Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Oregano

Oregano

21-01-2019 om 21:57

36 weken eis WW en VSO

Hoi,
Ik heb met pijn in mijn hart de VSO getekend en ben per 1-1 2019 beter gemeld. Ontslagdatum is 1-5-2019. Dan zou ik recht hebben op WW. Maar ik lees nu over de 36 weken eis dat je gewerkt moet hebben voor datum start WW. Ik was ziek vanaf 14 juli 2018 tot datum VSO. Maar dan kom ik maar op 16 weken, de 4 weken van de opzegtermijn. Maar ben ook vrijgesteld van arbeid.
Weet iemand hoe dit dan zit? En kan ik gewoon de waarheid vertellen over ziekte en VSO? Ik
wil nl niet liegen.
Bedankt, groet
Oregano

Vrijgesteld van arbeid?

Dus je hebt een VSO getekend terwijl je in de ziektewet zit? Tenminste, dat vermoed ik, omdat je vrijgesteld bent voor arbeid?
Om in aanmerking te komen voor een WW uitkering moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt, je krijgt ook sollicitatieplicht. Je krijgt WW door een opgebouwd arbeidsverleden, niet als blijkt dat je ziek was terwijl je een VSO ondertekent.
Je ontslagdatum is 1/5, dan wordt je aanvraag voor WW onderzocht en gaat je opzegtermijn van een maand in. Dus de uitkering, als hij goedgekeurd wordt, is per 1/6.

"En kan ik gewoon de waarheid vertellen over ziekte en VSO".
Ben je gedwongen door je werkgever om te tekenen terwijl je ziek bent? Dan zou ik contact opnemen met een jurist, of heb je die al geraadpleegd voor je hebt getekend?
Liegen heeft geen zin, WW loopt via het UWV en daar loopt ook je uitkering voor de ziektewet. Ik begrijp niet tegen wie je zou moeten liegen en waarover? Komt je uitkering ergens door in gevaar?

Marijne

Marijne

22-01-2019 om 07:27

Vrijgesteld

Ik denk dat ze bedoelt: beter gemeld per 1-1, ontslagen per 1-5, maar in de tussenliggende maanden hoeft ze niet te komen werken. Wat normaal natuurlijk wel gebeurt als iemand is beter gemeld, dan gaat hij weer werken.

V@@s

V@@s

22-01-2019 om 07:53

als je nog ziek bent

Opnieuw ziekmelden. Het is voor je werkgever ongunstig volgens mij als je ziek uit dienst gaat, maar dat is jouw probleem niet.

Ontslag tijdens ziekte.

Dat mag de eerste 2 jaar toch niet? Of er moeten bijzondere omstandigheden zijn. Maar het ontslag moet dan aangevraagd worden en goedgekeurd, anders komt je uitkering in gevaar. Maar dat is mogelijk, dat er hier sprake is van bijzondere redenen voor de ontslagaanvraag, dat haal ik niet uit de openingspost.

Jan

Jan

22-01-2019 om 10:14

Je hebt een vso getekend zonder juridisch advies?

In een dergelijke situatie? Sorry, maar dat vind ik heel dom.

Zsm naar een jurist om te redden dat er te redden valt.

Pirata

Pirata

22-01-2019 om 10:17

nee

Hier is heel lang overleg en nadenken aan vooraf gegaan, maar dat staat in een ander topic.

Oregano

Oregano

22-01-2019 om 10:57

Lang overwogen

Hallo,
Staat inderdaad in een vorig draadje. Ik herstelde niet van mijn burnout mede doordat de werkgever nooit iets heeft gedaan, er was geen plan van aanpak, niks. Alles zeer slordig en dat deed veel met me. Ik voelde me in november zover dat ik zelf weer de regie wilde nemen ipv de 2 jaar af te wachten vh 2e spoor, dat was het traject. Met een advocaat VSO onderhandelingen gedaan en per 01 januari beter gemeld en 1 mei ontslagdatum. Na 27 jaar was dit een enorme stap en ik heb er nu ook veel last van, rouw. Maar ik kan nu ook niet meer terug. Ik wou ook niet meer terug. Maar de twijfels slaan nu ook toe, wat heb ik gedaan... moeilijke periode even.
groet Oregano

geen zorg, vziw

Je moet hebben gewerkt of recht op loon hebben gehad. Dus als je feitelijk niet werkt omdat je bent vrijgesteld, maar wel je loon doorbetaald krijgt - en daar ga ik vanuit - dan tellen die weken mee (vroeger was dat anders trouwens, maar dat is al een aantal jaren geleden gewijzigd).

Weken die niet gewerkt zijn wegens ziekte tellen meen ik niet mee, maar dan wordt de referteperiode voorverlengd met weken waarin je niet ziek was.

