel praktisch dat een kind tijdens een bso muziekles of zwemles heeft. Dan kan kind tijdens een dag dat een ouder thuis is, gewoon een speelafspraak maken.

Ely

Ely

11-11-2016 om 08:57

Oké wacht even

Dus het hele betoog van Bieb en hafatwin gaat erover dat er mensen zijn (in hun omgeving) die er niet in zijn geslaagd hun kind op een bso te doen die aan de (alle?) wensen voldoet en daarover klagen? Dat die mensen daarover niet moeten/mogen klagen want dan hadden ze maar minder moeten werken en zelf de kinderen moeten bieden wat ze nu van de bso verwachten? Is dat de concrete samenvatting van jouw perspectief, Bieb?

Half a twin

Half a twin

11-11-2016 om 15:27

Nee

Niemand hoeft van mij minder te werken. Maar als je kiest voor veel werken en een basic BSO zonder toeters en bellen, omdat die andere BSO "zo duur" is dan moet je niet zeuren. De BSO met busjes gaat schaatsen in het volgende dorp als er ijs ligt. Dat kan je van de basic BSO niet verwachten, dan is een wandeling door eigen dorp voor de meeste kinderen al meer dan genoeg na een hele dag school.
Alle waarde naar zijn geld. Van en fiat panda mag je ook geen Mercedes prestaties verwachten.

Half a twin

Half a twin

11-11-2016 om 15:36

keuzes maken

Hier zijn 3 organisaties die BSO aanbieden. Elk met een eigen prijskaartje. Verwacht je toeters en bellen van de BSO moet je kiezen voor die BSO. Kiezen voor basic en toeters en bellen verwachten kan niet.
Wil je toeters en bellen maar kan je het niet betalen dan moet je zelf de slingers ophangen, thuis. Het is niet anders. Kan je de toeters en bellen wel betalen maar kies je bewust voor basic dan moet je niet zeuren.

bloemetje

bloemetje

11-11-2016 om 20:21

ha ha ha

Ha ha Half a Twin. Volgens mij ging het hier toch om nét iets meer dan het issue dat je van een budget-artikel niet hetzelfde mag verwachten dan van een kwaliteit-product. Toe zeg, zo'n 'eindconclusie' als die jij nu doet, gaat toch nergens over. Misschien moet je de discussies even teruglezen en proberen te begrijpen wat een aantal mensen hier schrijven.

bieb63

bieb63

13-11-2016 om 14:19

Ely en bloemetje

Ik ga ervan uit dat elke BSO goed is, of i.i.g. zou moeten zijn. Dat wil zeggen: veilig, prettig, voldoende leiding (opgeleid voor dit beroep), voldoende ruimte om te spelen (en liefst ook buiten natuurlijk) en voor de wat oudere kinderen ook ruimte om iets aan hun huiswerk te kunnen doen. Dat is wat van een BSO verwacht mag en moet worden. Voor kinderen (en die zijn er!) die behoefte hebben om na school zich even volledig terug te trekken in hun eigen kamer met hun eigen ding, geen kinderen om zich heen, rust enz, tja, voor die kinderen is het lastig. Dat nog ook even gezegd hebbend.
Het is een keuze, voor het ene kind prima, voor het andere kind minder. Zo is het en niet anders. In hoeverre je als ouders die keuze hebt is vooral afhankelijk van je fin. situatie. En als je weinig te besteden hebt, dan heb je sowieso in heel veel zaken (ook mbt je kind) weinig of minder keuze. Heb je fin. de ruimte, dan heb je ook keuzes. Waarbij ik helemaal niet zeg dat de ene keuze beter is dan de andere, maar dat je wel de kans hebt om je keuzes ook op je kinderen af te stemmen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.