Kortom: volgens mij komt het in orde met die ww

Ik heb je er destijds al op gewezen meen ik dat het risico in een situatie als deze ligt in de situatie dat je een VSO tekent terwijl je niet hersteld bent, en dan, eenmaal in de WW, weer uitvalt met hetzelfde ziektebeeld. Dat kan gelazer geven.

Ik zou niet teveel info aan het UWV verstrekken. Je was ziek. Je bent nu niet meer ziek. Je bent beschikbaar voor nieuw werk (ga alvast zoeken en hou je sollicitatie-activiteiten bij). Meer hoeven ze niet te weten.

Sterkte met zoeken naar een nieuwe baan!

Groeten,

Temet

En op dit moment?

Je krijgt dus je salaris doorbetaald maar je hoeft niet te werken. Ben je wel in staat om te werken?
Inderdaad is het natuurlijk het fijnste als je de WW straks helemaal niet hoeft aan te vragen omdat je snel een andere baan hebt. Maar dan moet je wel in staat zijn nu om te werken.
Misschien ben je nu vrijgesteld van arbeid omdat er andere problemen zijn met de werkgever of je kunt nog helemaal niet werken.
Temet wenst je veel sterkte met het zoeken naar een nieuwe baan, dus daar haal ik uit dat je burnout over is?

Wat een vervelende, onzekere situatie. Sowieso zit er tussen je laatste salaris en de 1e keer WW een maand die je zelf moet overbruggen. En als alles duidelijk is voor het UWV en je hebt recht op WW komt dat ook goed, maar persoonlijk zou ik in deze situatie me ook wat zorgen maken. Maar een advocaat heeft je bijgestaan begrijp ik, dan is mijn doemdenken waarschijnlijk niet nodig.
Sterkte, na 27 jaar, door vervelende omstandigheden je baan kwijt raken, is niet mis.

Oregano

Oregano

22-01-2019 om 19:30

Temet en Wil

Bedankt voor jullie reactie.
Het was voor mijn herstel beter om weg te gaan, dus VSO op eigen verzoek maar er is een WW vriendelijke VSO opgesteld met recht op WW. De werkgever heeft niks voor mij gedaan en hoefde ik ook niet meer te verwachtend.
Nooit duidelijk uitgesproken waarom ze niks deden, ze deden alsof ze wel wat deden zeg maar maar heb nooit vraag gehad ergens te reintegreren en terug naar mijn eigen team en manager wilde ik
zelf niet... Ik had er geen vertrouwen meer in en wilde zelf weer de regie nemen.
Dus of ik beter ben... nu voelt het even van niet, maar is ook ‘gewoon’ rouw misschien los van eerdere nirnoit.
Ik denk dat als je eenmaal een burnout hebt gehad je ook bang bent dat het weer terug komt. Nu voel ik me verdrietig . Uit comfortzone. Maar start deze week met een fijne loopbaancoach dus ik hoop in dit traject weer wat zelfvertrouwen terug te vinden en uitzoeken wat ik nu wil en kan gaan doen.
Ik ben nl niet ziek geworden van het werk(hulpverlening) maar van de organisatie en hoe er me mij is omgegaan (en met anderen). Dus min of meer gedwongen zelfgekozen ontslag voor eigen welzijn.
Bedankt voor de tip Temet richting UWV. Mijn hart ligt op de tong maar hierin moet ik me dan wat stategischer opstellen ; ).
Heel spannend allemaal , bedankt voor jullie steun!
Oregano

Oregano

Oregano

22-01-2019 om 21:25

Nog een vraag 😊

Wij hadden al een reis geboekt voor juni, 4 weken Bali. Hoe moet dat als ik dan al WW heb want dan recht op maar 14 vakantiedagen. Was geboekt toen hier allemaal nog geen sprake van was en casemanager had toestemming gegeven vorig jaar. We kunnen de tickets niet annuleren.
Wil ik ook niet eigenlijk want ik kijk er erg naar uit...
Groet Oregano

Vakantiedagen.

De vakantie moet je doorgeven aan het UWV en natuurlijk aangeven dat hij al lang geleden is geboekt.
Via de mail kan je je boekingsbevestiging doorsturen.
Misschien krijg je een wat lagere uitkering tijdens je vakantie omdat ze niet alle vrije dagen die je op Bali zit uitkeren?
Annuleren lijkt mij niet, de vakantie was al geboekt voor je wist dat je ontslagen zou worden.

lagere uitkering

Je bouwt in de WW vakantiedagen op net zoals in een dienstverband, dus als je meer opneemt dan er is opgebouwd leidt dat vziw inderdaad tot een lagere betaling over die maand.

Ik zou de informatielijn van het UWV even bellen om e.e.a. na te vragen.

Overigens kan werkloosheid soms wel een reden zijn om de annuleringsverzekering in te roepen, als je tenminste een verzekering voor deze reis hebt. Bekijk de polis.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.